FSP först till 80 Plus Platinum

Permalänk
Melding Plague

FSP först till 80 Plus Platinum

Fortron Source Power är först med att ta fram ett ATX-nätaggregat som certifieras med 80 Plus Platinum.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finns risk för att priset kommer överstiga vad man kommer kunna spara in på det.

Permalänk

haha, ser ju ut som deras billig agg

Permalänk
Medlem

Impressive!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Man hade ju väntat sig ett snyggare nätagg som verkligen skyltar med att det är 80+ Platinum, men nej då

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Coolt på sitt sätt men inte direkt vacker

Permalänk
Medlem

Borde skaffa ny kategori, 90+

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Otippat! Mycket bra, nu kommer aktörerna i nätaggens finrum också känna sig pressade att mata fram platinum agg. Inte för att FSP är dåligt men det finns ju helt klart andra aktörer med starkare varumärke på denna marknaden.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Coolt på sitt sätt men inte direkt vacker

Håller med MEN! det kan ses som ett stort plus. Här är ett företag som satsar på att göra kvalitetsprodukter istället för att förpacka skräp i snygga lådor. Det känns nästan lite unikt. Om priset blir vettigt är ett sånt där nätagg superbra i byggen med smal budget, och agget syns ju ändå inte utifrån.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Skrivet av mannen99:

Borde skaffa ny kategori, 90+

Ne, jag tycker att nästa nivå ska heta 80+ Adamantium! eller Mithril?

Permalänk

Får man bättre eller sämre effekt på 230V? Min tanke är att det borde bli större energiförlust på 230V då omvandlingen blir större?

Permalänk
Medlem

och jag som aldrig gillat FSP

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Coolt. FSP är ju en av de största tillverkarna av nätagg. Deras agg säljs både under FSP's eget märke och andras märken. FSP finns i många OEM datorer också där säkert just sådana här lösningar efterfrågas.
Kul att tekniken går framåt också för den delen

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

daxs att döpa om det till "90 plus" snart? (100plus efter det? ^^)

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Får man bättre eller sämre effekt på 230V? Min tanke är att det borde bli större energiförlust på 230V då omvandlingen blir större?

Det är effektivare när det drivs från 230v utav någon anledning vad jag har hört och sett.

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagts i tråden, varför inte styra upp en certifiering vid namn 90+?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

FSP gör bra grejer, men ack så fula!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen99:

Borde skaffa ny kategori, 90+

Anledningen till att de inte gör det och har valt att använda namn som inte i klartext talar om verkningsgrad är att det hade blivit mycket svårare att sälja nätaggregat som är certifierade för en lägre nivå. Även om det är bra med så hög grad som möjligt så spelar förstås pris och marknad(sföring) också in.

Permalänk
Medlem

Hoppas att de släpper en modulär 600W Modell av denna. då skulle jag köpa direkt! Struntar att den ser ut som skit, skall ha endå!!

Permalänk
Medlem

Trevligt, om jag ser den här i Sverige så blir det ett köp

Permalänk
Medlem

Utseendet skiter jag i. Dock så skulle jag vilja se en 200-250w med 80+ Platinum. Det vore något

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis så kommer denna på en bra prisnivå då det inte är nedlagt alltför mycket tid på att skapa ett överdrivet attraktivt plåtskal. Detta är nog inget för tonåringarna som vill ha ett nätaggregat som är blanksvart och lyser i regnbågens alla färger, men det är alltid bra med alternativ till corsair med flera.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

En liten lätt fråga, om nätagget har 100% verkningsgrad över hela fältet, blir inte nätdelen varm då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Utseendet skiter jag i. Dock så skulle jag vilja se en 200-250w med 80+ Platinum. Det vore något

Instämmer, men får man inte det och denna modell får en trevlig prissättning så lär det bli ett sådant

Permalänk
Medlem
Skrivet av white_rabbit_:

En liten lätt fråga, om nätagget har 100% verkningsgrad över hela fältet, blir inte nätdelen varm då?

Inte för att det är teoretiskt möjligt men, hade nätagget haft 100% verkningsgrad över hela arbetsområdet så hade det inte utvecklat någon värme, det stämmer.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av white_rabbit_:

En liten lätt fråga, om nätagget har 100% verkningsgrad över hela fältet, blir inte nätdelen varm då?

Nu förstår jag inte riktigt, ska försöka svara ändå.
Ju högre verkningsgrad, ju mindre värme.
100% verkningsgrad är fysiskt omöjligt att uppnå.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av white_rabbit_:

En liten lätt fråga, om nätagget har 100% verkningsgrad över hela fältet, blir inte nätdelen varm då?

stämmer bra det. inga förluster = ingen värme.

Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3

Permalänk

Ja det hade man inte gissat!

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Det är effektivare när det drivs från 230v utav någon anledning vad jag har hört och sett.

Om jag inte har helt fel så handlar det om att man vid 230V får mindre förluster på 230V sidan då denna sidan har en given resistans (samma delar i båda fallen) och då U=R*I och P=U*I => P=U*U/I => Mindre förluster på en given spänning och resistans.

/Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av skopetski:

Ne, jag tycker att nästa nivå ska heta 80+ Adamantium! eller Mithril?

Spelat mycket Runescape?

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB