Permalänk

Speldator 7k - kritik tack

Halloj!

Eftersom jag lider av halvdöd DVD-brännare, taskigt nätagg, trasslande grafikkort, förmodligen defekt moderkort och hårddiskar med trasiga block börjar det bli dags att ersätta komponenter, och då jag sitter med sockel 775 är det lika bra att uppgradera hela kitet.

Jag har redan chassi, och kylare på det då jag tänkt överklocka. Här nedan har vi då resten jag tänkt köpa:

Jag känner mig osäker på moderkort. Vet inte ens om jag riktigt kommer ha nytta av USB3.0 på ett skapligt tag, och utan SATA3 så kanske man skulle spara några hundra där på något billigare för att sedan göra en riktig uppgradering anpassad för SSD.

Några synpunkter eller förslag på vad jag kan eller borde göra annorlunda?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Lägg till typ 200kr på hådisken så får du dubbelt så mycket. Angående moderkortet så sparar du typ 150 kr att inte ha det så det spelar inte så stor roll.

Här är ett lite billigare:
https://www.inet.se/artikel/1901814/gigabyte-ga-p55-usb3

Visa signatur

[NZXT M59] [AMD Phenom2 X6 1055T] [Gigabyte GA-790XTA-UD4] [Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz] [XFX Radeon HD5770 1GB] [Corsair VX 550W 80+] [1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ]

Permalänk
Entusiast
Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

@edvarno
Jopp. Såg att jag kunde få riktigt saftiga diskar, men samtidigt vet jag inte vad jag ska med utrymmet till. Har 1TB för tillfället (och kan byta minst en hårddisk på garantin fortfarande) och lyckas inte fylla det. Har dessutom hellre fler hårddiskar än stora då mindre data går åt skogen om disken kraschar.

Blev det fel moderkort i din länk förresten? Det du länkade är exakt samma som jag har i min lista redan.

@Jonssown
Jag kollade lite tester på minnen och det verkade som i praktiken var skillnaden mellan 1333MHz och 1600MHz bara några enstaka procent även vid (icke forcerad) överklockning. På benchmarks var det milsvid skillnad, men praktiska testerna var näst intill identiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inkompetent:

@edvarno
Jopp. Såg att jag kunde få riktigt saftiga diskar, men samtidigt vet jag inte vad jag ska med utrymmet till. Har 1TB för tillfället (och kan byta minst en hårddisk på garantin fortfarande) och lyckas inte fylla det. Har dessutom hellre fler hårddiskar än stora då mindre data går åt skogen om disken kraschar.

Blev det fel moderkort i din länk förresten? Det du länkade är exakt samma som jag har i min lista redan.

@Jonssown
Jag kollade lite tester på minnen och det verkade som i praktiken var skillnaden mellan 1333MHz och 1600MHz bara några enstaka procent även vid (icke forcerad) överklockning. På benchmarks var det milsvid skillnad, men praktiska testerna var näst intill identiska.

Det måste blivigt fel länk. Okej då tycker jag du satsar på 500gb.

Visa signatur

[NZXT M59] [AMD Phenom2 X6 1055T] [Gigabyte GA-790XTA-UD4] [Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz] [XFX Radeon HD5770 1GB] [Corsair VX 550W 80+] [1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ]