Intel förbereder ny sockel för prestandadatorer

Permalänk
Melding Plague

Intel förbereder ny sockel för prestandadatorer

Processortillverkaren Intels nästa prestandaorienterade plattform för persondatorer väntas göra entré 2011 och innehålla nyheter som fyra kanaler DDR3 och fler datakanaler PCI Express.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte andas inte ut bara kör på!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Ny sockel... igen? *suck*

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Verkar ju inte speciellt smart om man observerar det från utsidan, även om anledningen med bättre prestanda är förstålig. Kan de inte förberede från början, eller bara uppdatera x58 bakåtkompatibelt, så att den klarar den nya standarden...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk

En stor anledning till att man kör AMD man slipper byta moderkort varje år om man vill byta processor.

Permalänk

Igen? No rest for the wicked. Var inte 775 aktiv längre än så? Ända från Pentium 4 till Core II. Nu verkar de ju inte bara byta för varje ny arkitektur, utan också köra två olika socklar. Eller snarare tre, för 775 är ännu inte utfasad.

Rätt dumt för konsumenten, då uppgradering blir betydligt dyrare.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

det var ju ingen stora förändringar, hoppar denna

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Inaktiv

Intel har verkligen inte gett X58 mycket kärlek. Får hoppas att de iallafall låter oss få några nya modeller (hexacores i något billigare utförande) innan de förpassar även denna sockel till oändligheten.

Hoppas de tänker till nästa gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kvickstick
Ny sockel... igen? *suck*

Intel du vet...

Dessutom, AMD ska ju ha fyra kanaler med minne på magny cours...

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_Opteron_microprocess...

Memory controller: Four-channels of UDDR3 / RDDR3 up to PC3-10667 (<-- 10667? )

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sovereign
Igen? No rest for the wicked. Var inte 775 aktiv längre än så? Ända från Pentium 4 till Core II. Nu verkar de ju inte bara byta för varje ny arkitektur, utan också köra två olika socklar. Eller snarare tre, för 775 är ännu inte utfasad.

Rätt dumt för konsumenten, då uppgradering blir betydligt dyrare.

ja 775 fanns länge, men alla 775 CPU var ju inte kompatibla med alla moderkort ändå, visst har detta varit fallet för amd ibland, men inte alls i samma utsträckning. På AMDs socklar har det varit behovet av nytt bios, alltså partnertillvekarnas ansvar, medans på 775, så var det andra saker som gjorde det omöjligt att få vissa CPUs att fungera med vissa generationer av sockeln.

Tyvärr kommer jag inte ihåg exakt vilka CPUs mm som var problemet, det var ju nått år sen nu. Men det var väl när c2d kom som dom flesta fick köpa nya mobos. Detta berodde väl på att man inte kunde få tillräckligt med ström har jag för mig.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Kan det vara Core i9 tro?

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk

Själv lägger jag mesta delen av mina pengar på delar... suck, och jag tycker en total uppgradering vart annat år är acceptabelt om man vill vara på top så jag är inte så sur över det här.... kom igen det är ett bra tag tills Q4 2011

Permalänk
Medlem

och folk här säger att intel inte byter ofta...
jo ser det.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik Arvidsson
En stor anledning till att man kör AMD man slipper byta moderkort varje år om man vill byta processor.

Det är två år kvar, och när släpptes socket 1336? 2 år sen? Så fyra års period.

Dom gör det som sagt för att det är enda sättet att få in ny teknologi. Så vill man leva vidare på gammal teknologi så visst, behåll ditt gamla moderkort

Permalänk
Medlem

Drygt med ytterligare en ny skockel men det ser ut som bra grejer de jobbar på. X58 chipset har lite problem med nordbryggan kan jag tycka på flera moderkort att de vid överklockning kan bli lite varma, det vore bra om de blev mer effektiva och inte alstrade så mycket värme, sådana saker får man hoppas att de arbetar hårt på också.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Det är två år kvar, och när släpptes socket 1336? 2 år sen? Så fyra års period.

Dom gör det som sagt för att det är enda sättet att få in ny teknologi. Så vill man leva vidare på gammal teknologi så visst, behåll ditt gamla moderkort

Eller om företaget som gör sockeln kan planera frammåt i tiden och klarar av att aimplementera nya tecknikerna eftersom för att sockeln är bra konstruerad

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tosseboll
Intel du vet...

Dessutom, AMD ska ju ha fyra kanaler med minne på magny cours...

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_Opteron_microprocess...

Memory controller: Four-channels of UDDR3 / RDDR3 up to PC3-10667 (<-- 10667? )

Är det till AM3?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Antalet kärnor börjar likna Megapixel-upptrissningen nu. Vem fasen har nytta av 12 trådar? Finns det ens program eller spel för vanliga användare som drar nytta av detta.
Är det bara för att det är enklare att peta dit fler kärnor än att höja frekvenserna men ändå hålla ner strömförbrukning som processortillverkarna gör såhär?

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att det riktas till oss dödliga eller? Måste ju vara en nackdel att flytta funktioner till CPUn då den kommer gå ännu varmare? Fördel vid mATX typ?

Sedan upplevs fler än 6kärniga processorer onödigt att ha då spelutvecklare ändå bara portar Kryssbox spel. Fullt stöd för 4kärnor har ju först nu börjat komma på allvar och en direkt portning av PS3 spel(som jag tvivlar Sony går med på) kräver ju 'bara' 6(7) kärnor. Stora förloraren är egentligen 1366-sockeln om inte intel släpper 32nm CPU'er till 1366 också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Är det till AM3?

Nä, tyvärr inte...
Socket G34. Kollade lite, och processorerna finns listade
hos några e-handlare om man kollar på prisjakt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stealthbomb
Tvivlar på att det riktas till oss dödliga eller? Måste ju vara en nackdel att flytta funktioner till CPUn då den kommer gå ännu varmare? Fördel vid mATX typ?

Sedan upplevs fler än 6kärniga processorer onödigt att ha då spelutvecklare ändå bara portar Kryssbox spel. Fullt stöd för 4kärnor har ju först nu börjat komma på allvar och en direkt portning av PS3 spel(som jag tvivlar Sony går med på) kräver ju 'bara' 6(7) kärnor. Stora förloraren är egentligen 1366-sockeln om inte intel släpper 32nm CPU'er till 1366 också.

Det är mycket lättare att porta från XBOX360 till pc än från PS3 till pc då ett xbox och en PC är väldigt snarlikna

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
Det är mycket lättare att porta från XBOX360 till pc än från PS3 till pc då ett xbox och en PC är väldigt snarlikna

Spelutvecklare gör främst spel för Xbox och PS3 för pengarna, fler sålda ex = större vinst. Att spel idag främst utvecklas för konsoler istället för PC tror jag vi alla vet, och det ser inte ut att vända. Så 6kärnig, 8kärnig whatever kommer inte stödas i spel fullt ut innan nästa gen. spelkonsoler.

Permalänk

Då va de dags igen ja!
Skönt att man sitter på AMD plattform

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stealthbomb
Tvivlar på att det riktas till oss dödliga eller? Måste ju vara en nackdel att flytta funktioner till CPUn då den kommer gå ännu varmare? Fördel vid mATX typ?

Sedan upplevs fler än 6kärniga processorer onödigt att ha då spelutvecklare ändå bara portar Kryssbox spel. Fullt stöd för 4kärnor har ju först nu börjat komma på allvar och en direkt portning av PS3 spel(som jag tvivlar Sony går med på) kräver ju 'bara' 6(7) kärnor. Stora förloraren är egentligen 1366-sockeln om inte intel släpper 32nm CPU'er till 1366 också.

Missat i7 980X? Kommer flera 6 kärniga 32 nm också till 1366.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Då va de dags igen ja!
Skönt att man sitter på AMD plattform

Ska du köpa X6?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Detta är lite av anledningen till varför jag aldrig blev mycket av en Intelfantast - med så många olika socklar blir det bara förvirrande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stealthbomb
Spelutvecklare gör främst spel för Xbox och PS3 för pengarna, fler sålda ex = större vinst. Att spel idag främst utvecklas för konsoler istället för PC tror jag vi alla vet, och det ser inte ut att vända. Så 6kärnig, 8kärnig whatever kommer inte stödas i spel fullt ut innan nästa gen. spelkonsoler.

Ändå stödjs fyrkärniga processorer i virtuellt alla moderna spel sedan ett tag. Jag tror inte ett skvatt på att introducera proper användning av utökad uträkningsprestanda kommer ta speciellt lång tid även om konsolerna fortfarande är marknadens fokus.

Tänker man på det så kommer den tredje Xboxmaskinen antagligen dyka upp måttligt snart, likt den fjärde PlayStation-apparaten, för att kunna tillfredställa de nya nischerna som marknaden är het på medan hajpen finns. Sedan har ju t.ex. Xbox 360 varit ute i snart fem år vilket är en fullgod längd för ett system.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Detta är lite av anledningen till varför jag aldrig blev mycket av en Intelfantast - med så många olika socklar blir det bara förvirrande.

Ändå stödjs fyrkärniga processorer i virtuellt alla moderna spel sedan ett tag. Jag tror inte ett skvatt på att introducera proper användning av utökad uträkningsprestanda kommer ta speciellt lång tid även om konsolerna fortfarande är marknadens fokus.

Tänker man på det så kommer den tredje Xboxmaskinen antagligen dyka upp måttligt snart, likt den fjärde PlayStation-apparaten, för att kunna tillfredställa de nya nischerna som marknaden är het på medan hajpen finns. Sedan har ju t.ex. Xbox 360 varit ute i snart fem år vilket är en fullgod längd för ett system.

1 plattform = perfekt
2 plattformar = förvirrande
3 plattformar = kaos

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
1 plattform = perfekt
2 plattformar = förvirrande
3 plattformar = kaos

håller med

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

32nm ska bli intressant denna hösten. (I höst kanske priserna är vettiga) Alltså i7 vann ju inte sjukt mkt över 775 i singlecore. En e8400 överklockad, står sig rätt bra mot dom enklare i7 och i5 i många (men inte alla) singlecore beräkningar.

Känns som att dom stora vinsterna kommit vid förminskningarna.

Permalänk
Medlem

Man kan ju tycka att åtminstone en sida som är inriktad på datorer och överklockning inte ska ha några problem att tekniken går framåt samt att det faktiskt är mer än ett halvår kvar tills den nya sockeln släpps.

De nya generationen här på swec verkar mest vara småbarn. Ingen som tvingar någon av er att uppgradera. Kommentarer som "tur att man har AMD" är ju totalt fåniga. Sitter ni med en plattform för att aldrig uppgradera eller för att ni vill ha mer prestanda och ny teknik?
Som att köpa ett AGP moderkort och sedan köpa det bästa AGP grafikkortet för att sedan vara nöjd pga. att man inte "behöver" uppgradera till något nytt då man har det bästa för sin plattform.

Vad är det för fel på folk, köp om ni vill och inte låt bli. Jag vet att jag inte har något alls emot nya arkitekturer med spännande lösningar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Nu ska ju inte denna plattformen göra entre förrens 2011. Men AMD har ju lyckats med bedriften att kunna stanna på samma sockel samtidigt som man ökar prestandan. Intel gör nog nya socklar därför att dom har råd helt enkelt. AMD sitter ju i en liten annan sits det är det som gör mig så imponerad av AMD. Att dom hela tiden lyckas pressa ut mer prestanda trots att dom är på samma sockel och tillverkningsprocess.

För inte är det väl svårt att göra bra processorer när man har 80% av marknaden eller hur?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I