Mafia II med och utan PhysX

Permalänk
Melding Plague

Mafia II med och utan PhysX

Nvidia arbetar för fullt med att marknadsföra fysiksystemet PhysX och släpper en ny video som visar några av effekterna i nysläppta Mafia II.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nästa kort kanske blir ett Nvidia Ser klart bättre ut

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk

Jäkligt snyggt men måste erkänna att jag inte provat med physx på när jag spelat mafia II, faktiskt lite rädd att gaffet ska börja brinna

Permalänk
Medlem

Jag kan inte påstå att det bevisar något. Visst är det skillnad på video-bitarna, och stillbilderna, men
det kan lika gärna bero på att de har olika inställningar när de spelar med och utan PhysX.
Har dock funderat på själv att slänga i mitt gamla 8800GT i nuvarande burk och använda till fysik, men får se hur det blir med det...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

mitt 5850 dör med physX aktiverat på mafia 2, jäkligt tråkigt faktiskt!

När ska AMD komma med något liknande? Annars blir det nog till att skaffa ett nvidia istället för nya 6-serien :/

Skrivet av tosseboll:

Jag kan inte påstå att det bevisar något. Visst är det skillnad på video-bitarna, och stillbilderna, men
det kan lika gärna bero på att de har olika inställningar när de spelar med och utan PhysX.
Har dock funderat på själv att slänga i mitt gamla 8800GT i nuvarande burk och använda till fysik, men får se hur det blir med det...

När jag lirar med physx aktiverat med mitt 5850, ingen AA, shadow på medium och geomtetry på medium har jag 11 fps, stänger jag av physx och kör med allt på high och AA ON så snittar jag runt 45/50, dropps till 40, peak 60 så om dem har olika inställningar känns inte relevent, ? eller missade jag ngt?

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att det nog ser bättre ut med, men att nvidia måste lära sig måttlighet; på vissa ställen i filmen flyger det ju bara omotiverat och irriterande mycket skräp, som bara ser ut att generes från tomma luften.

Permalänk
Medlem

Jag blev inte särskilt imponerande av det dom visade. Det var ju typ samma effekt gång på gång. Däremot tror jag stenhårt på idén med fysikacceleration, och jag har sett en del häftiga effekter med dimma och regn som genererats med PhysX, bland annat i Metro2033.

Permalänk
Medlem

Har inte Mafia II stöd för ATi Havok? Verkar som att när spel kör med PhysX så blir det bara det och inget annat.

Permalänk
Medlem

Synd att spelet tog slut direkt bara. Väntade mig mer :/

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

mitt 5850 dör med physX aktiverat på mafia 2, jäkligt tråkigt faktiskt!

När ska AMD komma med något liknande? Annars blir det nog till att skaffa ett nvidia istället för nya 6-serien :/

När jag lirar med physx aktiverat med mitt 5850, ingen AA, shadow på medium och geomtetry på medium har jag 11 fps, stänger jag av physx och kör med allt på high och AA ON så snittar jag runt 45/50, dropps till 40, peak 60 så om dem har olika inställningar känns inte relevent, ? eller missade jag ngt?

Det jag menade var att effekterna är olika för ögat, och att det kan bero på att de kör med olika inställningar.
Är alltså inte antalet fps jag menar, utan ögongodiset.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Har inte Mafia II stöd för ATi Havok? Verkar som att när spel kör med PhysX så blir det bara det och inget annat.

Har försökt hitta info om det...
Och, ja, så verkar det vara. Det kan vi tacka nVdiia för.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

När jag spelade spelet tyckte jag det var riktigt kul att se hur bra dom nyttjat PhysX, bra bra!

Visa signatur

www.Spelstugan.com - Alla gamers under samma tak!

Permalänk
Inaktiv

Skillnad i videon är det, men inget som får mig att varken vilja köpa spelet eller ett Nvidia-kort för att spela detta spel.

Jag provade faktiskt att köra PhysX på min CPU i demot och det gick bra tills man kom in på övervåningen i lagerbyggnaden, då sjönk prestandan så pass att spelet blev ospelbart. Jag minns dock inte att det var så mycket skräp som visades i spelet, låses det upp enbart om man har ett Nvidia-kort tro? Själv såg jag ingen större skillnad iallafall.

Fysik är trevligt och bör implementeras i spel, men när vi har en motor som enbart fungerar vettigt för vissa grafikkort så kan jag lika väl stå över. Jag hade gärna sett fler spel använda Havok samt något spel som börjar använda Bullet då dessa ska vara hårdvaruoberoende. Nåväl, det kommer något nog något tag.

Permalänk

Hur mycket prestandaskillnad får du på ett tex 460 med physx på / av ?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Hur mycket prestandaskillnad får du på ett tex 460 med physx på / av ?

Det räcker inte med ETT kort för att få bra fps med PhysX i Mafia II, inte med standardinställningarna, man behöver ett extra kort för bara PhysX. Men man kan gå in och själv editera bort "cloth" i ini-filen för spelet så fungerar det åtminstone med ett GTX470.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Har inte Mafia II stöd för ATi Havok? Verkar som att när spel kör med PhysX så blir det bara det och inget annat.

Vilket beror på att PhysX och Havok är två olika fysik-API och det är inte alls praktiskt eller ens möjligt att använda två olika. När man har ATI grafikkort kör man fortfarande PhysX i Mafia II, oavsett om GPU-effekterna är på eller av, eftersom det fortfarande använder PhysX i grunden.

Dessutom kostar Havok en del pengar att använda för de som gör spelet (PhysX är gratis). Havok GPU effekter lär vi antagligen inte få se på ett bra tag, eftersom Havok ägs av Intel.

Permalänk
Medlem

Fler partiklar ON.
Fler partiklar OFF.

Det här var väl inget att hänga i granen?

Permalänk

Intressant, men jag klarar mig utan pshysX. Känns mer som ett spel utan PsysX, även fast jag hade velat se det med ATi kort. De är ju fullt kapabla till att klara av det hårdvarumässigt i alla fall.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Fler fysikpartiklar ON.
Fler fysikpartiklar OFF.
Det här var väl inget att hänga i granen?

Korrigerade dig lite. Oavsett om de ser ut som simpla partiklar eller inte så är det skillnad om de är fejkade fysiskt eller faktiskt använder någon form av beräkningar för det.

Fortfarande så görs ju inget spel med PhysX GPU som krav från grunden, därför kommer de inte att ha avancerad fysik som faktiskt påverkar spelet. Det går ju att kolla på Nvidias demos för det däremot.

Ett annat jätteproblem är att spel idag har höga utvecklingskostnader och att addera helt förstörbar miljö med PhysX GPU skulle lägga på rejält stora kostnader (som jag uppskattar). Om det inte vore så höga kostnader skulle säkert Nvidia kunna betala för att utvecklare skulle göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Fler partiklar ON.
Fler partiklar OFF.

Det här var väl inget att hänga i granen?

16bitar och 24bitar. se where i'm going?

Hoppas bara nu att kommande spel kommer att köra på samma spår som Mafia 2, "riktig" PhysX

Permalänk
Medlem

Haha, enda skillnaden är ju mer grus....

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk

kör medd ati 5870 E6E kort på både high och medium på physx men dp plockar den ju kraft av cpun men på high är dcet fullt spelbart förutom på vissa ställen men medium är fullt fuktionellt och man får hyffsat med ögon godis till detta värdelösa uppföljare till ett av mina favorit spel

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Får man en ingame spade och sopborste när man slår på physx? Verkar ju som man lär behöva det för att kunna ta sig fram bland allt grus och spillror.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Skrivet av Hotfuzz08:

För man en ingame spade och sopborste när man slår på physx? Verkar ju som man lär behöva det för att kunna ta sig fram bland allt grus och spillror.

HAHAHAHA

dagens kommentar haha

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Körde just igenom Mafia II. Stoppade in mitt gamla 8800GS att köra Physx, men var fortfarande tvungen att ta bort cloth för alla utom Vito för att få godkänd prestanda.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Nvidia borde göra en video med All Point Bulletin och hur dåligt Physx fungerar i det spelet. Då jävlar flyger alla bilar och trotsar tyngdlagen precis som om tyngden på bilen är placerad i taket på bilen.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Nvidia borde göra en video med All Point Bulletin och hur dåligt Physx fungerar i det spelet. Då jävlar flyger alla bilar och trotsar tyngdlagen precis som om tyngden på bilen är placerad i taket på bilen.

Ja, och Havok borde göra en film med Just Cause 2, där fysiken är helt overklig. Eller så kanske det är så att det var designat på det sättet och inte har något med fysik-API:et att göra.

Permalänk
Medlem

PhysX On = massa papperstussar från tomma luften. Ser ju inte vidare bra ut. Idén är dock kanon! Fysik är otroligt mycket tuffare i spel än massa annat skräp de slänger in, så gärna för mig. Men gör "papperstussarna" betydligt mindre, typ 1/3 storlek av vad de är nu - eller kanske ännu mindre?

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det räcker inte med ETT kort för att få bra fps med PhysX i Mafia II, inte med standardinställningarna, man behöver ett extra kort för bara PhysX. Men man kan gå in och själv editera bort "cloth" i ini-filen för spelet så fungerar det åtminstone med ett GTX470.

Fick ingen större skillnad i medelvärde med eller utan PhysX kort. 30,3 VS 34 FPS men upplevde det som hackigare dvs fler FPS drops med endast ett kort.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Tycker inte spelet är speciellt snyggt i absolut högsta med phys X aktiverat om jag ska vara ärlig ^^
Men det är klart, det är ju mutliplat och gjort för både xbox 360, ps3 och pc i den ordningen ^^

Visa signatur

not so fast