Nya högtalare - 4000-5000kr

Permalänk
Medlem

Hej även jag ska införskaffa nya högtalare som det typ enbart ska spelas relativt högt på fest högtalare helt enkelt men dom ska även funka bra till bluray film.

Jag kan inget om ljud eller något därtill men har en polare som har ett par cerwin vega och dom kan ju spela rätt bra.

Har kikat på

http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/forstarkare/nad_c3...

och

http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/golv/cerwin-veg...

Men ifall ni har något annat tips så är ni välkomna max 12.000kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av asdfasd
Hej även jag ska införskaffa nya högtalare som det typ enbart ska spelas relativt högt på fest högtalare helt enkelt men dom ska även funka bra till bluray film.

Jag kan inget om ljud eller något därtill men har en polare som har ett par cerwin vega och dom kan ju spela rätt bra.

Har kikat på

http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/forstarkare/nad_c3...

och

http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/golv/cerwin-veg...

Men ifall ni har något annat tips så är ni välkomna max 12.000kr.

Begagnat är ett hett tips, särskilt då högtalare.
Finns mycket fint beg. för 5000-6000:-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
Jag ska vara tråkig men ärlig och säga så här: antingen lägger du dessa 5000:- på en ny förstärkare och sparar ihop till högtalare efterhand.
Eller så köper du något billigt från Fynda.
Jag har själv ett par Dynavoice F-6 på övervåningen som används till TV och barnfilmer för grabben, lirar tillsammans med en Harman/Kardon 670 och det låter mer än OK.

Att köpa högtalare för säg 5000:- till en såpass "dålig" förstärkare som Yama 365, är inte smart helt enkelt. Högtalarna kommer inte till sin rätt, även om 5000:- för högtalare är lite pengar i den här HiFi världen...

Men som sagt, ett par Dynavoice F-6 EX tror jag kan fungera helt OK för dina behov, även med en Yama 365. Och "råkar" du spela sönder högtalarna har du inte gett 5000:-

http://www.fynda.se/index.php?prodid=3330

Det hade nog varit olämpligt att para 4 ohms-högtalare eller väldigt okänsliga högtalare med den förstärkaren, men vad är det du tycker gör den till en "dålig" förstärkare.

Permalänk
Medlem

Bygg ett par Voigthorn, tog mig en dag och göra, googla på det, helt sjukt bra ljud och upplevelse, rummet fylls av musiken istället för att högtalarna ska spraka ut den. Kostar bara runt 2,5 tusen att bygga 2 stycken!

Permalänk
Medlem

Har sitter på ett par Dynavoice M-65 och en XTZ 99 w8.16 och det drivs av en Harman Kardon HK3490. Mer än nöjd, kanonljud!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brimstone
Det hade nog varit olämpligt att para 4 ohms-högtalare eller väldigt okänsliga högtalare med den förstärkaren, men vad är det du tycker gör den till en "dålig" förstärkare.

Skulle tro att han syftar på den begränsade effekten, den väldigt låga strömstyrkan och de övernitiska skyddskretsarna.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Låt en aktiv sub ta hand om de låga frekvenserna så kommer förstärkaren funka galant med ett par bra mindre högtalare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyber Judas
Skulle tro att han syftar på den begränsade effekten, den väldigt låga strömstyrkan och de övernitiska skyddskretsarna.

Jag anser fortfarande att TS får ut mest om han köper ett par nya högtalare till sin nuvarande förstärkare. Självklart måste man ge akt på att förstärkaren inte är något kraftverk och välja högtalare som är hyffsat känsliga och inte allt för svår last för förstärkaren. I den prisklassen vi pratar om tror jag dock inte att det är några större problem.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite snabbt.
TS, hoppas det inte gör något, är ju ändå ganska relevant till topic.

Min undran: Vilken audio utgång finns på PS3 (Slim versionen)? Så hur ska man koppla en förstärkare till sitt PS3?

Visa signatur

// Jocke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brimstone
Det hade nog varit olämpligt att para 4 ohms-högtalare eller väldigt okänsliga högtalare med den förstärkaren, men vad är det du tycker gör den till en "dålig" förstärkare.

Olämpligt att para 4-ohms högtalare med den förstärkaren?
Ja, det var ju precis det jag skrev? Det var inte jag som rekommenderade DLS R55 eller Heco heller...om du missade det.

Det som är dåligt med förstärkaren?
Om man tittar på priset så är det inga fel, men man ska inte tro att man kan hänga på högtalare för tusentals kronor och få ut något vettigt.
Yama är inte heller kända för "generösa" skyddskretsar eller strömstyrka i sina budget modeller, vad jag vet...

