Hdd laddar inte windows, windows ladar logo snurrar i oändlighet

Permalänk
Medlem

Hdd laddar inte windows, windows ladar logo snurrar i oändlighet

Hej.

Försöker lista ut och felsöka vad som är problemet med min gamla dator och hårddisken.

Datorn är en 5år gammal dator bestående av följande komponenter.

AMD A64 3000+ 1.8Ghz
Asus A8N-SLI Deluxe
Corsair XMS PC3200CL2 2.2.2.5 400Mhz
ATi PowerColor HD5450 (fick köpa nytt då gamla X850XT dog några veckor sedan)
Maxtor 10 200Gb SATA

Problemet med datorn är att det nästan är omöjligt att få windows att starta normallt.
Datorn antigen låser sig med Windows laddnings logon eller så snurrar den på i oändligt. När den hamnar i den oändliga laddningen så är hårddisken helt tyst och gör ingenting. Den verkar inte vilja ladda windows.

Felsäkert läge fungerar varje gång men normala uppstart ger alltid problem nuförtiden.
Omstart efter omstart etc så slutligen så verkar man komma in men det blir hela tiden längre och oftare med att den inte vill lada klart och starta Windows normalt.
Problemet har bara blivit mer frekvent vad äldre datorn blivit.

Saken är den att hårddisken inte ger några alls liknande problem i min nyare dator. Jag hade hårddisken som system disk i ett par år utan problem alls men när jag köpte ny disk till nyare datorn och lade tillbaka den gamla hårddisken till den gamla datorn så ser jag att problemet sedan sist med detta problem hade förvärrats flera gånger om mer problematiskt.
Idag kan det ta timmar före man kommer fram till skrivbordet.

Som kort lösning har jag börjat använda mig av sleep funktionen till den datorn och den har då aldrig problem med att starta upp igen då. Men så fort det blir en hel avstängning så har man problemet med att datorn inte vill lada klart och starta upp Windows.

Windows Xp sp3.

Men som sagt så är det aldrig problem att starta upp i felsäkert läge.

Någon som haft liknande problem eller hört något liknande?

Kom tänka på kort att det kan ha något med drivrutiner att göra eventuellt. Kanske ska installera lite andra versioner av moderkorts drivrutinerna?

Permalänk
Medlem

Först kolla hur du har dina hdd konfigurerade, som slave , master eller cable select, det sista är att föredra .verkar som att windows söker efter nätverks anslutningar eller hårdvara, i felsäkertläge har du inte allt med.
prova cmd kommandopromten, skriv sfc / scannow och tryck enter, han installations cd/dvd tillgänglig för du kommer att kolla alla systemfiler att de är ok

Permalänk
Medlem

Det är SATA hårddisk.

det är inga fel på system filerna. När man väll kommer in så är det inga problem.

Hade lite problem med att det tog längre än vanligt idag så testade med andra versioner av nForce4 SLi moderkorts drivrutiner installerade i felsäkert läge. Datorn startade snabbt efter omstart men får se hur det blir sedan man stängt av igen om problemet kvarstår.

Har haft ett antal olika nForce 4 drivrutiner men problemet har funnits i dem alla men jag tittade igen och hittade ganska mycket nyare drivrutiner mot de gamla jag haft innan.

Permalänk
Medlem

Verkar som problemet har försvunnit då jag uppdaterade moderkortets nForce 4 drivrutiner.

Startat om några gånger och ser inte längre problemet. Datorn startar snabbt också.

Måste ha varit något riktigt unket med de gamla drivrutinerna.