Permalänk
Medlem

Planerar att införskaffa en X6 1055T och 4 GB 1600 MHz, moderkortet som folk rekommendera är just detta. Fast nu när jag skummat igenom sidorna här verkar det precis som om det är väldigt mycket fel på det. Bl.a. det man "måste" fila ned samt blåskärm etc. Är det verkligen så mycket problem med Crosshair IV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 5urv1v3R:

Planerar att införskaffa en X6 1055T och 4 GB 1600 MHz, moderkortet som folk rekommendera är just detta. Fast nu när jag skummat igenom sidorna här verkar det precis som om det är väldigt mycket fel på det. Bl.a. det man "måste" fila ned samt blåskärm etc. Är det verkligen så mycket problem med Crosshair IV?

En del har dom problemen, en del inte.
Men förmodligen har Asus fixat problemet med distanser nu, annars är dom rätt korkade.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av 5urv1v3R:

Planerar att införskaffa en X6 1055T och 4 GB 1600 MHz, moderkortet som folk rekommendera är just detta. Fast nu när jag skummat igenom sidorna här verkar det precis som om det är väldigt mycket fel på det. Bl.a. det man "måste" fila ned samt blåskärm etc. Är det verkligen så mycket problem med Crosshair IV?

Jag har inte haft ett enda problem med mitt. Distanserna verkar dom ha åtgärdat utav vad jag läst mig till på den senaste tiden. Sist jag kollade låg NB på 37c på mitt...
Jag kan bara rekommendera det! Underbar bräda kort och gott!

Visa signatur

Thermaltake Core P5 | 5960X @ 4,3Ghz | H2O | ASUS Rampage V Extreme | Corsair Dominator Platinum 64GB | Zotac 3080 | Samsung 950 Pro 512GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiralkinder:

Jag har inte haft ett enda problem med mitt. Distanserna verkar dom ha åtgärdat utav vad jag läst mig till på den senaste tiden. Sist jag kollade låg NB på 37c på mitt...
Jag kan bara rekommendera det! Underbar bräda kort och gott!

+1

Har inga som helst problem med blåskärmar (mer än att in HDD fuckade upp lite vid första installationen).
Tempen på alla bryggor är normala och låga och brädan är förövrigt väldigt trevlig att klocka med.

MemOK är ju förövrigt en riktigt trevlig funktion, om du nu skulle få blåskärm med pga minnena!

Permalänk

Till alla er som har problem med nordbryggan som blir för varm för mer än 50% av alla som köpt kortet

Det är bara ta bort nordbryggan och sydbryggan från moderkortet
skruva sen bort distans skruvarna eller va det heter från både nordbryggan och sydbryggan
då kommer ni se att skruvarna på nordbryggan är längre än dom på sydbryggan (dom är också i olika färger silver och guld) fila ner skruvarna som satt på nordbryggan (2st) så dom blir lika långa som dom på sydbryggan (2st) så är de klart sen.
man behöver inte ta bort den "pastan" eller kuddarna som sitter där men om man har bra pasta så
kan ja rekommendera det.

detta ingrepp tar inte lång tid max 1 timme om man som mig inte har någon fil och får fila på asfalten.. inget ja rekommenderar då det va riktigt jobbigt och tog ca 3 timmar.. hade gått snabbare och gått å köpt en fil men alla butiker va stängda sen en söndags kväll :/

mina temps va innan ja gjorde detta ca 65c i idl på nordbryggan, vill inte veta va dom va i load ens
och nu efter så ligger tempen på ca 42c idl och 50c load.
Det går nog garanterat att få de bättre än såhär då jag inte böt pasta och inte orkade fila mot asfalten ordentligt så skruvarna va kanske 1 halv millimeter för långa när ja va klar.. så får göra de ordentligt nu när ja har köpt en fil

jag har även 2st samsung f3 diskar i raid0 och 1st samsung f1 disk som lite lagring foton tex..
dom fungerar felfritt så alla som har probem med diskarna, updatera bios och testa ändra lite inställningar i bios, de ska fungera efter lite pill.

