Den stora hackintoshtråden

Permalänk
Medlem

10.5.2 då snackat vi leopard eller är det till med så Old school så att vi pratar tiger eller vad den hette? iBoot tankar du hem och bränner ut på en cd skiva som du sen har i vid uppstart av dator vilket leder till att du kommer till en start meny där du sen byter skiva och trycker på F5 har jag för mig vilket i sin tur kommer resultera i att din osx skiva kommer poppa upp och att dukar boota från den . Dock vet jag inte om iBoot funkar med så gamla system som 10.5.2 .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Nån som har en bra smbios till en i7 3770k. Jag kör ML 10.8.3 på ett GA Z77-DS3H, Sapphire 5750. Kör mest Logic och sänder web TV.

Har fått lite strul med program som Skype, Google Hangouts och ooVoo och tänker att det kanske strular med modell identifieringen. Min nuvarande är för en Mac Pro 3.1 men i Champlist finns ingen modell med 3770. Det kanske iofs inte finns macar med den proppen.

Jag använder inte Tonymacs grejor som Chimera utan bara sånt från Insanelymac.com.

Tacksam för svar.

Permalänk

nån här i tråden som testat köra amd 7xxx serien som stöds i nya ML ?

Bara undrar för sitter i tankar om jag ska bygga mig en hackintosh men känns mer smutt med amd brukar vara bättre drivaren en nvidia men kanske bara är jag sen är väl ett motsvarade gti 670 i amd billigare också ?

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aettan:

Nån som har en bra smbios till en i7 3770k. Jag kör ML 10.8.3 på ett GA Z77-DS3H, Sapphire 5750. Kör mest Logic och sänder web TV.

Har fått lite strul med program som Skype, Google Hangouts och ooVoo och tänker att det kanske strular med modell identifieringen. Min nuvarande är för en Mac Pro 3.1 men i Champlist finns ingen modell med 3770. Det kanske iofs inte finns macar med den proppen.

Jag använder inte Tonymacs grejor som Chimera utan bara sånt från Insanelymac.com.

Tacksam för svar.

Det finns listor på alla Mac modeller så det är väl bara till att testa den som kommer närmast din hårdvara utifall att det nu är så att det spökar med Mac pro 3.1 .jag testa massa olika på min laptop men märkte aldrig någon skillnad alls.

Skrivet av Bajenvraket:

nån här i tråden som testat köra amd 7xxx serien som stöds i nya ML ?

Bara undrar för sitter i tankar om jag ska bygga mig en hackintosh men känns mer smutt med amd brukar vara bättre drivaren en nvidia men kanske bara är jag sen är väl ett motsvarade gti 670 i amd billigare också ?

AMD stöd ser ännu inte så ljust ut vad det verkar som dessvärre enligt de flesta sidor .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Skrivet av Don_W:

Det finns listor på alla Mac modeller så det är väl bara till att testa den som kommer närmast din hårdvara utifall att det nu är så att det spökar med Mac pro 3.1 .jag testa massa olika på min laptop men märkte aldrig någon skillnad alls.

AMD stöd ser ännu inte så ljust ut vad det verkar som dessvärre enligt de flesta sidor .

vadå ser inte ljust ut de är implanterat i nya ML combo updaten som dom kör allså kommer vi nog få se skifte i apple fabriken nvidia ut amd in som alltid efter typ 3 år fram o tillbaka ;p min fråga var ju om nån hade testat köra amd med senaste ML men du verkar bara vilja vinna massa poster här i denna tråd ...

Börjar faktiskt bli lite smått jobbigt istället för skriva nått realativt .....

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bajenvraket:

vadå ser inte ljust ut de är implanterat i nya ML combo updaten som dom kör allså kommer vi nog få se skifte i apple fabriken nvidia ut amd in som alltid efter typ 3 år fram o tillbaka ;p min fråga var ju om nån hade testat köra amd med senaste ML men du verkar bara vilja vinna massa poster här i denna tråd ...

Börjar faktiskt bli lite smått jobbigt istället för skriva nått realativt .....

Ber om ursäkt för att jag missat vad senaste patchen i ml kom med. Så det är väl bäst att jag fortsättningsvis låter bli att citera dig då du tycks tycka att det är opassande för att jag råkat missa den lilla punkten. Jag har inget behov att jaga sista ordet anledningen till att jag är aktiv i denna tråden är att den intresserar mig till skillnad från 95% av andra trådar här och var i forumet. Mycket för att jag själv vill lära mig mer och dels för att jag fick massa hjälp via denna tråden när jag testa hackintosh i början. Dock så tog jag större delen av hackintosh samtalen i pm just för att inte fylla ut för mycket här och gör så än när folk frågar om saker. Jag är ingen expert på det men jag har suttit en del och lärde mig lite på vägen av alla fails innan man fick till det. Nu har jag dock legat lågt med hackintoshandet tack vare att mitt amd kort aldrig ville funka fullt ut för mig.

