Standard för trådlös laddning inom ett halvår

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Som gammal el-teletekniker är jag inte riktigt bekväm med "megnetisk resonans". Jag associerar det med sk magnetisk röntgen. Induktionsladdare däremot är jag mer bekant med och det är väl det som avses?

Ja jag tänkte fel, magnetisk resonans är det de använder för att försöka överföra ström lite längre sträckor (någon meter) utan för stora förluster.
http://www.idg.se/2.1085/1.112110

Men här handlar det såklart om induktion.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem

hmm... jag är lite bekymrad här. Säkerligen en bra teknik på alla de sätt, men överladdning på litiumbatterier är inge bra alltså. Hur säkrar men detta på ett bra sätt? Är det en mekanisk del som skall koppla från inuti varje pryl och om denna går sönder... Äe, det låter brandfarligt i mina öron.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thebelfry
Men vad är det för mening med att ha en matta man skall ladda allting på? Blir ju jätte obekvämt och tappar ju alla lösningar vad gäller mobilitet.. Då kan man ju lika bra behålla sladdarna och ändå kunna ha mobilen eller prylen en bit bort från laddaren..

Vill inte låta negativ men fattar faktiskt inte grejjen.

Blir det riktigt standardiriserat (om man kan säga så) så kanske det slutar med att alla har sin lilla matta och då är det väll bara å låna om man drar iväg.

annars när det gäller mobiler så borde mini-usb för laddning och data-överföring vara i standard snart tycker man

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
hmm... jag är lite bekymrad här. Säkerligen en bra teknik på alla de sätt, men överladdning på litiumbatterier är inge bra alltså. Hur säkrar men detta på ett bra sätt? Är det en mekanisk del som skall koppla från inuti varje pryl och om denna går sönder... Äe, det låter brandfarligt i mina öron.

Källartikeln berör frågan (men avslöjar inga detaljer):

Citat:

Charging mats will recognize when a device is fully charged and then consume a trickle of energy in standby mode, Treffers said. "We have demonstrated standby power in the micro-watt range," he said, displaying a slide that showed standby consumption of 0.0001 watts.

Permalänk
Medlem

Mattorna måste ju ändå ha en kabel i sig. Klart smidigt att slippa koppla in själva prylen och om det blir en harmoniserad standard av det. Men det betvivlar ju denna starkt.

Ha nån sorts jättematta låter inte särskilt intressant heller med tanke på magnetfälten som lär alstras? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
hmm... jag är lite bekymrad här. Säkerligen en bra teknik på alla de sätt, men överladdning på litiumbatterier är inge bra alltså. Hur säkrar men detta på ett bra sätt? Är det en mekanisk del som skall koppla från inuti varje pryl och om denna går sönder... Äe, det låter brandfarligt i mina öron.

Batteriet laddas inte av induktansen.
Det sitter i grund och botten en spole i tex kameran. Det är den som skapar spänningen som sedan ska ladda batteriet.

Så det är absolut ingen skillnad mot dagens sätt att ladda ett batteri, hur vågar du ladda dagens batteri i en mobil tex?

Samma typ av elektronik som redan sitter i alla laddningnsbara apparater som stoppar laddningen när den är klar kommer sitta i den här typen av prylar.
Du skulle kunna ta vilken pryl som helst och göra den kompatibel genom att helt sonika ha en liten låda som du koppar in i stället för din vanliga sladdladdare. I lådan sitter den elektronik som kommer ta emot magnetvågorna från induktionsladdaren

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Kul att saker och ting utvecklas, detta hade man nog inte kunnat föreställa sig för 50 år sedan.

Hehe kan säga dig att Tesla gjorde det tidigare än så inte bara fantasier utan han visste ju principerna bakom tekniken!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Kul att saker och ting utvecklas, detta hade man nog inte kunnat föreställa sig för 50 år sedan.

Där har du fel, Nikola Tesla försökte sig på att förse hela världen med billig trådlös el, men tyvärr satte naturlagarna stopp.

Permalänk

Jag har redan funderat mycket kring magnetism och (radioaktivitet?) från elektriska apparater i vårat hushåll.

Hur farligt är det egentligen att sitta vid en dator 10 timmar om dagen med skärm, förstärkare etc i gång? finns det risker för cancer mm?

Och i framtiden med ytligare magnetiska fält blir det inte ännu farligare?

Eller har jag missat något på vägen.

Jag kan ofta känna att mina händer torkar ut kraftigt, är detta beroende på det?

Det är väl den negativa tanken jag får kring nyheten, om det inte är så så är detta ju kanon!

Visa signatur

MSI K9N Diamons - 2x Corsair TWIN2X 6400 - ATI Radeon HD 4850 - 2x Western Digital Caviar 500gb - Chieftech 400w PSU - AMD Athlon 64 X2 4800+ 2.5GHz Socket AM2

Permalänk
Medlem

Jag blir lite trött på alla som reagerar negativt på den här typen av nyheter i stil med "de borde få till en trådad standard först". Det ena utesluter inte det andra. Det är ingen världsregering som har bestämt att nu ska vi göra det här och ingenting annat. Det finns mängder med sammanslutningar av företag som arbetar för att ta fram alla tänkbara olika standarder.

Jag tycker att det är riktigt positivt att de tar tag i det här relativt tidigt innan de alla utvecklar sina egna sätt att göra det som inte är kompatibelt med några av de andra företagens lösningar och innan något av företagen tar patent på för stora delar av tekniken.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fatcaesar
Hur farligt är det egentligen att sitta vid en dator 10 timmar om dagen med skärm, förstärkare etc i gång? finns det risker för cancer mm?

Inga studier har väl påvisat hälsorisker med varken elektriska eller magnetiska fält (i alla fall av inte av den storlek man upplever i hemmet)? (Eller ja, "inga" är möjligtvis att ta i, det är i alla fall inte uppenbart farligt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Inga studier har väl påvisat hälsorisker med varken elektriska eller magnetiska fält (i alla fall av inte av den storlek man upplever i hemmet)? (Eller ja, "inga" är möjligtvis att ta i, det är i alla fall inte uppenbart farligt)

Det är ju just det som är det läskiga. att de inte vet hur det påverkar oss på lång sikt. fast än så länge har väl inget allvarligt hänt antar jag.

tycker det låter kanon det här med mattan. att bara lägga mobilen, skruvdragare etc på ett ställe tills det laddats klart.

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cdx873v
Det är ju just det som är det läskiga. att de inte vet hur det påverkar oss på lång sikt. fast än så länge har väl inget allvarligt hänt antar jag.

Du går runt i en soppa av elektromagnetiska fält varje dag i och med att ljus också är elektromagnetisk strålning. Jag ska inte säga att det absolut inte är farligt med icke-joniserande strålning, men i och med att vi utsätts för den hela tiden (vilket också tidigare generationer blivit) så skulle jag vara förvånad om det har någon större hälsoeffekt.

Permalänk
Medlem

inget nytt, har faktiskt funnits ett tag.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

den här killen http://www.mobilsmog.se/ kommer la att bli helt förskräckt

Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3

Permalänk
Medlem

Underbart, mer sådant!

Ni som talar om att de ska utveckla standard inom kablar istället;
1. Det går att utveckla flera olika saker samtidigt, trådlöst utesluter inte tråd.
2. Om nu de flesta tillverkare redan sitter med sin laddkabelstandard så kan det tänkas att de hellre spenderar pengar på att ta fram en trådlös standard än att designa om sin icke-trådlösa.

Jag är medveten om att det är olika tekniker men det får mig att tänka på ett ted talk. Där snackar vi trådlös el i lite större skala.
http://www.ted.com/talks/eric_giler_demos_wireless_electricit...

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem

Ser inte många fördelar över en laddningsstation i det här, föredrar för övrigt sladd till mobil så man kan röra sig med den lite iaf även när man laddar.
Men framsteg är alltid bra så får väl se vad mer det här kan leda till.

Permalänk
Medlem

Tyckte detta vore rad!

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Induktionsladdare används idag för eltandborstar eftersom man vill slippa kontakter som utsätts för väta och tandkräm. Verkar fungera bra. Ett annan väldigt vanligt användningsområde för energiöverföring via induktion är en induktionsspis. Jag har en sådan spis som känner av hur stort kärlet är som är placerat på spisen. Räckvidden verkar bara vara några mm så det känns inte direkt så farligt heller...

Visa signatur

Medgrundare av https://www.prisjakt.nu Driver idag sajten https://www.car.info

Permalänk

Är tanken med standardiseringen även att få alla tillverkare att använda samma volttal på batterierna? Jag menar, t.ex min kamera har 7,4 volt och min telefon har 3,7 volt. Att ladda dessa med samma laddare hade inte varit någon höjdare.
Eller kan en sådan här "matta" ha ett variabelt volttal?

Sen funderade jag på hur bra batterierna kommer må om användaren lägger ifrån sig t.ex mobilen titt som tätt men bara under korta perioder. Min bror är expert på det genom att lägga ifrån sig telefonen i några minuter tills han får ett SMS och måste svara direkt.
Ladda - avbryta - ladda - avbryta...

Permalänk

låter inte så effektivt, blir effektförluster i DC/DC adaptern som matar plattan, sen blir det förluster i induktiva kretsen och slutligen förluster i likriktaren i mobilen.

Om jag inte är helt ute och cyklar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Induktans

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Kom igen! Ni kan ju inte på allvar bry er om effektiviteten ur ett miljöperspektiv på en sådan laddningslösning. Jämfört med nuvarande generation grafikkort så skulle 99% energiförlust vara försumbart. Både Nvidia och AMD fulhackar fram prestandaökningar genom att öka energiförbrukningen på sina kort.

Nu skiter jag personligen fett i miljön men om ni är oroliga så kör ett 4-5 år gammalt kort istället så kan ni köra "trådlös laddning" med gott samvete.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Tycker snarare samarbetet med gemensamma laddare till mobiltelefoner kommer slå på stort .. skulle bara varit till kameror ochså

rätt onödigt att få en ny laddare med annan kontakt eller spec bara för den nya mobilen 'gillar' det bättre' bättre sänt blir standad istälelt och enheterna byggs kring det istälelt för tvärtom.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gewran
Där har du fel, Nikola Tesla försökte sig på att förse hela världen med billig trådlös el, men tyvärr satte naturlagarna stopp.

Tyvärr så vare inte naturlagarna som satte stopp utan mer att företag å dylikt ville tjäna mer pengar än vad dom hade med Tesla's så kallade Tesla Coils

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ScrewFearMe
Tyvärr så vare inte naturlagarna som satte stopp utan mer att företag å dylikt ville tjäna mer pengar än vad dom hade med Tesla's så kallade Tesla Coils

Liten rättelse, även om det var företagen som satte stopp för Tesla (detta vet jag inget om) hade naturlagarna satt stopp för det senare. Det finns få apparaturer som är så energiineffektiva som teslaspolar, de generar dessutom gärna ozon. Om du vill veta mer om varför teslaspolar är halvdant för trådlös energiöverföring kan du säkert få vettiga svar från Peter Fuks (du kan få fram hans mailadress genom att googla).

Men man kan dock i teorin göra två olika typer av riktigt balla högtalare med dessa! Tyvärr fungerar endast en av dem i praktiken.

Permalänk
Inaktiv

Hm. Med tanke på EU snacket om energieffektivitet har jag lite svårt att see hur det här kommer bli godkänt. Induktans i all ära men det är inte kabel och förluster kommer bli högre och med tanke på antalet prylar folk har samlat på sig blir det nog en kännbar ökning av elförbrukningen.

Tror att standardiserad kontakt för laddare är långt smidigare och effektivare för att inte tala om att man inte förpestar miljön med ännu mer strålning som kan sabba det för folk som är kära i trådlösa nätverk.

Permalänk
Medlem

Konstigt, hade varit bättre att alla mobilföretag hade haft samma typ av laddare och stickpropp så hade alla problem löst sig ännu billigare.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mcnaldo
Jag blir lite trött på alla som reagerar negativt på den här typen av nyheter i stil med "de borde få till en trådad standard först". Det ena utesluter inte det andra...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hetzz
Ni som talar om att de ska utveckla standard inom kablar istället;
1. Det går att utveckla flera olika saker samtidigt, trådlöst utesluter inte tråd....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Konstigt, hade varit bättre att alla mobilföretag hade haft samma typ av laddare och stickpropp så hade alla problem löst sig ännu billigare.

Som sagt: "En av många länkar i ämnet: http://ec.europa.eu/finland/news/press/090701b_sv.htm"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
inget nytt, har faktiskt funnits ett tag.

Precis som det funnits individer som saknar grundläggande läsförståelse ett bra tag också.
"Nyheten" är att man pratar om en gemensam standard för viss apparatur. Tekniken i sig tillämpas redan idag. Ett exempel är min elektriska tandborste

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ScrewFearMe
Tyvärr så vare inte naturlagarna som satte stopp utan mer att företag å dylikt ville tjäna mer pengar än vad dom hade med Tesla's så kallade Tesla Coils

Istället användes tekniken för att zappa schäfrar och amerikanare Jävligt bra försvarstorn det där.

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk

jaaa! äntligen..

tänk er att ha ett vardagsrumsbrord med det där inbyggt.. fan vad nice..