Microsoft lovar satsning på PC-spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Och ändå säljs det fler spel till PC än till konsoller.

Jag tror inte att pc-spel marknaden är större än konsolerna.

Ovetenskapligt som bara den men här är nuvarande försäljningtoppen från tre sidor:
Best Sellers - GAME.co.uk
WEBHALLEN.com - Spel
Games - Top Selling Titles - Play.com (UK) - Free Delivery

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krafs:

De kan ju börja med att bygga in stöd för att stänga av den där jävla Windowstangenten. Att man fortfarande ska behöva bryta bort knappfan eller tanka program för det efter 15 år är ju löjligt.

Haha, är du seriös? Hur feta fingrar eller dålig motorik måste man ha för att störa sig på nåt sånt? Du vet att det finns en uppsjö av program för att inaktivera knappar på tangentbordet, eller?

Permalänk
Medlem

En bättre lösning för dig hade nog varit att kapa bort fingret som råkar stöta till windowstangenten hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Jag tror inte att pc-spel marknaden är större än konsolerna.

Ovetenskapligt som bara den men här är nuvarande försäljningtoppen från tre sidor:
Best Sellers - GAME.co.uk
WEBHALLEN.com - Spel
Games - Top Selling Titles - Play.com (UK) - Free Delivery

Som noterat innan, du får inte glömma av de digitala plattformarna för spelförsäljning så som Steam, EA Store och massa andra. Säljs nog en hel del spel där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EgoOo:

Som noterat innan, du får inte glömma av de digitala plattformarna för spelförsäljning så som Steam, EA Store och massa andra. Säljs nog en hel del spel där.

Ja självklart
Och man måste även ta i beräkningar att spel som produceras till moderna pc maskiner även måste fungera på konsoler med hårdvara som har många år på nacken (6-7 år?).

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Lirade klart Fable 2 igår ^^ Längtar efter 3an Har länge velat ha en konsol, för många av de intressanta spel som släpps är riktade till konsol och finns inte till PC. Vilket är lättare då man slipper tampas med tillräckligt kraftig hårdvara, buggiga drivrutiner, patcher osv.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Jag tror inte att pc-spel marknaden är större än konsolerna.

Ovetenskapligt som bara den men här är nuvarande försäljningtoppen från tre sidor:
Best Sellers - GAME.co.uk
WEBHALLEN.com - Spel
Games - Top Selling Titles - Play.com (UK) - Free Delivery

tror du har fel där, inte alla som har råd att både ha consol och PC, å PC är nästan ett krav idag att ha,
så de är långt många fler som har PC än consoler...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av Segas:

Haha, är du seriös? Hur feta fingrar eller dålig motorik måste man ha för att störa sig på nåt sånt? Du vet att det finns en uppsjö av program för att inaktivera knappar på tangentbordet, eller?

Jo, så varför inte ha funktionen inne i spelet från början?

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

tror du har fel där, inte alla som har råd att både ha consol och PC, å PC är nästan ett krav idag att ha,
så de är långt många fler som har PC än consoler...

Många har en PC, men färre spe4lar nog på den.
En konsol kostar långt mindre än en duglig spel-PC. Sen bör man tillägga attd et är sjukt mycket större piratkopiering på PC-fronten vilket klart drar ner intäkterna, och expansioner/DLC säljer bättre till konsol.
Konsolspelen kräver mindre patchar, är lättare/billigare att utveckla till då du slipper anpassa till olika hårdvara, inga problem med övrig mjukvara etc.
FPS är lättast på PC, men roligast på konsol (mer utmaning), RPG är grymt mycket bättre på konsol, J-RPG samma sak, RTS är dock i det närmsta ospelbart på konsol :/
Vill man vara på den säkra sidan så har man både en PC och en konsol, även om jag ska erkänna att jag på sista tiden spelat mer på konsol pga den sköna kontrollen m.m. MEn det viktigaste är väl enligt min mening att det fortfarande släpps vettiga spel, vi vill inte bara ha Wii-casual titlar, oavsett plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

tror du har fel där, inte alla som har råd att både ha consol och PC, å PC är nästan ett krav idag att ha,
så de är långt många fler som har PC än consoler...

