Permalänk
Medlem

min skärm beter sig konstigt

Hej.

Jag har nu skaffat 4 st olika plattskärmar för datorn (alla mellan 16-20") alla har av någon konstig anledning bara slocknat. Trots omstart och lirk med strömsladden så vägrar skärmen starta.

Skärmen är kålsvart men lampan (power) blinkar i jämna mellan rum samt skärmen ger ifrån sig ett konstigt ljud. Vad är fel och hur kan jag fixa detta utan att skicka den på lagning? (om det nu går)

Skärmarna är ikopplade genom ett grafikkort (mitt xfx) och har ström nog för att klara sig. Detta har hänt efter ett användande i 2-3 månader.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Hej.

Jag har nu skaffat 4 st olika plattskärmar för datorn (alla mellan 16-20") alla har av någon konstig anledning bara slocknat. Trots omstart och lirk med strömsladden så vägrar skärmen starta.

Skärmen är kålsvart men lampan (power) blinkar i jämna mellan rum samt skärmen ger ifrån sig ett konstigt ljud. Vad är fel och hur kan jag fixa detta utan att skicka den på lagning? (om det nu går)

Skärmarna är ikopplade genom ett grafikkort (mitt xfx) och har ström nog för att klara sig. Detta har hänt efter ett användande i 2-3 månader.

Andvänder du alla skärmarna simultaneously eller har du köpt en ny när första gick sönder?

Om det är första alternativet så antar jag att du har testat dem med en annan dator/grafikkort.

Permalänk
Medlem

Nej grejen är de att jag har köpt en ny skärm vid varje tillfälle skärmen har gått sönder. Nu på senare tid (med min BenQ) så är det inga problem.
Om problemet går att fixa, det är då jag ska använda 2 st samtidigt som 1 hel skärm (lodrätt).

Jag är den enda som haft problemet med detta i hela huset och jag har inte mixat med skärmarna tekniskt, genom att ta bort skalet och fingra på kretsarna.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Nej grejen är de att jag har köpt en ny skärm vid varje tillfälle skärmen har gått sönder. Nu på senare tid (med min BenQ) så är det inga problem.
Om problemet går att fixa, det är då jag ska använda 2 st samtidigt som 1 hel skärm (lodrätt).

Jag är den enda som haft problemet med detta i hela huset och jag har inte mixat med skärmarna tekniskt, genom att ta bort skalet och fingra på kretsarna.

Hmm, om du skulle ta och testa skärmarna på någon annans dator bara för att bekräfta att det är skärmarna som gått åt skogen (kan aldrig vara för säker) och pågrund utav mängden skärmar du "bränt" så skulle jag anklaga grafikkortet.

BenQ gör skärmar, där ser man.
Jag kollade några bilder på dem, vad är det för stömförsörjning? Är det en "vanlig" kabel som på de gammla hederliga CRT skärmarna eller en liten adapter?

Om det är en adapter och du har använt samma till alla skärmarna då har du givit för hög Volt/Amphere tillförsel och bränt skärmarna.

Jag försöker inte idiotförklara dig bara utesluta alla alternativ.

Permalänk
Medlem

Det är den gamla goda typen som passar t.o.m. för datorns nätaggregat
Grafikkortet var sprillans nytt då min första skärm gick åt skogen och det kan inte varit den, men den kan ha haft problem att läsa av skärmen kanske eftersom jag sedan skickade den på garanti och fick grafikkortet utbytt.

Men jag kan ju alltid ta med dom och prova dom på en annan. Alltid värt ett försök.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40