Nvidia Geforce GTX 480

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spongie
Positivt överraskad? Vad har du läst?

Jag trodde skillnaden skulle ligga runt 10% och att Fermi skulle vara en katastrof

Permalänk
Medlem

Det kan nog bli tufft för Nvidia nu om inte ens GTX 470 är bra. Verkar som det är väldigt likt 5850?

Nu gav jag upp idén till att bidra i tävlingen, vill inte ha ett GTX 480 längre.

Permalänk

Nu är det ju förvisso så att GTX480 har betydligt högre min-fps och det gör betydligt mer skillnad än en medelfps som varierar 10-20fps eftersom man ändå är över ~75fps.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Om man enbart tittar på prestandan så verkar prisbilden för gtx480 vara någorlunda motiverad, det är ju ändå det "värsta" singlecore-kortet.
Men herregud vilken strömförbrukning, aldrig i livet att jag lägger pengar på sådant.

Flopp.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Inaktiv

Tack SWEC för en bra test, saknade dock ljud-testet.
Synd bara att det inte var bättre nu torde det inte bli nå'n pris sänkning
på 5xxx korten i första taget.:up:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nembo
Det kan nog bli tufft för Nvidia nu om inte ens GTX 470 är bra. Verkar som det är väldigt likt 5850?

läste att GTX 470 skulle vara ungefär 5% långsammare än 5870. hoppas det är fel är ati fanyboy

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n1ck0
5970 har två kärnor medan GTX480 bara har en, så det är inte så konstigt att 5970 vinner

Känns lite som om det är betydelselöst när det kortet med minst antal GPU'er drar lika mycket el i alla fall...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToKu
Besvikelse. Om inte GTX470 levererar nu så är det kört.

Levererar vad? Mindre prestanda? Självklart kommer det leverera mindre prestanda. Så jag ser inte riktigt hur du tycker det ska göra någon skillnad.
För att nVidia ska bli konkurrenskraftiga i nuläget verkar det behövas en rejäl prissänkning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nellib
Varit på väg att handla pc eefter en lång tids konsolifiering, men det du säger stämmer. Hur fan är det ställt med PC marknaden när kort för över fem TUSEN kronor inte kan maxa spelen?

Spelutvecklarna tar soelen dit tekniktillverkarna pekar. Eftersom tekniktillverkarna för ett par år sedan bestämde att det inte var nog att du betalade 5K för ett grafikkort, utan att du skulle ha 2, och i dag är det 2, eller fler de tycker du ska ha. Helst ska du ha 4'a kort, med 2, GPU'er på vardera. Självklart till en kostnad som motsvarar handpengen på ett sjyst hus, eller inköpspriset på en mindre bil...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Blir nog köpa på sig 2st 470 när man är i usa lite senare i år, kostar "bara" 2600SEK/st där

Men de svenska priset skulle jag aldrig betala, tyvärr nvidia nu vart jag lite besviken... speciellt på strömförbrukningen

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

Varför tycker folk att strömförbrukningen ä'r så hemsk, är det en ekonomisk fråga?

Visa signatur

Det va bättre förr, ju förr desto bättre.

Permalänk
Medlem

nVidia, I am dissappoint...

Visa signatur

Define R4 | be quiet! Dark Power Pro 10 850W 80+ Platinum | MSI Z77A-GD65 | i7 3770K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 1600 MHz | Samsung 840 Pro 256 GB | HD5850 1GB

Permalänk
Medlem

Om det inte vore för den var helt enormt strömkrävande... Jag menar 70W mer än hd5970 som är en dubbel-gpu, det är inte ok!

Dessutom är den efter den förhållandevis strömsnåla hd5970 i alla spel swec testar. Ok, inte i dirt 2.. där vinner den med typ 3%.

Man anade att det skulle vara lilla men inte totalt värdelöst. nVidia har ju totalt målat in sig i ett hörn, kommer ju vara totalt omöjligt för dem att kontra med ett dubbelkort själva, iaf innan 32nm teknik eller vad nu nästa steg blir.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Dom kommer inte att sälja många kort med den prissättningen.

Permalänk
Medlem

Väntade siffror...nvidia har klantat till det ordentligt när det gäller gf100 chippet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VicRattlehead
Varför tycker folk att strömförbrukningen ä'r så hemsk, är det en ekonomisk fråga?

Såklart, bättre psu, drar mer ström och bidrar med värme.

Inte för att strömmen är rätt dyr denna konstiga vinter med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VicRattlehead
Varför tycker folk att strömförbrukningen ä'r så hemsk, är det en ekonomisk fråga?

Är frågan seriöst ställd?

Permalänk
Avstängd

Enligt nordichardwares test så är Nvidias kort i snitt +13,43% snabbare.
Det räcker inte... det blir inte svårt för Ati att ganska så snabbt komma med ett snabbare kort.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VicRattlehead
Varför tycker folk att strömförbrukningen ä'r så hemsk, är det en ekonomisk fråga?

Ekonomiskt, värme och ljudnivå.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VicRattlehead
Varför tycker folk att strömförbrukningen ä'r så hemsk, är det en ekonomisk fråga?

För att man kanske inte vill slå upp 10 nya kärnkraftverk bara för att några Fjortisar vill sitta med ett kort som kräver så FÖRBANNAT MKT ström

Permalänk

samma historia som när 280 kom, hade ett 9800GX2 som var bättre än 280, nu har jag ett 295 som är bättre än 480, får bli ett 495 sen om det kommer

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VicRattlehead
Varför tycker folk att strömförbrukningen ä'r så hemsk, är det en ekonomisk fråga?

Dels det och värmeutveckling

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

intressant test , måste läsa igenom det mer , en grej jag fastnade på var dirt 2 dock

om man jämför med vad hardocp fick för resultat. http://www.hardocp.com/article/2010/03/26/nvidia_fermi_gtx_47...

inte så att 480'n råkat lägga sig i dx9/10 läge i ert test , kan iofs vara hardocp som har felaktiga resultat

edit : guru3d's resultat verkar skilja grovt från sweclockers aswell
http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-470-480-review/21

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Det var ju tråkigt att höra att Nvidias nya serie inte är så bra som det förväntades, för sånna som väntade på dem korten.

Jag är helnöjd iaf att jag köpte HD 5850 och inte väntade på Nvidias kort.

Permalänk
Medlem

först "Fail" med drivisarna (196.75) och sen med Fermi

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErsdaHL06
ångrar nästan att jag köpte 5850 ändå

Varför?
5850 är +2000 kr BILLIGARE än Fermi?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Avstängd

oj, vilken överhypad produkt, grattis ati tyvärr blir det nog inga prissänkningar på 5800 serien..finns ju ingen anledning!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VicRattlehead
Varför tycker folk att strömförbrukningen ä'r så hemsk, är det en ekonomisk fråga?

Antagligen, och personligen hade jag haft problem med det i dessa klimatproblem-tider.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nellib
Är frågan seriöst ställd?

Ja! köper man grafikkort för 5k och datorer för 15k hit och dit så är inte strömförbrukningen så allvarlig. Den drar ju bara 20w mer än 5870 i idle.

Visa signatur

Det va bättre förr, ju förr desto bättre.

Permalänk
Medlem

Är mållös. Trodde verkligen att nvidia skulle kunna utmana. Ser ingen anledning att tråna efter detta kort längre. Sparar mig till Radeon 6000-serien istället. FLOPP!

Visa signatur

I5 750@3.8|8GB XMS3@1600MHz|Gigabyte GA-P55A-UD6|GTX460 1GB@900MHz/1,087V|Intel 320series 80GB|

Permalänk
Medlem

Ja, Fermi blev precis så som man skrev för flera månader sen. Ineffektivt, varmt och dyrt. nVidia får det problematiskt då dom inte har speciellt stora marginaler med Fermi och måste sänka sina priser för att få det attraktivt jämfört med AMD's HD5800/5900 kort. Har man inte ett stort arkitektiskt övertag så måste man ha hög effektivitet, och det saknas. Det tråkiga är att det dröjer innan det finns en mindre tillverkningsprocess tillgänglig, och det kräver en dieshrink som i sin tur kräver en omarbetning av GPU'n.

Effektiviteten hos Fermi måste öka, och den är faktiskt förfärlig med sina dryga 3 miljarder transistorer och vad den kan prestera.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

I prestanda per watt så borde 5870 vara bättre.