hoppas detta hjälper någon

Visa signatur

Asus Crosshair Formula IV /Amd Phenom II X6 1090 @ 4.2ghz / 8Gb@1700mhz 8-8-8-24 Corsair Dominator / Xfx Radeon 5970 BE / creative X-fi titanuim fatal1ty / 2X Spinpoint F3 Raid0 / Corsair H50 /Mach1 1220W / Antec 1200 / razer mamba / logitech g19 / Benq 22" / aerocool V12XT

Permalänk
Medlem

Tjoho, tänkte höra om det är någon som innehar en drivrutin till nätverkskortet, som fungerar till linux - ((U)buntu)

Permalänk
Skrivet av zachry:

Tjoho, tänkte höra om det är någon som innehar en drivrutin till nätverkskortet, som fungerar till linux - ((U)buntu)

Drivrutinen är inbyggd i linuxkärnan i modulen sky2 ifall du använder en någorlunda ny kärna. "modprobe sky2" bör fungera om inte Ubuntu kan ladda den automatiskt. Arch Linux laddade den automatiskt för mig så detta är nog ett problem specifikt för Ubuntu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av divinorum:

Drivrutinen är inbyggd i linuxkärnan i modulen sky2 ifall du använder en någorlunda ny kärna. "modprobe sky2" bör fungera om inte Ubuntu kan ladda den automatiskt. Arch Linux laddade den automatiskt för mig så detta är nog ett problem specifikt för Ubuntu.

Jag provade att installera ubuntu 10.10 men lyckades inte få nätverkskortet att fungera.
ska ge de ett nytt försök.

Permalänk
Medlem

s/pdif utgången på moderkoret.

Koppla optisk kabel till 7.1 förstärkare (ej hdmi)

Jag har problem med att få igång den optiska ljudutgången,
trots att den är aktiverad som s/pdif i bios och drivrutinerna är installerade.

Är det någon som har tipps på hur man ska göra för att aktivera den ?

Mvh
gidde

Permalänk
Medlem

Högerklicka din högtalarikon -> playback devices
Förhoppningsvis står det "ready" under din SPDIF Interface
Markera den och välj Set Default -> Default Device
???

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk

Ang. Små-problem och Ljud "Splitting"

Hej

EDIT: Jag ursäktar om det här inte hör hemma här, men jag tyckte det passade in.

Har införskaffat ett Asus Crosshair IV Formula nyligen.

Fungerar väldigt bra hittills.
Har haft lite problem dock, men de flesta är lösta nu, bland annat att Hårddiskarna agerade väldigt konstigt, fast det berodde på SATA 6GB/s men det gick att åtgärda genom att ställa ner alla SATA portarna till 3GB/s.

Det är två problem kvar, och en önskan.
(egentligen vill jag bara fixa önskan, problemen är inte så viktiga, börjar bli lé på ljud-uppspelningen som den är nu)

Problem #1:
Jag kör två stycken Radeon HD 5870 i CrossFireX, Referens-design kortet kör (vid boot) fläkten på 100%, detta nästan ända tills Windows 7 börjar startas.
Tyvärr så hör jag inte om mitt HIS överklockade kort också kör på 100% då den överröstas av Referens kortet.
Kortet gjorde också detta på mitt förra Gigabye GA-MA790X-UD3P, även med senaste firmware:n.

Problem #2:
När jag startar datorn så kommer det fram en eller två varningar om min HDD.
Detta bara sedan jag sänkte SATA från 6 till 3GB/s.
Det är om min Seagate Barracuda 1.5TB.
Jag hinner inte läsa varningen men det står någonting om RAID och "Press any key to continue".
Tätt därefter står det "MB Error 3" i någon tiondels sekund.
Det som är synd är ju att jag inte får använda SATA III på min WD HDD.

Trots dessa problem märker jag inga som helst problem under drift.
Men de är ju lite störande trots allt.

Önskan:
Jag hade på mitt tidigare Gigabyte moderkort inställt med "Realtek HD Audio Driver" programmet så att jag spelade upp Spel/Film/Musik(Spotify) ljud i högtalarna, ett 5.1 system anslutet med 3st 3.5mm pluggar i bakpanelen, och samtidigt spelade upp Teamspeak 3/Ventrilo ljuden i mitt headset, anslutet med 2st 3.5mm pluggar i front på chassi.
Med Asus Crosshair IV Formula har man ju något annat ljudkort/system.
Och jag finner inte några liknande inställningar där.
I Realtek var det väldigt enkelt enligt mig, då man valde att de båda uttagen skulle köra separata strömmar, istället för att ena skulle avaktiveras när den andra aktiverades.
Själva valet av ljudenhet, t.ex att ljudet skulle från Ventrilo spelas upp i front uttagen valde jag ju såklart i Ventrilos inställningar, och inte i ljudkortets.

Mina Specs:

Moderkort: Asus Crosshair IV Formula (BIOS: 0905)
Processor: AMD Phenom X4 945 3,0GHz (CPU Levelup: 955)
Minne: Corsair CMX8GX3M4A1600C9 (4x2048MB@1600MHZ)
Grafik: 2st ATI Radeon HD 5870 (varav en HIS, fabriks OC)
Hårddisk: Corsair SSD Nova Series 32GB, 640GB Western Digital Black 64MB SATA III, Seagate Barracuda 7200.11 1,5TB
Nätagg: Corsair AX 850W 80+ GOLD
Optisk: Samsung DVD RW+ Brännare

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa till här.
Tips, Tricks, lösningar, allt är tillåtet.

Om ni behöver mer info etc, bara fråga på, på jobbet är det ända jag gör att browsa SweC!

Lite rude av mig att bara smäcka in mitt problem.
Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Hedersmedlem

P1 är inget konstigt å det antagligen bara är ett test av funktion på graffet/ena Har själv haft detta "problem"

P2 Kolla så att det inte är något fel på din Seagate hdd i tex Crystal diskinfo. Kör du raid annars kan du ju stänga av detta i bios?! + att din WD inte går snabbare med Sata III än med II, så där vinner du inget. Testat olika Sata kopplingar/platser på ditt mobo?

P3 Vilket ljudkort är det nu då, tydligen inte Realtecs iaf?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

P1 är inget konstigt å det antagligen bara är ett test av funktion på graffet/ena Har själv haft detta "problem"

P2 Kolla så att det inte är något fel på din Seagate hdd i tex Crystal diskinfo. Kör du raid annars kan du ju stänga av detta i bios?! + att din WD inte går snabbare med Sata III än med II, så där vinner du inget. Testat olika Sata kopplingar/platser på ditt mobo?

P3 Vilket ljudkort är det nu då, tydligen inte Realtecs iaf?

P1: Okej, tyckte det bara var väldigt störande

P2: Den klarar Seagates Boot-test utan anmärkningar, och jag kör inte med Raid.
Jag har också flyttat runt på SATA kopplingarna på moderkortet.

P3: Jag vet inte riktigt vilket ljudkort det är, det stog "Intel HD Audio via Via VT2020 with SupremeFX X-Fi, PAP and 8-channel support " på någon review.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

tjenare gubbar```nu e det dax`` att skaffa nytt till dotterns data ..slutet av månaden`` (så klart)

det blir givetvis ett (Asus Crosshair IV Formula) o AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition .

så nu till min fråga ,,, vad kör ni med för minnen ??? kommer att köra med win 64 bits ... för att kunna ha lite mer än 3.24gig mvh

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Skrivet av itkoll:

tjenare gubbar```nu e det dax`` att skaffa nytt till dotterns data ..slutet av månaden`` (så klart)

det blir givetvis ett (Asus Crosshair IV Formula) o AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition .

så nu till min fråga ,,, vad kör ni med för minnen ??? kommer att köra med win 64 bits ... för att kunna ha lite mer än 3.24gig mvh

Corsair CMX8GX3M4A1600C9 (4x2048MB@1600MHZ)

