mjukvara för inspelning av tvkanaler?

Permalänk
Medlem

mjukvara för inspelning av tvkanaler?

Är total-noob på detta ämne, så jag frågar lite muppigt hurvida mjukvaruprogrammen är i HTPC världen för att kunna spela in tvkanaler.

Ifall det finns fördelar med att gå via en HTPC än att skaffa en inspelningsbar box eller så...

Anar att det inte hänger på HTPC'n i sig utan på det kort man skaffar med ingångs kontakten såsett men någon kanske kan berätta lite mer vad denna del av teknikvärld har att erbjuda?

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem

Vilka kanaler då kan se beror på hur du ser på digitalTV (alltså vilken operatör) och vilket kort du köper. Visa operatörer är svårt eller omöjligt att få tag på tv-kort för, enklast är boxer/marknätet eller Comhem.

Nackdelen med en inspelningsbar box är att du inte kan kopiera det du har spelat in till en dator (åtminstone inte de vanligaste inspelningsbara, det kan hända att det finns). Fördelen är att den lär inte krångla på samma sätt som en PC kan tänkas göra och vara mer responsiv.

Fördelen med HTPC är ju att du kan göra så mycket mer, köpa Bluray spelare, titta på flash video.......

Som mjukvara så skulle jag påstå att windows media center är riktigt bra, men se till att ditt tv-kort är kompatibelt.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Har planer på att köpa Canaldigital, parabol. Byta vissa delar så jag kan köra upp till 8 enheter till denna - fast det är ju oväsentligt i sig.

Så man måste alltså ha speciella tv-kort, eller är det bara i samband med att kunna byta kanaler direkt i datorn? Vilket i sig hade varit en fördel såsett.
Man har ju inte särskilda tv:s så signalen är ju färdigomvandlad om den går via boxen med kortet tänker min logik.. hehe

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem

nej, du kan alltså inte gå ut och köpa ett random tv-kort, koppla in anslutningen till parabolantennen och förvänta dig att det fungerar.

Har ingen erfarenhet utav just satellit tv och tv kort men följande tråd kanske är av intresse och så får du söka vidare själv:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8353...

Visa signatur

| Errare humanum est |