Jo det är nog många som har konsoler och pc´s. Dock så är försäljningen av spel till konsoler bättre (varför har game tex marginaliserat pc hörnan i deras fysiska butiker?)- och det är en gissning utan några som helst statistik eller försäljningslistor.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Jag tror inte att pc-spel marknaden är större än konsolerna.

Ovetenskapligt som bara den men här är nuvarande försäljningtoppen från tre sidor:
Best Sellers - GAME.co.uk
WEBHALLEN.com - Spel
Games - Top Selling Titles - Play.com (UK) - Free Delivery

Du läste alltså inte hela artikeln?

"Att persondatorn är den dominerande spelplattformen döljs ofta i statisk som baseras på försäljning i fysiska butiker. Det blir allt vanligare att PC-spel köps på nätet via tjänster som Steam samtidigt som titlarna ofta är aktuella längre, både på traditionellt vis och med abonnemangsbaserade affärsmodeller."

samt

"From core games like "Fable III" to casual, social and Facebook titles, more gaming happens on Windows than anywhere else."

Skrivet av Segas:

Haha, är du seriös? Hur feta fingrar eller dålig motorik måste man ha för att störa sig på nåt sånt? Du vet att det finns en uppsjö av program för att inaktivera knappar på tangentbordet, eller?

haah! Läs om hans inlägg -.- han skrev faktiskt "...eller tanka program för det efter 15 år är ju löjligt."

Gillar folk som läser inlägg innan dom argumenterar tillbaka

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Jag tror inte att pc-spel marknaden är större än konsolerna.

Ovetenskapligt som bara den men här är nuvarande försäljningtoppen från tre sidor:
Best Sellers - GAME.co.uk
WEBHALLEN.com - Spel
Games - Top Selling Titles - Play.com (UK) - Free Delivery

Ja läs texten i artikeln så förstår du att i butik kanske det säljs mer spel
men räknar du med onlinespelande & nätköp så har kanske tom alla konsoller svårt & konkurera (åtminstånde i europa)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Så om en artikel säger att det är så- så är det så... Allrighty.
Och ja, jag läste vad som skrevs och jag står fast vid mitt första inlägg i denna tråd om att jag tror på det hela först när jag ser det. Pc som den största spelplattformen tillhör nog historian- varför är det så att de flesta utvecklare anpassar sina spel till (den föråldrade) tekniken som sitter inne i xbox360/ps3.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Jo det är nog många som har konsoler och pc´s. Dock så är försäljningen av spel till konsoler bättre (varför har game tex marginaliserat pc hörnan i deras fysiska butiker?)- och det är en gissning utan några som helst statistik eller försäljningslistor.

Vem köper pc-spel i affär när man kan köpa direkt från digitala distributörer? Visst, ni finns där ute. Jag föredrar dock att handla från steam, impulse, direkt från spelförlag och utvecklare.

Ser man bara på siffror från detaljhandeln får man inte med all statistik över pc-försäljningen. Så gör inte det och dra inte slutsatser som med all sannolikhet inte stämmer med verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Jo det är nog många som har konsoler och pc´s. Dock så är försäljningen av spel till konsoler bättre (varför har game tex marginaliserat pc hörnan i deras fysiska butiker?)- och det är en gissning utan några som helst statistik eller försäljningslistor.

Skrivet av astrob0y:

Så om en artikel säger att det är så- så är det så... Allrighty.
Och ja, jag läste vad som skrevs och jag står fast vid mitt första inlägg i denna tråd om att jag tror på det hela först när jag ser det. Pc som den största spelplattformen tillhör nog historian- varför är det så att de flesta utvecklare anpassar sina spel till (den föråldrade) tekniken som sitter inne i xbox360/ps3.

Jag lägger mig i här. Du måste se på allt spelande och inte bara på nya titlar som kommer ut. Hur många är det som sitter på pc och spelar web-spel, gratis mmo, gamla spel och så vidare. Sammantaget är nog pc den största spelplattformen. Att pc halkat efter gällande nya titalar är en annan fråga.

