Den stora hackintoshtråden

Permalänk
Medlem

Jo, dock så stod det tydligt på hemsidan (kakewalk.se) att hårdvaran skulle supportas. Jag kanske körde fel version, som du säger. Får kolla upp det senare. Jag uppgraderade också BIOS till version F12, för att kunna köra den senaste DSTS:n till GA-Z68MX-UD2H.

Edit: Nån som vet om det finns Firewire 400-kort som fungerar i Hackintosh/OS X? Jag vill kunna ansluta min iSight-kamera.

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Medlem

Jag har provat att justera skärmstorleken via com.apple.boot.plist och kan inte få högre än 1280x1024.
Jag använder VirutalBox och allt annat fungerar bra. Hur ska jag nu gå till väga för att få 1920 x 1080? Har skrivit in det i filen, men den vägrar gå högre.

Permalänk

Har nu fått installerat Snow Leopard och combo updatering via update och instalerat bootloader, dock så försvann ljudet när jag gjorde de, ljudet fungerade när jag använde iBoot skivan. vad kan vara problemet och vilken kext kan de vara som jag behöver lägga in?

här är spec på datorn förutom att jag uppgraderat minne till 4GB och kör med en 30 GB OCZ SSD

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=us&dlc=en&docn...

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem

Håller nu på med ett projekt, och på den datorn hade jag redan hackintosh, men jag får ej ljudet att fungera. Hur vet man vilket kext man ska välja för att få ljudet att fungera? Nvidia GeForce 6150 LE chipset och AMD am2 athlon processor.

Edit: Borde vara ett MSI MS-7225 moderkort, men är ej 100, eftersom jag endast har Mac på den nu.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk

Om det är ett MSI MS-7225 så kan du kolla här: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?lc=en&cc=se&dlc=e...

Står att det är antingen alc663 eller alc888 alltså borde det inte va några problem att få igång ljudet.

Varsågod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millen1981:

Om det är ett MSI MS-7225 så kan du kolla här: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?lc=en&cc=se&dlc=e...

Står att det är antingen alc663 eller alc888 alltså borde det inte va några problem att få igång ljudet.

Varsågod.

Tack så mycket! du är min hjälte om det fungerar

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk

Klart att det funkar, det är ju alc ljud. Brukar inte va så svårt att få ljudet att funka då. Hör av dig om det funkar.

Permalänk
Medlem

Problemet nu är att Mac inte hittar usb-minnet. Tangentbordet funkar, som är usb, men ej USB-minnet. Har inte heller Wireless eller annat nät. Tror det blir att försöka installera om mac.

Edit: Kan inte heller byta till ACHI, eller jag hittar ingen inställning i BIOS för det. Ska jag uppdatera BIOS?

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Problemet nu är att Mac inte hittar usb-minnet. Tangentbordet funkar, som är usb, men ej USB-minnet. Har inte heller Wireless eller annat nät. Tror det blir att försöka installera om mac.

Vad har du för filformat på USB-minnet? Funkar det ihop med OS X?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Vad har du för filformat på USB-minnet? Funkar det ihop med OS X?

Vet inte, minnet är ny sedan igår. Brukar väl funka iallfall?

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk

Om den inte hittar ditt usb minne så kan du prova att sätta in usb minnet och starta om datorn så att datorn startar med usb minnet i.
Så länge det är ett fat32 format på usb minnet så ska det funka.
Kolla upp det först för annars kan du hålla på i evigt liv med att försöka installera om os x.
Om det är fat32 format på minnet och det ändå inte funkar så kan du kolla i bioset om det finn nåt som heter typ usb legacy support och ställ in det till disabled om det är på enabled.
Funkar ljudet nu eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millen1981:

Om den inte hittar ditt usb minne så kan du prova att sätta in usb minnet och starta om datorn så att datorn startar med usb minnet i.
Så länge det är ett fat32 format på usb minnet så ska det funka.
Kolla upp det först för annars kan du hålla på i evigt liv med att försöka installera om os x.
Om det är fat32 format på minnet och det ändå inte funkar så kan du kolla i bioset om det finn nåt som heter typ usb legacy support och ställ in det till disabled om det är på enabled.
Funkar ljudet nu eller?

Jag installerade om Mac 10.6.2 och fick USB-portarna att fungera. Jag installerade med alc888 ljud kext, men ljudet fungerar fortfarande inte. Har också fel resolution och hittar inga nätverk. Ett nytt nätverkskort borde komma inom kort.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Skrivet av _oZZar_:

Jag installerade om Mac 10.6.2 och fick USB-portarna att fungera. Jag installerade med alc888 ljud kext, men ljudet fungerar fortfarande inte. Har också fel resolution och hittar inga nätverk. Ett nytt nätverkskort borde komma inom kort.

Nånting galet gör du ju om du inte får igång ljudet. Hur installerar du kext filen. Finns ju även voodoo hda och apple hda att prova och även nåt som heter legacy hda och den brukar funka med dom flesta ljudkort. Tänk på att ta bort gamla installerade kext ljufiler innan du provar en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millen1981:

Nånting galet gör du ju om du inte får igång ljudet. Hur installerar du kext filen. Finns ju även voodoo hda och apple hda att prova och även nåt som heter legacy hda och den brukar funka med dom flesta ljudkort. Tänk på att ta bort gamla installerade kext ljufiler innan du provar en ny.

Alltså jag installerade det kext som man kunde välja när man installerade osx. Alltså alc888. Du får gärna säga hur man gör också! Har inte installerat så mycket kext, eftersom jag mestadels haft problem med att komma in i os.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk

Ladda hem nåt som heter kextbeast och laadda hem den kextfil du vill prova. Kextfilen ska ligga på skrivbordet när du kör kextbeast.
Svårare är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millen1981:

Ladda hem nåt som heter kextbeast och laadda hem den kextfil du vill prova. Kextfilen ska ligga på skrivbordet när du kör kextbeast.
Svårare är det inte.

Tack för hjälpen! Till först installerade jag kextet, men det funkade inte. Så jag tänkte att det var fel på skärmen ljud. Har alltså inte testat det före. Lade det i laptopen, och jo det fungerade. Sedan bytte jag plats på kabeln där ljudet kommer. SUCCESS bytte alltsp till den ljudingång som sitter på moderkortet Tackar Nöjd

EDIT: Väntar på nätverkskortet nu, hoppas jag får det att fungera med

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk

A svårare är det inte.
Fick själv hem en ny dator och ja fick ordning på den på första försöket här nu med lion. Iatkos e bra skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Tack för hjälpen! Till först installerade jag kextet, men det funkade inte. Så jag tänkte att det var fel på skärmen ljud. Har alltså inte testat det före. Lade det i laptopen, och jo det fungerade. Sedan bytte jag plats på kabeln där ljudet kommer. SUCCESS bytte alltsp till den ljudingång som sitter på moderkortet Tackar Nöjd

EDIT: Väntar på nätverkskortet nu, hoppas jag får det att fungera med

Vad har du beställt för nätverkskort? Mitt fungerar OOB i OS X.

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Medlem

Kan jag göra en Hackintosh av detta?

Kan jag göra en Hackintosh av detta?

Processor: Intel Core i3 540
Moderkort: Asus P7H55-M LX
Grafikkort: Gigabyte GeForce GT 430 OC
HDD: Samsung SpinPoint F3 HD103SJ
Minne (RAM) Namn: Patriot G2 Gaming (8GB)

för mer info om datorn:
http://www.newdator.se/gamer/22-nds-ga304-karo.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av evrstr:

Vad har du beställt för nätverkskort? Mitt fungerar OOB i OS X.

Det var nu något billigt kines kort... Tror jag ångrar mig, men jag hade beställt redan före jag fick OSX att fungera...

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Ok. Kan rekommendera mitt; DLink DWA-556. OS X hittar den som ett Airport Extreme-kort.

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Medlem
Skrivet av evrstr:

Ok. Kan rekommendera mitt; DLink DWA-556. OS X hittar den som ett Airport Extreme-kort.

De kostar ju 100000 Det ja köpte kostade ju 150kr. Men vilket kext använder du?

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Snälla hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajjk:

Kan jag göra en Hackintosh av detta?

Processor: Intel Core i3 540
Moderkort: Asus P7H55-M LX
Grafikkort: Gigabyte GeForce GT 430 OC
HDD: Samsung SpinPoint F3 HD103SJ
Minne (RAM) Namn: Patriot G2 Gaming (8GB)

för mer info om datorn:
http://www.newdator.se/gamer/22-nds-ga304-karo.html

Ja det borde fungera...

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Ja det borde fungera...

Tack för svar! Är det svårt?
Kan du rekomendera några/någon tutorial?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajjk:

Tack för svar! Är det svårt?
Kan du rekomendera några/någon tutorial?

Mvh

Det tar mycket tid och tålamod till början. Läs runt på Tony macs forum och google samt kolla youtube tutorials..

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Det tar mycket tid och tålamod till början. Läs runt på Tony macs forum och google samt kolla youtube tutorials..

Om jag har en SATA disk med Snow Leopard installerat, och jag bara har den inkopplad.. vad händer då?
Vad är boot-think?
Vad är viktigt att tänka på?

Förlåt om jag är jobbig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajjk:

Om jag har en SATA disk med Snow Leopard installerat, och jag bara har den inkopplad.. vad händer då?
Vad är boot-think?
Vad är viktigt att tänka på?

Förlåt om jag är jobbig!

Öhm, Du kan nog ha installerat flera os på en HDD. Och, den borde väl starta OSX då? Boot-think får någon annan svara på. Och viktigt att tänka på är vel att i bios ha HDD:n på ACHI mode och inte på ide, och att säkerhetskopiera allt du har på skivan. Eftersom du kommer att formatera om hårddisken.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Öhm, Du kan nog ha installerat flera os på en HDD. Och, den borde väl starta OSX då? Boot-think får någon annan svara på. Och viktigt att tänka på är vel att i bios ha HDD:n på ACHI mode och inte på ide, och att säkerhetskopiera allt du har på skivan. Eftersom du kommer att formatera om hårddisken.

Jag har 3 Sata HDD's.
Jag kan tänka mig att ha OSX på 1 utav dem, går det? Sen switcha mellan win7 & osx?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajjk:

Jag har 3 Sata HDD's.
Jag kan tänka mig att ha OSX på 1 utav dem, går det? Sen switcha mellan win7 & osx?

Ja det borde gå!

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling