Permalänk
Medlem

Använda telekabel som nätverkskabel?

Har googlat som en galning men inte hittat något vettigt svar.
Kan man använda en 4-tråds telekabel som nätverkskabel?

Datortrafik använder ju bara två trådar för kommunikationen så teoretiskt borde det gå, men fungerar det i praktiken? Någon som testat?

Anledningen till att jag undrar är att jag har Comhem modem i vardagsrummet men byggt in datorn i ett förråd i lägenheten. I förrådet finns en kopplingsplint som alla telefonkablar kommer in till, och uttag har jag i varje rum.

Så tänkte slippa dra kabel genom hela lägenheten.. vägrar köra trådlöst.

Permalänk
Medlem

Googla på koppling TP, vad får du då upp som nr 1? Där har du ditt svar.

Permalänk
Medlem

Tack..

Så det borde fungera med 4 kablar med andra ord?
Hur är det med skärming osv? Kommer det strula pga det, att kabeln är oskärmad?

Permalänk
Medlem

Nej

Man kan inte använda telekabel för ethernet.
Kabeln klarar inte den typen av överföring.
Det kommer bli stora problem med omsändningar OSV
även om du lyckas få upp länken.

Permalänk
Medlem

Ok!

Då får jag försöka använda den befintliga kabeln som draghjälp och dra igenom en TP-kabel istället då.

Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kadett
Nej

Man kan inte använda telekabel för ethernet.
Kabeln klarar inte den typen av överföring.
Det kommer bli stora problem med omsändningar OSV
även om du lyckas få upp länken.

Det går alldeles utmärkt om du har 2par. Dock korta sträckor och helst med 0.5 kabel. Är till och med vissa ISP som snålar och skickar med den typen av kabel som (TP) till sina routrar. Dock är det inget jag skulle rekommendera. Dra ny kabel, så vet du att den klarar den längd du har/behöver.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan det vara en kategori 3 kabel? Den ska klara av 10Base-T, dvs. 10 Mbit.
Om det räcker och det inte är för mycket jobb så kan du ju testa det och ställa in nätverkskortet så det tvingas till 10 Mbit.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camel-en
Det går alldeles utmärkt om du har 2par. Dock korta sträckor och helst med 0.5 kabel. Är till och med vissa ISP som snålar och skickar med den typen av kabel som (TP) till sina routrar. Dock är det inget jag skulle rekommendera. Dra ny kabel, så vet du att den klarar den längd du har/behöver.

Har aldrig sett att någon skulle skicka med en vanlig telekabel till sina routrar. Vissa ISP/tillverkare skickar med en TP-kabel med endast 2 par fast de är fortfarande partvinnade. Vilket inte en vanlig telekabel är, som bara är tvinnad.

Svar till trådskaparen: Dra en ny kabel av typ cat5e alternativt cat6.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD