BFG 8800 GTS OC Fläkt fassnat på 100%

Permalänk

BFG 8800 GTS OC Fläkt fassnat på 100%

Började en kväll med att kortet gick upp till 100% när jag satt och spelade inget ovanligt men den stannade på 100% medans jag spelade vilket är ovanligt, brukar sänka sig lite så man inte tänker på ljudet lika mycket.
Dagen efter startade datorn som vanligt men när jag startade ett spel så gick den upp till 100% igen och stannade där men denna gången var den kvar på 100% efter spelet var avstängt.
Kollade temp på kortet och det låg runt 50c inte lågt men brukar ha idle temps på ca 55-60c och fläkten brukar vara "tyst"
Testade att starta om datorn utan resultat, men efter datorn varit avstängd i ca 20min var den tyst men gick upp till 100% efter nån min när jag var inne i BIOS och kikade så inget där såg underligt ut.
Använde datorn som vanligt med fläkten fasst på 100%, ingen skillnad i prestandan eller nått bara ljudnivån som är lagom störande :/

Nu har det gått några dagar den är på 100% direkt när jag startar datorn även fast datorn varit avstängt flera timmar och temp på kortet är GPU: 42c PCB: 30.3c när jag kommer in i windows och startar GPU-Z och det är kallt om man jämför med vad jag sett tidigare medans kortet är tyst.

Har installerat nvidia ntune så jag får tillgång till Prestanda filken i nvidias kontrollpanel och när den står på automatiskt fläktreglage så står det GPU (3D) : 100,00 % / 50C (50c medans jag idlar i windows)
men sätter jag den på direkt fläkt reglage så kan jag ändra till 60% vilket är "standard" för kortet om det inte är varmt och kortet "tystnar" så fläktstyrningen funkar.

Har inte installera om windows eftersom felet är redan i BIOS innan widows och drivrutiner är laddade.
Tänkte testa kortet i en annan dator, ska bara orka gräva fram servern

Kortet har funkat som det ska i snart 3år datorn har hängt sig några gånger som kan vara grafikkortet men så sällan att det blir svårt att felsöka.

Någon som har nån aning om vad det kan vara/lösning?