Nog om det jag skall låta andra citera dig istället fortsättningsvis .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Jo det finns listor och med 3770 proppen efter lite läsning så tor jag att det är bäst med Imac 13.2 i alla fall för en desktop. Det blev faktiskt skillnad på prestandan maskinen är lite rappare nu.

Jodå AMD funkar i alla fall något lite äldre kort, kör själv med ett Sapphire 5750, har ett 7750 också (som jag inte testat ännu) och med senaste 10.8.3 så ska det oxå funka. Men jag läser på Insanelymac.com att folk tydligen fortfarande får köra med Sleep tricket med 7000 serien. Kanske nån har knäckt nöten med det där nu vet ej.

Problemet med grafikkort är att hitta en vettig framebuffer som lirar med ditt kort så det är bäst att fixa ett som folk vet funkar.

Tex mitt Sapphire 5750 kör på Juniper framebuffer och id för det kortet är 0x68be1002. För att få det att funka (just det här kortet alltså) med alla möjliga utgångar för skärmar samtidigt (vilket i det här fallet är tre skärmar iom Displayport) så gör man följande.

Öppna Macintosh HD (eller vad din hårddisk heter) sen System/Bibliotek/Extensions. I Extensions mappen letar du reda på AMDRadeonAccelerator.kext och spar en kopia av det på skrivbordet och högerklickar och väljer visa paketets innehåll. Sen öppnar man Contents mappen och Info.plist med textprogrammet som följer OS X eller nåt liknande och skrollar ner till Juniper och för in 0x68be1002 och klickar spara.

<key>AMDJuniperGraphicsAccelerator</key>
<dict>
<key>ATIEnableWideBlitSupport</key>
<true/>
<key>ATIUseTearingWideBlit</key>
<false/>
<key>CFBundleIdentifier</key>
<string>com.apple.AMDRadeonAccelerator</string>
<key>GpuDebugPolicy</key>
<integer>0</integer>
<key>IOClass</key>
<string>AMDJuniperGraphicsAccelerator</string>
<key>IODVDBundleName</key>
<string>AMDRadeonVADriver</string>
<key>IOKitDebug</key>
<integer>0</integer>
<key>IOMatchCategory</key>
<string>IOAccelerator</string>
<key>IOPCIMatch</key>
<string>0x68B81002 0x68B01002 0x68B11002 0x68A01002 0x68A11002 0x68be1002</string>

Installera/ersätt sen kextet med hjälp av programmet kext utility eller liknande. Nästa steg är att man gör på samma sätt med ATI5000.kext och redigerar/för in samma värde i det kextets plist också.

Boota om och vips har du tre skärmar utan en massa krångligt meck.

Förmodligen kan man göra på samma sätt med andra kort också bara man vet framebuffern för dom och det finns med i AMDRadeonAccelerator.kext samt att man vet vilket kext istället för ATI5000.kextet man ska på och redigera plisten för.

Har själv 4 hackpro, två med i7 och två med q6600.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Jag läser att ni installerar med usb sticka och det kan ju vara ett bra sätt om man inte har tillgång till en annan hackmac eller en riktig. Alltså det går mycket fortare att göra två partitioner och lägga det som du har på stickan på en av dom istället och sen installera osx på den andra. På så sätt har du alltid en backup till ett lätt och snabbt sätt att ominstallera om det ballar ur.

Sen skit i den där Tonymac plejset kör på Insanelymac istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aettan:

Jag läser att ni installerar med usb sticka och det kan ju vara ett bra sätt om man inte har tillgång till en annan hackmac eller en riktig. Alltså det går mycket fortare att göra två partitioner och lägga det som du har på stickan på en av dom istället och sen installera osx på den andra. På så sätt har du alltid en backup till ett lätt och snabbt sätt att ominstallera om det ballar ur.

Sen skit i den där Tonymac plejset kör på Insanelymac istället.

Det viktigaste är väl att man får det att fungera, vilken sida man har haft som hjälp spelar väl mindre roll?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Fått tag på en lite äldre laptop, en Advent 1315Nordic, som jag skulle vela testa OS X på. den har en 1.5 ghz core 2 duo eller nåt i den stilen så antar att 10.8 inte lär funka så bra, så antar att jag ska satsa på 10.5 eller 10.6.. Nån som har förslag hur jag ska gå till väga?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Installerade Mountain Lion 10.8.3 genom att endast använda USB så här gick jag tillväga, Unibeast 1.7.0 för att överföra ML till USB, sedan boota USB installationen och installera ML med kommando "-v cpus=1 npci=0×2000".

När installationen är klar bootar upp ML med samma kommando, laddar ner DSDT ifrån http://rampagedev.wordpress.com och följa denna guide http://rampagedev.wordpress.com/dsdt-downloads/how-to-install... .