Permalänk
Medlem

Dom kan lova hur mycket dom vill, vi alla vet om att det inte kommer bli nån satsning på PC. Xbox med sitt medföljande Live är Microsofts lilla kärleksgosse som inte blir piratkopierad lika mycket...

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejo:

Dom kan lova hur mycket dom vill, vi alla vet om att det inte kommer bli nån satsning på PC. Xbox med sitt medföljande Live är Microsofts lilla kärleksgosse som inte blir piratkopierad lika mycket...

jag är rädd för det jag med. Tack och lov finns det fler spel-utgivare/-vecklare än Microsoft. Jag kommer med största sannolikhet inte köpa denna generations konsoller. Jag har fullt upp med pc-spel. Jag vet att många ogillar steam och jag håller verkligen inte med dem. Jag hoppas på steam. På mer titlar där och större tillgänglighet. Jag har knappast råd att köpa alla spel jag önskar vid release. När steam har rabatt på spel som har ett par år på nacken tror jag det är många med mig som slår till. Och detta trots osäkerhet om man verkligen hinner spela spelet fullt ut eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejo:

Dom kan lova hur mycket dom vill, vi alla vet om att det inte kommer bli nån satsning på PC. Xbox med sitt medföljande Live är Microsofts lilla kärleksgosse som inte blir piratkopierad lika mycket...

HAHA så det blir den inte? 360 och Wii har lika stor piratscen som PC men inte lika omnämnd i media.

Visa signatur

(Core i5-760) (Innod3D GTX460 1GB OC @ SLi) (Asus P7P55D-E PRO) (4GB Corsair XMS3 DDR3 1600MHz) (Caviar Black 500GB) (BenQ G2420HDBL) (Fractal Design Define R3 Black Pearl) (Fractal Design Newton R2 800W) Steel? We have no butter, but I ask you - Would you rather have butter or guns? Shall we import lard or steel? Let me tell you, Preparedness makes us powerful. Butter merely makes us fat. Lard?

Permalänk

Att spelutvecklare verkar överge pcplattformer till förmån av konsol tror jag mest på att de ser fördelar med 'vendor lock in', d.v.s. att låsa deras produkt till en viss plattform där de kan ta ut ett högt pris och mindre problem med konkurrens och piratkopiering. Just denna 'vendor lock in' sätter dessutom konkurrensen ur spel och det kan bli som det är idag att alla nya spel kostar typ lika mycket, och att ett stort företag som MS håller en kvalités kontroll, som minskar utbudet.

Att MS satsar för att hålla Windows plattformen som en bra grund tror jag på, speciellt då directx m.m. inte bara används spel. För att få speltillverkare att välja pc plattformen, så får marknaden visa att detta är det lönsammaste och bojkotta affärsmodeller som de ej gillar. I o.f.s. skulle då även marknaden bojkotta windows till förmån för gratis open source modeller som linux.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

MIndre problem emd piratkopiering är rent skitsnack, förutom ps3ans exclusiva titlar som 'r skräp ändå så spelar mindre roll

Men exklusiva titlar på olika plattformar elelr exklusiv DLC är något vi får leva med, det är så det ser ut och kommer att se ut i framtiden med. Ser inte varför där skulle vara fördel med vendor lock in på konsol, de kan använda samma sak på PC plattformen.

Visa signatur

(Core i5-760) (Innod3D GTX460 1GB OC @ SLi) (Asus P7P55D-E PRO) (4GB Corsair XMS3 DDR3 1600MHz) (Caviar Black 500GB) (BenQ G2420HDBL) (Fractal Design Define R3 Black Pearl) (Fractal Design Newton R2 800W) Steel? We have no butter, but I ask you - Would you rather have butter or guns? Shall we import lard or steel? Let me tell you, Preparedness makes us powerful. Butter merely makes us fat. Lard?

Permalänk
Medlem

" gratis open source modeller som linux. " Det tvivlar jag starkt på att marknaden skulle göra. Förstår inte hur alla linux fanbois argument med OMG det är open source det är jätte bra för då slipper man ebtala och FU windows användare för ni måste betala licenspengar osv. Bara för något är Open source gör det inte till en bättre produkt.

