Permalänk

hdmi slutat funka - handshake?

Tjena,

Har använt hdmi utgången i ca 2 år på min laptop för att koppla till skärm eller TV. Hade haft den inkopplad i min externa skärm och bytte till sladden som sitter i TVn (värt att notera är att denna andra hdmi-sladd är lite skadad i ändan som jag brukar sätta i datorn, men det har alltid funkat kanon).

Får ingen bild att komma till TVn (det har hänt förut, brukar lösa sig med omstart). Funkar ändå inte (trots att jag i nVidias kontrollpanel ser att den känner av TVn). Byter tillbaka till monitorsladden och sedan dess är det kört.

Oavsett vilken sladd jag sätter i, omstarter, pillande i kontrollpanelen, reset till standardvärden etc, så synns ingen annan skärm än default laptop-monitor i kontrollpanelen. Jag ser på min externa monitor att DEN känner av kopplingen (när man drar ut sladden så kommer nämligen ett "ingen sladd blabla" meddelande upp.

Jag har försökt läsa lite om hur HDMI funkar och vet att handshake-kontroller utförs vid ihopkoppling (på grund av rättighetsfrågor med HDMI, för att säkerställa att endast godkända produkter används), så jag undrar om något har fuckat upp så pass att det är denna initiella "handskakning" som på något sätt inte utförs rätt numer.

Anledningen som får mig att tro detta är att normalt sett, när man kopplar ihop exempelvis laptop-monitor så blinkar laptop-skärmen till den första sekunden och upplösning med mera anpassas efter enhet, bilden kommer upp etc. Numer får man inte ens det där initial-"blinket" på laptoppen, som om den inte ens försöker.

Min laptop är en Dell XPS m1330, graffekort: Geforce 8400 m GS

Har som sagt testat med två olika sladdar och två olika enheter (monitor och tv).

Har ni någon fundering vad som kan stå fel till och/eller vad jag kan försöka?

Tacksam!

Visa signatur

-forum!