Permalänk
Medlem
Skrivet av Martiis:

Det är säkert möjligt. Ätit det tre gånger vill jag minnas. Polarens hemmagjorda, på en sushibar och på en annan sushibar.
Njae, kanske inte dyrt-dyrt, men eftersom jag inte fick någon mättnadskänsla så tyckte jag det var dyrt

Sushistället nere på gatan ger 17 bitar för 150 kr, och de bitarna gör mig sjukt mätt iaf

Skrivet av bud_bundy:

Det är just detta med att jag inte vet vad det är för kött. Men ibland har jag tillgång till nötkött, där jag personligen har pratat med ungtjuren innan. Timfärsk nötkött is the shit.

Nå som sagt jag är en kyckling, då min mage redan är dålig som den är. I o.f.s. så tål den nästan vad som helst, förutom stress.

Ahh, köper man det från en vettig butik så brukar det funka, egna upplevelser är dåliga bevis men jag har aldrig åkt på matförgiftning *ta i trä* och jag har ätit väldigt rött kött minst 2 ggr i veckan sen jag var 10 :p. Min mage är dock sämst av andra skäl.

Skrivet av bud_bundy:

Jag tycker det har en rejäl smak, men man måste doppa den i mycket soja och så det gröna kletet på.

Dock håller jag nog med om att det har blivit en innegrej och folk delvis äter det för att det är trendigt och inte enbart för den goda smaken. Angående priset så håller jag med dig för 100kr, får man ingen stor meny på de flesta ställen och ser man till vad man får (mest ris), så tror jag restaurangerna går med bra vinst. Bara att jämföra med en thai/kina restaurang, där man får äta hur mycket man vill för runt 70-80kr. Nu ska sushibuffe också ha kommit och priset kanske kommer sänkas om det blir mer konkurrens.

*edit*
Jag är förvånad att sådan stor andel hade prövat på sushi utan att gilla den. Nästan 30% nu, förstå gången jag prövat riktig sushi fullkomligt älskade jag den. Inget som jag behövde lära mig att gilla, som man får göra vid andra saker som kaffe. Smaken föll så naturligt in bland det jag var "van med", inget chock utan jag tyckte det nästan smälte i mun eller hur jag nu ska uttrycka det.

Tyvärr håller sushin på sushibufféer rätt låg kvalité. Finns dock ett ställe här i stockholm som har asiatisk buffé, lunchtid 90 nått kr och middag 145 nått. På kvällstid görs sushin på beställning och håller ganska hög klass, och så har de mycket annat gott att äta med.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Hade en granne som fångade sina egna snäckor och tillagade dem. Franskt visserligen, men snäckor är ju nästan fisk..

Sushi har man smakat i några olika klasser och den allra bästa lätt-sushin serveras på närmast osynliga restauranger som nichat sig med just sushi.
Sämst sushi är den där snabbmatssushin på bufférestauranger mitt i stan. Huga, höll på att kräkas sist.
"Riktig" sushi skulle man vilja placera på sina smaklökar någon gång. Därtill sashimi (tror inte rå flundra eller rå ål räknas). Avundas Chobis erfarenheter.

Rått eller råare kött tilltalar inte mig. Bara blod går dock an 8)

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Sushistället nere på gatan ger 17 bitar för 150 kr, och de bitarna gör mig sjukt mätt iaf

För 150 spänn för jag en finfin pizza

Skrivet av Alakai:

Hade en granne som fångade sina egna snäckor och tillagade dem. Franskt visserligen, men snäckor är ju nästan fisk..

Sushi har man smakat i några olika klasser och den allra bästa lätt-sushin serveras på närmast osynliga restauranger som nichat sig med just sushi.
Sämst sushi är den där snabbmatssushin på bufférestauranger mitt i stan. Huga, höll på att kräkas sist.
"Riktig" sushi skulle man vilja placera på sina smaklökar någon gång. Därtill sashimi (tror inte rå flundra eller rå ål räknas). Avundas Chobis erfarenheter.

Rått eller råare kött tilltalar inte mig. Bara blod går dock an 8)

Fan vad jobbigt det låter... fånga snäckor

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Jag röstade på Annat skriv i tråden då jag ej såg något alternativ för att man helt enkelt bara inte har testat.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Ingen storälskare av sushi direkt. Kostar en förmögenhet att äta sig mätt och det är inte gott längre efter hälften som krävs för att göra det. Har inte prövat några "råa kötträtter" ännu, men hoppas på att få ett bra tillfälle någon gång.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag är ingen sushi-fundamentalist åt något håll, provat det två gånger nu. Första gången tyckte jag inte att det var gott, men det kan ju ha berott på restaurangen, right? Så jag provade en andra gång några månader senare och tyckte fortfarande att det var lite dåligt med smak... så nej tack

Och nej, jag tänker inte åka till Japan till nån hentai-bög som stått och övat i 10 år för att få "bättre" rå fisk

En kul detalj är ju att alla erkända Japan-entusiaster (hej jag älskar japan och dess kultur, jag pluggar japanska på distans och ska åka snaaaaart) känns igen direkt i tråden. Inte nödvändigtvis något negativt, men som sagt, kul detalj

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Jag tycker sushi är helt ok. Jag kan käka det utan problem, men jag skulle aldrig betala för det. Mindre prisvärd mat är fan svårt att hitta. för 100kr blir man knappt mätt. Ska man betala närmare 150kr för en lunch så är en god burgare på Texas Longhorn eller liknande bra mycket bättre än sushi om du frågar mig.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av )ExecutoR(:

Jag tycker sushi är helt ok. Jag kan käka det utan problem, men jag skulle aldrig betala för det. Mindre prisvärd mat är fan svårt att hitta. för 100kr blir man knappt mätt. Ska man betala närmare 150kr för en lunch så är en god burgare på Texas Longhorn eller liknande bra mycket bättre än sushi om du frågar mig.

Variation förnöjjer :). Skulle aldrig käka sushi varje dag, men man vill ju inte äta burgare varje dag heller.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Finns en rätt bra sushi här i närheten av KTH, sushi zen. Gott men dyrt. 130kr för 14 bitar.
Så brukar föredra att gå någon Kina buffé som också erbjuder sushi. Bulk sushi, oändligt antal bitar för 85kr
Visst lägre kvalite på sushin och inte de mest intressanta bitarna men så jävla stor smakskillnad är det inte.

Permalänk
Medlem

Man har i alla fall provat det men det var inget speciellt för mig. Nu kan det dock iofs skilja sig en del beroende på ställe. Platsen jag prova på var något snabbmats aktigt i A6 Jönköping och det kanske inte är en höjdare.

Någon gång kanske man provar igen.

Permalänk
Medlem

Testat det några gånger, går väl an. Men där är en sort fisk jag icke gillar. Dock glömmer jag alltid bort vilken

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Näe, sushi är inget för mig. Tar hellre en stor blodig stek! Brööl!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martiis:

Fan vad jobbigt det låter... fånga snäckor

Man ska va bra lat eller långsam om man inte orkar fånga en hink Helix Pomatia

Skrivet av Printscreen:

Och nej, jag tänker inte åka till Texas till nått grill-homo som stått och glött i 10 år för att få "bättre" råsa stek

En kul detalj är ju att alla erkända America-entusiaster (hej jag älskar usama och dess valuta, jag pluggar oljeborrning på distans och ska åka snaaaaart) känns igen direkt i tråden. Inte nödvändigtvis något positivt, men som sagt, kul detalj

Perversa bögar åsido.
I denna tråd hittar man fler än inga Japan-entusiaster (hej jag älskar japan och dess kultur, jag pluggar japanska på distans och ska åka snaaaaart). Att de fortfarande inte åkt till japan och dess kultur, jag pluggar japanska på distans och ska åka snaaaaart kan bero på att det är hiskeligt dyrt och knappast något man kombinerar med arbetslivet om man inte är specialintresserad av mer än hej jag älskar japan och dess kultur, jag pluggar japanska på distans och ska åka snaaaaart.
Vidare, varför åka till japan för att äta "riktig" sushi av en hentai-gei när man kan finna en tvättäkta hentai-gei (osäker på om kocken är pervo eller bög eller ens finns) med 10 år i bakfickan i stan? Inte för att jag känner till någon :/ (närmsta man hittat något "riktigt" är hötorgshallen på ett litet osynligt inklämt ställe, för några år sedan, men antagligen räknas inte ens det enligt experterna).

Och nej, fisk smakar inte mycket.

EDIT: Varför nappar jag på trollägg?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker det är väldigt gott. Jag blir dock förvånad när jag ser att folk ännu inte ätit det... har ju funnits hur länge som helst? Att det är en fluga kan jag hålla med om, den har ju dock pågått även den hur jävla länge som helst. Första gången jag åt sushi var jag väl runt 10 år (fyller 26 i år).

Inget "främmande" eller extremt på något vis alls tycker jag, ungefär lika "spännande" som en random kebabrulle. Är även förvånad hur man i dagsläget kan vara så fientlig mot mat som inte är potatis, sås och kött. En del har inbankat i hjärnan "rå fisk"... shit slår vad om att en del av er käkar sill på midsommar.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk

Det "gröna kletet" är väl wasabi?

Jag kan väl inte direkt påstå att jag älskar sushi. Beror på. Mår man bra, kan ta det lugnt t.ex. en fredagskväll, så kan det vara jävligt gott. Men inget jag hade velat stressa i mig till lunch. Tycker också man blir sådär gott mätt av det. (Jag är spinkig så bryr mig inte om kalorier), men om man trycker i sig en pizza kan iaf jag få en sån där riktigt äckelkänsla. Man känner sig helt slabbig och kan ge sig fan på att man kommer ge ifrån sig diverse mängder metangas lite senare. Av sushi däremot känner man sig sådär gött och frächt mätt ;).

Permalänk
Musikälskare

Efter över en månad i Tokyo så är det självklart att man älskar sushi

Åt det till frukost ibland ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag är inte mycket för firre i allmänhet, men jag gillar löjligt nog vegsushi. Tycker bäst om formatet och ingefäran :D.

Men om vi snackar råbiff så är jag med på banan, det är en av mina absoluta favoriträtter. Mina två favoriter serveras på Kåken och Mäster Anders här i Stockholm. Jag tror att de skrapar köttet snarare än maler det på Kåken, vilket ger en strutkur på biffen som nästan, nästan gör mig lite kåt. Köttsmaken blir ju inte så framträdande, men någon annan ton finns där som gör det sjukt gott... blod? Råbiff är dock något jag aldrig skulle beställa på en resturang där jag inte känner mig trygg. En bra råbiff är fucking ace, men så fort den faller ett snäpp i kvalitet - säg att färsen är för finmalen eller att man får coctailcapris till - så blir man påmind om att det är en klump rått kött man har på tallriken :(.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

jonascs beskrivning av en fin råbiff gjorde mig nästan lite kåt, hahaha

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Namma-namma! Sushi, det är för gott det!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bud_bundy:

Då köper du stora portioner eller? Jag brukar köpa 5-7bitar. Annars så mår jag helt klart bättre i magen av att ha ätit suchi än en j-vla pizza.
hehe

Jag brukar köra på 11 eller 12 bitar. Dock har jag noterat att storleken varierar kraftigt. Finns ett ställe på Aschebergsgatan som serverar riktiga monster. De är omöjliga att äta i en tugga. Det bästa är att det är rätt mycket fisk också och inte bara ris. Dock håller de inte jättebra kvalité i övrigt. Typiskt ställe för kvantitet istället för kvalité.

Sen vill jag påpeka för personen som ätit skorpion att det är en enorm skillnad mellan skorpioner och kräftor. Det senare är, som namnet antyder, ett kräftdjur. Skorpioner är däremot ett spindeldjur. Visst finns det ett visst släktskap i och med att båda är leddjur men även insekter och mångfotingar faller under samma kategori. Vill du äta något som bor under en sten som är släkt med kräftor behöver du bara leta upp en gråsugga som är ett landlevande kräftdjur, komplett med gälar. Dock oklart om de smakar kräfta.

Det var dagens biologilektion.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Väldigt gott! Äter det inte särskilt ofta, men när det händer går jag därifrån nöjd och skönt mätt. Känns "renande" på någe vis.

Permalänk
Medlem

Brukar käka sushi till lunch åtminstone nån gång i veckan eller så. Sushi är NOM-NOM-NOM.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Har inga problem med rå fisk eller fisk i allmänhet men just sushi smakar som musslor dvs sjögräs det blir lite bättre i sojan men sen har jag svårt för wasabin och nästan alla starka rotfrukter som pepparrot (ger mig kväljningar om det hamnar i munnen).
Blir yakitori eller yakiniku (min favorit) om jag går och käkar japanskt.

Gjorde friterad fläskfilé i sushirulle, det var ganska gott sen dopp i soja eller sötsurzåz.

Permalänk
Medlem

Fisk är lite utomjordisk och ska jag äta den ska den vara helt tillagad. Har provat lite grann men inget för mig, gillar inte ens gravad lax. Wasabisåsen är dessutom vidrig.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Har aldrig ätit sushi. Äter för övrigt inte fisk längre om jag kan undvika det.

Permalänk
Medlem

Själv älskar jag sushi, men äter vegetarisk sådan. Har varit helvegetarian (eller egentligen halv då jag äter löpe som finns i ost) i några år nu och älskade även fisk-sushin men är inte alls sugen på det längre faktiskt (trots att jag nyligen börjat äta fisk som jag vet var den kommer ifrån, fast sällan).

Något av det bästa med sushin är ju att man efter man ätit så känner man sig så nöjd, inte alls den typiska mättnadskänslan som man kan få av för mycket fett och kolhydrater t. ex. Är det någon som känner igen sig? Det är bara en härlig mättnadskänsla, skiljer sig även från när iaf jag ätit riktigt nyttig god mat också, det är något särskilt med sushi

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk

Av nån jävla anledning är jag riktigt sugen på sushi nu.. Jävla osis att klockan är 01:00 och att man befinner sig nån mil från närmsta stad ;).

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte sushi. Inte hittills iallafall men det kan kanske ändras om jag får äta ordentlig sushi någon gång. Har bara käkat rätt dålig sådan hittills som än så länge bara smakat mest salt och soja. Ingen höjdare.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Sushi good. Poll alternatives bad. Did not vote.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Faktiskt aldrig provat äta sushi, och känner inget sug för att göra det heller, men visst blir jag bjuden så. Jag är inte så mycket för rått kött i allmänhet (lagom röd i mitten går min gräns). Rå fisk har jag inget emot i sig, men det verkar ju inte vara någon delikatess med just sushi.

Jag menar, wasabi... jaha, lite starkt.
Soja. Mhm.
Ris. Ok.
Råa firren. - Är det detta som ger en sån orgasm?

Nu låter jag väldigt tråkig och fyrkantig, men jag gillar annars att prova på nya saker som i alla fall låter gott eller intressant.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower