Ipad populäraste surfplattan för överskådlig framtid

Permalänk
Melding Plague

Ipad populäraste surfplattan för överskådlig framtid

Analysfirman Isuppli förutspår att Apple och surfplattan Ipad kommer att dominera marknaden under hela 2011, trots att flera konkurrerande produkter lanseras redan under hösten.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När det kommer någon överkomligt billig version med Android som har bra textläsarstöd så kan det ev. bli aktuellt, tills dess så får min Hanlin V3+ läsplatta duga.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

Vilken överraskning, om det är apple så ska folk av nån anledning ha det

Permalänk
Medlem

det där är bara bs tycker jag, ipad kommer att försvinna 2011 ska det stå

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem

Bara för att, så skulle man köpa alla de andra plattorna, och inte apples ipad.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd

Njaä, håller inte med där. Jag köpte en, dock mycket billigare i Japan, och jag har aldrig brytt mig om Apple's produkter i övrigt. iPad är en underbar maskin på alla sätt och vis (även om iTunes är helt värdelöst).

Jag är knappast en "okunnig Svensson" heller. =0)

Permalänk
Relik 📜

*tråd jätterensad*

Tog bort en hel del trams, onödigt skräp och rena "flamebaits". Tyvärr rök ett flertal andra inlägg även på grund av citat.
Försök hålla diskussionen över sandlådenivå, sexuell läggning är en typisk sak som inte har med datorhårdvara att göra.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det håller, det var nyhetens behag Ipad var det enda alternativet. Jag tror det blir likadant som på mobiltelefornerna, Android baserade enheter kommer att ta över marknaden.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Tyvärr. Ingen köper Ipad pågrund av bredd funktion. Bara sitta, surfa och "pilla". I prinsip det man gör på en iPhone men med en större skärm och utan någon kamera.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig köpt någon Appleprodukt förut, men det är mycket troligt att Ipad:en blir min första.
Den verkar suverän till ett gäng olika användningsområden.

Skärmen är såpass stor att plattan blir perfekt att använda som eboks/pdf-fils läsare. Den verkar mycket lättanvänd och snabb där också. Detta är något jag letat länge efter. Att slippa bära runt tunga böcker och istället kunna läsa dem var man vill är helt underbart.
Kalendern ser mycket användbar ut också.
Film och fotovisning och kartfunktionen verkar också mycket bra.

Den är mycket mindre och lättare än en laptop, vilket gör att jag slipper kånka runt på en sån och den har större skärm än en Iphone, så att den verkligen går att se på utan att man behöver anstränga ögonen.

En liten miss är att den borde ha en kamera inbyggd.

Jag är övertygad om att Ipaden kommer att bli en stor succe i Sverige också. Lite synd att det inte verkar finnas någon konkurrens med liknande produkter från andra företag bara.

Nu väntar jag bara på att den ska släppas i Sverige.
Någon som vet när detta sker ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jo, jag vill ha en överpriserad surfplatta helt utan moderna anslutningsmöjligheter.

Skulle inte tro det.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Hade inte tagit emot en ipad gratis ens. Ser inte en endaste fördel med att äga en sådan istället för en mini-pc.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Hade inte tagit emot en ipad gratis ens. Ser inte en endaste fördel med att äga en sådan istället för en mini-pc.

Plånboken blir smalare och man får touch.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Avstängd

Den är sjukt mycket smidigare än en mini-PC när man ligger i sängen och bara vill surfa lite innan man somnar. Lång batteritid, man slipper klumpigheten med ett tangentbord, den är knäpptyst, är snyggare än vilken mini-PC som helst osv...

Att den inte stödjer flash är dock ett stort minus men kanske det enda minuset faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacked:

Plånboken blir smalare och man får touch.

Ska det vara fördelar? Touch kommer aldrig ha samma responstid som ett tangentbord och mus. Sen kostar en vettig mini-pc ca 2500:- och då knäcker den allt i hårdvaruväg som ipad har.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Hade inte tagit emot en ipad gratis ens. Ser inte en endaste fördel med att äga en sådan istället för en mini-pc.

Det är inte på långa vägar lika behagligt att läsa böcker på en mini-pc.
Ipaden verkar idag vara det klart bästa valet när det gäller att läsa pdf-dokument och böcker. Bara det gör den köpvärd för mig iallfall.

Skrivet av Sensuella Sven:

Den är sjukt mycket smidigare än en mini-PC när man ligger i sängen och bara vill surfa lite innan man somnar. Lång batteritid, man slipper klumpigheten med ett tangentbord, den är knäpptyst, är snyggare än vilken mini-PC som helst osv...

Att den inte stödjer flash är dock ett stort minus men kanske det enda minuset faktiskt.

Exakt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Det är inte på långa vägar lika behagligt att läsa böcker på en mini-pc.
Ipaden verkar idag vara det klart bästa valet när det gäller att läsa pdf-dokument och böcker. Bara det gör den köpvärd för mig iallfall.

Exakt.

Kanske, har man inte så mycket krav på sin dator kanske detta är ett bra val. Man kan tex ha den som kattleksak: YouTube - iggy investigates an ipad

Passar ju bra för Agda 85 också som tycker det är avancerat att jobba med mus och tangentbord och kan peka och klicka istället

Köper hellre en riktig ebook-läsare om jag nu ska läsa böker på datorn.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Ska det vara fördelar? Touch kommer aldrig ha samma responstid som ett tangentbord och mus. Sen kostar en vettig mini-pc ca 2500:- och då knäcker den allt i hårdvaruväg som ipad har.

Sarkasm.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

jag tänker bara köra på tablet med win 7 så man slipper låset för mjukvaror, allt fungerar ju på win 7, incl drivers till allt som skrivare, kameror, skanners, modem...

responstiden på touch är inte så viktig, man ersätter en vanlig bärbar och nu kan man hålla tablets som block, ta med & anteckna överallt, behöver inte parkera i knätä eller på bort för att göra något, otroligt smidigt för min del med tablet, gäller bara att hitta en billig bra med batteritid & win7

Permalänk
Hedersmedlem

Ja man kan bara vänta och se.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Kanske, har man inte så mycket krav på sin dator kanske detta är ett bra val. Man kan tex ha den som kattleksak: YouTube - iggy investigates an ipad

Passar ju bra för Agda 85 också som tycker det är avancerat att jobba med mus och tangentbord och kan peka och klicka istället

Köper hellre en riktig ebook-läsare om jag nu ska läsa böker på datorn.

De ebook-läsare som finns i övrigt är primitivt skräp än så länge. Antagligen blir det bättre en eller två generationer framåt dock.

Att arbeta med mus och tangentbord kan bli rätt komplicerat för oss yngre människor också beroende på situation, men jag kommer inte att hindra någon som tex vill ligga i sängen och läsa med tangentbord och mus i handen om de nu vill göra livet krångligare än det behöver vara..

Poängen med Ipaden är mobiliteten. Att ta fram en hel dator med utrustning och starta upp den och allt är väldigt obekvämt och tar tid.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Sensuella Sven:

Den är sjukt mycket smidigare än en mini-PC när man ligger i sängen och bara vill surfa lite innan man somnar. Lång batteritid, man slipper klumpigheten med ett tangentbord, den är knäpptyst, är snyggare än vilken mini-PC som helst osv...

Att den inte stödjer flash är dock ett stort minus men kanske det enda minuset faktiskt.

Enda minuset?

En portabel enhet utan någon som helst form av "portablitet"

Ingen USB, inget minneskort, ingen kamera, inget stöd för program som man vanligtvis använder....

Jag skulle gissa såhär:

Om surfplattor blir allmänt riktigt populära, så kommer iPad hamna i skymundan då folk kommer att förstå att vilken platta som helst (samsung, dell whatever) har 10 gånger högre funktionalitet.

Skulle inte surfplattor slå igenom, så kommer apple fortsätta leda kriget, för då köper svensson+apple fans ipaden, medans vi andra kör på alternativ som fungerar som de skall ^^

Ta det inte helt fel, jag har själv en iPhone som jag är supernöjd med, skulle dock ALDRIG köpa en 4 gånger större iphone utan någon extra funktionalitet.

De snackar om hur magisk den är och hur mycket slit som har gått till att skapa iPaden, helt ärligt tror jag att någon råkade zooma in PDF manualen på iPhonen till 4x storlek och sen fortsatte det därifrån.

Permalänk
Medlem

De där nuffrorna tror jag inte ett dugg på.
Kan stämma att de har 70% just nu för det finns inte mycket annat på marknaden.
Men innan sommaren 2011 kommer de inte ha över 50% det är jag ganska övertygad om.
Apple kommer tappa enormt snabbt på grund av avsaknaden av flash + priserna som på iPad är legaliserade rån rakt av.
95% eller fler av de konkurerande surfplattorna som kommer släppas under hösten/vintern kommer ha stöd för flash out of the box
Tyvärr är det bara Steve J som inte har fattat det ännu...

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Skrivet av Homer_S1:

De där nuffrorna tror jag inte ett dugg på.
Kan stämma att de har 70% just nu för det finns inte mycket annat på marknaden.
Men innan sommaren 2011 kommer de inte ha över 50% det är jag ganska övertygad om.
Apple kommer tappa enormt snabbt på grund av avsaknaden av flash + priserna som på iPad är legaliserade rån rakt av.
95% eller fler av de konkurerande surfplattorna som kommer släppas under hösten/vintern kommer ha stöd för flash out of the box
Tyvärr är det bara Steve J som inte har fattat det ännu...

/Homer_S1

Ang flash fins det ju tecken på att Steve har fattat det helt rätt:
Steve Jobs was right, Flash fails on Android | The Loop

Sedan är det ju svårt att gissa hur mycket av marknaden apple kommer att ha men det är ju helt klart nu att iPad är här för att stanna.

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Enda minuset?

En portabel enhet utan någon som helst form av "portablitet"

Ingen USB, inget minneskort, ingen kamera, inget stöd för program som man vanligtvis använder....

Jag skulle gissa såhär:

Om surfplattor blir allmänt riktigt populära, så kommer iPad hamna i skymundan då folk kommer att förstå att vilken platta som helst (samsung, dell whatever) har 10 gånger högre funktionalitet.

Skulle inte surfplattor slå igenom, så kommer apple fortsätta leda kriget, för då köper svensson+apple fans ipaden, medans vi andra kör på alternativ som fungerar som de skall ^^

Ta det inte helt fel, jag har själv en iPhone som jag är supernöjd med, skulle dock ALDRIG köpa en 4 gånger större iphone utan någon extra funktionalitet.

De snackar om hur magisk den är och hur mycket slit som har gått till att skapa iPaden, helt ärligt tror jag att någon råkade zooma in PDF manualen på iPhonen till 4x storlek och sen fortsatte det därifrån.

Personligen är jag tacksam att den inte har någon kamera då det hade gjort att den hade blivit ännu dyrare och jag har verkligen inte märkt av något behov av att ha en kamera tillgänglig. Du kan kolla internet, använda din mail, chatta med dina vänner, redigera bilder, läsa ebooks, läsa PDF-filer, streama HD-film, lyssna på musik (eller internetradio) m.m... Vad mer behöver du göra på en 10" skärm (som förövrigt fullständigt piskar alla mini-PC's skärmar när det gäller bildkvalité)?

Hade man kunnat flytta över filer enkelt genom USB, om skärmen inte hade varit så jäkla glansig och om flash hade fungerat så hade den varit helt perfekt enligt mig.

Dessutom tycker jag att den är ganska portabel. Bara man har en väska till den. Den är ju minst lika portabel som vilken mini-PC som helst i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StasIsLovE:

Ang flash fins det ju tecken på att Steve har fattat det helt rätt:
Steve Jobs was right, Flash fails on Android | The Loop

Sedan är det ju svårt att gissa hur mycket av marknaden apple kommer att ha men det är ju helt klart nu att iPad är här för att stanna.

Helt rätt Allexz

Har en HTC nexus one och fick för inte så längesedan nyaste uppdateringen med flash inbakat till den. Har kört väldigt mycket flash på den och inte haft ett endaste problem. Den har spelat upp allt jag har velat spela upp. Skulle vilja se mer källor än den sidan du länkar till. Det dom skriver där är ju bara löjligt.

Det märks ju att det är massa apple älskare som ser förbi problemen och försvarar. Men varför? Får ni betalt av apple?

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Sötast
Skrivet av Sensuella Sven:

Personligen är jag tacksam att den inte har någon kamera då det hade gjort att den hade blivit ännu dyrare och jag har verkligen inte märkt av något behov av att ha en kamera tillgänglig. Du kan kolla internet, använda din mail, chatta med dina vänner, redigera bilder, läsa ebooks, läsa PDF-filer, streama HD-film, lyssna på musik (eller internetradio) m.m... Vad mer behöver du göra på en 10" skärm (som förövrigt fullständigt piskar alla mini-PC's skärmar när det gäller bildkvalité)?

Hade man kunnat flytta över filer enkelt genom USB, om skärmen inte hade varit så jäkla glansig och om flash hade fungerat så hade den varit helt perfekt enligt mig.

Dessutom tycker jag att den är ganska portabel. Bara man har en väska till den. Den är ju minst lika portabel som vilken mini-PC som helst i alla fall.

http://img245.imageshack.us/img245/7503/stp6d2540.jpg

Haha! det var en grotesk väska för en iPad faktiskt, lite elakt mot den

Med portabilitet menade jag dock inte om den är lätt att ta med, menade mer att den ska inte bara vara lätt att ta med, den ska även vara plug'n'play och ska fungerar på alla system runtomkring en.

Åka till jobb och överföra alla dokument snabbt via trådlöst/usb för att använda dem på vägen hem och sedan överföra dem till hemdatorn även där via trådlöst/usb, men det finns ju inte ens möjlighet att använda den på det sättet.

Sen om mitt ordval var rätt eller inte är en annan fråga, hade bara en huvudbild på det som saknas.

Min tabletpc (som jag inte har än) kommer att fungera som ett medium mellan mina datorer och mina vänners/föräldras/jobbets datorer och därmed vara en del av mitt liv.

Jag vill inte ha [mitt liv] och [ipad], då köper jag hellre en tablet som är lite fulare/stelare men som fungerar direkt i det system jag redan har uppbyggt.

Tänk t.ex om Apple bara hade kört på en väldigt basic version av OS X istället, möjligheten till ett skrivbord+docka och alla de programmen du använder i hemmet redan.

Permalänk
Skrivet av nino:

Helt rätt Allexz

Har en HTC nexus one och fick för inte så längesedan nyaste uppdateringen med flash inbakat till den. Har kört väldigt mycket flash på den och inte haft ett endaste problem. Den har spelat upp allt jag har velat spela upp. Skulle vilja se mer källor än den sidan du länkar till. Det dom skriver där är ju bara löjligt.

Det märks ju att det är massa apple älskare som ser förbi problemen och försvarar. Men varför? Får ni betalt av apple?

Delar bara med vad jag har sett. Funkar flash för dig så är det bara att gratulera, fins det ingen grund för det de skriver om kommer ju det att framgå ganska fort.

Anledningen till att det fins folk som försvarar är att det fins folk som anfaller, det ena kan inte finnas utan det andra.

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Medlem

"Den största anledningen är enligt analysen att övriga tillverkare får svårt att matcha den totala användarupplevelsen Ipad ger."
Jag tror det har mindre med upplevelsen och mer med att Apple är mer känt som märke och lyckades lansera sin 'först' och hårdast.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Allexz:

Enda minuset?

En portabel enhet utan någon som helst form av "portablitet"

Ingen USB, inget minneskort, ingen kamera, inget stöd för program som man vanligtvis använder....

Jag skulle gissa såhär:

Om surfplattor blir allmänt riktigt populära, så kommer iPad hamna i skymundan då folk kommer att förstå att vilken platta som helst (samsung, dell whatever) har 10 gånger högre funktionalitet.

Skulle inte surfplattor slå igenom, så kommer apple fortsätta leda kriget, för då köper svensson+apple fans ipaden, medans vi andra kör på alternativ som fungerar som de skall ^^

Ta det inte helt fel, jag har själv en iPhone som jag är supernöjd med, skulle dock ALDRIG köpa en 4 gånger större iphone utan någon extra funktionalitet.

De snackar om hur magisk den är och hur mycket slit som har gått till att skapa iPaden, helt ärligt tror jag att någon råkade zooma in PDF manualen på iPhonen till 4x storlek och sen fortsatte det därifrån.

Hahaha! Dagens inlägg!

Nej tack ingen överprisad tvångströja för mig heller, själva konceptet har jag också lite svårt att köpa men vi får väl se vad framtiden bär med sig.