Permalänk
Medlem

Jag tryckte till och så klickade det på plats, nu sitter det som en smäck.

MVH

Visa signatur

A64 3200+ | Asus K8V deluxe | 1GB pc3200 | Antec Sonata | Connect 3D 9800Pro | 160GB S-ATA Seagate | 200GB S-ATA Seagate | Hyundai L90D+ LCD

Permalänk
Medlem

Tjena!

Ngn som behöver ett case för att skydda datorn i väskan eller ryggsäcken?
Köpte 2 visst. Passar perfekt till UL30.
En sån här är det de gäller: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.9652

Skicka PM vid intresse.

Permalänk
Medlem

Jag är förbannad!

Jag köpte en Asus UL30A från Alina Systems (det här inlägget är inte kritik mot Alina Systems då butiken enbart har bekräftat att det är fel på min dator).

Problemet är Asus och deras support LetMeRepair som jag är MYCKET besviken på. Låt mig berätta. Jag skickade in min Asus UL30A på reparation eftersom skärmen satt felaktigt monterad i infästningen till chassit. Skärmens ram nertill har helt släppt från bildskärmens yta och sitter löst. Jag skickade in bilder till Alina Systems och butiken svarade att så ska datorn inte se ut. Då skickade jag in datorn till Asus reparation, i det här fallet LetMeRepair. Efter drygt två veckor får jag tillbaka datorn och snacka om att bli förvånad när jag plockar upp datorn ur paketet och ser att datorn ser precis ut som när jag skickade in den! Den enda synbara skillnaden är att man har satt en limremsa mellan skärmen nertill och bildskärmen för att hålla in ramen mot skärmen. Dessutom har limremesan släppt så ramen nertill hänger löst iaf! Jag trodde ju nästan att Asus/LetMeRepair drev med mig när jag spg datorn jag fick tillbaka. Om det nu är så att man har bytt skärmen och ramen, vilket står i bladet jag fick med datorn tillbaka, så har ju LetMeRepair gjort ett "snyggt" jobb om dom har monterat på skärmen lika fel som den gamla satt och på köpet skapat samma fel som fanns innan reparation. Jag tror inte att man har bytt ett skit om jag ska vara ärlig utan det är nog bara något dom har skrivit för att det låter bra. Sedan har dom försökt smeta på något klister för att fixa till skärmen så att kunden ska hålla käften. Allvarligt, hur fan kan man reparera en dator så att den ser likadan ut som datorn såg ut innan reparation? Driver Asus/LetMeRepair med mig?

När jag ringer Asus så berättar killen i telefon hur stora Asus är som datortillverkare och att dom inte bluffar om reparationer. Jag skiter väl i om dom är störst eller minst i hela världen. Om min dator är felmonterad så vill jag: 1. Att man monterar om skärmen så att den sitter som den ska göra (enligt många på det här forumet mm) 2. Ger mig en helt ny dator i utbyte mot min gamla (som var typ 1-2 veckor gammal när jag skickade in datorn på reparation).

Vad fan håller Asus/LetMeRepair på med??? Jag väntade i typ två veckor på att få tillbaka min dator (när jag ringer UPS går det inte att spåra tracking nr som jag har fått av Asus, varför vet jag inte). När jag sedan öppnar paketet så ser jag ju att datorn inte är reparerad eller iaf så är inte felet åtgärdat utan någon har limmat/tejpat fast ramen på skärmen vilket har släppt innan jag ens har hunnit få tillbaka min dator. Vad är det här för skojeri???

Ursäkta min hårda ton, men seriöst så hade jag aldrig köpt datorn om jag visst att Asus/LetMeRepair skulle hålla på så här. OM inte Asus fixar felet eller ger mig en ny dator fort som fan så ska jag aldrig i hela mitt liv köpa en dator från Asus igen. Det är ju ett som är säkert.

Fortsättning följer...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chycky
Jag är förbannad!

Jag köpte en Asus UL30A från Alina Systems (det här inlägget är inte kritik mot Alina Systems då butiken enbart har bekräftat att det är fel på min dator).

Problemet är Asus och deras support LetMeRepair som jag är MYCKET besviken på. Låt mig berätta. Jag skickade in min Asus UL30A på reparation eftersom skärmen satt felaktigt monterad i infästningen till chassit. Skärmens ram nertill har helt släppt från bildskärmens yta och sitter löst. Jag skickade in bilder till Alina Systems och butiken svarade att så ska datorn inte se ut. Då skickade jag in datorn till Asus reparation, i det här fallet LetMeRepair. Efter drygt två veckor får jag tillbaka datorn och snacka om att bli förvånad när jag plockar upp datorn ur paketet och ser att datorn ser precis ut som när jag skickade in den! Den enda synbara skillnaden är att man har satt en limremsa mellan skärmen nertill och bildskärmen för att hålla in ramen mot skärmen. Dessutom har limremesan släppt så ramen nertill hänger löst iaf! Jag trodde ju nästan att Asus/LetMeRepair drev med mig när jag spg datorn jag fick tillbaka. Om det nu är så att man har bytt skärmen och ramen, vilket står i bladet jag fick med datorn tillbaka, så har ju LetMeRepair gjort ett "snyggt" jobb om dom har monterat på skärmen lika fel som den gamla satt och på köpet skapat samma fel som fanns innan reparation. Jag tror inte att man har bytt ett skit om jag ska vara ärlig utan det är nog bara något dom har skrivit för att det låter bra. Sedan har dom försökt smeta på något klister för att fixa till skärmen så att kunden ska hålla käften. Allvarligt, hur fan kan man reparera en dator så att den ser likadan ut som datorn såg ut innan reparation? Driver Asus/LetMeRepair med mig?

När jag ringer Asus så berättar killen i telefon hur stora Asus är som datortillverkare och att dom inte bluffar om reparationer. Jag skiter väl i om dom är störst eller minst i hela världen. Om min dator är felmonterad så vill jag: 1. Att man monterar om skärmen så att den sitter som den ska göra (enligt många på det här forumet mm) 2. Ger mig en helt ny dator i utbyte mot min gamla (som var typ 1-2 veckor gammal när jag skickade in datorn på reparation).

Vad fan håller Asus/LetMeRepair på med??? Jag väntade i typ två veckor på att få tillbaka min dator (när jag ringer UPS går det inte att spåra tracking nr som jag har fått av Asus, varför vet jag inte). När jag sedan öppnar paketet så ser jag ju att datorn inte är reparerad eller iaf så är inte felet åtgärdat utan någon har limmat/tejpat fast ramen på skärmen vilket har släppt innan jag ens har hunnit få tillbaka min dator. Vad är det här för skojeri???

Ursäkta min hårda ton, men seriöst så hade jag aldrig köpt datorn om jag visst att Asus/LetMeRepair skulle hålla på så här. OM inte Asus fixar felet eller ger mig en ny dator fort som fan så ska jag aldrig i hela mitt liv köpa en dator från Asus igen. Det är ju ett som är säkert.

Fortsättning följer...

kontakta supporten berätta precis som de är. självklart ska du få felet avhjälpt och få tillbaka en dator som du är nöjd med.

Permalänk
Medlem

Asus.David:

Ja. Jag har redan gjort en ny felanmälan via Asus hemsida. Vi får se hur det går den här gången när jag får tillbaka datorn igen...

Permalänk
Medlem

kvaliten...

Jag har en UL50VT och kan hålla med om kvaliten inte är på topp när det gäller dessa UL modeller och betraktningsvinkeln suger faktiskt. Otroligt dålig kvalite, klarar inte med batterisparläge att sitta längre en 15 min innan jag får ont i ögonen.

Menar att Asus enligt en artikel ca 2-3 mån gammal hade minst antal fel på sina produkter, detta lär dem inte vinna på idag om UL-modellerna tas med i beräkningen.

Visa signatur

• Samsung 65F8005 • LG OLED55B6V • Onkyo TX-NR616 • Canton Movie CD 151 • Asus RT-N66U • Samsung Galaxy Tab S • Samsung Galaxy S6 • Samsung Galaxy S7 •

Permalänk
Medlem

Re: kvaliten...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benji_9
Jag har en UL50VT och kan hålla med om kvaliten inte är på topp när det gäller dessa UL modeller och betraktningsvinkeln suger faktiskt. Otroligt dålig kvalite, klarar inte med batterisparläge att sitta längre en 15 min innan jag får ont i ögonen.

Menar att Asus enligt en artikel ca 2-3 mån gammal hade minst antal fel på sina produkter, detta lär dem inte vinna på idag om UL-modellerna tas med i beräkningen.

Jag vet att betraktningsvinkeln på UL30A är dålig. Det läste jag i forumet innan jag köpte och det stämmer när jag tittar på min skärm. Men man kan inte få allt och i mitt fall är jag nöjd med datorn om jag bara får en som är riktigt monterad utan lös ram till skärmen.

Permalänk

Jag har problem med nätverkskortet på min UL30A under resor. Den hittar nätverk jag vill koppla upp mig till, ibland lyckas den, men ibland står den bara och tuggar rots att signalen förefaller stark. Ena stunden kommer jag in på nätverket, nästa stund inte. Folk som sitter intill mig t ex på hotellet har inte samma problem. Trådlöskortet är Atheros 8132. Någon som har tips att ge?
Kanske ska jag helt neklt köpa en trådlös usb-pinne och stoppa in vid behov? Någon som har erfarenhet av sådana?

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga som jag hoppas att någon kan svara på..

Jag tycker att jag får lite konstiga siffror i cpuz.. När datorn körs i performance mode ligger den under belastning på 1200-1300 mhz med en core VID på 1.125 V
Kör jag på entertainment mode får jag en core speed på 1650 och en VID på 0.988V
Samma sak i quiet office och i battery saving.

Verkar detta verkligen stämma?

Kan säga till de som undrar, jag har prövat att spela upp hd material på både 32 tummare och 50 tummare med hdmi, men jag får det inte att flyta på bra.

MVH Anders

Permalänk
Medlem

Stämmer det verkligen att de dyrare modellerna av UL30A saknar gigabit-LAN?
Verkar som det bara är QX180 modellen som har gigabit enligt prisjakt.
De övriga har 100Mbit ???

Visa signatur

Asus P8Z-77, i7-3770K 32GB DDR3, ATI 5850, Samsug 830-256 H50, 5.5TB HD, LG GGW-H20L blu-ray, Thermaltake 750W, HP 30" 2560x1600.
Intel NUC3217 16GB 256GB Crucial m4 6235 wifi, DiNovo mini
Acer 3830T 8GB (server med 21TB USB disk), HP 8560W 16GB 180GB SSD, HP 2560p 1TB, Asus UX21, QNAP 409Pro 7TB NAS,.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av birger72
Stämmer det verkligen att de dyrare modellerna av UL30A saknar gigabit-LAN?
Verkar som det bara är QX180 modellen som har gigabit enligt prisjakt.
De övriga har 100Mbit ???

nej de skall vara samma på samtliga UL30A modeller, 10/100Mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Syclone
Jag har en fråga som jag hoppas att någon kan svara på..

Jag tycker att jag får lite konstiga siffror i cpuz.. När datorn körs i performance mode ligger den under belastning på 1200-1300 mhz med en core VID på 1.125 V
Kör jag på entertainment mode får jag en core speed på 1650 och en VID på 0.988V
Samma sak i quiet office och i battery saving.

Verkar detta verkligen stämma?

Kan säga till de som undrar, jag har prövat att spela upp hd material på både 32 tummare och 50 tummare med hdmi, men jag får det inte att flyta på bra.

MVH Anders

Finns det någon som har ett svar på detta? Undrar liksom om det är fel på nått eller ej, det verkar ju konstigt att den klockas upp för batterysaving.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chycky:

Jag är förbannad!

Jag köpte en Asus UL30A från Alina Systems (det här inlägget är inte kritik mot Alina Systems då butiken enbart har bekräftat att det är fel på min dator).

Problemet är Asus och deras support LetMeRepair som jag är MYCKET besviken på. Låt mig berätta. Jag skickade in min Asus UL30A på reparation eftersom skärmen satt felaktigt monterad i infästningen till chassit. Skärmens ram nertill har helt släppt från bildskärmens yta och sitter löst. Jag skickade in bilder till Alina Systems och butiken svarade att så ska datorn inte se ut. Då skickade jag in datorn till Asus reparation, i det här fallet LetMeRepair. Efter drygt två veckor får jag tillbaka datorn och snacka om att bli förvånad när jag plockar upp datorn ur paketet och ser att datorn ser precis ut som när jag skickade in den! Den enda synbara skillnaden är att man har satt en limremsa mellan skärmen nertill och bildskärmen för att hålla in ramen mot skärmen. Dessutom har limremesan släppt så ramen nertill hänger löst iaf! Jag trodde ju nästan att Asus/LetMeRepair drev med mig när jag spg datorn jag fick tillbaka. Om det nu är så att man har bytt skärmen och ramen, vilket står i bladet jag fick med datorn tillbaka, så har ju LetMeRepair gjort ett "snyggt" jobb om dom har monterat på skärmen lika fel som den gamla satt och på köpet skapat samma fel som fanns innan reparation. Jag tror inte att man har bytt ett skit om jag ska vara ärlig utan det är nog bara något dom har skrivit för att det låter bra. Sedan har dom försökt smeta på något klister för att fixa till skärmen så att kunden ska hålla käften. Allvarligt, hur fan kan man reparera en dator så att den ser likadan ut som datorn såg ut innan reparation? Driver Asus/LetMeRepair med mig?

När jag ringer Asus så berättar killen i telefon hur stora Asus är som datortillverkare och att dom inte bluffar om reparationer. Jag skiter väl i om dom är störst eller minst i hela världen. Om min dator är felmonterad så vill jag: 1. Att man monterar om skärmen så att den sitter som den ska göra (enligt många på det här forumet mm) 2. Ger mig en helt ny dator i utbyte mot min gamla (som var typ 1-2 veckor gammal när jag skickade in datorn på reparation).

Vad fan håller Asus/LetMeRepair på med??? Jag väntade i typ två veckor på att få tillbaka min dator (när jag ringer UPS går det inte att spåra tracking nr som jag har fått av Asus, varför vet jag inte). När jag sedan öppnar paketet så ser jag ju att datorn inte är reparerad eller iaf så är inte felet åtgärdat utan någon har limmat/tejpat fast ramen på skärmen vilket har släppt innan jag ens har hunnit få tillbaka min dator. Vad är det här för skojeri???

Ursäkta min hårda ton, men seriöst så hade jag aldrig köpt datorn om jag visst att Asus/LetMeRepair skulle hålla på så här. OM inte Asus fixar felet eller ger mig en ny dator fort som fan så ska jag aldrig i hela mitt liv köpa en dator från Asus igen. Det är ju ett som är säkert.

Fortsättning följer...

Ok, efter mycket om och men så kommer här en uppdatering!

Jag köpte alltså en Asus UL30A hos Alina Systems. Jag upptäckte tidigt att "ramen" runt skärmen satt lite löst och "hängde ut" från bildskrämens yta i skärmens kant nertill. Jag felanmälde dator och skickade in till Let Me Repair som "åtgärdade" felet. Problemet var att datorn såg EXAKT likadan ut när jag fick tillbaka den som när jag skickade in datorn. Ok, in med en felanmälan igen och in med datorn till Let Me Repair en ANDRA gång. Den här gången bytte Let Me Repair också lite delar på skärmen och skickade tillbaka datorn till mig. Datorn såg även den här gången ut precis som när jag skickade in datorn till Let Me Repair. Två gånget på service till ingen nytta alltså. Sista gången datorn var inne skrev jag ett A4-papper och la mellan tangentbordet och skärmen så att det klart och tydligt skulle framgå vad felet var. Dessutom ringde jag också beskrev felet och blev då lovad att någon i deras support skulle typ "flagga" datorn och hålla ett extra öga på att datorn verkligen blev lagad. Det hjälpte ju inte. Inte nog med att Let Me Repair inte lagade datorn andra gången heller, jag såg även att resterna av en limremsa syntes mellan skärmen och ramen. Man hade alltså försökt "mörka" felet genom att limma ihop glipan mellan bildskärmen och ramen! Tråkigt för Let Me Repair var att ramen hann släppa från skärmen under frakten tillbaka till mig så jag såg klart och tydligt att man försökt sopa problemet under mattan sas. Oseriöst!

Hur som helst. Efter 2:a försöket med Let Me Repair så gav jag upp Asus och deras sk support och vända mig direkt till butiken, dvs Alina Systems. Där var mottagandet raka motsatsen till Asus/Let Me Repair. Alina Systems lovande att antingen laga datorn eller ge mig en ny i utbyte. Jag fick fraksedel skickad till mig och sedan kom lite annat emellan innan jag till slut skickade paketet med posten. Alina Systems ringer 1-2 dagar efter att paketet gått iväg och är oroliga för att jag fått vänta länge (pga datumet på fraktsedeln). Jag förklarar att det inte är postens fel utan mitt fel att paketet inte har anlänt till Alina Systems tidigare. Jag tycker att Alina Systems visade ett mycket bra kundbemötande genom att ringa och dubbelkolla med mig varför paketet tagit så lång tid på sig. Det visar att Alina Systems var oroliga för att posten hade strulat och att en kund hade fått vänta för länge. I det här fallet var det mitt eget fel att leveransen dragit ut på tiden.
När Alina Systems tittat på datorn och godkänt felet så ringer man upp och meddelar detta, man säger då också att man kommer att laga datorn eller skicka mig en ny i utbyte. Personen från Alina Systems säger då också att modellen inte finns i lager och fråga om jag kan tänka mig en nyare modell (Asus UL30VT) istället för mig gamla UL30A. Om jag hellre vill ha samma modell som förut så kan Alina Systems beställa en sådan, men med lite extra väntetid då. Jag säger att det inte spelar någon roll och att jag gärna tar en nyare modell (med extra grafikkort). Någon dag senare ringer personen tillbaka (om jag inte har gått att nå på telefon så har jag fått ett sms med telefonnummer och AS har svarat direkt när jag har ringt upp) och säger att man inte tänker laga datorn, men att man har skickat en helt ny, dvs UL30VT-modellen. Datorn anländer samma vecka, typ 1-2 dagar efter sista samtalet.

Det löste sig alltså till slut. Jag slängde en hel del skit på Let Me Repair, men med Alina Systems är min uppfattning precis tvärtom. Alina Systems har skött ärendet prickfritt. Jag är supernöjd med Alina Systems service (det låter nästan som smygreklam det här, men det är det inte). Alina Systems har verkligen varit sevicevänliga och jag har helt klart upplevt att AS har gjort allt för att lösa mina problem på snabbt och bra sätt för mig. Att man till slut skickar mig en helt ny dator och dessutom en bättre dator är ju helt underbart! Jag riktar ett mycket stort tack till personalen på Alina Systems (butiken hittade jag genom prisjakt.nu och jag hade aldrig handlat från AS förut). Det är klart man är lite orolig när man handlar från en butik som man aldrig har köpt från förut över nätet, men Alina Systems har helt klart imponerat på mig. Jag är mycket nöjd med Alina Systems och deras sätt att hjälpa mig. Tummen upp! Nej, två tummar upp! Let Me Repair har en hel del att lära av Alina Systems när det kommer till kundkontakter. Hos Asus/Let Me Repair kände jag mig helt anonym och vad jag än skrev, mailade, och sa i telefon så blev det samma sak om och om igen. Asus support gav mig ett tacking-nummer som inte ens gick att spåra, hos AS hann jag inte ens börja sakna datorn innan ett sms-meddelade berättade att datorn fanns på posten. Alina Systems verkade ha stenkoll på läget hela tiden och jag upplevde att man tog mitt problem med datorn på största allvar. Mycket bra!

Nu till min nya dator, dvs UL30VT. Jag ser att avståndet mellan skärmens högra infästning i chassit är betydligt längre än det vänstra och jag ser en liten, liten glipa i skärmens kant. Glipan påminner och felet på min gamla UL30A, men är inte alls lika stort (inte än iaf). Jag antar att det här till viss del är en miss i konstruktionen av UL30-modellerna. Att ramen runt skärmen sitter lite dåligt i kanten nertill och att skärmens fästen sitter med olika avstånd på chassit. Dessutom uppfattade jag min gamla UL30 som tystare även om jag stänger av nVidia-grafikkortet på UL30Vt. Om det här är en tillfällighet vet jag inte, men så är det iaf. Min gamla UL30A var knäpptyst och jag hörde bara små ljud när hårddisken arbetade, men på UL30VT-datorn så hör jag hårddisken lite då och då plus ett svagt sus som låter nästan som ett fläktljud (nVidia-kortet är avstängt). Någon som känner igen det här?

Och nej, jag ska inte skicka in datorn pga sakerna jag räknade upp här ovanför (om inte ramen runt skärmen släpper igen) .

Permalänk
Medlem

Är på jakt efter en smidigt laptop för programmering och skolarbete, Asus UL30X verkar vara det jag letar efter. Tyvärr finns det en hel armé med olika bemärkningar och väldigt små skillnader och otydlig information. Även på ASUS egna hemsida saknas mängder med information om vad som verkligen gäller.

Jag hade även tänkt köra Linux. Det jag prioriterar mest är batteritiden så jag antar UL30A är för mig att föredra än UL30VT.

Asus UL30A-QX056V
Asus UL30A-QX165V
Asus UL30A-QX180V
Asus UL30A-QX306V

Dessa modeller finns på Prisjakt just nu. Det finns ingen här på forumet och inte heller vet google något om UL30A-QX306V, det verkar vara lanseringsår 2010 på den. Antar att den måste vara någon slags andra generation och inga barnsjukdomar? Den har dock 3GB minne och 4400-batteriet.

Sen ligger priset exakt runt där en UL30VT ligger som även den har ett 4400 batteri.
Då ser jag inte riktigt anledningen till att köpa en UL30A om det är nu för batteritiden man ska välja en UL30A eftersom det går att hoppa mellan korterna på UL30VT.

Sen att de Amerikanska modellerna har andra betäkningar skapar bara mer frustration för de hade kunnat reda ut många saker för de verkar ha lite mer koll på informationen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scatrat:

Är på jakt efter en smidigt laptop för programmering och skolarbete, Asus UL30X verkar vara det jag letar efter. Tyvärr finns det en hel armé med olika bemärkningar och väldigt små skillnader och otydlig information. Även på ASUS egna hemsida saknas mängder med information om vad som verkligen gäller.

Jag hade även tänkt köra Linux. Det jag prioriterar mest är batteritiden så jag antar UL30A är för mig att föredra än UL30VT.

Asus UL30A-QX056V
Asus UL30A-QX165V
Asus UL30A-QX180V
Asus UL30A-QX306V

Dessa modeller finns på Prisjakt just nu. Det finns ingen här på forumet och inte heller vet google något om UL30A-QX306V, det verkar vara lanseringsår 2010 på den. Antar att den måste vara någon slags andra generation och inga barnsjukdomar? Den har dock 3GB minne och 4400-batteriet.

Sen ligger priset exakt runt där en UL30VT ligger som även den har ett 4400 batteri.
Då ser jag inte riktigt anledningen till att köpa en UL30A om det är nu för batteritiden man ska välja en UL30A eftersom det går att hoppa mellan korterna på UL30VT.

Sen att de Amerikanska modellerna har andra betäkningar skapar bara mer frustration för de hade kunnat reda ut många saker för de verkar ha lite mer koll på informationen.

Jag har en UL30a, första modellen, tror jag... har för mig 6600-batteri och 4 gb ram, ingen blåtand. Allt funkar perfekt med Linux, kan intyga då det är det enda jag kört på den, om du undrar... men om batteritid är högsta prio så kanske Windows är ett bättre val. Får inte riktigt ut så många timmar som jag skulle vilja.

Edit: min heter QX059C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

Jag har en UL30a, första modellen, tror jag... har för mig 6600-batteri och 4 gb ram, ingen blåtand. Allt funkar perfekt med Linux, kan intyga då det är det enda jag kört på den, om du undrar... men om batteritid är högsta prio så kanske Windows är ett bättre val. Får inte riktigt ut så många timmar som jag skulle vilja.

Edit: min heter QX059C.

Hej, jag får rätta dig. Det är antingen ett 4400 eller 5600 batteri i UL30A. Jag har läst lite i UL30VT tråden och den här "Asus.David" påstår att det alltid är ett 5600 batteri i UL30A. Så är inte fallet om man ska tro på specifikationer man hittar online, det står så klart inte på Asus egna sida för då hade jag inte ens behövt skriva detta inlägg.

Linux har jag även läst att de har fått det att fungera 100% men jag kanske skulle omformulera mig om en sak. Jag vill ha den bästa batteritiden man kan få med Linux.

I varjefall jag köpte grisen i säcken och tog en Asus UL30A-QX306V i varjefall, jag blev så nyfiken, sen så vill jag nästan ha ett dåligt GFX i så jag kan fokusera mig på att arbeta

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scatrat:

Hej, jag får rätta dig. Det är antingen ett 4400 eller 5600 batteri i UL30A. Jag har läst lite i UL30VT tråden och den här "Asus.David" påstår att det alltid är ett 5600 batteri i UL30A. Så är inte fallet om man ska tro på specifikationer man hittar online, det står så klart inte på Asus egna sida för då hade jag inte ens behövt skriva detta inlägg.

Linux har jag även läst att de har fått det att fungera 100% men jag kanske skulle omformulera mig om en sak. Jag vill ha den bästa batteritiden man kan få med Linux.

I varjefall jag köpte grisen i säcken och tog en Asus UL30A-QX306V i varjefall, jag blev så nyfiken, sen så vill jag nästan ha ett dåligt GFX i så jag kan fokusera mig på att arbeta

My bad, du har rätt! Tog ut och kollade nu, 5600 var det

Powertop använder jag när jag behöver klämma ut batteritid. Och det gamla vanliga, stäng av wlan, stäng av kompositeffekter om du använder det, sänk ljusstyrkan på skärmen osv.

Permalänk
Medlem

Heh ok jag får återkomma när jag mottagit den om nu JMEdata har skickat den idag så bör jag få den på fredag, det är inte ok om de skulle ta en dag extra på sig att skicka för det är standard på de flesta bra datorföretag. Annars får man vänta hela helgen

Permalänk
Medlem

TV ut via VGA?

Tjena!

Jag köpte en billig vga -> svideo + rca. Men när jag testa rca kontakten så får jag ingen bild alls, inte ens ett streck från tv. Med svideo kontakten får jag vågor av svart vitt men ingen bild.

Nu till min fråga, kanske inte ul30 stödjer detta?
Har ju nyttjat hdmi uttaget fint, dock aldrig testat att ha en projektor eller annat via vga uttaget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Keckis:

Tjena!

Jag köpte en billig vga -> svideo + rca. Men när jag testa rca kontakten så får jag ingen bild alls, inte ens ett streck från tv. Med svideo kontakten får jag vågor av svart vitt men ingen bild.

Nu till min fråga, kanske inte ul30 stödjer detta?
Har ju nyttjat hdmi uttaget fint, dock aldrig testat att ha en projektor eller annat via vga uttaget.

Varför använda vga när hdmi är så mycket bättre? Om du har en nyare platt-tv så har många av dom vga-ingång, så en vanlig sladd bör räcka. Även projektorer brukar ha vga-ingångar. Om det är en äldre tv vet jag inte. Min erfarenhet är att svideo alltid krånglar Men som svar på din fråga, din ul30 stödjer det absolut. Den har en vgaport, alltså kan den skicka signaler där. Är det nåt som är fel så är det en inställning i datorn, sladden, eller en inställning i tv'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

Varför använda vga när hdmi är så mycket bättre? Om du har en nyare platt-tv så har många av dom vga-ingång, så en vanlig sladd bör räcka. Även projektorer brukar ha vga-ingångar. Om det är en äldre tv vet jag inte. Min erfarenhet är att svideo alltid krånglar Men som svar på din fråga, din ul30 stödjer det absolut. Den har en vgaport, alltså kan den skicka signaler där. Är det nåt som är fel så är det en inställning i datorn, sladden, eller en inställning i tv'n.

Självfallet hade jag använt hdmi om jag kunnat, men nu är detta en gammal tv med scart / rca uttag bara
Hmm, kanske tvn inte stödjer svideo, så får testa med bara rca och se om det funkar bättre.
Fast fasen, testa ju rca (iofs med scart adapter) men fick bara helt svart.
Hade jag i Svideo istället så fick jag upp på laptopen att han ville utöka skrivbordet. Men inget skedde med rca.

Kan ju vara att sladden kosta 14 kr oxå...

Permalänk
Medlem

QX366V säljs för 5500 spänn. Expert - ProductPage

Är det ett bra pris?

peace

EDIT: Är prestandahoppet upp till UL30vt-qx018v utan tvekan värt ytterligare 1500 kr? WEBHALLEN.com - Asus UL30VT-QX018V - C2D SU7300 / 4GB / 500 GB / 13.3" TFT / BT / Win7 HP / Svart

EDIT: Nevermind. Efter mer koll är svaret uppenbart.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Asus.David:

Blev en perfekt "sen" julklapp till en nöjd svärfar

Finns det någon anledning att bränna ut recovery eller kan man återställa den med recoverypartitionen?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Entusiast

Jag har ett irriterande problem med min UL30A och det är att upplösningen aldrig matchar de TV-apparater jag försökt koppla ihop den med. Jag sätter i HDMI-sladden och ställer in laptopen på att bara visa bild på TVn. Upplösningen har varierat mellan olika TVapparater men problemet verkar vara konstant. Senast var det en 1080p TV av dyrare modell. Problemet är att skärmytan är för stor. En bit av kanterna försvinner så när man kollar på film så tappar man ytterkanterna. Tittar man på vanliga skrivbordet så är det nästan hela raden ikoner som är borta. Jag kan verkligen inte komma på vad felet är. Kan det vara spökande drivrutiner? Det är väldigt irriterande för man tappar även lite av subtitles i botten och jag vill inte ha min bild beskuren.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"As they fall asleep,
Will robots dream of electric sheep?"