Permalänk
Medlem

Uppgradering till mor, 3500kr

Mor min har en gammal hög till dator som skall uppgraderas, det jag kan behålla är chassit, en 250gb hd samt dvd-brännare och skärm.
Tänkte satsa på ett Core i3-system som verkar vara prisvärt i dagsläget. Mor min spelar inte och den inbyggda grafiken räcker nog till. Hon surfar mest och klagar på att internet och windows är långsamt och att det påverkar hennes redan höga blodtryck. Hon har ADSL och får har ca 12Mbps i DL.
Det jag skulle vilja fråga er är om ni kan hjälpa mig med att kolla:
-Är bitarna på komplett-länken nedan kompatibla med varandra
-Är det overkill till en snabb surfdator?
-Vad skulle ni köpa för bitar till en riktigt snabb surfdator?

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=771459...

Tack på förhand,
Rex, er gamle vän

Visa signatur

9700Pro rockar fett i 3dsmax och spel

Permalänk

overkill minnen för mor din kanske men de ser bra ut annars

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Skulle köra på en AMD med inbyggt graffe typ ett 790 chipset. Lär bli billigare än en i3
Köp de billigaste minnena du hittar. Kör du inte vista/win7 räcker 2gb långt på en surfburk.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nollad
overkill minnen för mor din kanske men de ser bra ut annars

Tack för de snabba svaren!
Jag tänkte köpa billiga minnen, och dessa var förvånansvärt billiga.
Funderade över 2GB, men jag vill gärna köra windows 7..

-Har ni något tips på billigare minnen som funkar med den setupen?

Räcker ett 350w nätagg till (Antec)?

Visa signatur

9700Pro rockar fett i 3dsmax och spel

Permalänk
Medlem

Inet.se har ju fraktfritt. Tål att jämnföra priserna där, då jag har för mig inet är billigare än Komplett.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Du tror inte att morsan din e sugen på en bärbar?
Finns en mycket prisvärd hos Webhallen med Windows 7, det sitter en 7200rpm disk i den, så den kan sammanfattas som en mycket prisvärd dator med mycket prestanda per krona som absolut är ett bra alternativ till stationera surfdatorer, gillar men inte bärbara men ändå vill ha en så kan man alltid koppla in separat skärm+mus och t-bord och skulle man vilja sitta någon annanstans är det bara att koppla loss datorn. http://www.webhallen.com/prod.php?id=105020

Permalänk
Medlem

Dr_Spackel: Tack, ska kolla..

Patrik91uk: Bra tips, har funderat över bärbar, och den du länkar till verkar mer prisvärd än de jag tidigare sett. Fattar inte varför de skeppar den med 32-bitars Windows dock.. Och om man uppgraderar till 4GB ram så tillkommer ytterligare 500kr. I och med att vi redan har vissa komponenter så skulle vi komma undan ca 1000kr billigare med en snabbare, stationär dator.
Tål att tänkas på.

Visa signatur

9700Pro rockar fett i 3dsmax och spel

Permalänk

Det är samma produktnyckel till 32 och 64bitars, hittar du en OEM skiva med Win 7 home så går det bra att blåsa om datorn med den aktivera windows så har du 64 bitars, men jag tycker inte att 64bitars Windows är speciellt bra om man inte har behov av så mycket minne, har 64 bitars Win 7 Pro och 4GB ram i min alienware, men vissa program fungerar inte bra i 64 bitars. Som tur har HP installerat en 2gb sticka i datorn, så du kan uppgradera den med ett minne till, räcker det inte med 3GB ram? en 1gb sticka går att köpa på tradera för cirka 100kr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Skulle köra på en AMD med inbyggt graffe typ ett 790 chipset. Lär bli billigare än en i3
Köp de billigaste minnena du hittar. Kör du inte vista/win7 räcker 2gb långt på en surfburk.

för surf så klarar man sig bra på 2gb i W7, har de i min surf dator här och de flyter på bra tillsamans med en x2 5000+:P

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Patrik91uk: Tack för den infon, jag skulle hellre ha 64-bitars, även om det funkar med 2gb idag så vill jag göra datorn så bra att jag slipper installera om om ett år. Mor snappar inte upp det där med datorer så bra så när hon väl lärt sig Picasa, IE och msn så vill jag inte installera om och ändra på något..
Hon har tidigare fått nedärvda datorer som gått från mig->syrran->mor. Denna gång ska hon få en ny dator som håller sig "fräsch" i några år iaf.

Sista frågan: MSI H55-E33 och MSI H55-P31 stödjer 1,5v DDR3-moduler.
Hittar inte om de är kompatibla med det corsair-minne jag valt i setupen (det kräver 1,65v) någon som vet om det funkar?
Tack!

Visa signatur

9700Pro rockar fett i 3dsmax och spel

Permalänk

Ett förslag för samma peng med en snabb processor med tre kärnor, 4 gb minne, och en SSD...

- Det framgår inte vilken anslutning skärmen har, moderkortet här stöder VGA, DVI och HDMI, men det finns oxå ett 780G-baserat moderkort för 577:- om VGA är tillräckligt (https://www.inet.se/artikel/1900993/asus-m4a78-am).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Ett förslag för samma peng med en snabb processor med tre kärnor, 4 gb minne, och en SSD...

http://data.fuskbugg.se/skalman01/3407.png

- Det framgår inte vilken anslutning skärmen har, moderkortet här stöder VGA, DVI och HDMI, men det finns oxå ett 780G-baserat moderkort för 577:- om VGA är tillräckligt (https://www.inet.se/artikel/1900993/asus-m4a78-am).

Där har du en riktigt snabb surfdator! SSD kommer göra susen för Windows och ta bort den sega känslan och mer än 40gb har jag som erfarenhet att mammor inte behöver. Plus att du har 250gb redan.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!