Fototråd - Vintern 2009/2010

Permalänk
Medlem

lyckades klämma in lite bilder mellan skoter/isbilskörandet i helg

Permalänk

Var ute och gick en sväng i det fina vårvädret

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Från gårdagens runda i gbg. Johan och Karro på sista bilder.

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem

fotade några tjejer igår!=)

mer finns på Flickr och Bloggen.

även jag hamnade på en bild=)

Permalänk
Medlem

iPopular. 2

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

skön bild! dock gillar jag inte drop shadow på texten "used to be iPopular+apple loggan"

Annars var den riktigt skön!

Permalänk

Lämnar titeln till er

Gorian: Härlig bild

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

FTP med Alexandra.

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nae0
skön bild! dock gillar jag inte drop shadow på texten "used to be iPopular+apple loggan"

Annars var den riktigt skön!

Tack!

Jag satt och vägde mellan att ha skuggan eller inte. Testade lite med att ha skuggen längre ner på snön och liknande, men fick det inte att se realistiskt ut.
Kanske helt enkelt får ta bort den, eller försöka mera

Tack än en gång

Soyish: Tack så mycket ^^
Din var riktigt najs den med!

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gholen
http://gholen.se/blag/wp-content/gallery/tfp-alexandra/img_76...

FTP med Alexandra.

Ingen smickrande pose i mina ögon. Är hon topless dessutom?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xNp^
Ingen smickrande pose i mina ögon. Är hon topless dessutom?

Ja, det är hon, började med att vi skulle ta bilder på hennes tatuering på ryggen.
Vad gör posen "osmickrande"?

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gholen
Ja, det är hon, började med att vi skulle ta bilder på hennes tatuering på ryggen.
Vad gör posen "osmickrande"?

Ursäkta den konstruktiva kritiken utan förklaring. Var lite smått stressad när jag skrev ovanstående.

Jag personligen tycker att det är fel vinkel och att brösten snor för mycket uppmärksamhet i bilden, även om bokeh:n sätter dem ur fokus så finns dem där och de syns "för väl". Sedan trycker modellen in armarna mot centrum i bilden vilket bara ser allmänt skumt ut. Jag själv tycker även att hennes ansiktsuttryck inte passar in i denna typ av "F.A.N" bild. Bilden är lite "platt" och har rätt tråkig kontrast.

Det låter kanske som en sågning, men det är inte menat som en. Jag finner bara att bilden inte tilltalar någonting alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xNp^
Ursäkta den konstruktiva kritiken utan förklaring. Var lite smått stressad när jag skrev ovanstående.

Jag personligen tycker att det är fel vinkel och att brösten snor för mycket uppmärksamhet i bilden, även om bokeh:n sätter dem ur fokus så finns dem där och de syns "för väl". Sedan trycker modellen in armarna mot centrum i bilden vilket bara ser allmänt skumt ut. Jag själv tycker även att hennes ansiktsuttryck inte passar in i denna typ av "F.A.N" bild. Bilden är lite "platt" och har rätt tråkig kontrast.

Det låter kanske som en sågning, men det är inte menat som en. Jag finner bara att bilden inte tilltalar någonting alls.

Jag tackar och mottager kritiken. Jag lägger upp bilder för att få feedback, och det är det du ger, så jag tackar och bockar

Jag ska tänka på tills nästa gång ^^

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mYrAns
Tycker inte om ljuset faktiskt, blev inte så snyggt med skuggan från hans kind på hans näsa t ex Bara vad jag tycker!

Okej om jag förstår dig rätt så faller hela bilden pga av en liten skugga som knappt syns?
Och ljuset, vad är det för fel? för hårt, starkt?

bara undrar, för till nästan gång måste jag ju tillfredställa dig helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskifer
Okej om jag förstår dig rätt så faller hela bilden pga av en liten skugga som knappt syns?
Och ljuset, vad är det för fel? för hårt, starkt?

bara undrar, för till nästan gång måste jag ju tillfredställa dig helt och hållet.

Det är för hårt tycker jag, liksom PANG - och så en så pass mjuk bakgrund :c blir liksom lite konstigt, tycker jag!

Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

450D | 50/1.8 II | 20/1.8 | 18-55 3.5/5.6 IS
Carlssonmedia.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soyish
Lämnar titeln till er
http://pici.se/pictures/RKsxtvcRG.jpg

Gorian: Härlig bild

Gillar den bilden.
Många bekanta (bl.a. farsan) har en tendens att vilja att allt är skarpt och tydligt har jag fått en känsla av. Själv gillar jag många gånger när t.ex. horisont och himmel (som på din bild) nästan flyter samman. Känns lite härligare/surrealistiskt tycker jag.

Permalänk
Medlem

På väg hem från jobbet inatt.

Vagabond

Lights

Permalänk
Medlem

Va ute på äventyr i Tôkyô.

Permalänk
Medlem

Fan vet om jag inte har ett foto på nästan samma träd i Tokyo
Fast annan vinkel, Tokyo imperial palace, ganska nära Tokyo station?
Fin bild

Min är inte riktigt lika fin, lite överexponerad.

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk

Ge fan i det killar :(.
Jag dumpar snart mina ihopsamlade pengar (som jag hade tänkt fixa körkort och betala några hyror med) och åker till Japan tillbaka till Japan istället. Saknar skiten :(.

Permalänk
Medlem

Flyttat precis, nytt skrivbord osv. Blev precis som jag tänkte mig!:)

Permalänk
Medlem

nae0: Gillar "värmen" och ljuset i de två övre bilderna!
Vad använder du för att ljussätta? Lampor, eller endast blixt?

*tummen upp*

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

För bild 1. Använde jag vid det tillfället Endast min 430EX blixt, monterad på kameran och riktad till vänster och sköts mot en vit dörr.(Jag satt på en pall i dörröppningen)
bild 2. Samma fast skjöt blixten i taket.
(vad ledtalet stod på varierade mellan 1/1 till 1/4).

Jag var hemma hos en kompis när jag tog dom.

Jag ljussätter efter platsens möjligheter. Försöker få intressant och mjukt ljus så gott det går. Om jag inte vill ha hårt ljus vill säga. Som tex:Minelfoto, då skjuter jag oftast blixten rakt fram och oftast i ETTL läget för att kunna ta snabba kort. Även om det mer och mer ofta händer att jag styr även blixt strykan manuellt och inte bara slutare,bländare & iso.

Permalänk
Medlem

Riktigt snygga porträtt som redan nämnts tycker jag du fått till ljuset riktigt bra! Ser ut att vara en mysig datorhörna också

Citat:
Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem

Efter lite fotomanipulation. Ett färghjul med komplementfärger.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Vanos, tackar!=)

@Ryden, Skön idé! riktigt fina färger, vet inte om speglingen ser helt korrekt ut och tveksamt om du ska ha så absolutsvart bakrund. Just nu ser det ut som objektet svävar lite.

Annars, bra tänkt!

Permalänk
Medlem

Speglingen är garanterat korrekt då den var där när jag fotade
hade svårt att få till det så att den inte skulle se ut att sväva, någon som har en ide på hur man kan göra?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om spegelytan på spegeln du använde inte låg alra längst upp går det inte att få speglingen perfekt. Avståndet mellan objektet och speglingsytan avgör hur stort mellanrum det blir mellan objekt och spegling. (Logiskt.)

Sen är vinkeln som du har i förhållande mot speglingen en andra faktor.

Prova att titta runt med ögat bara (håll för ena ögat för att simulera en lins) och se vart speglingen hamnar bäst, sedan vrider du objektet till den vinkel du vill ha och efter det så fotar du från den vinkel du fann bäst

Detdär är bara något jag tror teoretiskt osv. Men prova=) Det låter logiskt för mig iaf!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Kikade just på bilderna från den serien, bra jobbat

Här kommer lite bilder från dagens street fotande.
Fler bilder på min webb.

Visa signatur

Foto: Nikon D90, 50 1.8 & 55-200 4-5,6 samt velbon stativ.