Xai, Naos och Kova

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ophe
Det är väl inte speciellt många märken som faktiskt utvecklar de möss de säljer. Det är väl mer eller mindre bara Logitech, MS och Razer som gör det (inte säker på att ens alla av dem gör det längre?) För resten gäller oftast att köpa någon grej från Kina, byt färg på en knapp, på med en klisterlapp med din logga and you're good to go.

Nu orkar jag inte kolla upp om så är fallet (samma tillverkare) när det gäller Qpad och Mionix' möss men det är inte osannolikt.

Det kan mycket väl vara samma tillverkare; Qpad skrev själva i sin tråd här på SWEC att de (som alla andra, poängterade de) köper färdigtillverkade delar från Asien.

Det fula ligger väl snarast i att Mionix uppfattat Qpads framgångar med 5k (även den fick "bäst i test" på SWEC), och nu vill ha en del av samma kaka, i stället för att satsa på ngt eget. Det dumma är att de verkar hoppas att alla glämt 5k, eftersom Naos är dyrare.

Permalänk
Medlem

Man får hoppas att Mionix har bättre kundsupport än Qpad.

Jag köpte en 5k för ett par veckor sedan, efter att ha forskat fram att det satt en Avago 9500 sensor i den (vilket jag var på jakt efter).

Men jag saknade många finesser i mjukvaran som jag vet att hårdvaran klarar av. Jag mailade Qpad och för att kolla om det var några uppdateringar på G, inget svar.

Bytte ut musen mot en XAI istället och är mycket nöjd. En uppsjö av inställningar och täta uppdateringar av programvara och firmware, rekommenderas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Dom har ju sämst placering av tumknapparna.
Kolla på microsofts Sidewinder, se och lär.

http://www.prisjakt.nu/bilder/bild.php?p=214339&type=standard...

Om det ändå vore fullt så enkelt... jag skickade tillbaka min Sidewinder för i mitt fall var det en ergonomisk katastrof. Och då köpte jag den för just knapparna. Det är bara att konstatera att vi alla har olika förutsättningar och smak.

De flesta placerar tumknapparna längsgående. Om det är en konskenvens av populäritet eller att det är, som vissa här spekulerar i, för att det är en eller ett fåtal tillverkare låter jag var osagt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Mionix Naos 5000 skrevs det om redan förra året i november och redan då kom konstaterades att den kostade alldeles för mycket och att den var OEM kopia.

http://www.sweclockers.com/nyhet/10144-svenska_mionix_slapper...

Ta och läs kommentarerna och inlägget från Mionix själva

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mionix
Hej kära läsare och glada spelentusiaster!

Först och främst vill vi klargöra att Mionix Naos 5000 är en egenutvecklad mus av Mionix AB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
Man får hoppas att Mionix har bättre kundsupport än Qpad.

Jag har själv varit i kontakt med deras support och jag måste säga att den är riktigt bra...

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Avstängd

Men jag vill inte ha någon LCD display, LED lysdioder, guldplätterad USB kontakt, eller att den är välsignad av någon präst eller pro-gamer.

Jag vill ha en ergonomisk hög-kvalite mus som är bra på allting. Spel, bildbehandling, web, användarapplikationer, etc.

Permalänk
Avstängd

man måste älska när stora företag fyllda med högutbildade mensamedlemmar gör misstag som en inavlad apa skulle ha protesterat mot.
Sluta sätta jävla klistermärken 3mm från sensorn, damm och skit fastnar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H.Bengtsson
Xai skönt scrollhjul? Skojar ni? Är sämre än min 3.0 och knapparna är på tok för hårda. Fick lämna tillbaka min Xai och sitter med min 3.0 i väntar på något som kan slå den

Tack för ditt inlägg tänkte precis skriva ett inlägg där jag tänkt fråga om Xai kanske skulle kunna vara en uppgradering till min 3.0 men tydligen inte, har inte hittat någon mus som är bättre än Microsoft Intellimouse 3.0 och den har endå funnits på marknaden ett tag.

Visa signatur

| Antec Three Hundred | Intel Q9550 @3.2Ghz | Asus P5Q PRO | Asus HD4850 + Accelero S1 Rev2 | Samsung Spinpoint 500gb | Corsair XMS2 4gb | LG Flatron M228WD | Corsair HX620 |

Permalänk
Hedersmedlem

Är det någon här som brukar byta DPI mitt inne i ett spel? Jag kan verkligen inte förstå vad det skulle vara bra för?

Permalänk
Medlem

Man blir faktist lite småsugen på Mionix 5000, Men den hade gärna fått vara 300:- kronor billigare.

Visa signatur

N64 .Gamecube. Wii. Wii u. PS1 PS2 PS3.
i7-4770K
EVGA 780GTX
MSI Z87-G45
Windows 10. CREATOR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Är det någon här som brukar byta DPI mitt inne i ett spel? Jag kan verkligen inte förstå vad det skulle vara bra för?

Nää, jag tycker också att det är ganska onödigt att byta dpi mitt i ett spel. Men det kan vara bra att ha ett eller flera spellägen och ett standardläge som man använder annars...

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klimpen2
Nää, jag tycker också att det är ganska onödigt att byta dpi mitt i ett spel. Men det kan vara bra att ha ett eller flera spellägen och ett standardläge som man använder annars...

Brukar byta DPI om jag bestämmer mig för att byta vapensort. Hög DPI och sniper är inte lyckat. Häpp!

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkst@r
Brukar byta DPI om jag bestämmer mig för att byta vapensort. Hög DPI och sniper är inte lyckat. Häpp!

Varför skulle man behöva mindre precision när man spelar sniper? Jag kan inte se nån anledning till att ha lägre sens heller.

Permalänk
Medlem

Nä tacka vet jag Logitech MX518, helt underbar mus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Varför skulle man behöva mindre precision när man spelar sniper? Jag kan inte se nån anledning till att ha lägre sens heller.

Inte mindre precision, men lägre upplevd sens.
Enligt Steelseries är interpolationen i musen minimal om man sätter sensen i spelet på 1 (och 6/11 i Windows).
För att ändra sin upplevda sens ändrar man därför sin DPI istället.

Någon större skillnad i precisionen pga lägre DPI går knappast att märka om man inte går ner till väldigt låga DPI tal. Och pga att muspekaren/siktet rör sig långsammare blir det givetvis lättare att sikta (såvida man inte redan kör med någon superlåg sens eller DPI, men hög sens är verkligen inte att rekommendera för snipers).

Anledningen till att hög sens inte är att rekommendera för sniper är att siktet rör sig väldigt mycket vid mycket små rörelser. Om du är så bra att du verkligen kan klara av det så krävs ändå en riktig supermus och lika bra musmatta för att det ens ska bli teoretiskt möjligt att tillvarata ens skill, eftersom mikrorörelser är något som är mycket svårt för det flesta mus/musmatta kombinationer.

Startfriktionen är också något som ställer till problem här. En kropp i vila kräver en liten extra kraft för att börja röra på sig som är lägre än kraften som behövs i fortsättningen. Detta gör att man missbedömer hur mycket kraft och rörelse man behöver göra för att flytta siktet en viss liten bit om musen hållt sig nära nog stilla ett tag.
Det här problemet uppkommer bara vid riktigt små musrörelser, vilket just är kännetecknande för hög sens/DPI.

Att köra med samma sens när man siktar som sniper och när man rör på sig är inte att rekommendera, eftersom man antingen knappt kan vrida sig när man inte är inzoomad eller får dåligt aim när man är det pga att en millimeter på musmattan ger enorma utslag på siktet.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Kan även tillägga att, om du ställer in sensitivity i låt oss säga CS på kanske 1,5, så tar den dina rörelser och tar dom gånger 1,5. Kör du med 10 i sens, blir knappast dina rörelser exakta då dom förstoras upp gånger tio.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Inte mindre precision, men lägre upplevd sens.
Enligt Steelseries är interpolationen i musen minimal om man sätter sensen i spelet på 1 (och 6/11 i Windows).
För att ändra sin upplevda sens ändrar man därför sin DPI istället.

Mao bör man ställa muskänsligheten i Windows till 6/11 ställa känsligheten på 1.0 i spelet och justera DPI istället för att få den "känslighet" man önskar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

När jag såg Naos:en så ville jag ha en. Men när jag såg priset insåg jag att man kan avvakta några månader.

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
Mao bör man ställa muskänsligheten i Windows till 6/11 ställa känsligheten på 1.0 i spelet och justera DPI istället för att få den "känslighet" man önskar?

Ja, för att få det så exakt som möjligt. De flesta möss justerar dock rörelserna, så att de blir jämnare. På Xai kan man justera/stänga av denna funktion. Är främst om man vill dra raka streck i paint (och liknande områden, kanske grafik design etc). Vet inte någon annan mus som man kan kontrollera det på, kanske deathadder. Är inte insatt i alla möss.

Permalänk
Medlem

På Ikari laser finns samma funktion.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Ja ni är allt roliga.. Jag har suttit länge och kollat på olika möss. Nu bestämde jag mig för en Mionix Naos 5000. Man bestämmer väl själv över sina pengar? eller? Vissa människor köper kinatillverkade kläder för dyra pengar bara för att det är något känt märke på dessa utan att veta om något. Men vad spelar det för roll? Garanterat många "stora" företag som gör likadant och bara slänger på sitt märke och säger att detta är MIN produkt som jag tillverkat och utvecklat helt själv! Tänk om man skulle börja gnälla på att vissa använder samma plast i sina produkter? Nää.. köp det ni vill betala för och gnäll inte på andra som gör likadant. Ska jag köpa en pizza för 50kr eller äta på restaurang för 400kr? Ja det får man allt se..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Dom har ju sämst placering av tumknapparna.
Kolla på microsofts Sidewinder, se och lär.

http://www.prisjakt.nu/bilder/bild.php?p=214339&type=standard...

Helt rätt....

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz / 1333MHz | 2x2GB OCZ Reaper RAM | Asus P5E | Lian Li PC-A71B | Gainward 8800GT 1GB Golden Sample | Seasonic PowerSupply M12 700W | Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Western Digital Raptor 150GB SATA (10000RPM / 16MB Cache / SATA) | Hitachi t7k250 250GB SATA-II Deskstar 8MB | HP w2558hc 25,5-tums platt bredbildsskärm |
Min blogg

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Ja, för att få det så exakt som möjligt. De flesta möss justerar dock rörelserna, så att de blir jämnare. På Xai kan man justera/stänga av denna funktion. Är främst om man vill dra raka streck i paint (och liknande områden, kanske grafik design etc). Vet inte någon annan mus som man kan kontrollera det på, kanske deathadder. Är inte insatt i alla möss.

Det finns firmware till Deathadder som tar bort prediction. Själv märkte jag ingen som helst skillnad när jag uppdaterade bort prediction.

Permalänk
Medlem

När jag köper en ny mus då blir det fan en 5k eller naos gillar den sortens grepp som fan...

PS: Bilden på naos under "slutsats" fliken är spegelvänd, det är väl kanske inte så bra att manipulera bilderna i en recension bara för att det blir layoutmässigt snyggare (om det nu är det ni hat gjort).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Svår fråga det här med komfort. Rent objektivt så passar möss med Ikari-liknande form bättre för en mänsklig hand, eftersom de är gjorde med specifika fåror för fingrarna. Dock så har många vant sig vid andra former sen tiden då inget annat fanns att tillgå och spelat i åratal med sådana möss. Då har vanan gjort att man vill fortsätta med dessa, eftersom man lärt sig hålla dem och vill behålla känslan.
Dock är det svårt att ta hänsyn till sånt i test eftersom man kan bli van vid i princip vadsomhelst efter några års spelande. Tom en mus formad som en tegelstensformad kloss med knappar skulle nog fördras av många om de vant sig vid den.
Med tanke på det skulle det aldrig gå att säga om en mus är ergonomisk eller inte. Det enda man egentligen kan utgå ifrån som är någorlunda konkret är formen på en mänsklig hand och hur den passar in på muen.

Mycket sant. Det känns dock inte värt att haka upp sig så mycket på detta i en recension då Xai är gjord för dom som gillar den formen, vilket extremt många spelare gör (intellimouse-serien). Det är samma sak som att klaga på att en glasmusmatta för att den är gjord av glas, eller för att en tygmusmatta är av tyg, bara för att recensenten föredrar plast.

Permalänk
Medlem

Köpte en Mionix. Kommer på posten idag

Den byter ut min gamla Razer Lachesis som i och försig oftast fungerat ok men för mycket mjukvaru problem. Har slutat använda mjukvaran till den helt. Inte ens installerat skiten. Trots alla buggar och taskig lösningar i Lachesis mjukvara så har dom inte uppdaterat den på evigheter.

Dessutom så verkar tum knapparna ha lite egna liv ibland + andra problem.

Ska bli riktigt skönt med en ny mus och Mionix Naos verkar mycket trevlig

Tack för artikeln!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliasant
Köpte en Mionix. Kommer på posten idag

Den byter ut min gamla Razer Lachesis som i och försig oftast fungerat ok men för mycket mjukvaru problem. Har slutat använda mjukvaran till den helt. Inte ens installerat skiten. Trots alla buggar och taskig lösningar i Lachesis mjukvara så har dom inte uppdaterat den på evigheter.

Dessutom så verkar tum knapparna ha lite egna liv ibland + andra problem.

Ska bli riktigt skönt med en ny mus och Mionix Naos verkar mycket trevlig

Tack för artikeln!

Skriv gärna lite vad du tycker om musen när du använt den i kanske 2-3 dagar.

Visa signatur

N64 .Gamecube. Wii. Wii u. PS1 PS2 PS3.
i7-4770K
EVGA 780GTX
MSI Z87-G45
Windows 10. CREATOR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snazer
Skriv gärna lite vad du tycker om musen när du använt den i kanske 2-3 dagar.

'

Ja må va full o kl är runt 05..

Men köpte Mionix musen för ett par veckor sen. Prövade först qpad i butik o tyckte den va för intensiv på nått vis, greppet va FÖR djupt o hårt kändes som man fick jobba för att få fingrarna rätt..

På mionixen faller handen lättare på vilket ja uppskattede, till en början.. Kännde att ja hade vissa problem när ja gamade intensivt att jag hade svårt att "lyfta" musen då handen mest "låg" på musen och inte greppade. Fick lite ont i handleden vid vanligt os/game användande..

Nu dock efter 2v kännde de som den faller mer o mer på platts, känner inte alls samma problem och tycker min gammla logitech 518 är rätt fel ute i jämförelse me va min hand behöver.

Men som sagt, jag är full. Kort o gott, ja har inte testat qpad igen efter att ja köpte denna men tycker fingrarna faller lättare på platts på denna. Tror skårorna är lite större helt enkelt vilket dock resluterade i att de kan va lite ovant/svårt att lyfta den i hektiska strider. Dock en vanesak antar ja, har inte alls samma problem längre quake3 börjar kötta igång på nytt.. ^^

Fast några extra tungder har ja inte i musen.. En mus för stor hand

// fylletratten

Visa signatur

Bomba.nu

i7 950 @ 4ghz | Asus P6X58D-E | Corsair 6GB 1600MHz XMS3 | Asus GTX 770 OC | 50 TB SSD

Permalänk
Medlem

Nån som vet någon butik i Stockholmstrakten där man kan få känna på det lilla underbarnet Mionix Naos ?
Jag vallfärdar gärna dit isåfall.

Jag gillar att kunna hålla på att ställa in en massa på musen så att den passar mig till 100% och Naos verkar bra på denna punkt.
Jag undrar dock en liten detalj : Kan man stänga av "interpolation" och köra med "freemove" på samma sätt som med Ikari laser och Xai ?
Om inte så sabbar det en del för precisionen.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.