fractal designs fan controller, får den ej att funkera

Permalänk
Medlem

fractal designs fan controller, får den ej att funkera

Hur får man den att fungera. själva controllern har 3 seriekopplade slots som man kan koppla i fläktarna i. där har jag kopplat i 2 fläkar, även testat 3(ingen skillnad). strömen får den av molex kabel men det är två stycken i ändan på den, en hane och en hona. hane kopplar jag i mitt nätagregat. vad gör jag för fel och hur ska man göra för att få fläktarna att börja snurra?

Det är så att jag har byggt min första dator och har 34C ungefär med min i7 930 och NH-D14 (fläkt på 100%) när jag inte gör nått med den i windows. är det dåligt? borde jag sätta på ny kylpasta?

Permalänk

In till fläktkontrollern har du två molex-kontakter (hane + hona). Det räcker att koppla hankontakten till nätaggregatet. Om man saknar lediga MOLEX-matningar så kan man 'låna' ström genom att koppla in de två mellan en disk och dess ström matning. Ut från fläktkontrollern finns tre oberoende hankontakter för 3-tråds fläktar. Regleringen av fläkthastigheten skall ske med dess ratt.

Enligt bilden på kontrollern (sista bilden av bildserien här) så finns även kontakt för moderkort och nät- eller grafik fläktuttag !?

Du behöver inte göra något med kylpasta eller värmen. Däremot kan du behöva gå in i BIOS och ställa in hur temperaturer och fläktar skall hanteras.
"Hardware Monitor" - "Q-Fan Function [Enable] - Silent".
"Select Fan Type" - 4-tråd = PWR och 3-tråd=DC

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA