AMD vill ha öppen standard för stereoskopisk 3D

Permalänk
Melding Plague

AMD vill ha öppen standard för stereoskopisk 3D

Advanced Micro Devices tänker inte lämna 3D-marknaden åt Nvidia utan planerar att skapa en öppen standard som ska tävla med 3D Vision.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bra initiativ!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Detta gör de väl bara för att nVidia ska framstå som ett egocentriskt företag, medan de bara gör samma sak som alla andra: tjänar pengar.
Dock tror jag att lite konkurrens kan gynna oss konsumenter mycket.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Trevlig nyhet om möjliga framtida öppna standarder inom bl.a. 3D bildtekniken.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att amd alltid släpper de öppna standerna och Nvidia låste sig sina egna. 3D, crossfire/sli, ja det fortsätter.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Detta gör de väl bara för att nVidia ska framstå som ett egocentriskt företag, medan de bara gör samma sak som alla andra: tjänar pengar.

Det där är väl bland det klokaste som kommer att nämnas i denna tråd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Dock tror jag att lite konkurrens kan gynna oss konsumenter mycket.

Jag vet inte, ibland känns det som nVidia ignorerar motståndet helt vad gäller priser o dylikt?

---

OT: Heja AMD, antar jag? Har redan 3D Vision, så detta påverkar inte mig så himla mycket.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Hur kommer det sig att amd alltid släpper de öppna standerna och Nvidia låste sig sina egna. 3D, crossfire/sli, ja det fortsätter.

För att Nvidia oftast kommer på det först, liksom Apple och Intel.

Jag skriver inte alla gånger men de flesta.

Det skulle inte finnas någon anledning för AMD att låsa någonting då de inte kommer på konceptet från början (även om Nvidia inte är först ut från 0 men tog initiativet med iden först av AMD och NVidia).

Skulle AMD låsa hade det gått sämre för dom.

EDIT:

Dessutom handlar det om ekonomi också tror jag, möjligt jag har fel och har ingen direkt koll på hur det ser ut mellan AMD och Nvidia men NVidia har ju under en längre period haft en betydligt mer stabil ekonomisk situation till skillnad från ATI. Jag måste skriva ATi eftersom ATi har regerat längre med grafikkort stand alone än i AMD.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Öppen standard så kan vem som helst jobba med att utveckla det vidare. Ekonomiskt av AMD och trevligt för oss konsumenter.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Mycket snack och lite verkstad. Orka deras jävla dravel. De kan ju börja med att släppa deras öppna fysikmotor som de snackat om i 3 år nu.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinLoan
För att Nvidia oftast kommer på det först, liksom Apple och Intel.

Jag skriver inte alla gånger men de flesta.

Det skulle inte finnas någon anledning för AMD att låsa någonting då de inte kommer på konceptet från början (även om Nvidia inte är först ut från 0 men tog initiativet med iden först av AMD och NVidia).

Skulle AMD låsa hade det gått sämre för dom.

EDIT:

Dessutom handlar det om ekonomi också tror jag, möjligt jag har fel och har ingen direkt koll på hur det ser ut mellan AMD och Nvidia men NVidia har ju under en längre period haft en betydligt mer stabil ekonomisk situation till skillnad från ATI. Jag måste skriva ATi eftersom ATi har regerat längre med grafikkort stand alone än i AMD.

Det är skillnad på att marknadsföra en teknik och att komma på tekniken, som i att utveckla den från grunden med egna tekniker som pionjärer. 3D-idéen är en gammal gimmick som Nvidia valt att haka på igen - alldeles för tidigt. Med för tidigt tänker jag att tekniken i dagens utförande är lite för anständig och dyr för att få att nå ut i större skala.

Och varför skulle det gå sämre för AMD om dom har sina egna låsta standard? Det vore väl bara ett naturligt steg i ett skyttegravskrig i licensträsket som befintliga parter tycks vilja ha det. Där man skrämmer bort kunder från båda sidor att adoptera den nya nischen.

Sedan så har AMD blivit allt mer aggressiva senaste tiden inom spelbranschen, med fler sponsringar och mer kraft i marknadsföringen. Mycket efter en väldigt framgångsrik grafikkortsgeneration och även med en hel del affärstillfällen som ensamstående DirectX11-dirigent i ett drygt halvår. Så jag tror pengarna och intresset att föra fram ett propert 3D-standard finns där, absolut. Åtminstone så länge som 3D-nischen är ett fenomen man kan utnyttja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinLoan
För att Nvidia oftast kommer på det först, liksom Apple och Intel.

Det skulle inte finnas någon anledning för AMD att låsa någonting då de inte kommer på konceptet från början...

Eh?

Hört talas om AMD64 t. ex? Intel skrotade efter en tid sin egen 64-bit implementering och erkände att AMD's var överlägsen sin egna, och därför licensierade man tekniken från AMD. Så EMT64 (Intels beteckning) är egentligen AMD64 med några mindre ändringar.

Pentium 4 vs. Athlon-kriget, undrar vem som "snodde" tekniker och idéer från vem vid nästa generations processor. Osv.

Ditt inlägg är inte direkt verklighetsrelaterat.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Mycket snack och lite verkstad. Orka deras jävla dravel. De kan ju börja med att släppa deras öppna fysikmotor som de snackat om i 3 år nu.

Ungefär som Nvidia då. Ingen är bättre än den andre.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk

Bra men detta vara vad AMD verkar göra med allt. Öppna upp allt vilket gör att de behöver inte ta all ansvar och stå för kapital att driva det fram. AMD gör lätt för sig.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Eh?

Hört talas om AMD64 t. ex? Intel skrotade efter en tid sin egen 64-bit implementering och erkände att AMD's var överlägsen sin egna, och därför licensierade man tekniken från AMD. Så EMT64 (Intels beteckning) är egentligen AMD64 med några mindre ändringar.

Pentium 4 vs. Athlon-kriget, undrar vem som "snodde" tekniker och idéer från vem vid nästa generations processor. Osv.

Ditt inlägg är inte direkt verklighetsrelaterat.

Ungefär samma som när AMD började med sina processorer och använde Intel's patenteringar för att ens bli något från första början.

Permalänk
Medlem

Om någon mot förväntan skulle tycka att det är en dålig idé att standardisera dessa typer av tekniker så skulle jag intresserat lyssna till varför de tycker så.

Om det skulle resultera i att företag skulle använda sig av olika standarder skulle det troligtvis skapa en hel del frustration hos slutanvändare. Skulle det resultera i att man låser spel/filmer etc till den ena standarden så säger det ju sig självt att att man begränsar utbudet och försvårar både för de som utvecklar produkterna och de som använder dem.

Ush och tvi för att datormarknaden blir som konsolmarknaden, det känns lite som att det är detta nvidia strävar efter. Extra funktioner som physx i all ära, men är det inte bättre att utveckla en bra produkt istället för att låsa en teknik?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Bra initiativ av AMD, har länge suktat efter 3D och det vore synd om man måste byta till nVidia bara för det.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Bra men detta vara vad AMD verkar göra med allt. Öppna upp allt vilket gör att de behöver inte ta all ansvar och stå för kapital att driva det fram. AMD gör lätt för sig.

En öppen standard betyder inte att man tar den enkla vägen. Tvärtom, man måste ena en hel del folk och branscher för att kunna skapa något. Det AMD försöker göra är att skapa en plattform som (förhoppningsvis) kommer bli standarden i framtiden för 3D. De kommer då att ha en liten fördel gentemot Nvidia.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

OpenGL, OpenCL, OpenMM ... Open är bra, synd bara att det tar sån tid innan det kommer fram något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Öppen standard så kan vem som helst jobba med att utveckla det vidare. Ekonomiskt av AMD och trevligt för oss konsumenter.

Precis, för de har enkelt inte råd att göra på annat sätt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det är skillnad på att marknadsföra en teknik och att komma på tekniken, som i att utveckla den från grunden med egna tekniker som pionjärer. 3D-idéen är en gammal gimmick som Nvidia valt att haka på igen - alldeles för tidigt. Med för tidigt tänker jag att tekniken i dagens utförande är lite för anständig och dyr för att få att nå ut i större skala.

Det är i och för sig sant, var dåligt formulerat av mig, vad gäller att komma på tekniken eller ej.

EDIT:
Du har rätt till viss del anser jag. Kanske för tidigt men är man tidigt inne och gör det rätt vilket Nvidia kanske är på väg att göra såvida AMD inte gör någonting väldigt bra, är att låsa kunder liksom de flesta företag gör samt tjäna pengar.

Citat:

Och varför skulle det gå sämre för AMD om dom har sina egna låsta standard? Det vore väl bara ett naturligt steg i ett skyttegravskrig i licensträsket som befintliga parter tycks vilja ha det. Där man skrämmer bort kunder från båda sidor att adoptera den nya nischen.

Vad jag vet sitter inte AMD i den possitionen att låsa någonting och jag tror AMD av ganska många anledningar inte låser som Nvidia och Intel gör till exempel.
Det kan vara av "moraliska" skäl, men högst ekonomiska skäl om du frågar mig.

Hade AMD suttit i den positionen Nvidia eller Intel gör så tror jag sannolikheten är ganska stor att de hade gjort på samma vis. Men då hade denna diskussionen varit tvärtom, om du förstår vad jag menar.

EDIT:
Personligen tycker jag AMD gör ett smartare drag men faktum är att Nvidia, än så länge och så länge AMD misslyckas är att tjäna pengar medan AMD förlorar pengar.

Vi har ju fler idér som AMD haft i åtanke som har tagit flera år som fortfarande inte är, varken standard eller någonting som har varit 100% genomförbart. Deras tanke är bra, men dom tjänar inga stålar på det, inte än så länge i alla fall.

Citat:

Sedan så har AMD blivit allt mer aggressiva senaste tiden inom spelbranschen, med fler sponsringar och mer kraft i marknadsföringen. Mycket efter en väldigt framgångsrik grafikkortsgeneration och även med en hel del affärstillfällen som ensamstående DirectX11-dirigent i ett drygt halvår. Så jag tror pengarna och intresset att föra fram ett propert 3D-standard finns där, absolut. Åtminstone så länge som 3D-nischen är ett fenomen man kan utnyttja.

Möjligt du har rätt, är inte speciellt insatt i hur 3D nischen ser ut och vilka faktorer som kommer påverka framtiden riktigt.
Jag vet bara att Nvidia har bättre avtal med diverse olika speltillverkare och programmerare samt marknadsför sig betydligt mycket hårdare än vad AMD gör. Det har dom gjort väldigt länge.
Varför tror jag beror mycket på om man tittar ur en ekonomisk synvinkel. Nvidia har säkert tuffare styrelse också och kanske hungrar efter pengar mer. Spekulerar mest men det är ju bara att titta 8 år tillbaka och göra en jämförelse.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Eh?

Hört talas om AMD64 t. ex? Intel skrotade efter en tid sin egen 64-bit implementering och erkände att AMD's var överlägsen sin egna, och därför licensierade man tekniken från AMD. Så EMT64 (Intels beteckning) är egentligen AMD64 med några mindre ändringar.

Pentium 4 vs. Athlon-kriget, undrar vem som "snodde" tekniker och idéer från vem vid nästa generations processor. Osv.

Ditt inlägg är inte direkt verklighetsrelaterat.

Nu höll du på att skjuta dig själv i foten.

Säger 386 dig någonting? Eller 8086 & 8088?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Försöker AMD vara 'bror duktig' nu mera? =/

Dom verkar ha en ''räv bak örat'' xD

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Det betyder inte att det är billigare att göra en öppen standard än en "stängd" standard. Mer att dom gör den mera tillgänglig för andra och inte blandar in licens pengar i det hela

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk

3d + eyfinity? Vad händer med ramarna då? Får man stora tomma glapp framför dom, eller smälter det ihop så att säga?

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Segas
Ungefär samma som när AMD började med sina processorer och använde Intel's patenteringar för att ens bli något från första början.

vet du varför amd gör x86 prollar?

ibm tvingade intel att licensiera till någon...det blev amd

beh nu blev jag ju of top igen...

bätre att hänga på nån open standard än att gömma sig i garderoben och låsas att nv inte fins...

jag inbildar mig inte att amd går med i open standarder för att dom är snälla...

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Måste bara säga att det här med 3D är ett gammalt återupplivningsförsök av en gammal teknik.
Faktum är att jag redan såg Terminator i 3D 89-90. Det är 20 år sedan. Folk ville inte ha det då och jag tvivlar starkt på att det kommer bli sådan efterfrågan nu heller. Nu finns det ju en bättre teknik och det finns förutsättning att det kan komma in i hemmen. Men priset kommer tyvärr att avskräcka. Det är redan dyrt med TV-abb och att betala ytterligare hundringar i månader är vad långt många kan tänka sig. Där jag tror att 3D kan slå är biografer och spelupplevelse. Men det kommer fortfarande vara nishat och inget de flesta kommer ha hemma.
Det är bara tänka tillbaka hur lång tid det tog innan folk började köpa dvd och platt-teve.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

Stereotopisk 3D kommer aldrig bli stort iallafall, vem orkar egentligen ha glasögon på sig hela tiden? Särskilt när de utvecklar 3D utan glasögon, jag *tror* jag läste att det finns en prototyp någonstans, kan bara ha varit mina önskedrömmar dock.

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk
Medlem

Stereoskopisk 3d är boring.

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

Bildvisarna som bygger på en teknik utan polariserade glasögon behöver tyvärr en tio år på sig innan den kommer kunna bli tillräckligt bra och till ett pris som innebär att man faktiskt kan ha råd och köpa en.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Bildvisarna som bygger på en teknik utan polariserade glasögon behöver tyvärr en tio år på sig innan den kommer kunna bli tillräckligt bra och till ett pris som innebär att man faktiskt kan ha råd och köpa en.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.