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

Jag har två burkar med 4x2gb av denna sort Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x2GB (CMX4GX3M2A1600C9) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om DDR3-minnen funkar bra även om 2x2gb räcker
Har även kört 4 sådana Corsair Dominator DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x1GB (TW3X2G1600C9D) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om DDR3-minnen utan problem utom att det inte gick att ha en vanlig kylare utan jag hade en H50.
Det enda som man bör göra är att ställa in rätt volt för minnena i bios så funkar det perfekt.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Jag har två burkar med 4x2gb av denna sort Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x2GB (CMX4GX3M2A1600C9) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om DDR3-minnen funkar bra även om 2x2gb räcker
Har även kört 4 sådana Corsair Dominator DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x1GB (TW3X2G1600C9D) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om DDR3-minnen utan problem utom att det inte gick att ha en vanlig kylare utan jag hade en H50.
Det enda som man bör göra är att ställa in rätt volt för minnena i bios så funkar det perfekt.

tack för svaret ska kolla lite på dom som du länkat ...kommer att lägga upp ett galleri slutet av månaden på bygget

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Hum, jag har lite problem med datorn jag nyss köpt, allt är installerat som det ska, och så länge jag har datorn på/restartar den, eller använder sömnläge fungerar allt ypperligt, men så fort jag stänger av den, och har den av en stund, och sedan startar den, får jag massa felmedelanden följt av blue-screen, vilket inte ens en windows restore rättar till, utan jag måste installera om OS.

Har följande komponenter:
XFX radeon HD 6870
asus crosshair IV formula (obviously )
amd phenom II x6 1055T
SSD corsair force 60gig
corsair 4gb (2x2gig) ddr3 2000MHz dominator
OCZ 500W

tips någon? Har det med distanserna att göra så MB inte får kyla? Tycker det är konstigt isf, eftersom jag kan lira spel och så utan att den lägger av?

Precis tankat asus probe, så återkommer med temperaturer

cpu 36c
mb 34c
northbridge 44c
southbridge 39

idle temp

Permalänk
Skrivet av RvB:

Hum, jag har lite problem med datorn jag nyss köpt, allt är installerat som det ska, och så länge jag har datorn på/restartar den, eller använder sömnläge fungerar allt ypperligt, men så fort jag stänger av den, och har den av en stund, och sedan startar den, får jag massa felmedelanden följt av blue-screen, vilket inte ens en windows restore rättar till, utan jag måste installera om OS.

Har följande komponenter:
XFX radeon HD 6870
asus crosshair IV formula (obviously )
amd phenom II x6 1055T
SSD corsair force 60gig
corsair 4gb (2x2gig) ddr3 2000MHz dominator
OCZ 500W

tips någon? Har det med distanserna att göra så MB inte får kyla? Tycker det är konstigt isf, eftersom jag kan lira spel och så utan att den lägger av?

Precis tankat asus probe, så återkommer med temperaturer

cpu 36c
mb 34c
northbridge 44c
southbridge 39

idle temp

Det verkar inte vara något problem med temperaturerna.
Kan du tala om vilka felmeddelanden du får? De brukar ju vara bra när man vill veta vad som är fel...

Permalänk
Medlem

Rätt spänning på minnena?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

1.56v om DRAM står för ram minnet?

Jo, det vore smart att dokumentera felmeddelandena, och utan dem är det ett skott i mörkret antar jag, men tack på förhand. Ska stänga av datorn och skriva ner felmeddelanden imorgon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RvB:

1.56v om DRAM står för ram minnet?

Jo, det vore smart att dokumentera felmeddelandena, och utan dem är det ett skott i mörkret antar jag, men tack på förhand. Ska stänga av datorn och skriva ner felmeddelanden imorgon!

Ja det är för internminnet.
Vad jag vet ska dom flesta Dominator minnen gå i 1.65v vet dock inte hur det är med dina.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Står på corsairs sida, på mina minnen: Tested Voltage 1.65. Det gör det f.ö. som du säger på alla andra corsair dominator GT minnen också. Kan detta orsaka problem? Hur ändrar jag volten till minnet, i bios?

Permalänk
Medlem

Jag ber om ursäkt om detta redan finns, eller om det inte har med mitt moderkort att göra men jag frågar ändå, för det skadar väll inte?

Det som händer är att Men jag har ett problem, och det är att när jag startar datorn och kommer in i Windows så ser man symbolen för att windows "laddar" den där fina cirkeln.
Detta händer oftast efter jag har installerat nya drivrutiner till något. Om jag tvingar att datorn stänger av sig, (håll ner start knappen i typ 4 sek) och startar igen så funkar den fint. Dock om jag bara startar om den händer ingenting och fellampan för CPU lyser på mitt moderkort (Asus Crosshair IV Formula)

Det jag har är

AMD Phenom II X4 955 BE 3,2 MHz
Asus Crosshair IV Formula
OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz
Asus 8800 GTS 512 Mb TOP
Corsair Force 60 Gb SSD med Windows 7 på
Seagate Barracuda 7200.12 500GB (Cache 16 MB / 7200RPM / SATA II) Som lagring
Corsair TX750 W
Corsair Obsidian 800D

Jag ska testa att köra OCCT's memtest, men Asus sa att mina minnen skulle stödjas av mitt moderkort.
Sedan vill jag inte uppdatera BIOS då jag har hört att det kan leda till problem.

Någon som har något förslag eller vet orsaken till mitt problem?

Tack för hjälpen.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pAcKiE:

Jag ber om ursäkt om detta redan finns, eller om det inte har med mitt moderkort att göra men jag frågar ändå, för det skadar väll inte?

Det som händer är att Men jag har ett problem, och det är att när jag startar datorn och kommer in i Windows så ser man symbolen för att windows "laddar" den där fina cirkeln.
Detta händer oftast efter jag har installerat nya drivrutiner till något. Om jag tvingar att datorn stänger av sig, (håll ner start knappen i typ 4 sek) och startar igen så funkar den fint. Dock om jag bara startar om den händer ingenting och fellampan för CPU lyser på mitt moderkort (Asus Crosshair IV Formula)

Det jag har är

AMD Phenom II X4 955 BE 3,2 MHz
Asus Crosshair IV Formula
OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz
Asus 8800 GTS 512 Mb TOP
Corsair Force 60 Gb SSD med Windows 7 på
Seagate Barracuda 7200.12 500GB (Cache 16 MB / 7200RPM / SATA II) Som lagring
Corsair TX750 W
Corsair Obsidian 800D

Jag ska testa att köra OCCT's memtest, men Asus sa att mina minnen skulle stödjas av mitt moderkort.
Sedan vill jag inte uppdatera BIOS då jag har hört att det kan leda till problem.

Någon som har något förslag eller vet orsaken till mitt problem?

Tack för hjälpen.

Har du också kollat spänningen på din minnen?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du också kollat spänningen på din minnen?

Enligt OCZ ska det vara 1.65 OCZ DDR3 PC3-12800 Obsidian 4GB Low-Voltage Dual Channel Kit OCZ Technology

Det är väll korrekt?

Ska jag titta i BIOS?

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pAcKiE:

Enligt OCZ ska det vara 1.65 OCZ DDR3 PC3-12800 Obsidian 4GB Low-Voltage Dual Channel Kit OCZ Technology

Det är väll korrekt?

Ska jag titta i BIOS?

Jepp det kan du se/ändra i bios

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Jepp det kan du se/ändra i bios

Vad ska det ligga på? 1,65?
Om det inte löser sig med detta, vad ska jag testa då?

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RvB:

Står på corsairs sida, på mina minnen: Tested Voltage 1.65. Det gör det f.ö. som du säger på alla andra corsair dominator GT minnen också. Kan detta orsaka problem? Hur ändrar jag volten till minnet, i bios?

Det kan orsaka ostabilitet ja, bara gå in i bios och ändra

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Ni som har problem med att ställa in rätt spänning på minnena behöver inte gå in i BIOS ni kan gå in i programmet TurboV EVO och ändra DRAM Voltage till rätt spänning och spara till bios. Det röda V nere i aktivitetsfältet.
TorboV EVO panelen är ju ett av finesserna med bla ROG korten där man kan ställa in alla möjliga spänningar.
Min orginalspänning är 1,55 så jag höjde till 1,56 som minnenna ska ha (Crrsair Xms3 1600Mhz)
Dominator minnena som jag hade ville ha 1,8v och det var bara att ändra och spara.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...