Börja med SC2 seriöst!

Permalänk
Medlem

Börja med SC2 seriöst!

Tjena tjena, nu när phase 2 har börjat igen så har givetvis även jag börjat lira aktivt igen. Men nu är det så att jag knappt har några att spela med så om nån / några har lust att lira så adda BlommaN 171, Jag spelar atm i Platinum men jag var i Diamond innan resetten så jag vill att ni ska vara runt den nivån. Jag är även endast intresserad av att lira 1on1 custom osv. Alltså vill ni lira 2vs2 eller liknande så är jag ej intresserad! Tack på förhand och förhoppningsvis syns vi!

Mvh BlommaN

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

Det första går lös för en hunka, lär finns på game till vettigt pris

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anton_Cimex
Det första går lös för en hunka, lär finns på game till vettigt pris

Joo fan det har du rätt i. Men är det verkligen värt att köpa 1:an. När jag har tillgång till 2:an och kan spela mot ai?

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

Ska man börja spela seriöst är det väl rätt bra att ha lite koll innan?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Ska man börja spela seriöst är det väl rätt bra att ha lite koll innan?

Exakt. Det är just därför jag gjorde denna tråden. För att jag ville ha lite tips osv. Men man lär sig väll mer om man spelar SC2 mot botar. Än om man spelar SC1 online osv.Det är ju inte trots allt samma spel. Och det är ju SC2 jag vill bli bra på.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera dig att kolla in Yuotube, Husky och HD starcraft för att lära dig:

http://www.youtube.com/user/HuskyStarcraft
http://www.youtube.com/user/HDstarcraft

Kolla in deras videos när dom lirar, man kan få mycket tips och sånt, väldigt bra att dom kommenterar också!

Permalänk
Avstängd

Börja med att köpa SC1, man får väl sc1 + expansion - broodwar för 99kr eller nåt sånt?

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlommaNN
Joo fan det har du rätt i. Men är det verkligen värt att köpa 1:an. När jag har tillgång till 2:an och kan spela mot ai?

Tror du verkligen att du kan bli en seriös spelare genom att spela mot en AI som tillverkar som mest c:a 5 enheter på plan?

Det är ingen riktig AI och den gör inget motstånd, hur ska du kunna träna dig mot riktiga människor om du spelar mot en halvfärdig bot?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Tror du verkligen att du kan bli en seriös spelare genom att spela mot en AI som tillverkar som mest c:a 5 enheter på plan?

Det är ingen riktig AI och den gör inget motstånd, hur ska du kunna träna dig mot riktiga människor om du spelar mot en halvfärdig bot?

Det finns bra AI till SC2 som bygger väldigt många units och blir en rejäl kamp för en nybörjare att döda.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du menar med seriöst men antar att du menar försöka satsa på att göra bra i tävlingssammanhang? Du kommer förstås suga hårt ett bra tag framöver men det tror jag du fattar

Tycker du kan skippa 1an. Även om många enheter är samma kommer de inte vara likadant balanserade, ha samma roller etc pga alla nya enheter.

Vad du skulle kunna lärt dig som är bra att ha från ettan är macro(ekonomi, multitasking, expandering å map control, snabba hotkeys osv dvs ganska allmänt för ett rts) men dessa grejer kommer vara i princip likadana i 2an så du kan lika gärna börja därifrån.

1on1 är störst i tävlingssammanhang och något du aldrig kan ta igen är folks erfarenhet av just det, även från SC1 som lätt går att flytta över.

Lär dig varenda enhet och vad som kontrar vad etc mot AI. Studera de buildorders folk redan kommit på i betan men glöm inte att saker kan ändras. Har du fortfarande ingen key varför inte köra en bunt matcher i ettan? Enbart för 1v1-erfarenhet, det ger dig inget att spela mot AI.

Kolla replays också. Jag skulle gissa att SC1 replays skulle ge dig mer än SC2 just nu. Finns ett gäng amerikaner som kommenterar promatcher som kan ge dig lite inblick på hur 1v1 går till.

http://www.youtube.com/diggitysc och sen får du klicka dig vidare därifrån

edit: tidigare youtubelänkar var nog bättre faktiskt, spelar inte sc2 så visste inte att det redan fanns bra stuff

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Tror du verkligen att du kan bli en seriös spelare genom att spela mot en AI som tillverkar som mest c:a 5 enheter på plan?

Det är ingen riktig AI och den gör inget motstånd, hur ska du kunna träna dig mot riktiga människor om du spelar mot en halvfärdig bot?

Den fulingen TS har gjort gör så att du faktiskt kan spela emot en bättre scriptad AI som faktiskt är riktigt svår, iallafall den cracken jag har. Om TS bara har tillgång till den dåliga AIn som kommer med BETAN där AIn bara bygger som du säger 5 enheter ber jag honom kontakta mig genom PM så kan jag hjälpa så får du en mer utmanande AI att spela emot ^^

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fsvo
Vet inte vad du menar med seriöst men antar att du menar försöka satsa på att göra bra i tävlingssammanhang? Du kommer förstås suga hårt ett bra tag framöver men det tror jag du fattar

Tycker du kan skippa 1an. Även om många enheter är samma kommer de inte vara likadant balanserade, ha samma roller etc pga alla nya enheter.

Vad du skulle kunna lärt dig som är bra att ha från ettan är macro(ekonomi, multitasking, expandering å map control, snabba hotkeys osv dvs ganska allmänt för ett rts) men dessa grejer kommer vara i princip likadana i 2an så du kan lika gärna börja därifrån.

1on1 är störst i tävlingssammanhang och något du aldrig kan ta igen är folks erfarenhet av just det, även från SC1 som lätt går att flytta över.

Lär dig varenda enhet och vad som kontrar vad etc mot AI. Studera de buildorders folk redan kommit på i betan men glöm inte att saker kan ändras. Har du fortfarande ingen key varför inte köra en bunt matcher i ettan? Enbart för 1v1-erfarenhet, det ger dig inget att spela mot AI.

Kolla replays också. Jag skulle gissa att SC1 replays skulle ge dig mer än SC2 just nu. Finns ett gäng amerikaner som kommenterar promatcher som kan ge dig lite inblick på hur 1v1 går till.

http://www.youtube.com/diggitysc och sen får du klicka dig vidare därifrån

edit: tidigare youtubelänkar var nog bättre faktiskt, spelar inte sc2 så visste inte att det redan fanns bra stuff

Tjena! Joo exakt jag menar i tävlingsamhang. Och ja jag vet att man inte blir bra över en natt i SC2. Och det är just det som jag gillar. Om vi tar WoW som exempel under s5 kunde en noob som spelade DK och kanske har spelat wow max 2 månader i sitt liv slakta allt och alla. Nu är iofs WoW rejält mycket bättre balanserat. Men det jag försöker säga med detta är att skillnaden mellan noob och Pro i Starcraft spelen är rejält mycket större än dem flesta andra esport spelen. Och det är just det jag gillar. Man måste nöta för att bli bra. Inte för att spela i samma lag som några som är bra eller liknande. Utan man själv måste vara jävligt bra för att komma någon vart.

Och jag tackar för alla råd <3 och speciellt för youtube länkarna dem får jag kolla in =).

Och även som nån har påpekat så använder jag ett speciellt scriptad ai. Som det känns som dem faktist spelar bra! (Dem krossar mig iaf) I början så går dem och scouta osv. Och möter man Marine så bygger dem supplys så man måste förstöra dem för att komma förbi osv. Ni fattar

Och sedan skulle jag även vilja ha vad det är för spelstil på dem olika klasserna =)? Skulle vara skit schysst!

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk

Hade du lagt ner 25% av tiden du använt på att skapa inlägg här på att läsa lite grundläggande fakta på wikipedia hade du fattat vilken spelstil dom olika lagen har. Du ger dig in i ett projekt att nöta ett spel du aldrig spelat förut till den grad att du ska bli riktigt vass på det, men att faktiskt göra lite research själv? ALDRIG!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Hade du lagt ner 25% av tiden du använt på att skapa inlägg här på att läsa lite grundläggande fakta på wikipedia hade du fattat vilken spelstil dom olika lagen har. Du ger dig in i ett projekt att nöta ett spel du aldrig spelat förut till den grad att du ska bli riktigt vass på det, men att faktiskt göra lite research själv? ALDRIG!

Är det inte då bättre att jag frågar på ett spelforum där det håller relativt hög nivå på medlemmarna. Det finns även rätt många som kör SC2 betan och som har spelat SC seriöst här. På wikipedia kan det ju vara vilken idiot som helst som har skrivit.

+ Det blir mycket mer personligt och lättare om nån skriver det här än om man läser det på wikipedia tex. Och jag har inte tvingat nån att varken skriva eller läsa här. Så är du inte intresserad ignorera tråden då.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

Frågan är bara vad du vill få ut av denna tråd? JA du kan börja spela SC2 seriöst men att nöta det med AI är nog inte lösningen då datorns förmåga är inte lika bra som människans. Mitt tips är som någon tidigare sagt att köpa SC1 med exp. Broodwar för ~99 kr. En god investering för billig peng. Där får du lära dig alla raser och vad de går för. SC2 är ju uppföljare till världens bästa strategispel någonsin. Sen bör du nog kolla på en del turneringar från SC1, då inser du snabbt att du lär nog inte ha någon strörre chans mot alla koreaner/japaner/kineser där man än idag spelar stora turneringar. Titta här och njut http://www.youtube.com/results?search_query=starcraft+tournam... . Jag som har lirat SC1 till och från sen det kom ut 1998 har fortfarande inte greppat allt och lär nog inte göra det heller då jag aldrig har satsat riktigt hårt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlommaNN
Är det inte då bättre att jag frågar på ett spelforum där det håller relativt hög nivå på medlemmarna. Det finns även rätt många som kör SC2 betan och som har spelat SC seriöst här. På wikipedia kan det ju vara vilken idiot som helst som har skrivit.

+ Det blir mycket mer personligt och lättare om nån skriver det här än om man läser det på wikipedia tex. Och jag har inte tvingat nån att varken skriva eller läsa här. Så är du inte intresserad ignorera tråden då.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Det här är ungefär lika hopplöst som att försöka lära en apa flyga stridsflygplan per forum.
Men för att dra mitt strå till stacken:

Ha detta i åtanke när du spelar, så löser sig allt per automatik:

Terran = Människor

Zerg = Aliens

Protoss = Predators

Over and out!

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Joo ni har rätt! Men det blir till att införskaffa SC1 då Men tack för alla svar!

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

Ett annat tips är ju att köra random mycket och länge, på det sättet förstår du vad de olika raserna kan och gör. När du sedan väljer en ras (om du inte fortsätter spela random) så kommer du klara av att förstå vad fienderna gör och hur du ska countra det mycket enklare.

Du borde även kika in på: Teamliquid.net

Visa signatur

Letar du bostad i Stockholm?
Snabbostad.se

Permalänk
Avstängd

Tips är att du tränar in någon sorts rutin som du använder under ditt spelande. Då jag menar jag t.ex.

1. Kolla minimapen
2. Kolla produktionskön
3. Kolla resursena
3. Kolla striden
4. Kolla abilities
5. Kolla minimapen igen
6. Etc.

Sedan kan du även börja vänja dig med ett evigt hoppande. Du kommer sällan se samma "skärm" mer än någon sekund och du kommer garanterat inte att ha samma enhet markerad mer än ett ögonblick.

Bra start är att lära sig alla shortcuts/fixa din egen kombination så du kommer åt dem snabbt. När det är gjort så kan du roa dig med att lära dig alla enheters specs såsom kostnad, skada, stridsförmågor, byggtid etc. Sista steget är att lära sig/göra egna builds. (Inte första steget såsom många tror)

Jag kan påpeka att jag själv aldrig kört SC på hög nivå även om amatörcommunityt håller en relativt bra klass. Mina erfarenheter kommer i huvudsak från Rome Total War och DoW 2.

Permalänk
Avstängd

En hel dag orkade killen hålla tråden vid liv. Han som skulle bli pro^^

Permalänk
Medlem

Börja med SC2 istället (online), visst jag har en liten hum om hur saker och ting fungerar men har inte kört SC på bra många år, testade dock SC2 förra veckan tror jag det var och spelet verkade leta upp en spelare i min rank och på så vis blev det ändå rätt jämnt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
En hel dag orkade killen hålla tråden vid liv. Han som skulle bli pro^^

Var nämnde han att han skulle bli pro?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr0owe
Var nämnde han att han skulle bli pro?

Första meningen, första inlägget.

Att ens orka försöka träna upp sig och bli lika bra som dom värdsledande idag förstår jag mig inte på. Det kommer aldrig att gå.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

Det är bara att spela på så lär du dig fler å fler saker efter hand, det går inte att ge några mer generella tips än att du inte ska förlora. Du får spela lite å ställa mera specifika frågor som t.ex. "Hur kontrar jag mutalisker som Protoss?"

Jag är för övrigt en Protoss Platinum player i sc2 betan (ca 300 games) och har spelat ca 6000-7000 games i wc3.

Om du vill vinna mycket fort och vara ganska bra mot ganska många så är mitt tips att du försöker rusha så mycket du kan för om man inte är berädd på det så kan du få många vinster på det sättet, men när du spelar mot lite bättre spelare så har de mera koll, scoutar bättre m.m. och byggder defence mot det vilket leder till att du förlorar om inte anfaller i perfekt rätt tillfälle!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newklear
Första meningen, första inlägget.

Att ens orka försöka träna upp sig och bli lika bra som dom värdsledande idag förstår jag mig inte på. Det kommer aldrig att gå.

Seriös inte lika med pro

Jag spelar seriöst, men har fan inte tid att bli pro!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av final stretch
Seriös inte lika med pro

Jag spelar seriöst, men har fan inte tid att bli pro!

Exakt jag skrev seriöst inte pro. Och vad skadar det trots allt att försöka? Och helt ärligt tror jag att egentligen vem som helst kan bli ''pro'' på SC2 det är ett helt nytt färskt spel. Givetvis är det fördel att ha spelat SC1 innan men jag tror absolut att det inte är något livsavgörande. För om vi tar CS som till exempel dem bästa i cs1.6 har absolut ingen chans mot dem bästa i Source och tvärtom ni fattar.

Somliga undrar varför jag inte är mer aktiv i tråden och det kan jag självklart förstå att ni undrar. Men det är som final stretch skrev det är svårt att ställa mer frågor när jag inte har någon specifik fråga atm. Men jag tänkte jag kanske kan spela in när jag spelar en match så kan jag lägga in den på youtube så kan kanske ni ge förslag vad jag kan göra bättre osv.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

blommann, CS 1.6 är balanserat, Source är ett random spel. så inte konstigt att "dem inte har en chans". Och sedan tror jag personligen att det är omöjligt att komma upp i koreanernas klass i SC2 inom de närmsta 10-15 åren, även om en person nöter konstant. Se lite dokumentärer och se hur de duktiga koreanerna LEVER starcraft.

Permalänk
Entusiast

sluta aldrig bygg arbetare tills du fått upp din första expansion, flytta över hälften från första basen till din expansion å sen fortsätt bygga på båda tills du har tillräckligt på båda. bara en generell regel jag brukar använda mig utav.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FelixJ
blommann, CS 1.6 är balanserat, Source är ett random spel. så inte konstigt att "dem inte har en chans". Och sedan tror jag personligen att det är omöjligt att komma upp i koreanernas klass i SC2 inom de närmsta 10-15 åren, även om en person nöter konstant. Se lite dokumentärer och se hur de duktiga koreanerna LEVER starcraft.

Joo jag vet hur tuff kokurans det är i Korea. Och jag tror knappast att nån från Europa kommer att ha en chans mot dem. Men det hindrar ju inte mig från att bli en av dem bättre i Europa. För jag vet att SC2 kommer bli ett av dem största esport spelen även i Europa. Och om jag inte blir särskilt bra i SC2 så spelar inte det någon större roll. Utan med denna tråden vill jag helst lära mig spelet för det blir även 100 ggr roligare att både se på matcher och att spela själv om man själv kan spela hyfsat.

Och tack så hemskt mycket Firkraag för det är exakt såna tips jag behöver=) så det tackar jag för!

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

Dagens tips! (Från en som spelat SC1 i ett år men endock blev placerad i kopparligan i SC2. )

Som Ton nämnde, använd tangentbordet! ..vid produktion av enheter/byggnader. Ganska basic men om man aldrig spelat RTS "seriöst" förut så är det ju viktigt att lära sig. Dvs Z för Zealot, S för Stalker, B för Build, G för Gateway osv..

^ Protoss var mest noob vänligt i SC1 enligt de flesta (krävde minst APM) så körde bara dem men nu i tvåan är det lite mer utjämnat tror jag. Fortsätter köra Protoss tills vidare dock.

Vi borde starta en tråd för varje ras.. vore najs med ca tio aktiva SC2 trådar samtidigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av powerlol
Dagens tips! (Från en som spelat SC1 i ett år men endock blev placerad i kopparligan i SC2. )

Som Ton nämnde, använd tangentbordet! ..vid produktion av enheter/byggnader. Ganska basic men om man aldrig spelat RTS "seriöst" förut så är det ju viktigt att lära sig. Dvs Z för Zealot, S för Stalker, B för Build, G för Gateway osv..

Protoss var mest noob vänligt i SC1 enligt de flesta (krävde minst APM) så körde bara dem men nu i tvåan är det lite mer utjämnat tror jag. Fortsätter köra Protoss tills vidare dock.

Vi borde starta en tråd för varje ras.. vore najs med ca tio aktiva SC2 trådar samtidigt.

Tjena! Tack för svaret Joo jag har till 99 % lärt mig alla keybindings nu och jag använder i princip bara tangentbordet när jag bygger enheter nu osv. Och jag har även testat alla raser en hel del och jag tycker helt klart bäst om Terran <3

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |