Intel jobbar på nästa generations SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
hoppas att någon lyckas klå Intels G2:a på små skrivningar också. [/B]

Det har dom redan, om man ska tro detta:
http://www.digitaltrends.com/computing/crucial-c300-6gbps-sat...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
1TB snabb SSD för 1500kr och jag slår till direkt. Vill ju att alla mina spel ska gå snabbare att ladda, det är där laddningstiden märks som mest!

Då lär du får vänta rejält länge, bara så du är beredd på det!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejsann
Det har dom redan, om man ska tro detta:
http://www.digitaltrends.com/computing/crucial-c300-6gbps-sat...

Tack för den länken! Jag hoppades starkt på att just den där SSDn skulle bli grym och klå Intels G2:a.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Vill ha!

Har nästan funderat på att skaffa en SSD snart, men om det är nya runt dörren så kanske man ska vänta. Man kanske t.o.m. kan få 160GB för nästan samma pris som 80GB ligger på nu (hoppas).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejsann
Det har dom redan, om man ska tro detta:
http://www.digitaltrends.com/computing/crucial-c300-6gbps-sat...

Mycket intressant. Den vill jag se tester på snarast möjligt.

Bra att andra SSD tillverkare satsar på SATA Rev3, nu när Intel inte verkar ha något direkt intresse (inga moderkort eller SSD med stöd under 2010).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Mycket intressant. Den vill jag se tester på snarast möjligt.

Bra att andra SSD tillverkare satsar på SATA Rev3, nu när Intel inte verkar ha något direkt intresse (inga moderkort eller SSD med stöd under 2010).

Finns att läsa här: http://www.nordichardware.se/nyhet,17145.html

Då genom sitt dotterbolag Crucial och med en prislapp på motsvarande 4000 kronor (128GB) resp. 8000 kronor (256GB).
Börjar säljas under Feb?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sir. Haxalot
Vill ha!

Har nästan funderat på att skaffa en SSD snart, men om det är nya runt dörren så kanske man ska vänta. Man kanske t.o.m. kan få 160GB för nästan samma pris som 80GB ligger på nu (hoppas).

Bara du ids vänta så går det nog bra

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
1TB snabb SSD för 1500kr och jag slår till direkt. Vill ju att alla mina spel ska gå snabbare att ladda, det är där laddningstiden märks som mest!

Keep on dreaming for 10 years^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

"Något som inte planeras är en övergång till den nya SATA 6,0 Gbps-standarden. Intels nuvarande och för 2010 planerade kontrollkretsar har helt enkelt inte stöd för nästa generations SATA, något företaget inte kommer att åtgärda före 2011."

Lite förvånande va?

Permalänk

Har Intel släppt TRIM för Intel X25-M G2 ännu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Keep on dreaming for 10 years^^

Är'u go' eller? Tio år? För tio år sedan gick ju en 20GB mekanisk hårddisk på över tusenlappen och dubbelkärniga processorer var år bort för konsumenten. Med utvecklingen inom SSD kommer vi tveklöst kunna införa det som standard inom åtminstone fem år.

Självklart är det omöjligt att se i förväg, men med utvecklingen idag rent pris- och prestandamässigt så är det något jag tror ganska starkt på.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noneedforaname
Har Intel släppt TRIM för Intel X25-M G2 ännu?

Inte hängt med?

Permalänk
Medlem

250 gig ssd för 1000 kr skulle sitta fint i laptopen. frågan är om ssd verkligen är framtidens(10år) lagringsenhet?

Permalänk

Grymt! Nyheter som denna värmer mitt IT-hjärta.

Permalänk

Kolla in videon gryyyymmt eee de!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thebelfry
Kolla in videon gryyyymmt eee de!

Visst e det lite snabbare, men ALDRIG att det e värt den stora prisskillnaden, så brottom har jag aldrig

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XPerion
Finns att läsa här: http://www.nordichardware.se/nyhet,17145.html

Då genom sitt dotterbolag Crucial och med en prislapp på motsvarande 4000 kronor (128GB) resp. 8000 kronor (256GB).
Börjar säljas under Feb?

Tack, ska kolla in den. Trodde det inte fanns ännu då den inte är släppt. Hade sökt lite mer själv då.

Permalänk
Medlem

Ingen SATA3 = inte intressant

Bättre o vänta tills de första SATA3 enheterna kommer ut. De sägs ju vara 30-50% snabbare än X-25 G2

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusko
TRIM stöd för RAID vill vi ha.

Kommer ihåg när jag på 80-talet TRIMmade min volvo 142...

Visa signatur

Intel Q9550 @ 2,83 GHz | Asus Maximus II Formula | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4GB | Noctua NH-C12P | XFX Geforce GTX280 XXX | 2 x 250GB WD Caviar Blue RAID + 1 TB Hitachi Deskstar | Thermaltake 850W | LianLi PC-A17A | W7 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Ingen SATA3 = inte intressant

Bättre o vänta tills de första SATA3 enheterna kommer ut. De sägs ju vara 30-50% snabbare än X-25 G2

30-50% på vad? Om det är sekventiell läs/skriv = inte intressant imo.

Billigare + snabbare läs/skriv 4k filer = intressant

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thebelfry
Kolla in videon gryyyymmt eee de!

Grymt sa grisen...

Ställer mig väldigt skeptisk till videon, sett några sådana nu, denna var i överkant....partiskt sett.

Man vet aldrig vad de lagt in för processer i startup.

Kalla mig miff, men hur kan bios starta snabbare samt ladda varan i fråga för att köra igång de innan disken ens har hittats av bios?

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Undrar hur stor skillnad en SSD gör i en seg gammal dator... Typ en enkelkärnig P4...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
30-50% på vad? Om det är sekventiell läs/skriv = inte intressant imo.

Billigare + snabbare läs/skriv 4k filer = intressant

Personligen är jag intresserad av både hög sekventiell läs/skriv och random läs/skriv småfiler. Finns absolut inget som säger att man inte kan få båda.

Intel behöver skärpa sig i sekventiell skrivning, de är långsammare än snabba HDD där.

Permalänk

SÅ himla off-topic men kommer man tjäna på defraga ssd:n?

Knappt något väl?

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Nej, då accesstiderna är så låga spelar fragmenteringen mindre roll. Vinsten av defrag kommer av att hårddiskhuvudet inte behöver hoppa fram och tillbaks på en HDD för att läsa en fil (som fragmenterat ligger utspridd). På en SSD går det i praktiken att läsa data överallt lika snabbt oavsett om det ligger intill eller utspritt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Nej, då accesstiderna är så låga spelar fragmenteringen mindre roll. Vinsten av defrag kommer av att hårddiskhuvudet inte behöver hoppa fram och tillbaks på en HDD för att läsa en fil (som fragmenterat ligger utspridd). På en SSD går det i praktiken att läsa data överallt lika snabbt oavsett om det ligger intill eller utspritt.

Känns bra att defragen isf. är ett gammalt app. om några år.

För många program för de mest grundläggande sakerna att vispa undan tack.

Visa signatur

HP

Permalänk

Jag får nog förtydliga min fråga lite:

Har Intel släppt TRIM för Intel X25-M G2 en andra gång nu, efter att första försöket blev så misslyckat?

Eller vet någon när man kan vänta sig den uppdateringen?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noneedforaname
Jag får nog förtydliga min fråga lite:

Har Intel släppt TRIM för Intel X25-M G2 en andra gång nu, efter att första försöket blev så misslyckat?

Eller vet någon när man kan vänta sig den uppdateringen?

Menar du firmware så jo.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noneedforaname
Jag får nog förtydliga min fråga lite:

Har Intel släppt TRIM för Intel X25-M G2 en andra gång nu, efter att första försöket blev så misslyckat?

Eller vet någon när man kan vänta sig den uppdateringen?

Intel X25-M G2 har väl alltid haft TRIM. Intel X25-M G1 är den som inte har det.

Visa signatur

Multiplication creates powerful numbers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thebelfry
Kolla in videon gryyyymmt eee de!

Att de körde i SATA 3 Gb/s säger väl om något att prestandavinsten med SATA 6 Gb/s är obefintlig i praktiken.