Jobbigt problem med Radeon 9000..

Permalänk
Medlem

Jobbigt problem med Radeon 9000..

Jag fick igår mitt Connect 3D ATI Radeon 9000LE 64Mb 200MHz DDR/250MHz Core VGA. Och det fungerar EJ som det skall.

1. Av installerad gamla drivrutiner, stängde av datorn.
2. Installerade kortet, med ESD skydd(!)
3. Windows XP ger visar tecken på GFX fel i laddnings rutan innan inöoggning.
4. Vid inloggning och Windows är det många GFX fel, streck, missfärgningar etc.
5. Vid installation av nyaste drivrutinerna från Connect3ds hemsida, funkar ännu sämre. När jag ska ställa skärmen till 85 hz, så hänger sig XP. Radeon 9000 drivrutinen, orsakar det enligt XP efter omstart. (OBS! Reset ger bara svart skärm vid omstart, måste göra hårdomstart.) Samma sak med 3dmark2001, hittar ej 3d kompatibelt kort.
6. Installerar drivrutinerna som följer med på skiva. Det funkar okej, men 3dmark startar om datorn vid test. 85hz fungerar med. Men vid omstart så, är det små grafikfel, och ibland ingen bild alls.
7. Prövar att göra en ominstalltion av Windows XP, så att inga gamla drivrutiner ligger kvar och spökar.
8. Formatterar om hårddisken. När W-XP installation ska starta, när det går i i grafisk läge, ser man ingenting, allt är förvrängt & missfärgat. Som punkt 4, fast värre.
9. Jag lyckas ej genomföra insallation mer, försöker flera ggr.
10. Stoppar i mitt gamla ATI rage pro, laddar ner nytt BIOS till moderkortet, om det ev finns
några problem på så sätt.
11. Installationen går bra till grafiska, sen när det ska starta om, och gå tillbaka till grafiska, är skärmen svart.. Efter en vanlig reset så fungerar det inte, men ungefär varannan gång med hårdomstart fortskrider installationen. Men fungerar inte som det skall i Windows.
12. Har också tittat flertal ggr om kortet sitter som det skall, vilket det gör, och tagit ut de andra PCI korten, för att det inte ska bli några krockar.

Ja, det var väl så det hela står till. Är det fel på kortet, eller fungerar det helt enkelt inte med nyaste drivrutinerna?
Det har inte fungerat bra med de som följde med heller.
Nu har jag mitt ATI Rage Pro igen, och det fungerar aldeles utmärkt Windows, likaså som det gjorde tidigare med mitt MX440. Det har inte strulat NÅGOT med den hårdvara jag har.
Tilläggas bör att jag har flertalet ggr försökt gått in i Felsäkert läge, både VGA och vanligt, och bara lyckats fåtal ggr.

Mina dator spec.

AMD XP1900+
Abit KX7
512 DDR
2x Realtek NIC
Leadtek C-media ljudkort
Samsung Syncmaster 753DFX
340w nätaggregat.
WindowsXP SP1
Catalst 2.3 drivrutiner + de som följde med skiva, en lite tidigare version.

Nån som har en lösning på det, eller ska jag skicka tillbaka det?

//J

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låter nästan som värme problem, testat att köra med öppen låda/fläkt som blåser på kortet. Det är pasivt kylt eller har jag fel?

Visa signatur

Xp1700@500mhz 1,1v pasiv kylning.
Radeon8500 pasiv kylning
Kd7-raid m.m

Permalänk
Avstängd

har ett sådant kort,, det blir lite streck på skärmen om man inte har drivare inst annars suger drivarna rejält med massa konstiga buggar, Men jag har ett annat märke . sen e vell inte detta kortet något bättre än geforce mx440 ?
kan oxå vara så att det inte stödjer xp så bra , det e ju ett nytt kort ,
testa med 2k o se om det funkar
annars skicka tillbaka o säj att det inte funka

Visa signatur

Partilles största Ghetto vattenkylning | We are The MICROSOFT! Lower your firewall and surrender your sourcecode,we will add your features and technological destinctivness to our own. Your ideas will adapt to service us. RESISTANCE IS FUTILE.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mind
har ett sådant kort,, det blir lite streck på skärmen om man inte har drivare inst annars suger drivarna rejält med massa konstiga buggar, Men jag har ett annat märke . sen e vell inte detta kortet något bättre än geforce mx440 ?
kan oxå vara så att det inte stödjer xp så bra , det e ju ett nytt kort ,
testa med 2k o se om det funkar
annars skicka tillbaka o säj att det inte funka

Nej det är inte bättre än ett mx440 men radeon9000pro är det.

Visa signatur

Xp1700@500mhz 1,1v pasiv kylning.
Radeon8500 pasiv kylning
Kd7-raid m.m

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uberola
Låter nästan som värme problem, testat att köra med öppen låda/fläkt som blåser på kortet. Det är pasivt kylt eller har jag fel?

Har prövat det med och det är inte passivt kylt.

Visa signatur
Permalänk

Jag hoppas att kortet du hade innan inte var GeForce... Har man haft GeForce måste man formatera och ominstaller Windows för att dra in ett Radeon-kort... Trust me...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Jag hoppas att kortet du hade innan inte var GeForce... Har man haft GeForce måste man formatera och ominstaller Windows för att dra in ett Radeon-kort... Trust me...

Läs vad jag har gjort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uberola
Nej det är inte bättre än ett mx440 men radeon9000pro är det.

Det är bättre än ett MX440, som inte har Pixel shaders bla.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag fick mitt imorse, Radeon 9000pro, verkar funka okej. Dock verkar den flimra lite väl mycket för att vara 85hz. Laddade ned några drivisar från ati.com utan större lycka, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caleman
Jag fick mitt imorse, Radeon 9000pro, verkar funka okej. Dock verkar den flimra lite väl mycket för att vara 85hz. Laddade ned några drivisar från ati.com utan större lycka, tyvärr.

Jag laddade ner drivare från Connect3Ds hemsida, men de fungerade inte heller. Och som sagt, så kan jag inte installera Win XP.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har märkt nu att AGP porten bara får ~2.67V med det här kortet installerat. Stoppar jag i något annat så är det ~3.4V.
Har prövat kortet i en annan dator(TB800, A7V, 300w nätagg) , där fungerade det klockrent.

Har även prövat med det nätagget på min dator, men det visade samma resultat. Så vitt jag vet kan jag inte ändra AGP volten någonstans på mobot.

Är det NÅN som kan hjälpa mig?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ingen som har ett enda tips?

Visa signatur
Permalänk

jag hade ett sånt kort....och jag provade alla drivare formaterade etc etc...funkade inte och jag hade exakt samma problem...=( jag skickade tillbax kortet till jme och tog ett ti4200 iställe (enligt mej FAN SÅ MYCKET BÄTTRE) men d e ju min åsikt..=)

Visa signatur

| A64 3000+ | Gigabyte GA-K8NS Pro | 1024 mb DDR Corsair Value Select | Club 3D x800PRO | Compucase CI-6919 | 120 GB 160 GB 160 GB | 10028 @ 3DMark -03 Oklockat www.m0jjen.com

Permalänk

Sticka tillbaka det, låter som ett HW-fel.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Avstängd

öh jag läste nog lite snabbt, jag har ett radeon 9000 PRO <------ inte den jättebillliga saken där uppe

Visa signatur

Partilles största Ghetto vattenkylning | We are The MICROSOFT! Lower your firewall and surrender your sourcecode,we will add your features and technological destinctivness to our own. Your ideas will adapt to service us. RESISTANCE IS FUTILE.