Eizo 24" FlexScan S2402WSE, bra spelskärm?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Eizo spelar i Barcelona, BenQ i GIF och Samsung i något random lag i superettan

Samsung spelar nog i superettan designmässigt, men inte när det kommer till prestanda på skärmarna :D.

Permalänk
Medlem

Börjar tröttna på min Samsung 225BW som jag har haft i 3+ år..

Tror ni Eizo:n är en bra uppgradering för mig? Vill helst ha en skärm som är mer vilsam för ögonen än min Samsung. Färger är inte prio 1 för mig då jag är nöjd med min nuvarande på den punkten och kan inte tro att någon nuvarande TN-skärm är sämre. Jag köpte en BenQ åt min mor igår som känns väldigt mycket bättre på alla vis sitt billiga pris till trots. (2420HD)

Kanske är det värt att köpa en TN-LED? Såg att BenQ har en ute för kring 2500 kr.

Edit: Står mellan G2420HDBL (LED) och Eizo:n just nu. Dell 2209WA är inte ett alternativ då den är för liten och har för låg upplösning.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anti1oop
Börjar tröttna på min Samsung 225BW som jag har haft i 3+ år..

Tror ni Eizo:n är en bra uppgradering för mig? Vill helst ha en skärm som är mer vilsam för ögonen än min Samsung. Färger är inte prio 1 för mig då jag är nöjd med min nuvarande på den punkten och kan inte tro att någon nuvarande TN-skärm är sämre. Jag köpte en BenQ åt min mor igår som känns väldigt mycket bättre på alla vis sitt billiga pris till trots. (2420HD)

Kanske är det värt att köpa en TN-LED? Såg att BenQ har en ute för kring 2500 kr.

Edit: Står mellan G2420HDBL (LED) och Eizo:n just nu. Dell 2209WA är inte ett alternativ då den är för liten och har för låg upplösning.

Personligen hade jag skippat LED-skärmar, då det verkar som det enda som skiljer är just bakgrundsbelysningen, den drar mindre ström och ger lite bättre ljus och på så vis klarare färger. Så kör på Eizo om du vill ha en kvalitetsskärm, annars vänta tills OLED blir kommerciellt :D.

Permalänk

Så nu har även jag har beställt en sådan Eizo S2402WSE jag blir nog nöjd då jag sitter på en Samsung Syncmaster 997DF 19 tum. Har tittat runt men inte hittat nån 16:10 till bra pris så tack till Medlem Mackansson för länken.

Visa signatur

Låda Chieftec LCX-01SL-SL-B + Nätagg bluestorm 500W P4: 2.90 Ghz Minne: 3 GB DDR Dual Moderkort: Abit IC7-G Graffe: Saphire 1950 Pro AGP Ljudkort: AC97 6-Kanals Högtalarsystem: Cambridge Soundworks FPS 1600

Permalänk
Medlem

Där blev jag också medlem i eizoklubben, ska bli spännande att se hur den beter sig .

Permalänk
Medlem

Jag beställde en den 29:de och den kom igår. Vilket var ganska snabbt.
Nu idag så ser jag att den kom med en död pixel längst upp nära mitten.

Skickat en fråga till eizo om att jag vill byta ut den. vi får se vad de svarar.

Permalänk
Medlem

SÅ nu har skärmen kommit hem!
Första intycket var "jävlar vad stor den är :O" (hade en 19tummare innan)
färgerna är helt klart bättre än den gamla skärmen, vitt är vitt för en gångs skull! gillar också "strömspar" funktionen, gött att den släcker ner lite under kvällarna så man inte får så ont i ögonen!
tycker att den hinner på bra i spel också, självklart finns det bättre men att slå den gamla som körde i 75fps, när den själv kör i 60 är riktigt bra!

Små eftersläpningar men inte något man märker i ett fps eller något, man måste koncentrera sig!

skärmen är tyst, inget tjutande, inte ens när den är i strömsparläget. heller inga döda pixlar eller något sådant

Helt klart nöjd!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celcius
SÅ nu har skärmen kommit hem!
Första intycket var "jävlar vad stor den är :O" (hade en 19tummare innan)
färgerna är helt klart bättre än den gamla skärmen, vitt är vitt för en gångs skull! gillar också "strömspar" funktionen, gött att den släcker ner lite under kvällarna så man inte får så ont i ögonen!
tycker att den hinner på bra i spel också, självklart finns det bättre men att slå den gamla som körde i 75fps, när den själv kör i 60 är riktigt bra!

Små eftersläpningar men inte något man märker i ett fps eller något, man måste koncentrera sig!

skärmen är tyst, inget tjutande, inte ens när den är i strömsparläget. heller inga döda pixlar eller något sådant

Helt klart nöjd!

Hej jag har beställt en sådan jag med men jag är osäker om det är full-HD på den kan du bekräfta eller dementera det.

Mv Matte

Visa signatur

Låda Chieftec LCX-01SL-SL-B + Nätagg bluestorm 500W P4: 2.90 Ghz Minne: 3 GB DDR Dual Moderkort: Abit IC7-G Graffe: Saphire 1950 Pro AGP Ljudkort: AC97 6-Kanals Högtalarsystem: Cambridge Soundworks FPS 1600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hansomguy
Hej jag har beställt en sådan jag med men jag är osäker om det är full-HD på den kan du bekräfta eller dementera det.

Mv Matte

1920x1080 är Full-HD, Eizo-skärmen har 1920x1200, dvs. WUXGA som är större än Full-HD på höjden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
1920x1080 är Full-HD, Eizo-skärmen har 1920x1200, dvs. WUXGA som är större än Full-HD på höjden.

okey tack för svaret behåller beställningen då Eizo har pivot fot + att jag inte kan ha 16:9 format.

God forsättning alla Sweclockers

Visa signatur

Låda Chieftec LCX-01SL-SL-B + Nätagg bluestorm 500W P4: 2.90 Ghz Minne: 3 GB DDR Dual Moderkort: Abit IC7-G Graffe: Saphire 1950 Pro AGP Ljudkort: AC97 6-Kanals Högtalarsystem: Cambridge Soundworks FPS 1600

Permalänk
Avstängd

Jag funderar på om skärmen var prisvärd när den kostade sitt ordinarie pris, 4800 kronor. Det verkar som om Eizo sänkt priset för att det är en utgående modell. Konkurrenterna verkar ha det lägre priset som ordinarie pris.
Skulle Eizo ha dubbelt så bra komponenter?
....
Fem års garanti och deras teknologi gör att det högre priset kan motiveras till viss del.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wereaz
Jag funderar på om skärmen var prisvärd när den kostade sitt ordinarie pris, 4800 kronor. Det verkar som om Eizo sänkt priset för att det är en utgående modell. Konkurrenterna verkar ha det lägre priset som ordinarie pris.
Skulle Eizo ha dubbelt så bra komponenter?
....
Fem års garanti och deras teknologi gör att det högre priset kan motiveras till viss del.

Fabrikskalibrerade, överlag bättre kvalitet på konstruktion och bild, pivot-funktion. Annars kan man ju gå och köpa en kalibrator för 2-3k och en vanlig skärm för 2k, men då är man uppe på samma pris igen :D.

Permalänk
Avstängd

Fick skärmen idag. Verkligen kul att sitta framför den. Bra jobbat Eizo-san och medarbetare.

EDIT: Hmm, back light bleed. Något runt alla kanterna.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
Fabrikskalibrerade, överlag bättre kvalitet på konstruktion och bild, pivot-funktion. Annars kan man ju gå och köpa en kalibrator för 2-3k och en vanlig skärm för 2k, men då är man uppe på samma pris igen :D.

Du kan inte jämföra den som färgkalibrerad mot att ha en färgkalibrator. Man bör kalibrera sin skärm iallafall var 3dje månad, om inte mer. Och en skärm behöver olika kalibreringar beroende på ljuset i rummet. Visst är det en bra grund, men allt eftersom skärmen nötts, så ändras färgerna och man måste kalibrera om.

Permalänk

Fick min också idag installerar den imorrn. Säger desamma bra jobbat Eizo.

Visa signatur

Låda Chieftec LCX-01SL-SL-B + Nätagg bluestorm 500W P4: 2.90 Ghz Minne: 3 GB DDR Dual Moderkort: Abit IC7-G Graffe: Saphire 1950 Pro AGP Ljudkort: AC97 6-Kanals Högtalarsystem: Cambridge Soundworks FPS 1600

Permalänk
Medlem

Packade upp min nyss och sitter på den nu

Bra bild och hade inga döda pixlar etc. Men J*VLAR vad fet den är^^ kommer nog få ta en del pikar i framtiden, känns lite som att gå tillbaka till CRT på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Hej på er och Gott Nytt ÅR !!

Sitter framför en svart Eizo 24" FlexScan S2402WSE skärm, köpte denna från
Komplett,.....och tvekade inte att slå till när denna skärm dök upp som demo ex i grått, köpte skärmen till min sambo, så nu är vi två nöjda Eizo ägare .

Som ni ser så betalade jag ett högre pris då, köpte Eizon pga fotointresse men kollade via kontakter att den även skulle klara av uppdraget som spelskärm då jag spelar en hel del, REKOMMENDERAS till alla även om priset skulle vara 4000:-, KÖP.

mvh Raimo.

-1 (2009-08-24T20:18)
(Varor: 3.795,00 Frakt: 269,00 Postf: 112,50 Total: 4.176,50 M: 835,30)

-2 (Varor: 3.040,00 Frakt: 39,00 Total: 3.079,00 Moms: 615,80)
(2009-09-11T11:28)

Visa signatur

________________________________________
> Det gäller att se det fina i Kråksången <

< Avatar Tornseglare >
________________________________________

Permalänk

Jag har också köpt en. Har inte så mkt att jämföra med och bryr mig inte allt för mkt heller. Men jag är klart nöjd.

Till min fråga, vilka upplösningar är lämpliga för en skärm som denna? Fullt blir ju 1920*1200 men om man vill köra lite mindre i spel till exempel för att skona gfx kortet, vilka upplösningar är "rätt" för formatet då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rottweilexpress
Jag har också köpt en. Har inte så mkt att jämföra med och bryr mig inte allt för mkt heller. Men jag är klart nöjd.

Till min fråga, vilka upplösningar är lämpliga för en skärm som denna? Fullt blir ju 1920*1200 men om man vill köra lite mindre i spel till exempel för att skona gfx kortet, vilka upplösningar är "rätt" för formatet då?

Ta formatet du tänkt, dela på 16, ta svaret *10 och kolla om det stämmer.

Permalänk
Medlem

Alla som har formatet 16:10 tex. 1680×1050, 1440×900 och 1280×800

Visa signatur

Lian Li PC-V350B | Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H | AMD Phenom2 X3 720 @ 3.2GHz | Corsair H50 | Corsair XMS2 4GB 1066MHz | XFX HD4770 | SSD 80GB Intel X25-M | Corsair HX520W | Windows 7

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rottweilexpress
Jag har också köpt en. Har inte så mkt att jämföra med och bryr mig inte allt för mkt heller. Men jag är klart nöjd.

Till min fråga, vilka upplösningar är lämpliga för en skärm som denna? Fullt blir ju 1920*1200 men om man vill köra lite mindre i spel till exempel för att skona gfx kortet, vilka upplösningar är "rätt" för formatet då?

Alla 16:10-upplösningar:

Name Dimensions Diagonal screen size
WXGA 1280×800 13–15 in (33–38 cm)
WXGA+ 1440×900 15–19 in (38–48 cm)
WSXGA+ 1680×1050 20–22 in (51–56 cm)
WUXGA 1920×1200 23–28 in (58–71 cm)
WQXGA 2560×1600 30 in (76 cm)

Taget från wikipedia. Som du ser rekommenderas 1920x1200 när man kör 24'', men det funkar nog fint att köra lägre i spel.

EDIT: Oj, jag var verkligen inte först att svara, hade visst ett gammalt fönster öppet.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk

Ok tackar. Får prova lite försiktigt