Skillnad på LCD- och LED-skärm?

Permalänk
Medlem

Skillnad på LCD- och LED-skärm?

Jag kan inte riktigt sätta mig in i och förstå skillnaden på LED och LCD gällande skärmarna. Det skulle vara toppen om någon kunnig ville förmedla och beskriva skillnaderna!

Permalänk
Medlem

Läs första inlägget i denna tråd från Minhembio.com, den förklarar skillnaden mellan olika LCD TV på ett mycket bra sätt http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=257270

LED tekniken (lysdioder) används för bakgrundsbelysningen både i datorskärmar och TV apparater.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Tack janee för ett mycket informativt inlägg! Har fått ganska klart för mig skillnaderna men har svårt att se för/nackdelar när de skall tillämpas på datorskärmar som alltid är tunna. I länken behandlades teveapparater och där var fokus vad det gällde skillnaden på LED och LCD tvns tjocklek. Tunnare tv med lcd-led = varmare och sämre färgåtergivning medans "äkta led" överträffade dagens lcd tv:s.

Är det då "äkta led" på dagens bärbara datorskärmar som benäms som led-skärmar eller är det sk. "lcd-led" på dem?
Finns det några argument för att en dator man köper skall ha led eller spelar det ingen roll?

Permalänk
Medlem

Det finns inga "äkta" LED skärmar för bärbara eller andra datorer förutom Sony som säljer en 11 tum OLED skärm och LG börjar snart sälja en 15 tum OLED men dom här skärmarna är mycket dyra.

Alla andra skärmar eller TV apparater som kallas LED är LCD och använder lysdioder som bakgrundsbelysning.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Okej, tack! Då har du rätat ut mina frågetecken