Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pusselbit
håller med Scienta någon som har handlat där ifrån?????
sidan ligger nere fortfarande.

Den kommer nog förbli nere också, tack vare all id***er här på Sweclockers.
Nya miljövänliga afärsidér som kan gynna fattiga studenter? F*n heller. Inet.se eller inget är vad som gäller här på swec.

Visa signatur

Denon AVR-1801 | Dali Blue 5005 | Turtle Beach Audio Advantage Micro II

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lisianthus
Den kommer nog förbli nere också, tack vare all id***er här på Sweclockers.
Nya miljövänliga afärsidér som kan gynna fattiga studenter? F*n heller. Inet.se eller inget är vad som gäller här på swec.

Där slog du huvudet på spiken. Två sidor negativ kritik på sweclockers kan få vilken entreprenör som helst att stänga igen och lägga sig i fosterställning. Det här är nästan för mycket makt för oss att ha...

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Avstängd

Jag diggar alla moraltanter/hobbyjurister på swec

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem

Har ögnat igenom tråden och tycker att idén med dataprylar.nu verkar kanon. Det skrivs väldigt mycket om Konsumentköplagen, vad som gäller, garantier, ångerrätt o.s.v. Jag tycker att de som inte kan lagen inte bör uttala sig, det kan lura många. För de som vill lära sig vad som gäller enligt KKL kan slå upp den i närmsta lagbok (1990:932). De som inte äger en lagbok kan kolla på Notisum.se och läsa lagen där.

Jag hoppas sajten är är uppe snart igen då jag inte fått chansen att spana in den än.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

Jag ser att många inte kan tro att det finns högutbildat folk som bor i Sverige men du får inte jobb p.g.a att de stavar fel.
Min master examen var inte på Svenska, för att jag aldrig har brytt mig om ett språk som kan inte används utomlands.

Svenson har fortfarande problem att förstå att man kan vara duktig men samtidigt kan inte bra svenska, vem bryr sig?
I KTH studerar man matematik och fysik inte språk.

Det är därför några områden som Rinkeby och Tensta skapades, för att hålla invandrarna instängda, som exakt vad gjorde nazisterna mot judar. Ni får skämmas att folk måste byta sitt namn för att hitta jobb.
Diskmineringen är den dödlig bomb som kommer explodera någon gång i det här landet, exakt som hände i Frankrike före några år sedan. Så det är dags för ungdomarna att ta nya spår och se världen från ett annat öga.
Sist, ett litet meddelande till alla som har tvekat på vad jag sa. De är välkomna att ta en titt i min hemsida:

www.samtrollgren.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dataprylar.nu
Det är därför några områden som Rinkeby och Tensta skapades, för att hålla invandrarna instängda, som exakt vad gjorde nazisterna mot judar.
www.samtrollgren.com

För det första, de områdena du talar om (och i princip alla idag invandrartäta förorter) växte fram under miljonprogrammet för att avhjälpa den enorma bostadsbristen som fanns kring storstäderna på 60-talet. De var aldrig avsedda att fungera som "getton". Idag har vi heller inga tvångsmässiga styrverktyg för att förhindra invandrare att bosätta sig i vissa områden, det är väl snarare bara naturligt att invandrare bosätter sig i områden där deras landsmän redan bor? Att likna detta med nazisternas vidriga övergrepp på judar är enbart förkastligt och dumt. Det är fan inte ens i närheten.

För det andra, det jag och andra medlemmar efterfrågat i tråden är ju på vilka legitima grunder du kan sälja för den ospecificerade grossistens räkning, du nämner själv någonting om att skatteverket inte verkar vara ombord på dina planer vilket gör dem väl i princip olagliga? Om du fullföljer dina planer och startar upp ett seriöst företag med denna idé så blir det säkert fina fisken, men just nu känns det lika förtroendeingivande som en annons på blocket utan telefonnummer ungefär...

Fin hemsida dock, RC-plan är grymt häftiga.

Edit: Förresten har vi språkutbildningar på KTH.
http://www.language.lib.kth.se/

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem

Oj vad svårt det var att se att han skrev som någon som inte har haft svenska som modersmål...

Jäkla tjat om språket. Känns rätt onödigt.

Permalänk

Nu har vi visserligen kommit bort från trådens ämne men visst är det för jävligt att namnet har så stor betydelse i urvalet av ansökningar. Fast jag tycker nog också att du själv bidrar till det genom din attityd mot svenska språket "jag bryr mig inte".

Jag tycker idén är god men ska man bedriva verksamhet i det här landet får man snällt också följa de lagar som gäller. Miljömässigt är det självklart förkastligt att fungerande varor går till destruktion osv men det innebär ju inte att man själv kan ta sig vilka friheter som helst och kringgå gällande lagstiftning.

Starta verksamheten på nytt med ett bolag i ryggen så ska du se att det går bra!!

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damiano
Jag diggar alla moraltanter/hobbyjurister på swec

ja diggar dom oxå,utan dom hade de nog varit lite idiocracy stil,
eller de kanske de är..hehe sry

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem

"Det är därför några områden som Rinkeby och Tensta skapades, för att hålla invandrarna instängda, som exakt vad gjorde nazisterna mot judar."

Vad lever du i för värld egentligen??

Jag vill gärna tro att du skämtar, men tyvärr menar du väl allvar med ovanstående citat.

Blir förbannad när jag läser en sådan liknelse och att du dessutom anser dig ha rätt att förbigå att följa gällande momsregler i det land som visat dig välvilja genom att bekosta din utbildning och ge dig ett socialt skyddsnät.

Önskar dig dock all lycka OM du väljer att starta upp ett företag och följa samma regler som gäller andra företag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dataprylar.nu
Det är därför några områden som Rinkeby och Tensta skapades, för att hålla invandrarna instängda, som exakt vad gjorde nazisterna mot judar.

Vilket skitsnack. "Nysvenskarna" väljer detta själva då de inte vet av annat. Utan sina släktingar är de ju ingenting (religionen/kulturen fungerar ju så).

Rasismen som finns är 100% ömsesidig, försök inte smutskasta ena parten - speciellt inte då denna gett dig ditt liv! Utbildning m.m. Saker som du med så hög examen borde kunna räkna ut själv!

Blir mer och mer off-topic detta, men skyll dig själv med såna uttalanden.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trent023
"Det är därför några områden som Rinkeby och Tensta skapades, för att hålla invandrarna instängda, som exakt vad gjorde nazisterna mot judar."

Vad lever du i för värld egentligen??

Jag vill gärna tro att du skämtar, men tyvärr menar du väl allvar med ovanstående citat.

Blir förbannad när jag läser en sådan liknelse och att du dessutom anser dig ha rätt att förbigå att följa gällande momsregler i det land som visat dig välvilja genom att bekosta din utbildning och ge dig ett socialt skyddsnät.

Önskar dig dock all lycka OM du väljer att starta upp ett företag och följa samma regler som gäller andra företag.

Håller med dig här, vad sjutton är det för attityd!?
Snacka om att vara nonchalant gentemot svenskar och svenska språket.
Att sedan dra paralleller mellan Nazityskland och de getton som skapades i polen
under andra världskriget med förorter i Sverige, är vad jag måste tolka som ren okunnighet från din sida Sam.

Man blir fan mörkrädd när man läser sånt här.
Sen fattar jag inte hur folk kan vara så blåögda, kanske inte är konstigt
att bedrägerierna ökar i Sverige just nu..... Såvitt vi vet kan det lika gärna vara stöldgods du säljer.

Sen säger du att man kan vara "duktig" utan att kunna språket bra, visst kan man det. Men det borde ligga i ditt eget intresse att lära dig språket om du vill lyckas i framtiden.
Tycker det är konstigt att man kan komma till ett land och ta föregivet att man bara har rättigheter, men inga skyldigheter.

Visa signatur

i5-4670k - Asus Maximus Hero z87 - Nvidia GTX 780 - Samsung 840 pro 250Gb - Crucial Ballistix 16GB

Permalänk
Medlem

oj oj han skulle aldrig startat tråden..

Permalänk

Men vad fan då. Han har ju helt rätt i att Svenska språket är något man klarar sig utan. Fler och fler studier blir utförda på Engelska och flera större (och mindre) företag har det som intern-språk. Att man bör kunna göra sig förstådd är en sak (vilket han förövrigt klarade helt ok) men stavfel eller särskrivningar spelar då absolut ingen roll.

Skärpning.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dataprylar.nu
Det är därför några områden som Rinkeby och Tensta skapades, för att hålla invandrarna instängda, som exakt vad gjorde nazisterna mot judar.

Det bästa vore nog att sprida ut alla invandrare. Och när man tänker på det: det bor ju till exempel väldigt många irakier på samma plats i Irak så de borde nog också spridas ut precis som alla i hela världen (för det kan ju inte vara så att de vill bo ihop med dem som har samma kultur och språk).

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

Gillade idén med hemsidan att sälja saker mycket billigt men med sämre/utan åttaganden från säljaren.

Dock betyder det samtidigt att jag skulle tänka till två gånger innan jag skulle köpa annra prylar än datorlåder, hårddiskburar etc. som inte är så benägna att gå sönder.

Dock har flera av tillverkerarna egna garantier så som seagate, crucial med flera där man får skicka in produkten själv. Lite bökigt men till rätt pris funkar även det.

Få upp hemsidan igen och läs på lite om att starta eget företag. Skatteverket ordnar kurser på kvällstid dit du kan gå för att få information om regler samt för att ställa frågor.

Jag vill köpa lite av prylarna på hemsidan.... så öppna portarna igen! =D

PS. Och till alla gnällspikar! On ni vill ha ett högre pris, bra service och någon att gnälla på när ni klockat sönder era grejer, fortsätt handla på inet. Vi som accepterar lägre service till betydligt lägre pris samt är medvetna om detta, handlar gärna där. DS.

/zonar

Död åt moraltanter...

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Sen får du inte glömma att skicka med en godisbit med beställningarna. Det gör underverk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Sen får du inte glömma att skicka med en godisbit med beställningarna. Det gör underverk.

Att följa lagar och förordningar är nog viktigare än att skicka med en bit godis.
Skrämmande att så många tycker det är okay att avsäga sig alla sina konsumenträttigheter bara man sparar in några kronor.

Permalänk
Medlem

Mailade dataprylar igår och frågade när sidan skulle vara uppe igen.
Fick svaret att Sam väntar på att få F-skattsedel och att han håller på att starta eget. Det verkar alltså som om han tagit åt sig lite av den kritik han fått här.
Jag hoppas innerligt att det kommer gå bra för honom.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
Mailade dataprylar igår och frågade när sidan skulle vara uppe igen.
Fick svaret att Sam väntar på att få F-skattsedel och att han håller på att starta eget. Det verkar alltså som om han tagit åt sig lite av den kritik han fått här.
Jag hoppas innerligt att det kommer gå bra för honom.

kollade på tradera,har 27 positiva omdömen och 0 minus,han har sålt 10 varor 2009 tills nu typ med omdömen,nåra av dom var samma köpare med 1 i omdöme visserligen.
önskar han oxå lycka till ,men de ä nog bättre han håller sig till tradera ett bra tag till än att starta upp en egen webbsida nu,(låter något för bra..så är de nog inte det) här på swec lyckades han inte göra så bra reklam för sig då :S

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MB76
Att följa lagar och förordningar är nog viktigare än att skicka med en bit godis.
Skrämmande att så många tycker det är okay att avsäga sig alla sina konsumenträttigheter bara man sparar in några kronor.

Har du den uppfattningen har du inte varit här speciellt mycket.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Men vad fan då. Han har ju helt rätt i att Svenska språket är något man klarar sig utan. Fler och fler studier blir utförda på Engelska och flera större (och mindre) företag har det som intern-språk. Att man bör kunna göra sig förstådd är en sak (vilket han förövrigt klarade helt ok) men stavfel eller särskrivningar spelar då absolut ingen roll.

Skärpning.

Om du tycker att det är så onödigt, varför har du då lärt dig att skriva helt korrekt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cellomannen
Om du tycker att det är så onödigt, varför har du då lärt dig att skriva helt korrekt?

Seriöst, det där var det löjligaste jag har läst på länge -.-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Men vad fan då. Han har ju helt rätt i att Svenska språket är något man klarar sig utan. Fler och fler studier blir utförda på Engelska och flera större (och mindre) företag har det som intern-språk. Att man bör kunna göra sig förstådd är en sak (vilket han förövrigt klarade helt ok) men stavfel eller särskrivningar spelar då absolut ingen roll.

Skärpning.

Hmm, så om våra svenska internetbutiker skulle börja särskriva, använda fel grammatik samt konstig meningsuppbyggnad skulle inte det göra något?
Självfallet ska en seriös näringsidkare också använda sig utav ett korrekt språk på sin hemsida. Kan han inte det av någon anledning bör han tillsätta någon som får stå för det.

Du anser alltså att det svenska språket är onödigt? Ja, vi kan ju lika gärna förena hela europa till ett och samma land med samma valuta, språk, religion, kultur, högtider med mera. Vilken bra idé.
Att kalla det svenska språket för "något man klarar sig utan" är oerhört trångsynt! Däremot kan jag hålla med om att engelska är av yppersta vikt att kunna, men bara för det ska inte svenskan glömmas bort.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cellomannen
Om du tycker att det är så onödigt, varför har du då lärt dig att skriva helt korrekt?

Kanske pga att jag har väldigt lätt för språk? Det kan finnas otaliga orsaker till varför min Svenska är så bra som den är även fast jag inte är Svensk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arginj
Hmm, så om våra svenska internetbutiker skulle börja särskriva, använda fel grammatik samt konstig meningsuppbyggnad skulle inte det göra något?
Självfallet ska en seriös näringsidkare också använda sig utav ett korrekt språk på sin hemsida. Kan han inte det av någon anledning bör han tillsätta någon som får stå för det.

Nu var det ju inte precis det jag sa. Givetvis ger det ett bättre intryck (iallafall för den äldre generationen - dagens generation verkar ha väldigt svårt för både Svenska och Engelska om man ser på olika forum, rapporter samt "outcries" då det inte finns Svensk text att ladda ned till sina piratkopierade filmer/series) om en internetbutik använder sig av korrekt Svenska, men nu var det ju helt klart att detta inte rörde sig om en näringsidkare som sådan utan helt enkelt en privatperson som försökte tjäna en hacka.

Med det sagt så betyder inte särskrivningar och/eller utländsk meningsuppbyggnad på en internetbutik att jag inte kommer handla av dem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arginj
Du anser alltså att det svenska språket är onödigt? Ja, vi kan ju lika gärna förena hela europa till ett och samma land med samma valuta, språk, religion, kultur, högtider med mera. Vilken bra idé.
Att kalla det svenska språket för "något man klarar sig utan" är oerhört trångsynt! Däremot kan jag hålla med om att engelska är av yppersta vikt att kunna, men bara för det ska inte svenskan glömmas bort.

Onödigt ... njaej, det är det givetvis inte, men man kan klara sig utan det. Varken jag eller min fru är Svenska, dock lärde jag mig Svenska när jag var liten och jag pratar utan någon märkbar brytning. Min fru däremot har en tydlig Engelsk-Svensk brytning och innan hon tog sig tid att lära sig det Svenska språket fick hon både jobb och kunde fungera helt utan problem i samhället. Att hon sedan tagit sig tid att lära språket är väl egentligen ganska självklart - man anpassar sig till resten av samhället (även fast grannar, butikspersonal, jobbkompisar tycker det är kul att prata/träna Engelska med oss). Hennes Svenska är dock långt ifrån perfekt och kan sammanliknas med Sam's ovan - nog att göra sig förstådd men absolut felaktig meningsuppbyggnad och felaktigt använda eller stavade ord här och där.

Språket har ingenting, eller iallafall väldigt lite, med kultur/religion/högtider/valuta etc att göra - det är helt enkelt ett sätt att kommunicera på. Se bara på USA där Spanska är lika stort som Engelska - ändå har de sin "egen" kultur (visst, det är ett ungt land, fyllt av invandrare, så deras kultur är mångsidig ändå men du förstår vad jag menar). Kanada då, Engelska och Franska om varandra - kulturen går dock (mer eller mindre) i ett. Ett närmare exempel är väl kanske Finland där en stor del är Svensk eller två -språkiga dock är de fortfarande Finnar (Finska?).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Bara för att man är civilingenjör är man inte allmänbildad tydligen (Syftar på nazi-utspelet där)

Sedan, även om man tycker sig stå över Sveriges lagar då "ändamålet rättfärdigar medlen", tänker på ditt sälja-utan-moms knep, det är inge vidare... Tyvärr. Och ni som klagar och tycker att han visst kan göra så, jo det kan han väl. Men jag vet en person som ångrar sig bittert då han kallas till domstolen

Permalänk

fan vilket tjaffs det enda jag ville ha reda på var om det är en seriös säljare o om någon har handlat av han.
Så man inte blir lurad på pengar.
Jag skiter i om han inte stavar rätt eller om han inte betalar moms skatt osv.
Det finns inte en chans att alla moral tanter här följer lagen till 100 procent.
För ingen här har väl laddat ner musik film köpt smuggelsprit cigg eller kört för fort med bil eller utan bälte............................................:)

Permalänk
Avstängd

Har följt denna tråden med stor glädje sambon knäckte ur sig att det börjar likna familjeliv.se......bra jobbat era nördar

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damiano
Har följt denna tråden med stor glädje sambon knäckte ur sig att det börjar likna familjeliv.se......bra jobbat era nördar

hehe

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Inaktiv

Jag föredrar de som är kritiska istället för alla som blir lyriska när de helt plötsligt tror att de ska få saker för lägre än produktionskostnad (Låtsas gå på KTH och hitta på ett namn är inte vidare svårt). Hellre att folk är försiktiga med handel på nätet än att de bara slänger upp sin kreditinformation utan minsta förtanke.

Citat:

Det är därför några områden som Rinkeby och Tensta skapades, för att hålla invandrarna instängda, som exakt vad gjorde nazisterna mot judar.

Det dummaste jag läst på länge, ingen vidare intellegent person skulle skrivit något sådant..

PS: En bättre referens hade varit till Danmark istället för Frankrike.. Det går alldeles för bra för Sverigedemokraterna.