SweClockers-medlem ritar Homer i kisel

Permalänk

Det var ganska snyggt, men varför inte göra något som ingen gjort förut, tex att etsa in en sånggrupps namn tex the B-52´s och någon sångtitel på ett moderkort:D

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk
Medlem

lite svårt att sätta upp den på väggen , till och med ett hårstrå som "spik" funkar inte då det är 10ggr större...

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Avstängd

Några gubbar på Intel gjorde väl något liknande för några år sen på Intel processorerna?

Permalänk
Medlem

Skojigt "hobby" pyssel för en del personer ser jag.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Skriv SweClockers logga istället ^^

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Hade han varit smart hade han gjort en sweclockers jul logga och fått en skärm

Permalänk
Medlem

Hahah!! De e humor.

Kanske berätta lite om utrustning/metod/teori bakom?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

I Lund naturligtvis, var annars?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

EN liten historia........

Forskare från USA påstod att dom hade tillverkat världens tunnaste tråd. Detta fick ett par svenska forskare reda på....

Dom tillverkade en likadan tråd....

Sedan borrade dom ur tråden.......

Skickade "sugröret" till USA, med texten: Er tunnaste prestation blev vårt tunnaste rör

Dom blev troligen inte så nöjda med det.
Sicka gubbar.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chalmeristen
EN liten historia........

Forskare från USA påstod att dom hade tillverkat världens tunnaste tråd. Detta fick ett par svenska forskare reda på....

Dom tillverkade en likadan tråd....

Sedan borrade dom ur tråden.......

Skickade "sugröret" till USA, med texten: Er tunnaste prestation blev vårt tunnaste rör

Dom blev troligen inte så nöjda med det.
Sicka gubbar.....

Är detta verkligen sant eller bara en myt? Hör hört minst tio olika versioner på den...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deathsearcher
Det var ganska snyggt, men varför inte göra något som ingen gjort förut, tex att etsa in en sånggrupps namn tex the B-52´s och någon sångtitel på ett moderkort:D

A500 , har fortfarande kvar min

Permalänk
Inaktiv

Väldigt fin var den

Permalänk
Medlem

Detta är vad jag kallar julpyssel

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

lär vara billigt att köpa ramar till detta konstverk, någon som tipsat CSM101?

Visa signatur

pff

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipstah
Är detta verkligen sant eller bara en myt? Hör hört minst tio olika versioner på den...

Jag har läst det i någon typ av vetenskaplig tidning, där det stod under en artikel om olika milstolpar inom micromekanik. Men jag vet inte ju inte om det är sanningsenligt eller inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murkaz
lär vara billigt att köpa ramar till detta konstverk, någon som tipsat CSM101?

Game set and MATCH

haha bastard.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipstah
Är detta verkligen sant eller bara en myt? Hör hört minst tio olika versioner på den...

Historien jag har hört är att japanerna skickade en skruv som tydligen bara skulle gå att se i mikroskop till sverige,
något företag här skulle då ha gängat den och skruvat på en mutter
och skickat tillbaka den.
Tydligen så hörde japanerna alldrig av sig mer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Game set and MATCH

haha bastard.

hihi

Någon som vet hur svårt det är att göra något sådant här, och hur lång tid tar det egentligen?

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murkaz
hihi

Någon som vet hur svårt det är att göra något sådant här, och hur lång tid tar det egentligen?

Har man rätt utrustning (Focused Ion Beam utrustad med litograf) så är det inte svårt. I princip är det bara att konvertera bilden till rätt format (GDSII eller liknande) och sedan tala om för FIBen var den ska börja skriva. Bilderna är bara en snygg demonstration av vad som görs rutinmässigt i en massa lab runt om i världen (det finns flera FIBar i Sverige)

Följade Youtube video från David Cox (han med snögubben) är såvitt jag minns i realtid så det ger väl en bra idé om hur det ser ut (den kan ev. gå i x2, jag ska fråga till veckan om jag kommer ihåg det).

http://www.youtube.com/watch?v=CApUXcPKX90

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toli
Har man rätt utrustning (Focused Ion Beam utrustad med litograf) så är det inte svårt. I princip är det bara att konvertera bilden till rätt format (GDSII eller liknande) och sedan tala om för FIBen var den ska börja skriva. Bilderna är bara en snygg demonstration av vad som görs rutinmässigt i en massa lab runt om i världen (det finns flera FIBar i Sverige)

Följade Youtube video från David Cox (han med snögubben) är såvitt jag minns i realtid så det ger väl en bra idé om hur det ser ut (den kan ev. gå i x2, jag ska fråga till veckan om jag kommer ihåg det).

http://www.youtube.com/watch?v=CApUXcPKX90

okej, tack.

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

hmm... är väl micrometer dvs. tusendel av en millimeter... gånger tio = 1/100 av en millimiter. Vilket enligt Sweclockers skulle innebära att ett hårstrå vore 1cm i diameter.... Eller är jag för trött nu?

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
hmm... är väl micrometer dvs. tusendel av en millimeter... gånger tio = 1/100 av en millimiter. Vilket enligt Sweclockers skulle innebära att ett hårstrå vore 1cm i diameter.... Eller är jag för trött nu?

1/100mm * 10 = 1/10mm
Ett hårstrå är iofs ca 50 micrometer, så jag skulle nog skrivit en femtedels hårtstrå istället. Men det är bara onödiga hårklyverier

Permalänk
Medlem

Hela gamla testamentet på ett knappnålshuvud:

http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1196847361890&page...

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem

Tack allihopa

Här är mikroskopet (Lund Nano Lab)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av toli
Har man rätt utrustning (Focused Ion Beam utrustad med litograf) så är det inte svårt. I princip är det bara att konvertera bilden till rätt format (GDSII eller liknande) och sedan tala om för FIBen var den ska börja skriva. Bilderna är bara en snygg demonstration av vad som görs rutinmässigt i en massa lab runt om i världen (det finns flera FIBar i Sverige)

Följade Youtube video från David Cox (han med snögubben) är såvitt jag minns i realtid så det ger väl en bra idé om hur det ser ut (den kan ev. gå i x2, jag ska fråga till veckan om jag kommer ihåg det).

http://www.youtube.com/watch?v=CApUXcPKX90

David Cox använder sig av samma mikroskop (FEI Nova NanoSEM). Som du skriver konverteras bilden först till lämpligt format och sen programmeras FIB. Inte alls svårt.
Lite förvånad över att SweClockers valde publicera det som nyhet. Nåja, man skall icke klaga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av opA
En likadan fast det står "Sweclockers.com" kanske vore något ?

Jadå, nästa gång blir det loggan! Förhoppningsvis lär jag mig även använda manipulatorn. Då kan man skapa ännu häftigare strukturer!

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipstah
Är detta verkligen sant eller bara en myt? Hör hört minst tio olika versioner på den...

Troligen en myt, den första jag hörde handlade om klockfjädrar och det är mer än 30 år sedan.

Permalänk

haha skapligt nice

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagglund88
rätt tufft att rita gubbar som är 10my stora, eller små

Skynda på, skynda på för nu ska karusellen gå!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity

David Cox använder sig av samma mikroskop (FEI Nova NanoSEM). Som du skriver konverteras bilden först till lämpligt format och sen programmeras FIB. Inte alls svårt.

Ja och nej. Det är samma "grundmodell" men Davids FIB är rätt hårt modifierat. Han har in princip allt du kan tänka dig monterat på kammaren och även de saker som brukar finnas är gjort på lite annorlunda sätt, ex. litografidelen är ett helt separat system som egenligen är tänkt för att sitta på ett SEM för att användas som "bolt-on" e-beam litografi (med dos-modulering etc). Det innebär bland annat att Davids FIB (i SEM läge) faktiskt används för nanolitografi(dvs. med resist etc), ofta i kombination med FIB. Naturligtvis kan systemet också sköta jonstrålen.
David har också ett gäng manipulatorer av den typ som väl egentligen är tänkta för TEM, det innebär att han kan plocka upp föremål som bara är några micrometer stora och fritt rotera dem i alla led, det gör att han nästan helt fritt kan "skulptera" med jonstrålen (vilket iofs inte är unikt men lite ovanligt, har ni det i Lund?).
Snögubbar etc är lätta för David att göra, de prov han gör för riktig forskning är egentligen långt mer imponerande (fast funkar sämre för PR).

Senast jag såg Davids FIB (för någon månad sedan) fanns det fortfarande en ledig port på maskinen och den har han förstås redan planer för

Permalänk
Medlem

Tänk om nån av de stora grabbarna hade haft tillgång till dagens teknik... tänk Grindslanten i mikroformat... eller vad hade hänt ifall DaVinci hade kunnat få leka med ett elektronmikroskop? Han hade säkert byggt ihop ett flygplan åt nån insekt eller nåt...