10 000 kossor kan driva 1 000 servrar

Permalänk
Melding Plague

10 000 kossor kan driva 1 000 servrar

Forskare på Hewlett Packard ser möjligheter i kospillning. Tio tusen kossor kan i förlängningen driva tusen servrar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Måste nog hålla med Angie här. 10.000 kossor på ett enda ställe, det blir många hamburgare det.
Bara 10.000 pers. på t.ex. ett festialområde är ju sjukt mycket, iaf om alla är på samma ställe. Ha då också i åtanke att kossorna är en aningen större än oss människor

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det låter ju skitbra.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

smart tänkt men vet inte hur praktiskt det är dock

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Hedersmedlem

Helt klart värt att forska vidare på, dock tror jag att det inte skulle fungera i den skalan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

Måste nog hålla med Angie här. 10.000 kossor på ett enda ställe, det blir många hamburgare det.
Bara 10.000 pers. på t.ex. ett festialområde är ju sjukt mycket, iaf om alla är på samma ställe. Ha då också i åtanke att kossorna är en aningen större än oss människor

Och gärna vill ha lite mer utrymme att röra sig på än den genomsnittlige festivaldeltagaren.

Permalänk

Ptja, skit från ~15 gårdar i trakten kanske? Nu vet jag iofs inte hur tätt det är med såna gårdar =P

Permalänk
Medlem

Cowapowah!!!!

Fan undrar när alla hushåll har en egen kossa?

Koskit är det nya guldet i framtiden.

Nu kommer google köpa upp alla bönders gödsel i världen så kommer åkrarna dö ut.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk

Tänk er typ 50 kossor på dreamhack som står och bajsar i ett hörn skulle ju funka bra.... nja, kanske inte med lukten.

Permalänk
Medlem

Och då ska de gödsla med...? Visst, om 10 000 kor står i bås i en jättestor ladugård med slangar upp analen så ingenting går till spillo, och deras mat odlas med konstgödsel...

Det är en intressant tanke, men de har nog inte alls tänkt på konsekvenserna av att sno all koskit.

Permalänk
Skrivet av shaglord:

Cowapowah!!!!

Fan undrar när alla hushåll har en egen kossa?

Koskit är det nya guldet i framtiden.

Nu kommer google köpa upp alla bönders gödsel i världen så kommer åkrarna dö ut.

/s

Problematiken är att dagens kossor har en kapacitet på 60L/dag och dom sprängs om man inte mjölkar dom, glhf

Visa signatur

Det va bättre förr, ju förr desto bättre.

Permalänk
Medlem

skit-bra att ko-mbinera detta

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Tänk er typ 50 kossor på dreamhack som står och bajsar i ett hörn skulle ju funka bra.... nja, kanske inte med lukten.

om vi nu antar att effekten skalar linjärt mot antal kossor så krävdes 10 000 kor för 1 000 kW om du då ska ha 50 kor så för du ut 1 000/(10 000/50)= 5 kW säg att gemonsnittsdatorn drar ca 300 w

så kan du driva 5 000/300=16,67 datorer skulle verkligen bli ett tillskott på dreamhack

Permalänk
Medlem

Detta ger väl "server farm" en ny betydelse...

10000 kossor ger 1 MW som ska räcka till 1000 servrar, alltså 1 kW per server.
Så en server drar alltså i snitt 1000W?

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Och då ska de gödsla med...? Visst, om 10 000 kor står i bås i en jättestor ladugård med slangar upp analen så ingenting går till spillo, och deras mat odlas med konstgödsel...

Det är en intressant tanke, men de har nog inte alls tänkt på konsekvenserna av att sno all koskit.

Och för att framställa konstgödsel så används... fossila bränslen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Detta ger väl "server farm" en ny betydelse...

10000 kossor ger 1 MW som ska räcka till 1000 servrar, alltså 1 kW per server.
Så en server drar alltså i snitt 1000W?

Ska vara kringutrustningen som nätverk etc, glöm inte heller kylningen skall täcka 1.1x vad servrarna själva drar i max energiförbruk.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk

Jo ok en helt jättebra teori. Men för att realisera det här känns det som att de måste odla ännu fler kossor för alla de här serverhallarna de ska användas mot = Ännu mera regnskogsskövlande.

För att inte glömma det faktum att en ko bara genom att göra det kor gör bäst, äta å skita väl i sig har ett avgasutsläpp som är lika högt per år som en genomsnittlig bil? Är det inte något sådant?

Tror inte den här teorin skulle bli så miljövänlig i praktiken, jo om de nyttjar befintligt antal kossor som redan finns kanske men inte om processen resulterar i fler kor i världen.

Visa signatur

YES!!! I cna splee

Permalänk
Skrivet av darkmoon:

Och då ska de gödsla med...? Visst, om 10 000 kor står i bås i en jättestor ladugård med slangar upp analen så ingenting går till spillo, och deras mat odlas med konstgödsel...

Det är en intressant tanke, men de har nog inte alls tänkt på konsekvenserna av att sno all koskit.

Ehhh......och vad är biprodukten av metangasframställning i sådana här anläggningar, jo gödsel. Det verkar som om du inte riktigt har koll på hur det hela fungerar, man eldar inte med koskiten, utan man värmer upp den i en rötanläggning så att metangas frigörs. Resterna är ett utmärkt gödningsmedel.

I övrigt var det väl ett räkneexempel, inte någonting som i direktöverföring skulle vara praktiskt genomförbart. Jag antar att de har tänkt frakta kospillning från ett antal närliggande gårdar (säg tio gårdar med 1000 kor styck), till en rötanläggning och att serveranläggningen ligger i närheten av rötanläggningen. Kraftverket i rötanläggningen förser serverparken med el och spillvärmen från serverparken förs till rötanläggningen för att frigöra metangas.

Känns det som en mer realistisk tillämpning? Eftersom jag lade fram detta efter hela två minuters betänketid, så går det säkert att trimma lite mer på planen, liksom det gick att trimma lite mer på det teoretiska räkneexemplet.

OmniusFate<= Jag misstänker att de inte tänkt sig att avla fram fler kossor för att på så sätt täcka energibehovet, utan snarare utnyttja en befintlig energiresurs som i dagsläget går till spillo (metangasen går direkt ut i atmosfären istället och ökar på växthuseffekten, då metan är 20ggr värre som växthusgas än koldioxid). Om man gör detta och därmed kan dra ned på eldandet av fossila bränslen, får man en positiv miljöpåverkan (både mindre metangs till atmosfären och mindre koldixid), vilket nog var poängen man skulle påvisa.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

om vi nu antar att effekten skalar linjärt mot antal kossor så krävdes 10 000 kor för 1 000 kW om du då ska ha 50 kor så för du ut 1 000/(10 000/50)= 5 kW säg att gemonsnittsdatorn drar ca 300 w

så kan du driva 5 000/300=16,67 datorer skulle verkligen bli ett tillskott på dreamhack

Ja, jag kunde ha räknat på det men jag ville lägga upp ett halv kul förslag på användnings område då det inte finns ett praktiskt område för denna teknik just nu, så jag tog bara ett antal.

On-topic, det vore nog smartare att bara ha biogas anläggningar sammanbyggda med vatten reningsverk och använda all slagg och "skit" som blir över efter reningsprocessen, kanske inte är nog dock

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Ja, jag kunde ha räknat på det men jag ville lägga upp ett halv kul förslag på användnings område då det inte finns ett praktiskt område för denna teknik just nu, så jag tog bara ett antal.

On-topic, det vore nog smartare att bara ha biogas anläggningar sammanbyggda med vatten reningsverk och använda all slagg och "skit" som blir över efter reningsprocessen, kanske inte är nog dock

Det görs redan på sina håll i landet. Här där jag bor i Göteborg, så utnyttjar man gasen från reningsverkets (GRYYAB) rötkamrar till stadsgasnätet, efter att först ha renat och uppgraderat metangsinehållet (från runt 60% till runt 98%). Stadsgasen används sedan till fordonsgas och till gasturbiner i värmeverk. Det lustiga är att de renar gasen så bra att de måste tillsätta luktämnen för att få den att lukta illa, så att man märker av en gasläcka. Man kan alltså köra med Baj å gas här ( <-- Dålig Göteborgshumor)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem

intressant, sannerligen något de bör fundera på eftersom rätt så mycket skit går till spillo och även alla metangas som de släpper ut borde också samlas upp. Ungefär som reklamen som fortum annonserar med, de gör energi på olivkärnor som ändå bara slängs.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

mgn

10000 kossor driver 1000 servrar... varför skriver man inte att 10 kossor kan driva en server?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Danne980:

10000 kossor driver 1000 servrar... varför skriver man inte att 10 kossor kan driva en server?

Antagligen för att det inte är en linjär ekvation.

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon skrivit detta innan mig, men om 10000 kossor på ett ställe är ett problem om ~1000 är mer rimligt så är det ju bara att seriekoppla 10st kofarmer mot ett datacenter.

Eller jag kanske missar nåt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tosseboll:

Det låter ju skitbra.

hahaha!

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmie:

Antagligen för att det inte är en linjär ekvation.

Så att 10000 kossor skiter mer per ko än vad en gör?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenix:

skit-bra att ko-mbinera detta

:,D

Kunde inte sagt det bättre själv ^^

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Danne980:

Så att 10000 kossor skiter mer per ko än vad en gör?

Nej, självklart inte.

Dock kan det ju kanske vara så att man behöver en minimummängd med gödsel för att det ska vara ekonomiskt försvarbart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmie:

Nej, självklart inte.

Dock kan det ju kanske vara så att man behöver en minimummängd med gödsel för att det ska vara ekonomiskt försvarbart?

Om det är ekonomiskt försvarbart har ju inte med saken att göra.... Det står "10000 kossor kan driva 1000 servrar". Ska man dra med ekonomin i det så blir det ju plötsligt mer avancerat, vad kostar kossan, är maten gratis etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OminousFate:

För att inte glömma det faktum att en ko bara genom att göra det kor gör bäst, äta å skita

Fan jag insåg aldrig hur mycket gemensamt jag har med korna. Kom igen nu mina bröder så ska vi tända upp serverparken tillsammans!

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970