Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Apple släpper Safari 5

Permalänk
Melding Plague

Apple släpper Safari 5

Trots att Steve Jobs utelämnade nyheterna om Safari från öppningstalet av WWDC lanseras en ny version av webbläsaren.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

vad är bing ? hahaha nej då. men varför bing i Safari ?

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaa_kola:

vad är bing ? hahaha nej då. men varför bing i Safari ?

Varför ska inte användarna få använda vilken sökmotor dom vill?

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Vem använder fortfarande Yahoo är frågan? Senast var väl en vecka i slutet på 90 talet.

Permalänk
Inaktiv

Bing låter jättekonstigt. Google är väl enligt allmänheten (och enligt mig med för den delen) bättre. Dessutom konkurrerar Apple med Microsoft på fler områden, låter konstigt att använda Bing som standard.

Permalänk
Medlem

Tror Bing snarare riktar sig till en annan grupp än Google på ett sätt. Som jag fått för mig är det användbart när man kanske letar resturanger, aktiviteter, resor osv. Då man iallafall ska kunna kolla vilka resturanger som finns i närheten där man vill vara, och kolla recensioner.

Inte använt det dock. Känns som Microsofts sista utväg att ta sig på fötter igen.

edit, nja verkar inte funka särskilt bra för det heller haha. Känns mer som ett sämre Google.

Permalänk
Medlem

Inte precis trevlig stämning mellan Apple och Google just nu om apple tar in forna ärkefiendens sökmotor som standard. De flesta användare skiter säkert vilket och byter men ett företagsmässigt F U till google är det definitivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Tror Bing snarare riktar sig till en annan grupp än Google på ett sätt. Som jag fått för mig är det användbart när man kanske letar resturanger, aktiviteter, resor osv. Då man iallafall ska kunna kolla vilka resturanger som finns i närheten där man vill vara, och kolla recensioner.

Inte använt det dock. Känns som Microsofts sista utväg att ta sig på fötter igen.

edit, nja verkar inte funka särskilt bra för det heller haha. Känns mer som ett sämre Google.

Ja Bing skulle säkert kunna vara jättebra, jäkligt bra bildsökning har det och efter att ha sett demonstrationen på deras nya kartfunktioner förstår man att det kan bli något stort i framtiden, men just nu är det ju katastrof. Man får ju helt värdelösa sökresultat. Skulle söka på något som t.om var Microsoftrelaterat, fick typ upp en kinesisk sida om saken och sen massa konstiga nyhetssidor som egentligen inte sa nåt. Första Google-resultatet var en sida med en länk där man kunde ladda ner.

Microsoft Security Essentials var det förresten, och ser nu när jag söker att det funkar bättre men ändå en hel del skumma länkar. Kan säkert bli nåt, är ju än så länge Beta

Permalänk
Medlem

Ytterligare en av alla dessa olika webbläsare.
Vilka är för- och nackdelarna med denna då?

En nackdel ser jag direkt, den verkar inte finnas för Linux.

Permalänk
Skrivet av Huddit:

Vem använder fortfarande Yahoo är frågan? Senast var väl en vecka i slutet på 90 talet.

Yahoo är tydligen den näst största sökmotorn i USA, även om den är försvinnande liten jämfört med Google så har den en viss userbase.

Ska precis uppdatera nu, ska bli intressant att se hur mycket bättre femman är än fyran.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Inaktiv

Verkar sakna extensions?

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Verkar sakna extensions?

"Probably one of the least expected—but coolest—parts of Safari 5 is the announcement that the application will support secure and signed extensions that run in the browser. Without seeing any of the documentation for the developer program (which we will detail when we get our hands on it), we can’t speculate too much on how deeply one might hook into Safari."
Safari 5: faster, less clutter, secure browser extensions

Edit: Readerfunktionen verkar riktigt grym, synd att den inte fungerar bra med Sweclockers bara.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dr slizer:

"Probably one of the least expected—but coolest—parts of Safari 5 is the announcement that the application will support secure and signed extensions that run in the browser. Without seeing any of the documentation for the developer program (which we will detail when we get our hands on it), we can’t speculate too much on how deeply one might hook into Safari."
Safari 5: faster, less clutter, secure browser extensions

Edit: Readerfunktionen verkar riktigt grym, synd att den inte fungerar bra med Sweclockers bara.

Ah...stödjer dom tillägg som apple bestämmer alltså?

Permalänk
Medlem

Den är snabb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

edit, nja verkar inte funka särskilt bra för det heller haha. Känns mer som ett sämre Google.

Svenska Bing är rätt värdelöst, men den amerikanska diton fungerar desto bättre (inte för svenska resultat då, men har personligen märkt att det är sällan jag faktiskt söker efter något svenskt).

Också intressant att nya Google designen är en kopia av Bing. Så helt fel ute med Bing verkar då inte Microsoft vara, då Google har börjat härma Bing på flera punkter.

Permalänk
Medlem

Den är snabb fast inte lika skön som Googel Chrome. Har testat den ett tag nu. När man scroll klickar på flera länkar så öppnas inte det i en ny flikar. Bara en flik som sedan uppdateras med den senaste klickade länken. Sen efter ett tags användande så börjar "menyn" man får upp när man högerklicka att blinka.

Edit: startade om Safari och nu funkar det att scroll klicka som det gör i alla andra webbläsare.

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom nu Apple fortsätter att hamra in HTML5 som ett stort plus i kanten för Safari, kan någon av er som använder 5:an redovisa vilken poäng den ger i HTML5-test?

Länk: The HTML5 test - How well does your browser support HTML5?

Permalänk
Skrivet av kimtjik:

eftersom nu apple fortsätter att hamra in html5 som ett stort plus i kanten för safari, kan någon av er som använder 5:an redovisa vilken poäng den ger i html5-test?

Länk: the html5 test - how well does your browser support html5?

136

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

aldrig testat safari (bortsett från den som finns i telen) men ska faktiskt testa denna

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Loadar snabbt osv. Men jag kan inte göra snabel-a i safari. Den trycker upp någon annan ruta då istället. Någon som vet hur man tar bort det eller hur det är tänkt att man ska göra sitt snabel a XD ?

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dr slizer:

Ok, då har Safari gjort ett skutt upp i listan. Det tycks som det är förblir fortsatt jämt skägg - jag undrar om det var automatisk association pga din avatar? - mellan Firefox, Safari och Chrome under det här året. Lanseringsdatum förändrar tillfälligt lite bilden, men enligt förtester av Firfox 4 och nuvarande och kommande Chrome blir stödet ganska jämt. Det finns en annan sida bra kontinuerliga analyser: When can I use...

Nuvarande Firefox 3.6 får 101 i html5-testet. Däremot blev jag förvånad över att Midori får hela 138! Dessutom är Midori imponerande snabb; enklare än de andra, fast är ju å andra sidan ett i jämförelse litet projekt, och gör det en läsare ska göra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sgart:

Loadar snabbt osv. Men jag kan inte göra snabel-a i safari. Den trycker upp någon annan ruta då istället. Någon som vet hur man tar bort det eller hur det är tänkt att man ska göra sitt snabel a XD ?

alt + 2 funkar för mig, precis som vanligt.

Det är inte cmd + 2 som du trycker då? Detta laddar den andra länken i boockmarks bar.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denniz PoP:

alt + 2 funkar för mig, precis som vanligt.

Det är inte cmd + 2 som du trycker då? Detta laddar den andra länken i boockmarks bar.

Nix, trycker jag alt 2 kommer bara ett kort pipande ljud. Och i tex mozilla (eller alla andra textdokument osv egentligen) är det ctr alt 2 som behövs för ett snabel a

Men så fort jag kombinerar dom kommer tidigare upp. Eller vad det nu är

Värt att nämna är kanske att jag sitter på Win7 och inte OsX.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Skrivet av Sgart:

Nix, trycker jag alt 2 kommer bara ett kort pipande ljud. Och i tex mozilla (eller alla andra textdokument osv egentligen) är det ctr alt 2 som behövs för ett snabel a

Men så fort jag kombinerar dom kommer tidigare upp. Eller vad det nu är

Värt att nämna är kanske att jag sitter på Win7 och inte OsX.

Provat altgr+2?

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Vilken smyglansering, jag brukar ändå försöka hålla mig uppdaterad, men idag fick jag en överraskning när jag såg uppdateringen.

Prestanda är bättre, kommer inte ihåg exakt hur mycket jag hade i peacekeeper med Safari 4 men runt 3500 tror jag nu: Safari 5: 4705 Firefox 3.6: 2603

Bra nyhet, lite förvånande med binng, men jag gissar att Microsoft är mindre konkurrent för Apple idag än vad Google är.

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr slizer:

Provat altgr+2?

Det funkade. Stört att det inte ska gå med alt på vänstersidan. Tack!

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

låter konstigt att använda Bing som standard.

Google är standard.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr slizer:

jag testa precis och får 138 i safari.

Dock får jag 142 som score i Chrome!

Plus att när safari skulle ladda sidan frös det datorn vilket inte hände i Chrome!

Använder Chrome v 6.0.401.1

Permalänk
Medlem

Är menyerna i safari 5 på svenska eller engelska? Orkar inte installera för att det ska visa sig att de är på engelska, då väntar jag hellre på den svenska versionen.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av dr slizer:

woho! Fick 142 med Chrome