Permalänk
Medlem

Elgitarr ~5000kr

Vet inte hur mycket folket här kan om gitarrer och så men jag tänkte inhandla en till gitarr för drygt 5k men vet inte riktigt vad jag ska ha denna gången. Hade tänkt spela rock och sktepunk mestadels i standard E. Någon som har tips? Har själv spanat in denna http://www.musikbörsen.se/itempg.aspx?id=27179&artno=197980 och det är väl i den stilen jag söker. Ingen Warlock eller liknande utan mer "vanlig" form eller kanske explorer eller flying V, dock inte exotiskare än så

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Kommer ihåg att det var mycket folk som spelade elgura på sweclockers om jag minns rätt.
Men annars kan jag rekommendera min luftgura, helt sjuka solon

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Leta efter begagnat istället, då kan du få mycket mer för 5000kr. Sen är det bäst att prova dig fram, alla har olika smak och de gitarrer jag gillar kanske inte passar dig alls

Själv har jag inte hittat någon gitarr som är bättre/skönare än den jag har nu: http://www.thomann.de/se/schecter_diamond_c1_classic_v3ts.htm

Köpte den på ebay för ~4000kr inkl. frakt och tull

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rile
Leta efter begagnat istället, då kan du få mycket mer för 5000kr. Sen är det bäst att prova dig fram, alla har olika smak och de gitarrer jag gillar kanske inte passar dig alls

Själv har jag inte hittat någon gitarr som är bättre/skönare än den jag har nu: http://www.thomann.de/se/schecter_diamond_c1_classic_v3ts.htm

Köpte den på ebay för ~4000kr inkl. frakt och tull

Ja jag brukar faktiskt köpa begagnat, kände mig helt enkelt lite lat just nu bara Men det är så sant, måste ju kolla beg. marknaden först.

Jo det är jätteviktigt att man gillar gitarren... För ett par år sedan köpte jag en Gibson ur en katalog för 20k utan att testa den och så efter ett halvår insåg jag att jag hatade gitarren Men det gör jag inte om iaf

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Bästa vore väl att ta dig till en affär där du kan klämma och känna på lite olika modeller. Gäller ju att den ligger bra i handen! Själv älskar jag min strata

Du kan ju prova titta i Den stora gitarrtråden, minns att just din fråga ställts där, finns lite info om skillnadet mellan olika mickar osv.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buck
Bästa vore väl att ta dig till en affär där du kan klämma och känna på lite olika modeller. Gäller ju att den ligger bra i handen! Själv älskar jag min strata

Du kan ju prova titta i Den stora gitarrtråden, minns att just din fråga ställts där, finns lite info om skillnadet mellan olika mickar osv.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Jo jag har känt på de flesta olika gitarrer i de flesta olika modeller. Affären som jag har tillgång till är så jävla dyr, därför känner jag att jag inte vill inhandla ännu en gitarr där till överpris...

Jag gillar ibanez- och (ltd)esp-känslan, d.v.s. smal hals, 24 band, floyd (el. liknande). Detta är i princip de enda kraven.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Du får ju en ny Mexico Fender för dem pengarna. En sån hade jag köpt iaf.

Besserwisser audiofilerna säger dock att det varierar ganska mycket i kvalitet från ett ex till ett annat, kan va värt att prova ett par stycken om du tänkt köpa en sådan.

Permalänk
Entusiast

Jag har en Ibanez i SA serien som jag tycker väldigt mycket om.
Jag är också väldigt svag för tunna halsar. Jag lärde mig spela på en lånad Jackson och därför har jag alltid haft lite svårt för tjockare halsar. Les Paul passar mig till exempel inte alls av just den anledningen.

Det enda som jag inte tycker om är det flytande stallet som gör gitarren väldigt svårstämd. Alla strängar påverkar ju varandra vilket är jobbigt. Speciellt när strängarna är helt nya eller för gamla. Det är också väldigt jobbigt att stämma om den av den anledningen och stämmer du ner den är risken stor att du tappar förmågan att svaja åt båda hållen då stallet ligg an mot kroppen om du inte pillar med fjädrarna.
Vill du svaja är det bättre att satsa på ett Floyd Rose stall och inte Ibanez enkla flytande.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Själv är jag en inbiten Ibanez-lirare. Kommer aldrig (okej, man ska aldrig säga aldrig ...) köpa något annat. Men som redan sagts (och insinuerats av dig), provspela innan du köper. Ljudet går ofta att fixa till hyfsat åt det hållet man vill ha - åtminstone som inte alltför kräsen amatör, vilket jag (måhända felaktigt) antar att du är då du frågar just här - men känslan och spelglädjen måste man hitta på egen hand. Ta en tripp till närmaste instrumenthandel och känn efter vad du är ute efter.
Gillar du som sagt Ibanez, kolla på deras sortiment närmare. Finns väldigt många modeller med väldigt åtskilda egenskaper, sound och känsla. Ibanez är som öl - det finns alltid en som passar just dig.

... och ja, jag är en Ibanez-fanboy med åtskilliga i bagaget.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8