Visa signatur

(Core i5-760) (Innod3D GTX460 1GB OC @ SLi) (Asus P7P55D-E PRO) (4GB Corsair XMS3 DDR3 1600MHz) (Caviar Black 500GB) (BenQ G2420HDBL) (Fractal Design Define R3 Black Pearl) (Fractal Design Newton R2 800W) Steel? We have no butter, but I ask you - Would you rather have butter or guns? Shall we import lard or steel? Let me tell you, Preparedness makes us powerful. Butter merely makes us fat. Lard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejo:

Dom kan lova hur mycket dom vill, vi alla vet om att det inte kommer bli nån satsning på PC. Xbox med sitt medföljande Live är Microsofts lilla kärleksgosse som inte blir piratkopierad lika mycket...

Du tror inte dem har tänkt som jag skrev här? Givetvis är det ju spekulationer från min sida. Men man tycker ju att dem borde försvara Windows mot Mac. Om dem inte vill att Mac ska få monopol inom denna marknaden.

Skrivet av BlommaNN:

Detta kan faktiskt bli enormt positivt för oss pc spelare därför att med Apples framgångar tror jag att Microsoft har börjat fundera på hur de ska skydda sitt enorma försprång på pc marknaden, därför att den största anledningen till att folk väljer pc istället för mac är just därför att spelen fungerar mycket bättre på pc. Och givetvis är xbox delen viktig för Microsoft men det är trots allt Windows som gjort Microsoft var det är idag. Därför kan detta leda till att pc:n kanske äntligen kan få några riktigt bra pc exklusiva spel.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Hedersmedlem

Har MS anställt någon riktigt bra chef? De måste ju i alla fall kickat någon och nyanställt någon efter Vista, eftersom efter Vista har ju MS bara blivit bättre Och nu det här.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Haha, är du seriös? Hur feta fingrar eller dålig motorik måste man ha för att störa sig på nåt sånt? Du vet att det finns en uppsjö av program för att inaktivera knappar på tangentbordet, eller?

Alla har inte samma skills som du kanske har. Det finns nåt som heter feltrycknining. Blir det stressigt är det lätt att man trycker fel knapp, det händer mig ofta. Jag har en förbannat förmåga att trycka chat knappen i COD5 och åkt dit väldigt mycket pga det. Antingen flyttar man den eller tar bort funktionen

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ellehbg:

Ett nytt fsx hade inte varit fel. Synd att Creative Assembly (Age of Empires) blev nedlagt...

Huh? CA lever fortf och gör Shogun 2 Total War.

Skrivet av Hunter(Swe):

Det finns nåt som heter feltrycknining. Blir det stressigt är det lätt att man trycker fel knapp, det händer mig ofta. Alla har inte samma skills som du kanske har. Jag har en förbannat förmåga att trycka chat knappen i COD5 och åkt dit väldigt mycket pga det. Antingen flyttar man den eller tar bort funktionen

Flytta den själv?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Skrivet av Mupp3n:

Huh? CA lever fortf och gör Shogun 2 Total War.

Kommer det ett nytt shogun NICE !!!! när ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asheileon:

Kommer det ett nytt shogun NICE !!!! när ?

Total War

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mupp3n:

Huh? CA lever fortf och gör Shogun 2 Total War.

Flytta den själv?

Chatt knappen alltså :D. Nu menar jag inte att du ska bända bort knappen utan bara reconfiga den till en annan knapp. Fan jag är lite flummig i värmen hahaha

Jag vet att det finns en Windows Logo knapp disabler Improve Gaming Experience in PC by Disabling Windows Key

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

talk i cheap....
crappy consol ports dont make any1 happy...
för övrigt så tror jag att jag skulle föredra en uppföljare till starlancer
men freelancer rockade fett med(lite inofficiell uppföljare)

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Annat är svaret såklart!

Spelar fortfarande på min ps2a och gamecube! <3

Dessutom så tror jag att det är en skillnad mellan fysiska kopior och digitala utav spel.

Alltså, fysiska spel köper man ju endast till konsoler medans till pc köper man ju "digitala kopior" a.k.a Cd-keys! ^^ går inte att jämföra varandra lätt jue!