Rätt och fel om Geforce Fermi

Permalänk
Melding Plague

Rätt och fel om Geforce Fermi

Diskussionerna går varma om Nvidias kommande grafikkort i Geforce GTX 400-serien. SweClockers granskar påståendena som florerar på nätet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att spana på de officiella benchmarksen när de kommer, visst kan man inte till 100% jämföra 5970 och 480.
Men om pris skillnaden kommer ligga på runt 500 spänn och 5970 presterar bra mycket bättre än 480. Om dessutom 5870 och 480 ligger så pass nära som de först benchmarksen kan man fråga sig själv vad som känns mest attraktivt att köpa.

Permalänk
Medlem

Man får väl hoppas att Nvidia kan sätta press på Amd igen så priserna sänks.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sapiens
Man får väl hoppas att Nvidia kan sätta press på Amd igen så priserna sänks.

Vore super!

Permalänk
Medlem

de kommande månaderna kommer vara intressanta

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Det som jag har läst är att korten presenteras den 26:e, att prestandatester med mera av någon anledning släpps först den 29:e och att själva korten inte kommer att finnas att få tag på i någon egentlig mängd förrän den 6:e april. Bara rykten, eller? Får se hur det blir.

Själv undrar jag om GTX 400-korten är utrustade med HDMI 1.4? Skulle ju vara framåtblickande med tanke på 3d-trenden.

Hursomhelst, det har blivit en rolig vår! Nya kort från Nvidia, bättre fart och fläkt på AMD, både OpenGL 4.0 och 3.3 presenterade, samt Battlefield Bad Company 2 ute.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant läsning. Jag får känslan av att skribenten gillar Fermi och jag gissar även att denna person faktiskt redan nu vet vad ett recensions-exemplar presterar. Kul om jag har rätt, men jag får faktiskt den känslan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

hmmmm om 480GTX drar sådär mycket ström så överväger jag sänka mig till 470GTX om inte skillnaden är så jätte stor, annars får jag plats med ett till nättagg i min burk som får ge ström till GTX 480 i värstafall

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

"Geforce GTX 480 kommer endast med 480 CUDA-kärnor aktiverade"

Lutar ju nog åt 480 Cuda kärnor tyvärr.
Är väl bara Galaxy som hävdar motsatsen.
Kanske kommer en ultra lite senare dock med 512SP (får vi hoppas).

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
"Geforce GTX 480 kommer endast med 480 CUDA-kärnor aktiverade"

Lutar ju nog åt 480 Cuda kärnor tyvärr.
Är väl bara Galaxy som hävdar motsatsen.
Kanske kommer en ultra lite senare dock med 512SP (får vi hoppas).

Det är nog nödlösningen för att dra ned strömslukandet precis under 300W så dem får kalla den PCI-E kompatibel. Och, eller att kortet blir för varmt och dem kompenserade ut det.

Eller så är dem helt enkelt trasiga på så många kort att dem väljer att sälja alla med endast 480 aktiverade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hurrai ?
hmmmm om 480GTX drar sådär mycket ström så överväger jag sänka mig till 470GTX om inte skillnaden är så jätte stor, annars får jag plats med ett till nättagg i min burk som får ge ström till GTX 480 i värstafall

kan tänka mig att om 470 ligger precis under 480 prestandamässigt så kommer det nog speglas på samma sätt när det gäller strömförbrukning.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Hopp, inget man inte visste redan då.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
Hopp, inget man inte visste redan då.

Många i sweclockers forum tror sig veta mer än vad som går så denna artikeln kan nog göra nytta för många.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

"Geforce GTX 480 kommer endast med 480 CUDA-kärnor aktiverade"

Hahahaha!!

Vilka stolpskott tror att en tillverkare medvetet går in i en GPU och förstör designen för att spara några Watt?

HAHAHAHAHA

Nej ni menar inte allvar va att ni går på detta? Snälla människor, tänk efter.
Vad är 300W?
Det är ingenting, och detsutom inte bekräftat att den skulle dra 300W.
Detsutom finns det bättre lösningar för att sänka energiförbrukningen än att stänga av Cuda Cores.

Och sedan känns det riktigt töntigt att man säger att det ska bli 480 Cuda cores, som om namnet skulle ha något med saken att göra.
När har NVIDIA någonsin använt ett relevant namnshema.

Visa signatur

AMD Phenon II 945 @ 3,8Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8 Gb Corsair XMS2 1080Mhz | Gigabyte + Asus GTX 275 (SLI) | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB | FD Define R2 | Corsair TX750 | Dell 22" IPS | Genuine Windows 7 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chila
Många i sweclockers forum tror sig veta mer än vad som går så denna artikeln kan nog göra nytta för många.

+1

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Avstängd

"Ett ihärdigt rykte gör gällande att Nvidia tvingats sänka antalet aktiverade CUDA-kärnor i toppmodellen Geforce GTX 480 från 512 till 480 stycken."

Har aldrig hört talas om ryktet förens nu, men det kanske inte bara har å göra med effektutvecklingen. Jag är ingen elektroingenjör, men kan tänka mig att ganska många saker mer än effektutveckling kan ge problem.

Permalänk

Fan vad löjligt att folk sitter å gnabbar i hurivda nvidia vet vad dom gör eller inte... *ler*

Vi får se när vi får se, vad fan tjänar det till att sitta här å spekulera på spekulationer?

det är som att sitta och spekulera kring ifall neandertalare trodde på utomjordingar...

Om ingen kommer med något konkret som håller med fakta att backa upp sitt/sina påstående(n) så är det ju bara meningslöst å gnäbba..

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk

Var ju ingen mer/ny konret fakta i den här artkeln än vi redan vet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheSweede
Fan vad löjligt att folk sitter å gnabbar i hurivda nvidia vet vad dom gör eller inte... *ler*

Vi får se när vi får se, vad fan tjänar det till att sitta här å spekulera på spekulationer?

det är som att sitta och spekulera kring ifall neandertalare trodde på utomjordingar...

Om ingen kommer med något konkret som håller med fakta att backa upp sitt/sina påstående(n) så är det ju bara meningslöst å gnäbba..

Du är ju ännu värre... du har precis startat en diskution om spekulationer om spekulationer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av final stretch
Du är ju ännu värre... du har precis startat en diskution om spekulationer om spekulationer.

Fast jag är ju lika dum jag som gick med i din diskution nu.

Permalänk
Medlem

Nej inget nytt alls.

Och vad det gäller rycktena om 480 cuda cores så om det är sant så beror det nog mer på för många deffekter på en eller flera cuda cores att man inte har tillräkligt många med 512. För att spara ström kan man sänka frekvensen och spänningen lite istället för att banta av transistorer vilket är effektivare.

Permalänk
Hedersmedlem

Faktafel: Cypress innehåller 2,1 miljarder transistorer. Fermi lite över 3. Hur blir det "närmare" dubbelt så många, Dimestam?

Edit: Redan rättat till "50%". Tack!:)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Faktafel: Cypress innehåller 2,1 miljarder transistorer. Fermi lite över 3. Hur blir det "nästan" dubbelt så många, Dimestam?

'Nästan' ska man ta med lika stor nypa salt som 'soon'

Permalänk
Medlem

Fy fan vad nVidiabiased skribenterna på SweC blivit.

Kortet inte kraftigt försenat, nänä... visst vi säger det.

Sen inte giltigt att jämföra med ett kort med dubbla cores? Nej och egentligen finns det ingen anledning till cpuer med flera cores heller. Monolitiskt och med hög frekvens skall det vara.

Pinsamt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd

Den här artikeln kommer sluta i tårar

Visa signatur

AMD Phenon II 945 @ 3,8Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8 Gb Corsair XMS2 1080Mhz | Gigabyte + Asus GTX 275 (SLI) | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB | FD Define R2 | Corsair TX750 | Dell 22" IPS | Genuine Windows 7 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C4ampere
"Geforce GTX 480 kommer endast med 480 CUDA-kärnor aktiverade"

Hahahaha!!

Vilka stolpskott tror att en tillverkare medvetet går in i en GPU och förstör designen för att spara några Watt?

HAHAHAHAHA

Nej ni menar inte allvar va att ni går på detta? Snälla människor, tänk efter.
Vad är 300W?
Det är ingenting, och detsutom inte bekräftat att den skulle dra 300W.
Detsutom finns det bättre lösningar för att sänka energiförbrukningen än att stänga av Cuda Cores.

Och sedan känns det riktigt töntigt att man säger att det ska bli 480 Cuda cores, som om namnet skulle ha något med saken att göra.
När har NVIDIA någonsin använt ett relevant namnshema.

haha ingenting xD?

Det är 50 watt mer än min dator (graffe och cpu överklockade) + skärm drar i full load.

dator i sign + 5 fractal fläktar och 4 hdder...

Så ja det är rätt saftigt

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C4ampere
"Geforce GTX 480 kommer endast med 480 CUDA-kärnor aktiverade"

Hahahaha!!

Vilka stolpskott tror att en tillverkare medvetet går in i en GPU och förstör designen för att spara några Watt?

HAHAHAHAHA

Nej ni menar inte allvar va att ni går på detta? Snälla människor, tänk efter.
Vad är 300W?
Det är ingenting, och detsutom inte bekräftat att den skulle dra 300W.
Detsutom finns det bättre lösningar för att sänka energiförbrukningen än att stänga av Cuda Cores.

Och sedan känns det riktigt töntigt att man säger att det ska bli 480 Cuda cores, som om namnet skulle ha något med saken att göra.
När har NVIDIA någonsin använt ett relevant namnshema.

Du vet alltså inte att pci-e är standardiserat till max 300W vilket även ATI försöker hålla sig under? Om de bräcker den gränsen kan de inte sälja kortet som pci-e kompatibelt och då blir folk oroliga och vet inte om det fungerar i deras datorer.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Kortet inte kraftigt försenat, nänä... visst vi säger det.

Om man inte levererar senare än man har sagt att man skall eller inte har talat om när man tänker bli färdig är man inte försenad. Om man tror att de från början satsade på maj ligger de ju faktiskt före planen...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Monolitiskt och med hög frekvens skall det vara.

Ja, men tyvärr har man av produktionstekniska skäl tvingats frångå den modellen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Du vet alltså inte att pci-e är standardiserat till max 300W vilket även ATI försöker hålla sig under? Om de bräcker den gränsen kan de inte sälja kortet som pci-e kompatibelt och då blir folk oroliga och vet inte om det fungerar i deras datorer.

Men det är inte ens bekräftat att den kommer ligga strax under 300W.
Sanorlikheten att det skulle göra detta är närmare omöjligt, för att GTX 480 har inte två 8-pins strömförsörjning utan 8 + 6.

Visa signatur

AMD Phenon II 945 @ 3,8Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8 Gb Corsair XMS2 1080Mhz | Gigabyte + Asus GTX 275 (SLI) | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB | FD Define R2 | Corsair TX750 | Dell 22" IPS | Genuine Windows 7 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Om man inte levererar senare än man har sagt att man skall eller inte har talat om när man tänker bli färdig är man inte försenad. Om man tror att de från början satsade på maj ligger de ju faktiskt före planen...

Vad jag minns så har JHH själv sagt i deras "conference calls" till aktieägarna att Fermi-serien är försenad. De har dock inte sagt något exakt datum från början, det stämmer, endast kvartal. Fermi är försenad, exakt datum eller ej.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro