Nvidia: "Allt är under kontroll"

Permalänk
Medlem

Om allt är under kontroll varför är det brist på kort i handeln?
Eller har jag fel och de är inte lanserade i handeln än?

Visa signatur

Jag behöver inget krypto...
jag skriver kryptiskt, det räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Är du helt vilse eller?

GF100 är döpt efter Enrico Fermi. Tror du dom satte det namnet på något hottat 8800 GT eller ? nVIDIA har spenderat jävla mycket pengar och tid på fermi, det skulle bli en revelutionerade produkt. Tvärt om är ATI's 5XXX ett hastight försök att kontra fermi, det är ett hottat 4890, som blev överdrivet lyckat. (snacka om att david sköt HS mitt i pannan på goliath).

"Nvidia claims that the Fermi architecture is the next major step in its line of GPUs "

Det verkar inte ta slut på helt ogrundande utalande från folk här för att försköna vilken flopp fermi blev.

Haha! Varför skulle 5XXX serien vara förhastad? Den lanserades väl i samma stund som Nvidia kläckte ur sig att Fermi skulle krossa AMD's serie och vara ute lagom till julhandeln? Tror nog snarare Nvidia var lite förhastat glappa i truten! xD

Permalänk
Medlem

"Try, to piece it all together
try, to make it all make sense
Strange, my fingers seem electric
everything is under control..."

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Hjälpsam

Ett problem för oss konsumenter, Nvidia och ATI, är att inte TMC kan producera så många kretsar som behövs, först till hösten kommer tillgången motsvara efterfrågan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ja, då TSMC's arbetsbörda halveras när ATI börjar tillverka 6xxx i Global Foundries....
eller menade du när de sätter igång sin andra fabrik? kommer nog inte räcka... inte om både ATI och nVidia ska dela på dem. 1 räckte ju inte för ATI.... så 2 lär inte räcka för dem båda

Permalänk
Hjälpsam

Jag menade TMC:s andra fabrik, hoppas att det räcker, annars blir det en trist höst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hur stor är chansen att nvidia skulle börja tala sanning helt plötsligt? Men visst, det hade ju varit kul om det stämde.

Permalänk
Avstängd

Den som lever får se:)

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Blir ju nästan mörkrädd när jag tänker vad 480 Ultra kommer att kosta, säkert i nivå med 5970 4Gb med Nvidias prissättnings strategi.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd

Bara jag som tycker att det är liiite udda?
Dom påstår att det inte är några problem med tillverkningen av den nya kretsen, men dom har inte MÖJLIGHET att tillverka den som den ska vara tillverkad, utan först i framtiden. Ganska motsägande att dom inte har några problem med tillverkningen, men att dom inte kan tillverka den.

Permalänk
Medlem

Aaaah, jag läste artikeln dåligt. Jag trodde att de menade att Fermikorten hade över 20% yield. >20% stämmer säkert eftersom till och med Geforce 210 är tillverkad med 40nm När man tänker så hade ju lägre än 20% yield varit helt orimligt i sammanhanget.
En annan fråga är ju hur bra yielden är på Fermis 400 serie. Är nvidia lite smarta så skyndar de sig med att släppa defekta 480/470/460 kretsar som budgetchip så borde de kunna få upp yeilden en bit över 20% Sry, kunde faktiskt inte låta bli

Permalänk

Hmm, Ja det är när någon kommer fram och säger: "Allt är under kontroll." som man vet att allt går bra...

Visa signatur

Chassi: Dark Base 900|CPU: i7 6800k|Moderkort: Gigabyte X99P|Grafikkort: Gigabyte RTX 3080 Gaming|Minne: Corsair Vengeance 32BG|Nätagg: beQuiet! Dark Power 850W|OS: Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag har alltid haft Nvidiakort, men faktum är att Nvidia kommer aldrig att
vinna kriget, inte sen AMD köpte upp ATI.
AMD som har stor kunskap om mikroprocessorer och ATI:s kunskap om
grafik och styrkretsar kommer att krossa dom gröna till slut ! ! !

Tråkigt men sant

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag har alltid haft Nvidiakort, men faktum är att Nvidia kommer aldrig att
vinna kriget, inte sen AMD köpte upp ATI.
AMD som har stor kunskap om mikroprocessorer och ATI:s kunskap om
grafik och styrkretsar kommer att krossa dom gröna till slut ! ! !

Tråkigt men sant

Ja du, eller så går AMD under och tar med sig ATI lika säkert som amen i kyrkan...

Kvar står Nvidia utan någon riktig konkurrent och kan ta vara på sin "prissättartradition" på fullaste allvar, för att inte tala om vilken "snabb" utveckling som skulle ske inom GPU världen då???

Skämt åsido, jag personligen tror inte Nvidia står inför graven på något sätt då dom bla har en stark skara "fanbois" som alltid köper deras kort, oavsett vad ATI har ute på marknaden.

Men men, framtiden lär ju utvisa om inte annat så den som lever får se.

Permalänk

"Sweclockers frågar: Är allting under kontroll? Drew Henry: Jaa.... och så är det inte det! ;PPPpPPppPPppPPPppP" /Dåligt Facebook skämt

Kunde bara inte hålla mig, gillar inte dessa hemska ";PpPpPpP" grupper själv men denna var bara för klockren...

Permalänk
Skrivet av VictorY23:

"Sweclockers frågar: Är allting under kontroll? Drew Henry: Jaa.... och så är det inte det! ;PPPpPPppPPppPPPppP" /Dåligt Facebook skämt

Kunde bara inte hålla mig, gillar inte dessa hemska ";PpPpPpP" grupper själv men denna var bara för klockren...

umm jag är ungefär lika hip som en golv mopp...va va vad betyder det?

inget nytt under solen här inte....skulle nog vara en större chock om dom gick ut och sa motsatsen..

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag har alltid haft Nvidiakort, men faktum är att Nvidia kommer aldrig att
vinna kriget, inte sen AMD köpte upp ATI.
AMD som har stor kunskap om mikroprocessorer och ATI:s kunskap om
grafik och styrkretsar kommer att krossa dom gröna till slut ! ! !

Tråkigt men sant

Vilken tur att Nvidia trots detta kort faktiskt ökar sina marknads andelar detta år, dom ligger en bra bit framför ATI... men de hade du kanske missat i din iver

Källa: http://www.sweclockers.com/nyhet/11916-amd-och-nvidia-vaxer-p...

Trots en kass produkt av de gröna, å en kanon produkt av de röda, kommer dom inte i närheten av nåt krossande

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Vilken tur att Nvidia trots detta kort faktiskt ökar sina marknads andelar detta år, dom ligger en bra bit framför ATI... men de hade du kanske missat i din iver

Källa: http://www.sweclockers.com/nyhet/11916-amd-och-nvidia-vaxer-p...

Trots en kass produkt av de gröna, å en kanon produkt av de röda, kommer dom inte i närheten av nåt krossande

Q1... Ska bli intressant att se när Q2 och Q3 är med i beräkningarna.. Iver var det ja..

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Är du helt vilse eller?

GF100 är döpt efter Enrico Fermi. Tror du dom satte det namnet på något hottat 8800 GT eller ? nVIDIA har spenderat jävla mycket pengar och tid på fermi, det skulle bli en revelutionerade produkt. Tvärt om är ATI's 5XXX ett hastight försök att kontra fermi, det är ett hottat 4890, som blev överdrivet lyckat. (snacka om att david sköt HS mitt i pannan på goliath).

"Nvidia claims that the Fermi architecture is the next major step in its line of GPUs "

Det verkar inte ta slut på helt ogrundande utalande från folk här för att försköna vilken flopp fermi blev.

Ingen verkar nog mer vilse än du, ärligt talat.

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Medlem

Att Fermi anses vara en flopp beror väl mest på hur pass hypad den var innan lanseringen.
Det blev ingen ATI krossare, men det är ändå en bra början.
nu gäller det för Nvidia att få ner strömförbrukningen så kan vi börja få till något bra sen.

Kan bli svårt för ATI att hänga med i svängarna framöver om dom inte bygger något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Att Fermi anses vara en flopp beror väl mest på hur pass hypad den var innan lanseringen.
Det blev ingen ATI krossare, men det är ändå en bra början.
nu gäller det för Nvidia att få ner strömförbrukningen så kan vi börja få till något bra sen.

Kan bli svårt för ATI att hänga med i svängarna framöver om dom inte bygger något nytt.

De har ju redan nästa generation färdig men eftersom ingen klarar av att tillverka den slänger de ihop ett mellanting och kallar den 6xxx. Den väntas komma till höst/jul. Den egentliga 6xxx döps om till 7xxx och släpps förmodligen nästa år istället.

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Medlem

Känns väldigt dumt att släppa ett strypt kort som ska vara premium på alla sätt ink. priset. Vi som velar fram och tillbaka kommer inte att köpa detta utan vänta på det fulländade kortet. Att veta när man köper ett snordyrt grafikkort att det inte presterar till 100% och att det kommer ett bättre runt hörnet känns inte så lockande för en vanlig svensson..

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem

visst är 480 ett starkt kort, men innan dom hinner punga igång de sista sp & nåra till samt ökat klockfrekvensen så har ati hunnit i kapp med shader/opencl prestanda, ati dubblade ju antalet sp med senaste generationen och kan mycket väl hända igen...

Permalänk
Skrivet av KiXeR:

Jag har svårt att tänka mig att en högt uppsatt chef skulle gå ut i media och erkänna problem.

Precis, det är helt totalt otänkbart öht, oavsett företag. Om/när man går ut med något sådant så är det RIKTIGT jävla illa. Aktiekursen skulle ju störtdyka totalt av ett sånt uttalande, det finns inte på kartan för ngt stort företag öht. Sånt kan man gå ut med när det är konstaterat att det är så och förtroendet redan är så allvarligt skadat så att man helt enkelt inte har ngt val.

Notera att jag pratar generellt nu, så funkar det i alla brancher alla kategorier.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

visst är 480 ett starkt kort, men innan dom hinner punga igång de sista sp & nåra till samt ökat klockfrekvensen så har ati hunnit i kapp med shader/opencl prestanda, ati dubblade ju antalet sp med senaste generationen och kan mycket väl hända igen...

Aaahaha! Dagens bästa bästa bästa uttryck!
Ursäka offT, men "punga igång" är förbannat kul ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tappat hoppet om nvidia!? känns som ATI har en ljusare framtid, även om nvidia lyckas finslipa sin nya arkitektur...

Permalänk
Medlem
Skrivet av G4ban:

Är det bara jag som tappat hoppet om nvidia!? känns som ATI har en ljusare framtid, även om nvidia lyckas finslipa sin nya arkitektur...

Så klart ATI har en ljusare framtid än nvidia. Detta enbart för att det är AMD som äger ATI. Jag undrar hur det skulle se ut om det var Intel som ägde ATI istället. Eller åt andra hållet, om Intel ägde nvidia istället. Fy fan vad de skulle sopa mattan med ATI då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Är du helt vilse eller?

GF100 är döpt efter Enrico Fermi. Tror du dom satte det namnet på något hottat 8800 GT eller ? nVIDIA har spenderat jävla mycket pengar och tid på fermi, det skulle bli en revelutionerade produkt. Tvärt om är ATI's 5XXX ett hastight försök att kontra fermi, det är ett hottat 4890, som blev överdrivet lyckat. (snacka om att david sköt HS mitt i pannan på goliath).

"Nvidia claims that the Fermi architecture is the next major step in its line of GPUs "

Det verkar inte ta slut på helt ogrundande utalande från folk här för att försköna vilken flopp fermi blev.

Tror inte du förstod mitt inlägg riktigt, men som andra sagt är det nog du som är lite vilse.
Att det är en helt ny arkitektur är vi alla med på, men den är fortfarande förhastad och inte tillräckligt bra och effektiv i ratio med strömförbrukningen. Man kan se det som en prototyp tills de får grepp om det hela.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beleg:

Ingen verkar nog mer vilse än du, ärligt talat.

Tur att du kommer med fakta också.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Det hade gjort min dag om SweC hade skrivit "Nvidia: Allt är under ctrl"
För mig var inte fermi en flopp, det presterade ju vettigt och kan bli bättre.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v