Jag syftade då på matchningen mellan DLS R55 eller Heco Metas 500/700 med en Yama 365.
Då tycker jag det är bättre att lägga mindre pengar på högtalare, t.ex då på Dynavoice F-6. Jag anser att med en Yama 365 kommer man inte kunna ge den kraft som ett par DLS R55 eller Heco högtalare vill ha för att sträcka ut. Risken är också stor att man förstör högtalarna med en så klen förstärkare, t.ex vid en fest när man vill dra på lite extra...
Jag dödar hellre ett par Dynavoice för 1000:- än ett par Heco för 7000:-.

Jag försöker bara ge lite schysta råd till TS, och med Dynavoice F-6 kommer han få ett helt OK ljud med en Yama 365.
Mitt råd kvarstår till TS, skaffa billigare högtalare och bygg efterhand ut med en riktig förstärkare och sedan kopplar du på bra/bättre högtalare.
Ett par dyra högtalare låter bättre med en bra förstärkare.

Med andra ord, du kommer aldrig nå full potential i ett par DLS, Heco eller valfria högtalare i klassen runt 6000-10000:- med en Yama 365. Tveksamt om man ens kan krama ut något vettigt ur ett par M-65or med den.

Sen är det naturligtvis fullt möjligt att koppla in i stort sett vilka högtalare som helst till sin Yama 365, frågan är bara hur bra det låter och hur länge högtalaren överlever...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoockeG
Lånar tråden lite snabbt.
TS, hoppas det inte gör något, är ju ändå ganska relevant till topic.

Min undran: Vilken audio utgång finns på PS3 (Slim versionen)? Så hur ska man koppla en förstärkare till sitt PS3?

Du har väl optisk(toslink) eller HDMI. Det är vad jag har på min oldschool PS3, alltså "fetingen".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
Du har väl optisk(toslink) eller HDMI. Det är vad jag har på min oldschool PS3, alltså "fetingen".

Hur bör jag då koppla till PS3 från den här: http://fynda.se/bilder/proson-rv-4200-svart-baksida.jpg

??

Visa signatur

// Jocke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoockeG
Hur bör jag då koppla till PS3 från den här: http://fynda.se/bilder/proson-rv-4200-svart-baksida.jpg

??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
Olämpligt att para 4-ohms högtalare med den förstärkaren?
Ja, det var ju precis det jag skrev? Det var inte jag som rekommenderade DLS R55 eller Heco heller...om du missade det.

Det som är dåligt med förstärkaren?
Om man tittar på priset så är det inga fel, men man ska inte tro att man kan hänga på högtalare för tusentals kronor och få ut något vettigt.
Yama är inte heller kända för "generösa" skyddskretsar eller strömstyrka i sina budget modeller, vad jag vet...

Jag syftade då på matchningen mellan DLS R55 eller Heco Metas 500/700 med en Yama 365.
Då tycker jag det är bättre att lägga mindre pengar på högtalare, t.ex då på Dynavoice F-6. Jag anser att med en Yama 365 kommer man inte kunna ge den kraft som ett par DLS R55 eller Heco högtalare vill ha för att sträcka ut. Risken är också stor att man förstör högtalarna med en så klen förstärkare, t.ex vid en fest när man vill dra på lite extra...
Jag dödar hellre ett par Dynavoice för 1000:- än ett par Heco för 7000:-.

Jag försöker bara ge lite schysta råd till TS, och med Dynavoice F-6 kommer han få ett helt OK ljud med en Yama 365.
Mitt råd kvarstår till TS, skaffa billigare högtalare och bygg efterhand ut med en riktig förstärkare och sedan kopplar du på bra/bättre högtalare.
Ett par dyra högtalare låter bättre med en bra förstärkare.

Med andra ord, du kommer aldrig nå full potential i ett par DLS, Heco eller valfria högtalare i klassen runt 6000-10000:- med en Yama 365. Tveksamt om man ens kan krama ut något vettigt ur ett par M-65or med den.

Sen är det naturligtvis fullt möjligt att koppla in i stort sett vilka högtalare som helst till sin Yama 365, frågan är bara hur bra det låter och hur länge högtalaren överlever...

Det är högtalarens egenskaper som bestämmer om den är lämplig att använda med en viss förstärkare, inte vad det står på prislappen. En bra högtalare bör kunna ge bra ljud med förstärkaren i fråga om man tar hänsyn till att förstärkaren inte är något kompromisslöst bygge. Då högtalarna tillsammans med rummet de står i är det i särklass mest betydelsefulla delen av en ljudanläggning så tycker jag att det är där man bör börja.

Det finns många förstärkare på marknaden som inte har särskilt hög uteffekt och ingen av bör drivas till överstyrning tillsammans med ett par högtalare. Hur mycket effekt man behöver beror på hur man har tänkt att använda sin ljudanläggning. Att spela normalhögt i ett inte allt för stort rum kräver inte alls särskilt mycket förstärkareffekt, men vill man öka på utöver det kan dock behovet öka ganska kraftigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brimstone
Det är högtalarens egenskaper som bestämmer om den är lämplig att använda med en viss förstärkare, inte vad det står på prislappen. En bra högtalare bör kunna ge bra ljud med förstärkaren i fråga om man tar hänsyn till att förstärkaren inte är något kompromisslöst bygge. Då högtalarna tillsammans med rummet de står i är det i särklass mest betydelsefulla delen av en ljudanläggning så tycker jag att det är där man bör börja.

Det finns många förstärkare på marknaden som inte har särskilt hög uteffekt och ingen av bör drivas till överstyrning tillsammans med ett par högtalare. Hur mycket effekt man behöver beror på hur man har tänkt att använda sin ljudanläggning. Att spela normalhögt i ett inte allt för stort rum kräver inte alls särskilt mycket förstärkareffekt, men vill man öka på utöver det kan dock behovet öka ganska kraftigt.

Kul med "experter" som försöker "läxa upp" mig. Alltid lika roligt, faktiskt.
Dina synpunkter respekteras av mig, så respektera mina.

Ditt bästa tips till TS är alltså köp 5000:- högtalare till Yama 365.
Mitt tips till TS är, köp en bra budget högtalare, typ F-6. Och spara ihop till en vettig förstärkare.

Det finns en anledning till att man ofta ser två monosteg med fina eller riktigt fina högtalare.

Om du, brimstone, tror att man kan få ut någon vettig dynamik och närvarokänsla i ett par mid-end högtalare ur en Yama 365, så får du fortsätta tro det.
Även dem som spelar på "lägre volymer" vill ha en förstärkare som kan leverera, eller jag ska t.om skriva framförallt dessa människor kräver av sin förstärkare att den levererar vad musikskaparen ville i studion, och det innebär att urskilja toner från piano/fiol till basgitarrist t.ex. Och placera detta. Med en närvarokänsla. Detta når man med en bra förstärkare, bra högtalare och ett bra rum, avviker du på någon punkt ovan så spelar det ingen roll hur bra den ena eller andra är...rummet är dock alltid viktigast.

Nu går vi lite offtopic och pratar om audiofili och där är ju uppenbart inte TS just nu.

Jag förstår inte brimstone, trampar jag på dina tår? Äger du kanske en Yama 365 och ogillar när folk kritiserar den? Jag drar inte alla Yamaha över en kam nu, utan det är berörd Yama 365 vi pratar om och inget annat!

En sak är vi definitivt överens om och det är att rumsakustiken verkligen är A & O!
Ett riktigt bra akustikreglerat rum med hyfsat billiga högtalare kommer att spela skiten ur en riktigt dyr högtalare om denna dyra högtalare är felplacerad, i ett helt kasst rum...

Permalänk

Det jag inte tycker om är att du vill argumentera för att just den här förstärkaren är dålig, utan att ange vilka egenskaper den har som gör den dålig, eller vilka egenskaper en bra förstärkare ska ha. Till det kommer den här besattheten med vad saker kostar.

Och nej, jag har ingen Yamaha hemmebioreciever.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brimstone
Det jag inte tycker om är att du vill argumentera för att just den här förstärkaren är dålig, utan att ange vilka egenskaper den har som gör den dålig, eller vilka egenskaper en bra förstärkare ska ha. Till det kommer den här besattheten med vad saker kostar.

Och nej, jag har ingen Yamaha hemmebioreciever.

Jag tillhör absolut gruppen människor som gärna letar och tittar efter prisvärda alternativ, så jag köper absolut inte det dyraste i tron om att det alltid är det bästa, du missförstår mig.

Har redan angett två saker som är mindre bra med Yama 365, övernitiska skyddskretsar samt att den är klen. Men observera att för priset den kostar är den helt OK, men man ska inte förvänta sig att få ut något vettigt ur en mid-end högtalare och en Yama 365, och det beror inte på vad som står på pappret, antal watt etc är i det närmaste irrelevant. Men du "verkar" väldigt påläst, så du vet ju vad jag pratar om...

Kan lova dig att du skulle höra skillnad på exakt samma par högtalare men med olika förstärkare. (givet, naturligtvis, att vi använder samma källa etc)

Att matcha ett par nya högtalare för 5000:- med en receiver för 2200:- rimmar illa och blir illa.

Att matcha ett par nya högtalare för 1500:- med en receiver för 2200:- låter betydligt vettigare.

Besatthet av vad saker kostar?

Nej, men TS ska köpa högtalare för max 5000:- och har en receiver för 2200:-
Det är ju bara fakta.

Sen är det väl, tyvärr, bara att konstatera att HiFi är dyrt och kan bli hur dyrt som helst...det är fakta och ingen besatthet.

Men jag tycker vi ska sluta köra offtopic nu.

Skicka PM om du vill diskutera HiFi...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storsnusaren
http://www.matrixhifi.com/contenedor_ppec_eng.htm
Shouldn't the differences be so evident that it'd be a child's game to pick the best?

edit:
ATC (Acoustic Transducer Company) is introducing the SCM12 Pro at the AES show in New York, a new high-performance, passive, two-way system capable of monitoring music and soundtrack reproduction at the lowest price point ever for ATC. Suitable for amplifiers of 100 to 300 watts per channel output, the SCM12 is designed for nearfield applications and may alternatively be shelf- or stand-mounted.

Bass and mid-range frequencies are reproduced by a hand-built driver that comprises a 75mm (three inch) mid-range soft dome mechanically coupled onto a 150mm (six inch) bass cone. An 'over-size' 177mm (seven inch) very high flux, super-linear magnet achieves linearity and low distortion while offering power handling and dynamic range. The bass cone is treated with a specially formulated damping material to reduce coloration. A 25mm (one inch) soft-domed tweeter with Neodymium magnet provides the high-frequency response.

The SCM12 Pro offers an 80-degree coherent flat response horizontal dispersion, measures 15.3(H) x 8.6(W) x 10(D) inches, and features a sensitivity of 85dB (1W @ 1M) with a maximum continuous SPL of 108dB (@ 1M) across a frequency range of 62 Hz to 20 kHz. Standard finishes include real cherry wood veneer or professional black. Other finishes are available by special order.

MSRP: $1,750.00/pair

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Men om man lägger en budget på ungefär 5000 för en vettig förstärkare + högtalare. Hur skulle det se ut då?

Visa signatur

xellos: i7 920 @ 3,9 GHz | Asus P6T Deluxe V2| Corsair 1000W | Corsair 6GB 1600MHz DDR3 | PowerColor ATI 4870x2 x2 CrossFire | Creative SB Xtreme Gamer | 60GB SSD + 500GB Sata II | Samsung t220 x2

Permalänk
Medlem

Men med en aktiv bas kommer inte förstärkaren behöva leverera mängder med ström eftersom den inte behöver producera de "långa konslagen".

Förstärkare o högtalare för 5000:- blir inte värst. då kan du lika bra behålla den du har.
Förstärkaren är inte dålig.

Permalänk
Medlem

Hatar fyndas länk system....

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Då var jag på fynda igår, och det slutade med att man tog med sig Dynavoice DF-6 hem!
Fungerade alldelles utmärkt med min förstärkare (hade med mig den ner)!
Nästa steg blir att uppgradera föstärkaren, då den inte är speciellt bra, även om den kan driva högtalarna!

Visa signatur

xellos: i7 920 @ 3,9 GHz | Asus P6T Deluxe V2| Corsair 1000W | Corsair 6GB 1600MHz DDR3 | PowerColor ATI 4870x2 x2 CrossFire | Creative SB Xtreme Gamer | 60GB SSD + 500GB Sata II | Samsung t220 x2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hasseboy
Då var jag på fynda igår, och det slutade med att man tog med sig Dynavoice DF-6 hem!
Fungerade alldelles utmärkt med min förstärkare (hade med mig den ner)!
Nästa steg blir att uppgradera föstärkaren, då den inte är speciellt bra, även om den kan driva högtalarna!

Kul att du är nöjd, det är det viktigaste!

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Har faktiskt sneglat en hel del på DF-6 jag med, men skulle tro att det inte är värt att lägga så mycket pengar på dom då skillnaden mellan dom och M-65 inte lär vara värd pengarna.
Dock så är det en väldigt fin högtalare!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Gött att du är nöjd.
DF-6 är ett bra steg upp mot M-65. Ganska stor skillnad på ljud. (M-65 är en budget högtalare och låter därefter. En bra budget högtalare dock).

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm