Permalänk
Medlem

va less ja blir på min computer!

stänger jag av min dator å låter den stå över natten tex.
så kan ja fet glömma å koppla upp mej på nätet sen (felia adsl)
måste pilla å mecka å byta drivrutiner innan d hoppar igång.. (till nätverkskortet alltså)

testat me olika nätverkskort datorn gör likadant ändå =( datorn hittar nätverkskortet så sätt äre inga probz.. men nätverkskortet värkar inte vilja ta emot information.............

när jag väl kommer online så funkar d stabilt! datorn tuggar dygnet runt nu för d mästa hehe

kör windows 2000 den gjorde likadant i xp =(

jag har linesync hela tiden !

Visa signatur

/Martin

Permalänk
Hedersmedlem

Köp nytt nätverkskort låter det som

Permalänk
Medlem

Re: va less ja blir på min computer!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av stormiz
testat me olika nätverkskort ...............

??? =(

Visa signatur

/Martin

Permalänk
Hedersmedlem

Om nätverkskortet inte VILL ta emot information som du skriver så bör det vara trasigt.

Men om du har en brandvägg som inte låter det ta emot information eller har felkonfat på något sätt så bör det förklara saken

Går det bra att frigöra och förnya IP:t?

Permalänk
Medlem

En liten histora angående BREDBAND och billiga nätverkskort.

Köpte 3st 150:- NIC's (realtek chip) för mina två datorer. Allt funkade 100% men då o då så låste sig kortet och man fick byta PCI platser eller ta ut den från ursprungliga platsen starta datorn, stänga av o sen sätta in den igen mén man kunde leva med det.
Fick sen bredband "BoStream" och att ladda ner o sånt var inga problem men när man surfade på de siter man vet har snabba servar så tar det 3-4 sek att öppna sidan. Jag som trodde att detta var normalt (skillde enormt mycket fråm 56k modemet). Efterhand fick jag problem att det blev avbrott i uppkopplingen, ringde BoStream o de sa att allt funkade OK hos mig och hos de men ute på nätet kunde jag inte komma.

Eftersom deras service e kass, och jag var utan nätet så kom jag på att pinga DNS och whooppps så funkade allt igen.

2 månader efteråt (då o då kom samma problem igen men man visste lösninegn) fick jag erbjudande att köpa 3 3Com för 500:- (1500:- i affären), så what a heck o så blev det 3com istället för Realtek. Bytte alla kort o confade allt. Nu ska jag säga att jag gjorde det för 6 månader sen o sen har jag ALDRIG haft några problem med låsningar o sånt. OK, visst har det hänt att BoStream kraschade men det var allt... De siter som det tog 3-4 sek att öppna, nu tar det 0,5 sek att öppna (idg.se, dvdforum.nu osv...)
Nöjd är jag kan man lugnt säga

Mitt Tips efter en lite längre tråd är att om du har råd köp 3COm kort (kostar 400 - 500:- i afärren) och du kommer att slippa såna problem som du har. ALdrig mer ska jag köpa billligt skit. Så många nerver man har förlorat pga att kortet strulade.

Permalänk
Medlem

Sitter 400kr's INTEL PRO kort i mina burkar. Fungerar exemplariskt (tills blixten grillade ena lol)

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Faaydah
Sitter 400kr's INTEL PRO kort i mina burkar. Fungerar exemplariskt (tills blixten grillade ena lol)

Intel EtherExpress Pro 100 är också exemplariska för linuxnewbies, eftersom det är det enda kort som är förinställt på att kompileras in i kerneln, av någon konstig anledning. Varje gång jag kört make menuconfig har det funnits med där, oavsett ifall jag har ett sådant kort i datorn eller ej. På så sätt blir det en mindre sak för newbies att oroa sig över

/W

Permalänk
Medlem

jag har juh ett 3com kort ja tror d e mina pci platser som e fucked up! winipcfg funkar ej

men ja kan juh pinga localhost.. då måste la nätverkskortet funka?
lr?

Visa signatur

/Martin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stormiz
jag har juh ett 3com kort ja tror d e mina pci platser som e fucked up! winipcfg funkar ej

men ja kan juh pinga localhost.. då måste la nätverkskortet funka?
lr?

OT: Att läsa juh, d, e osv är tragiskt.

OnT: Programmet Winipcfg ingår inte i vare sig Windows 2000 eller Windows XP. Kör ipconfig ifrån shellet istället.

/W

Permalänk
Medlem

jag får bara felmedelande när jag försöker renewá ip´t skummt =(

ska kolla exakt va skiten säger.. återkommer..

Visa signatur

/Martin

Permalänk
Medlem

ah nej nu funkar d som vanligt

renew osv.. funkar fint ska testa igen när jag inte kommer ut på nätet

Tackar Gubbar !

Visa signatur

/Martin