Permalänk

PWR Fan?

Hej,

håller på att bygga ihop en dator, och är nästan klar (håller på med att koppla in fläktarna.) På mitt moderkort (ett Gigabyte GA-P55-USB3) hittar jag bara tre uttag för fläktar (SYS Fan 1 och 2 och PWR Fan), och då jag har tre fläktar i chassit undrar jag om man kan koppla in en av dem i PWR Fan? Hittar ingen fläktsladd från nätagget (har ett Fractal Design Tesla 550) nämligen.

Sen har SYS Fan 2 fyra pins, men kontakten har bara tre, och jag undrar om det gör något om man kopplar in den där?

EDIT: Kan man kanske köpa en typ adapter som man kopplar in i t.ex. SYS Fan 1, och sen kan man koppla in flera fläktar i den adaptern?

Permalänk
Medlem

Det funkar utmärkt med PWR Fan oftast ger detta utag 12volt samt går oftast inte att voltstyra,
3 pins funkar bra på 4 pins utag, 4 pinnars fläktar är PWM styrda fläktar volten är fast men på och av regleras i snabb takt, och 3 pinnars styrs med varierad volt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Det funkar utmärkt med PWR Fan oftast ger detta utag 12volt samt går oftast inte att voltstyra,
3 pins funkar bra på 4 pins utag, 4 pinnars fläktar är PWM styrda fläktar volten är fast men på och av regleras i snabb takt, och 3 pinnars styrs med varierad volt

Om jag nu skulle vilja köpa fler fläktar i framtiden så är det typ en adapter som gäller eller?

Permalänk
Medlem

Finns ju molex-trepinsadapters att köpa, tror också det går att köpa fläktar som har molex direkt.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario