Permalänk
Medlem

CDBOOT: Cannot boot from cd (Code 5)

Hej! Jag har lite problem att få datorn att läsa min XP-skiva (bränd). Varje gång jag försöker får jag upp meddelandet "CDBOOT: Cannot boot from CD (Code 5)" och datorn startar från hårddisken istället. Jag har provat med både IDE- och SATA-läsare, och ingen av dem fungerar. Följande finns i datorn:

* Moderkort: Asus M2N-VM DVI
* Processor: AMD Athlon 64 X2 2.5 GHz
* Operativsystem: Ubuntu 10.04 (har problem att starta X; måste göras manuellt varje gång)

XP-skivan fungerar finfint i andra datorer, det är bara just den här datorn som den verkar ha problem med. Nån som har en lösning?

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

De två DVD-läsarna jag har provat är dessa:
* JLMS XJ-HD166S (IDE)
* Optiarc DVD-RW AD-7203S (SATA)

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Dålig XP skiva.

Använd 1 hårddisk och 1 DVD (USB minne) i taget.

Sen ställer du väll master/slave rätt på IDE DVD läsare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lunait:

Hej! Jag har lite problem att få datorn att läsa min XP-skiva (bränd). Varje gång jag försöker får jag upp meddelandet "CDBOOT: Cannot boot from CD (Code 5)" och datorn startar från hårddisken istället. Jag har provat med både IDE- och SATA-läsare, och ingen av dem fungerar. Följande finns i datorn:

* Moderkort: Asus M2N-VM DVI
* Processor: AMD Athlon 64 X2 2.5 GHz
* Operativsystem: Ubuntu 10.04 (har problem att starta X; måste göras manuellt varje gång)

XP-skivan fungerar finfint i andra datorer, det är bara just den här datorn som den verkar ha problem med. Nån som har en lösning?

Har du provat med original XP-CD?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du provat med original XP-CD?

Nej. Ska försöka få tag på en så får vi se om det funkar. Fast saken är den att detta är på en av studentkårens datorer så det är universitetets licens, så jag vet inte vart de har sina original-CDs.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Nu har jag provat med en annan CD och det funkar inte heller. Hittade det här på Microsofts hemsida: Download details: Windows XP Home Edition Utility: Setup Disks for Floppy Boot Install

Måste bara få tag på en floppy-kabel som passar...

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Det löste sig, installerade det via USB istället.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Hedersmedlem

Gött att det löste sig!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)