SSD sommaren 2010

Permalänk
Melding Plague

SSD sommaren 2010

Nu är det äntligen dags för en ny runda SSD-tester. Denna gång uppdaterar vi operativsystemet till Windows 7 Ultimate och börjar bygga på en ny prestandadatabas med de senaste modellerna på marknaden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Observera att denna artikeln får ses som work in progress. Vi kommer att uppdatera med fler enheter allteftersom de dyker upp i labbet. Näst på tur är Crucial C300 som vi arbetar på men har stora problem att få konsistenta resultat ifrån.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

Precis vad som behövdes!

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Trevligt, men varför inte intel 80 gb?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MooDHooDs:

Trevligt, men varför inte intel 80 gb?

Den finns med, taget från det gamla testet.

Borde dock föra ihop de båda testerna, eller göra om de gamla.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

OCZ eller Corsair är ju lätt bästa valen.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av REALIN:

OCZ eller Corsair är ju lätt bästa valen.

Men även dom som tömmer plånkan mest men ska man vara värst så kostar det

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

nu förstår jag inte, ni säger att intels är billig med ett pris på 25 kr per gb medans ni säger att corsair force är dyr med ett pris på 25 kr per gb.

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Medlem

nice att ni bygger ut databasen . trevligt test.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av dookie95:

nu förstår jag inte, ni säger att intels är billig med ett pris på 25 kr per gb medans ni säger att corsair force är dyr med ett pris på 25 kr per gb.

Corsair Force (antar du menar den) föll i pris igår med ett par hundralappar. Vi kommer att uppdatera omdömena baserat på dagens prissättning inom kort.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dookie95:

nu förstår jag inte, ni säger att intels är billig med ett pris på 25 kr per gb medans ni säger att corsair force är dyr med ett pris på 25 kr per gb.

För att det ska bli billigare ju mer GB du köper. Här är det ju likadant.

Har en WD black 500GB för 560:- kronor samma pris/GB som en 2TB för 1750:-?

(inets ca priser)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Bra test! Dock så är ssd:enheterna fortfarande påtok för dyra. 3000kr är lite väl saftigt.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

Lär bli en Corsair en vacker dag, gött att dom även kan göra ssd

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem

När var det Intel skulle släppa sin nästa generation SSD? Skulle vara trevligt om vi kunde få lite pressade priser.

Permalänk
Medlem

G2:an fick en del styck i skrivhastigheterna men för så länge den bara ska läsa rockar den fortfarande. Då kan jag vara nöjd med den och slipper tänka på att införskaffa en ny tills jag får den knasiga iden att bygga en ny dator

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Intels ssd är ju inte bra på skriv, hur viktigt är detta om man tänker lägga operativsystemet på disken?
Och vänta tills det kommer bra diskar med stöd för Sata 6gb/s, finns ju en ute eller som skall släppas snart. Vore roligt att se hur den presterar. Se till att testa den SweC!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Observera att denna artikeln får ses som work in progress. Vi kommer att uppdatera med fler enheter allteftersom de dyker upp i labbet. Näst på tur är Crucial C300 som vi arbetar på men har stora problem att få konsistenta resultat ifrån.

Kommer ni ta med någon A-Data enhet? Inet har NS391S-32GM-B för ett ganska låg pris så det skulle vara kul med lite prestandatester.

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att Intel´s 40Gb känns slö hade förväntat mig bättre prestanda men va lite för snål för att köpa 80Gb:arn
Får bli 1 eller 2 till 40Gb i Raid0

Väldigt bra med en utökad databas över SSD

Permalänk
Medlem

Riktigt fina tester Jag har aldrig haft en ssd men när det blir en blir det Corsair eller OCZ

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Skrivet av Fridlyst:

Och vänta tills det kommer bra diskar med stöd för Sata 6gb/s, finns ju en ute eller som skall släppas snart.

Om ens moderkort inte stödjer SATA 6 Gb/s, hur kopplar man då in den via kontrollerkort?

Skrivet av Chenz:

När var det Intel skulle släppa sin nästa generation SSD? Skulle vara trevligt om vi kunde få lite pressade priser.

Släpps dom inte vanligtvis på hösten?

Permalänk

Ni testade ju som sagt bara vissa modeller i serierna, men presterar de andra modellerna i samma serie liknande eller?

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberkyckling:

Ni testade ju som sagt bara vissa modeller i serierna, men presterar de andra modellerna i samma serie liknande eller?

Ju större storlek ju högre hastigheter rent generellt...

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Ju större storlek ju högre hastigheter rent generellt...

Det visste jag redan men det jag vill veta är hur stor skillnaden är mellan modeller med olika utrymme. Frågan var kanske lite luddigt skriven...

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Fan nu blev jag sugen på en SSD. Det trillar snart in lite sommarjobbspengar på kontot.
Trevlig läsning som vanligt. Men finns det bara TRIM på de där det nämns i texten? Är det ingen nackdel att det saknas?

Permalänk
Medlem

Det stora prisraset det var snack om förra sommaren uteblev alltså.

Hade turen att fånga en crucial M255 128Gb för 2700:- innan priset sprang iväg.

Permalänk

Gief X-25 80 GB nu!
Väldigt bra test f.ö, väldigt intressant men också väldigt dyrt...

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant med andra tester än syntetiska. Ibland kan de vara lite obalancerade tycker jag.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fridlyst:

Och vänta tills det kommer bra diskar med stöd för Sata 6gb/s, finns ju en ute eller som skall släppas snart. Vore roligt att se hur den presterar. Se till att testa den SweC!

Crucial C300 som Andreas säger att de håller på och testar har SATA 6Gb/s, och har funnits ute ett tag nu. Tyvärr så verkar det vara mycket problem med de diskarna. Kolla på Anandtechs recension för mer information om hur de presterar och deras problem.

Permalänk
Medlem

Förtroendet för Corsair bara stiger för min del, kvalitetsnätagg, fina chassin, SSD-diskar bland de snabbaste på konsumentmarknaden. Duktigt folk

Men gällande SSD trots allt i all allmänhet, priset måste neeeeeer

Fint test för övrigt

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Ctrl:

Skulle vara intressant med andra tester än syntetiska. Ibland kan de vara lite obalancerade tycker jag.

Det är en stor diskussion som vi kan ta i en annan tråd, men PCMark Vantage är inget renordlat syntetiskt test utan innehåller även en hel del applikationsbaserade sekvenser. Finns ett whitepaper på Futuremarks hemsida om du är vill kika på detaljerna: http://www.futuremark.com/pressroom/companypdfs/PCMark_Vantag...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015