Permalänk
Medlem

varför oftast svart?

tjee alla glada sweclockare!

En tanke som jag grubblat över i cirkus en vecka nu är varför nästan alla chassin är svarta? vist det finns ju silvriga och något vitt också men majoriteten är just svart. Är det för att datorn tyst ska smyga in i mörkret medan man spelar? eller tröttnade alla på 80-90-talets fina vitbeiga chassin?

Visa signatur

ASRock P45TS - Intel core 2 duo 2,8Ghz Thermaltake bigtype +12mm CM rödLED - ASUS ENGT240, DDR2 Samsung 2Gb x2, maxtor 160Gb, 3st SEAGATE 250Gb. 420Watt

Permalänk
Avstängd

Därför att svart är snyggt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Hade varit nice med mer variation faktiskt men är väl som med allt annat, alla fastnar för en sak och lyssnar/ser/läser m.m sönder det så kommer nästa sak/färg m.m and it goes on

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Jag var i alla fall STÖRT trött på dator-beige. Svart är helt klart bättre. Men datorer är alltid datorer, det är i princip bara Macs som man har ngn som helst chans att kunna försöka passera som "möbler"

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk

Nu när man tänker på det, så skulle det ju faktiskt vara snyggt med någon färgglad färg, t.ex. gul. Men ibland är det ju skönt att ha någonting som inte säger:
-Hallå! Kolla på mig! Jag är GUL! under bordet

Permalänk
Medlem

Allt annat är ju svart så varför inte!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Vi behöver mer lådor som InWin Allure. Skulle nog kunna finnas i mer
färgscheman om tillverkare bara orkar bry sig.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Är väl en kostnadsfråga också? Enklare att göra allt i en färg.

Svart är väl helt enkelt vad majoriteten gillar.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Man får väll lacka det i den färg man själv vill då? =D

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Entusiast

Svart är det nya gråbeige!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

svart ser alltid rent ut. om man skulle ha massa regnbågsfärger skulle det se barnsligt ut. men det är även snyggt med borstad aluminium eller vitvit inte grå vit utan hel vit.

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrDuke
Jag var i alla fall STÖRT trött på dator-beige. Svart är helt klart bättre. Men datorer är alltid datorer, det är i princip bara Macs som man har ngn som helst chans att kunna försöka passera som "möbler"

Lian Li!?

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

ok kul att läsa era svar men om vi spekulerar lite vad tror ni nästa "färgfluga" kommer bli? skulle ju vara trevligt om det fanns datorer som passade in lite mera i rum och sånt, speciellt moderna hus, åhh nej jsut det mac finns redan

Visa signatur

ASRock P45TS - Intel core 2 duo 2,8Ghz Thermaltake bigtype +12mm CM rödLED - ASUS ENGT240, DDR2 Samsung 2Gb x2, maxtor 160Gb, 3st SEAGATE 250Gb. 420Watt

Permalänk
Proffsmoddare

Jag tror att tyg och trä is on the rising.
Här är väl trendsättarna http://www.million-dollar-pc.com/

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Vit

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noRib
ok kul att läsa era svar men om vi spekulerar lite vad tror ni nästa "färgfluga" kommer bli? skulle ju vara trevligt om det fanns datorer som passade in lite mera i rum och sånt, speciellt moderna hus, åhh nej jsut det mac finns redan

Mac skulle bli skrikigt. Har det mörkt hemma. Så svart är rätt optimalt redan. Dock kan jag tänka mig nåt annat än just svart, men då det är mer en "standardfärg", så får man ta det hellre än grå/beige iaf.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Svart är ju vedertaget inom hemelektronik för musik/tv/etc, så.
Det finns ju andra färger och mönster om du orkar leta runt.

Det verkar vara lite friare på laptop/netbook-frontern, där kan man välja på vissa märken vilket "skal" man vill ha, vissa har motiv också.

Själv så är jag intresserad av chassin med trä/faner ytterst, det skulle kunna vara väldigt läckert!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Vitt är det nya svart för datorer skulle jag säga. Känns väldigt högteknologiskt och rent på något sätt..

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RHWarrior
Svart är ju vedertaget inom hemelektronik för musik/tv/etc, så.
Det finns ju andra färger och mönster om du orkar leta runt.

Det verkar vara lite friare på laptop/netbook-frontern, där kan man välja på vissa märken vilket "skal" man vill ha, vissa har motiv också.

Själv så är jag intresserad av chassin med trä/faner ytterst, det skulle kunna vara väldigt läckert!

http://www.million-dollar-pc.com/gallery-2010/cygnus-x1/cygnu...

De där chassit är så sjukt vackert att man nästan blir gråtfärdig..
http://www.million-dollar-pc.com/systems-2010/cygnus-x1/cygnus-x1.htm

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_weird
De där chassit är så sjukt vackert att man nästan blir gråtfärdig..
http://www.million-dollar-pc.com/systems-2010/cygnus-x1/cygnus-x1.htm

Jag tror att jag är kär...
Är det custom eller finns det att köpa?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Kan bli fult om man har disc läsare i annan färg

När jag bytte mitt gråa chassi mot ett svart så blev jag "tvungen" att köpa en svart dvd/cd läsare

Permalänk

ska du säga!! ditt e ju svart
mine is siiiiiilver

Visa signatur

Pentium(R) Dual-Core CPU E6500 @ 2.93GHz (2 CPUs), ~klockat till 3.3GHz
XFX geforce GT240 512 mb
2GB kingston hyper X 1066 mHz
160 gb HDD western digital.
cooler master silent pro M 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av noRib:

tjee alla glada sweclockare!

En tanke som jag grubblat över i cirkus en vecka nu är varför nästan alla chassin är svarta? vist det finns ju silvriga och något vitt också men majoriteten är just svart. Är det för att datorn tyst ska smyga in i mörkret medan man spelar? eller tröttnade alla på 80-90-talets fina vitbeiga chassin?

Hej.

Jag har sett en liknande fråga i en datortidning jag brukar läsa och kunde inte låta bli att häpna. Hur många vill tillbaka till den tid då datorerna var vita? En färg som blir allt gulare ju längre den står i solen. Svart är en fin färg. Silver går ju också bra men jag tror inte att det finns så många tillbehör i denna färg.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Är väl en kostnadsfråga också? Enklare att göra allt i en färg.

Svart är väl helt enkelt vad majoriteten gillar.

Svart/vitt är en grundfärg som inte kräver att man blandar färg. Vita bilar tex är billigare än andra kulörer.

Så precis som du säger, de är en kostnads fråga, eftersom de inte behöver lagerhålla med färg utan de räcker med en burk i standard kulör.

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk

För att svart är nå jävulskt snyggt. Passar in överallt. Svart/vit, finare kombination får man leta efter, förutom på film.

Permalänk
Medlem

svart for the emo kids

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Hedersmedlem

Svart eftersom beigt är fult

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

blir inte smutsigt like lätt

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.