Permalänk
Medlem

Hemma nätverkstrubbel.

Hejsan.
Jag sitter på en NETGEAR WNR2000 router (har även en linksys WRT54G om det kan göra något skillnad)
Men iallafall åter till problemet. Vi har ett nätverk här hemma som har något problem i sig, men varken vi eller 3 olika nätverkstekniker vet vart felet kan vara.
Kopplingen till Internet bara lägger av helt slumpmässigt men nätverket är intakt så kopplingen mellan datorerna fungerar som den ska. Vi hittar verkligen inte vad problemet kan vara som får det att bara lägga av sådär och hade även vart riktigt skönt om man faktiskt skulle få ordning på det för engångs skull.
Så vänder mig till det ställe jag känner mest förtroende till och hoppas på det bästa.
Om det är några frågor om nätverket eller problemet så ställ på bara.
Tack
//Spunkt

Permalänk

Vad har du för Internetleverantör, har du varit i kontakt med dem?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Telia, de säger bara att det måste vara något i nätverket som spökar.

Permalänk
Medlem

Koppla väck routern och kolla om du får samma problem annars har du hittar problemet, har du inte provat med att lägga in ny firmware till routern så kan det vara ett tips.

Permalänk
Medlem

Vi har 2 olika routrar och problemet kvarstår, firmware tänkte jag ändra men när jag tänkte installera tomato tror jag de hette på. Linksysen så kom det fram att just den modellen inte kunde ha det. Sen vet jag inget annat bra firmware.

Permalänk
Medlem

Har du adsl eller fiber?

Har du adsl kan det vara läge att koppla in en dator direkt i modemet och se ifall det gör någon skillnad. Titta även ifall modemet syncar om när du tappar kontakten med nätet. Testa även med ett annat adsl modem.

De flesta netgear routrar har en syslog. Vet inte ifall WNR2000 har det men det kan ju vara intressant att kolla ifall du ser något där.

Permalänk

exakt, koppla en dator direkt i modemet ett tag och se om problemet kvarstår utan router

Permalänk
Medlem

Byte av router är normalt en bra felsökning men tänk på att Telia ofta vill ha 20 minuter på sig att godkänna den nya MAC adressen innan du släpps ut på nätet. Det är lätt att glömma när man kopplar runt och svär över döda nätverk.

Dessutom så kan jag informera om att din linksys funkar med tomato, du tappar iofs USB support om du inte installerar Teddy Bear modden.

Permalänk
Medlem

Jo linksys funkar med tomato men just min router v.7 funkade inte av någon anledning. Sen får jag testa det med direkt i modemet imorgon. Sen det är inte de lättaste sättet att kolla heller för att internet lägger av helt slumpartat känns det som. Så svårt att veta om de gör något eller inte.
Sen har vi två routrar och samma problem på båda. Så routern känns det inte som det är.

Sen är jag ganska säker på att vi har adsl. Men inte helt hundra på en punkten.

Permalänk
Medlem

Kollade precis i loggen och såg massor med
"[DoS Attack: ACK Scan] from source: 80.239.186.40, port 443, Monday, February 22,2010 14:40:06
[DoS Attack: ACK Scan] from source: 193.66.251.211, port 80, Monday, February 22,2010 14:34:20
[DoS Attack: ACK Scan] from source: 78.69.187.185, port 63364, Monday, February 22,2010 14:31:23
"
Vad är detta? Internet har förövrigt legat nere nästan hela dagen. Kollat runt på alla datorer som är kopplade efter virus, men hittade bara lite trackercookies inte för jag vet vad dem gör men.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spunkt
Jo linksys funkar med tomato men just min router v.7 funkade inte av någon anledning. Sen får jag testa det med direkt i modemet imorgon. Sen det är inte de lättaste sättet att kolla heller för att internet lägger av helt slumpartat känns det som. Så svårt att veta om de gör något eller inte.
Sen har vi två routrar och samma problem på båda. Så routern känns det inte som det är.

Sen är jag ganska säker på att vi har adsl. Men inte helt hundra på en punkten.

Alltså, prova utan routern som alla säger... innan du säger att 2 routrar inte kan gå sönder... för det har hänt många andra.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Har också telia och ibland så slutar internet att fungera, så jag måste starta om routern då för att det ska börja fungera igen.

Visa signatur

Burk: AMD FX-8320 | Radeon R9 270X | 8GB RAM | ASUS M5A97 R2.0 | CM 550W | FDD R4 | Samsung Evo 840 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zimonk
Har också telia och ibland så slutar internet att fungera, så jag måste starta om routern då för att det ska börja fungera igen.

Har exakt samma problem och jag har testat utan router, med router, med tre olika andra routrar den ena hette D-Link DIR-855 resten av dom va random fungerande roturar som polare har och INGET hjälper.

Ibland dyker de bara i nån sekund precis så att Webradio buffern och CSS hinner dö men oftast så är de längre tider.

När de har varit dött i mer än några timmar så har jag ringt en snubbe på teila som jag har direkt numret till och han hittar lika lite fel varje gång. :S

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Som alla andra säger, testa utan routern. Är det samma problem då så låter det som flappar, packetloss eller om du märker att länken inte går ner helt så kan det vara något DNS-problem (även om det låter lite osannolikt).

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0