Telia Villa Fiber & D-Link dir-855 problem

Permalänk
Medlem

Telia Villa Fiber & D-Link dir-855 problem

Tjenare gottfolk.

Sitter här hemma ganska nöjd och belåten, nyss beställt Fiber Lan till granntomten (Farsgubben äger den) för Telia var väldigt negativa att dra in Fiber till vårat hyreshus, dom talade om att det var för få lägenheter.

Just nu, har jag en nätverkskabel dragen över vägen mellan granntomten och vårat hyreshus (har en filserver stående där för att slippa ha den i lägenheten) och när fiber kommer bli indraget dit funderar över om jag kommer behöva dra en till tp kabel över vägen eller om det kommer fungera så som jag tänker.

MÅSTE jag ha modemet(det som följer med och delar samman internet, tv och telefoni) först?

Fiber in i väggen -> Nätverksuttag -> Modem -> (Telefoni, TV) Router -> 'Internet'

Eller går det att köra

Fiber in i väggen -> Nätverksuttag -> Router -> Modem -> 'Internet'/Tv/Telefoni.

Varför jag undrar detta är som sagt, för att jag ska slippa dra fler kablar över vägen, då jag vill ha server stående där så skulle jag gärna köra så här

Fiber in i väggen -> Nätverksuttag -> Router -> Server, Modem -> 'Internet', TV, Telefoni.

Då det känns som att Modemet kommer användas bara för att fördela internet mellan TV Telefoni och datorerna?

Tänker jag galet nu?

Jag har ju nå liknande just nu då jag sitter på ADSL

Telejack -> Modem -> Router, nu går det ju självklart inte att prova här om man kan köra utan modem, för jag kan ju inte sätta telekabeln i burken o köra på.

Men iochmed att det blir fiber, och ett sorts 'stadsnät' så tycker jag inte det borde vara omöjligt?

Visa signatur

Sup?

Permalänk
Medlem

Finns inget modem som följer med, däremot behöver du ha switchen för att kunna använda de olika tjänsterna.
Den MÅSTE sitta först för att de olika aparaterna ska få rätt tilldelade ipn.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Ok, jag hörde från en bekant att det är ett modem, my misstake then.

Tack för svaret.

Så det blir alltså att jag får lov att dra två kablar över gatan, det blev ju genast inte lika roligt, men what to do, eller är det något annat man kan göra åt det?

Tjejen vill ju ha tillgång till tv paketet, vi har boxer just nu och bilder är rätt dålig, samtidigt måste jag kunna ha kvar servern där ute, sparar el och oväsen.

... :S

Kan man kanske ha en Switch stående där ute, som bara tillvidare skickar allting?

Visa signatur

Sup?