Fungera perfekt med dator i sign.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Det viktigaste är väl att man får det att fungera, vilken sida man har haft som hjälp spelar väl mindre roll?

Jo folk tycker ju tydligen det och många säger att dom profiterar på andras arbete. Men det kanske inte är så viktigt att den som gör jobbet får credit eller?

Man får väl se hur lång tid det tar innan dom är inne och pillar på den här oxå.
http://www.insanelymac.com/_/osx86/new-pandoras-box-beta-is-o...

Permalänk
Medlem

Det här kan ju vara lite intressant oxå ett moderkort som ska klara vilket os som helst med fw och thunderbolt och hela rasket.

http://www.kickstarter.com/projects/quo/projectq-run-any-os-t...

Permalänk
Medlem

Hmm, har lite delar som jag tror jag skulle kunna använda till en hackintosh, tror det jag saknar är moderkort, processor och ram till det. Någon som har förslag?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

GAZ77-DS3H (finns ett bra pack med nödvändiga filer till den mobon om man googlar)
3770k
minnen vilka som helst men givetvis 1600 om du kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aettan:

Det här kan ju vara lite intressant oxå ett moderkort som ska klara vilket os som helst med fw och thunderbolt och hela rasket.

http://www.kickstarter.com/projects/quo/projectq-run-any-os-t...

http://www.sweclockers.com/nyhet/16645-quo-kickstartar-moderk...

En snygg paketering utav det hela är ju viktigt om man vill nå ut till den lite större massan, vilken "massa" det nu kan tänkas finnas för att köra "hackintosh". Det är inte första gången någon tar någon annans idé och lyckas marknadsföra den på ett bättre sätt, och det är inte den sista gången heller.
Huvudsaken att det fungerar, vill man ha ära så får man nog ändra lite på ett par saker.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Behöver lite hjälp har både Win7 x64 och OSX 10.8.3 installerat på en och samma hårddisk (GPT) och för att boota OSX måste jag boota genom (USB Chameleon) Windows går igång direkt, dock vill jag kunna dual boota så att jag kan välja vilket utav dem två jag ska starta.

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta då jag provat olika metoder jag hittat på google samt tonymacx86 utan några resultat.

EDIT: När jag ska välja Windows NTFS i Chameleon så får jag upp felmeddelandet "BOOT MGR IS MISSING", dock bootar OSX normalt.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Hmph, med lite hjälp från folk på IRC så har jag nu ett rullande OSX 10.7.5 system körandes på min AMD maskin!

Nu undrar jag, är det säkert att använda sitt vanliga apple ID på den? Använder den till min riktiga Mac och iPhonen, så vore illa om Apple skulle stänga av den för att det ser typ att jag har AMD eller nåt...

Postar mer om mitt system senare nångång, har inte hunnit testa allt ännu.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Hej, jag behöver lite hjälp med mitt hackintosh projekt..

Det är så att jag försöker installera SL på min dator men den fastnar bara eller rebootar vid apple loggan i början av installationen. Sen om jag kör den i -x och -v så får den Panic(cpu 0 caller 0x27cc0f) error och vill inte fortsätta. Jag förstår inte vad som är fel..

Mina specs finns i signaturen

Permalänk
Skrivet av SilentStriker:

Hej, jag behöver lite hjälp med mitt hackintosh projekt..

Det är så att jag försöker installera SL på min dator men den fastnar bara eller rebootar vid apple loggan i början av installationen. Sen om jag kör den i -x och -v så får den Panic(cpu 0 caller 0x27cc0f) error och vill inte fortsätta. Jag förstår inte vad som är fel..

Mina specs finns i signaturen

vilken iboot kör du med ?
för sandy bridge testa legacy skivan . funkade på min celeron g550 som är sandybridge .

Visa signatur

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P

Permalänk
Skrivet av Skynet-IRC:

vilken iboot kör du med ?
för sandy bridge testa legacy skivan . funkade på min celeron g550 som är sandybridge .

Jag testade både iBoot och iBoot legacy men ingen fungerade

Permalänk

Har en dator som ska kunna köra OSX, men undrar lite hur det är bäst att partitionera. Jag har två stycken Intel SSD:s på 40GB var, i nuläget är Windows 7 installerad på den ena och den andra används som lagring.

Lagringsmässigt för mig vore det bäst att partitionera den ena hårddisken i två partitioner, en på omkring 15GB till OSX (räcker det för OSX, kommer inte har något utrymmeskrävande program/filer i OSX) och resterande till en nyinstallation av Windows 7. Den andra disken till lagring som just nu. Men det här kanske är att be om trubbel? Det enklaste misstänker jag är att installera Windows 7 på ena SSDn och OSX på den andra (ev partitionera en del av OSX disken för lagring?). Jag har även en hårddisk på 500GB som jag tänkte ha urkopplad under hela installationen, om det är relevant på något sätt, vill väl helst ha båda OS på SSDna?

Är det någon ide att köra soft-raid0 på de två diskarna förresten och installera båda OS på denna 80GBdisk i två partitioner? Ingen värdefull data kommer ligga på dessa två diskar ändå. Kanske också är att be om trubbel?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Hej!

Är lite sugen på att installera OS X på datorn här hemma (i5 2500K på en ASUS Sabertooth P67 med HD6870) och har en gammal OS X 10.5.5 Leopard skiva liggandes hemma som följde med min Macbook Air. Tror ni att det kommer gå att installera 10.5.5 på datorn för att sedan uppgradera den till Mountain Lion? Har försökt att googla på det men har inte hittat något svar. USB-kontakten är nämligen trasig på min Air så har ingen möjlighet att partionera något USB-minne med den för att installera Mountain Lion direkt på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Hej!

Är lite sugen på att installera OS X på datorn här hemma (i5 2500K på en ASUS Sabertooth P67 med HD6870) och har en gammal OS X 10.5.5 Leopard skiva liggandes hemma som följde med min Macbook Air. Tror ni att det kommer gå att installera 10.5.5 på datorn för att sedan uppgradera den till Mountain Lion? Har försökt att googla på det men har inte hittat något svar. USB-kontakten är nämligen trasig på min Air så har ingen möjlighet att partionera något USB-minne med den för att installera Mountain Lion direkt på datorn.

http://legacy.tonymacx86.com/viewtopic.php?f=54&t=56534&p=361...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Problemet med den tråden är att han använder OS X 10.6.3. Jag vill veta om det går att installera OS X 10.5.5 på min maskin, tänkte att det kunde uppstå problem eftersom operativsystemet är äldre än hårdvaran? Får väl testa mig fram.

Edit: Googlade lite mer, och det visar sig att det inte går att använda installationscd:n som följer med Air:en för att installera OS X på någon annan dator. Antar att jag får låna någon kompis Mac för att formatera ett USB-minne istället då.

Permalänk
Medlem

Är det någon här som vet ifall man kan koppla in flera (3st) skärmar till en hackintosh med följande grafikkort: AMD Radeon HD 6870 1024 MB

Om det i så fall går, vilket sätt är lämpligast?

Permalänk
Avstängd

Är det tekniskt möjligt att installera en Hackintosh på ett AMD system?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Är det tekniskt möjligt att installera en Hackintosh på ett AMD system?

Tekniskt möjligt, ja. Men det är sjujävla svårt och är snappast värt varken arbetet eller tiden. Den kommer aldrig vara lika stabil som en intelbaserad hackintosh.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Tjena!
Tänkte kolla här om det fanns någon som lyckas få igång ett AMD Radeon 6950 grafikkort på sin hackintosh? Jag har nämligen ett problem då jag just nu bara kan starta upp datorn genom -x (safemode) på ett konstigt sätt;

Startar datorn
Bootar med -x
Får vit skärm (standard för 6xxx serien)
Stänger av datorn
Sätter på den igen
Viola, helt plötsligt är jag inne på inloggningskärmen för Mac OS 10.8.4...

Jag kan komma in till skrivbordet om jag tar bort ATI6000Controller.kext, men jag vill gärna använda mitt Radeon 6950 för att kunna använda bättre upplösningar..

Är det någon som vet hur jag fixar detta? Vill gärna starta min dator utan safemode för att kunna komma igång med Audio osv..
Har också en Z68P-DS3 moderkort för de som undrar..

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlblom:

Tjena!
Tänkte kolla här om det fanns någon som lyckas få igång ett AMD Radeon 6950 grafikkort på sin hackintosh? Jag har nämligen ett problem då jag just nu bara kan starta upp datorn genom -x (safemode) på ett konstigt sätt;

Startar datorn
Bootar med -x
Får vit skärm (standard för 6xxx serien)
Stänger av datorn
Sätter på den igen
Viola, helt plötsligt är jag inne på inloggningskärmen för Mac OS 10.8.4...

Jag kan komma in till skrivbordet om jag tar bort ATI6000Controller.kext, men jag vill gärna använda mitt Radeon 6950 för att kunna använda bättre upplösningar..

Är det någon som vet hur jag fixar detta? Vill gärna starta min dator utan safemode för att kunna komma igång med Audio osv..
Har också en Z68P-DS3 moderkort för de som undrar..

Tacksam för svar!

Har ett 6950 med, har varit ute ur scenen ett tag eftersom jag gav upp när det inte gick att få korthelvetet att fungera, antagligen så har det fortfarande inte blivit några framgångar med kortet, antagligen så kan du ge upp direkt, men du kan läsa dig omkring på http://netkas.org/

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift