Val av liten bärbar. Samsung x125 eller ASUS 1215n eller annan?

Permalänk
Medlem

Val av liten bärbar. Samsung x125 eller ASUS 1215n eller annan?

Hoppas på lite hjälp inför köp av en liten smidig bärbar dator.

Den ska inte kosta mer en 6000:- och är tänkt att fungera som en ta-med-överallt-dator. Den ska alltså vara relativt lätt. Helst inte mindre än 11,6" och absolut inte större än 13,3"

Den ska mest användas för att skriva på och en del för fotoarbete, film, och näthäng. Viktigt är att jag man ska kunna ha flera program uppe samtidigt utan att datorn blir alltför slö. Batteritiden är också avgörande.

Jag spelar inte spel eller så.

3G är inget krav, men gärna Bluetooth 3.0 (fast det kanske är lite överdrivet?)

Sen vore det ju trevligt om den är lite snygg också... Tänk Mac...

Jag har funderat på Asus Eee PC 1215N Egenskaper för Asus Eee PC 1215N - 1,8GHz DC 2GB 250GB 12" som de flesta verkar positiva till
även Samsung x125 Egenskaper för Samsung X125-JA01 verkar ok, men jag har inte hittat så mkt testinfo om den

Vet inte hur mkt skillnad det gör att Asusen är tvåkärnig? Kanske kan man bara ta bort alla onödiga förinstallerade program i Samsungen så får man upp hastigheten lite. Eller om man ordnar med ssd? Är det värt att göra det till Asusen också kanske?

Eller ska jag helt tänka om och välja nån helt annan dator?

Jag vet egentligen ingenting om datorer så alla tips tas tacksamt emot!!!!

Permalänk

Hmm samsungen har också en dual core som förmodligen presterar lite bättre än atom d525, men drar mer ström. Väljer du 1215N skulle jag i alla fall vänta lite eftersom det har dykt upp en likadan version fast med usb3 som inte kostar mer (i nuläget Asus Eee PC 1215N-U3 - 1,8GHz DC 2GB 250GB 12" - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer)

Lägger upp en jämförelse med de vettigaste maskinerna mellan 11.6 och 12 tum Produktjämförelse hos Prisjakt.

eee 1215 och samsungen ligger i underkant vad gäller prestanda sett till processorn och i överkant vad gäller prestandan för GPU för 1215N. Nu pysslar jag inte mycket med fotoarbete och film(redigering?), men alla datorerna i listan bör klara att åtminstone spela upp 720p och förmodligen klarar de 1080p.

Gällande batteritiden ligger samsung sämst till med uppskattade batteritid på 5 timmar, 1215N 7 tim, Acer datorerna 8 tim, samt ul20ft på 10h. Alla dessa tider är i överkant, du kommer få ut ca 2-3 timmar mindre och du använder datorn med W-lan osv.

Hade jag fått välja hade jag nog valt antingen ul20ft pga den fina batteritiden eller acer timelineX med den lite biffigare processorn (u5400) och metalldetaljerna på chassit.

Permalänk
Medlem

åh, tack för vettiga tips.

har liksom helst hakat upp mig på x125 och 1215n så jag har inte kollat upp så många andra datorer. men både ul20ft och timelineX kan funka. ska kolla upp närmare...