Permalänk
Medlem

Netbook till student!

Hej Sweclockers!

Har precis kommit tillbaka till universitetet efter ett års uppehåll och måste nu införskaffa mig en ny bärbar dator. Tanken med datorn är att jag skall kunna ta med den till skolan, var dag, för att använda den i skolarbetet. Så det är jag är ute efter är en välldigt liten och lätt bärbar dator, med bra batteritid, som skall klara av följande saker: ordbehandling, surf, film, powerpoint samt lättare bildredigering. Det är alltså inga direkt krävande uppgifter den skall utföra men hade varit gött om den inte brann upp om jag råkar ha uppe några olika program samtidigt. Jag har redean en stationär dator så den bärbara datorn behöver i stort sätt inte klara av någonting utöver dessa uppgifter.

Så, har ni några tips? Har kollat runt lite men det är jäkla djungel av datorer på marknaden. Sedan har jag ingen som helst erfarenhet av dessa små burkar så vet inte alls vad de klarar av. Att os:et som ingår oftast är win 7 förbryllar mig också en aning. Skulle det inte vara bättre att köra ett mindre krävande opperativsystem på en så svag burk?

Jag kan tänka mig att lägga upp mot 5k på datorn om det behövs men vill helt klart komma undan så billigt som möjligt. Man är en fattig student trotts allt

Permalänk
Medlem

Det finns olika former av W7 som kräver olika. T.ex. Windows 7 Starter (har för mig att de heter så) så vänder sig till Netbooks osv. Då har de anpassat OS:et efter specifikationerna som en Netbook ofta har (och infört begränsningar)

Edit: Annars kan jag bara hålla med att det finns en uppsjö med bärbara att välja mellan och ibland kan det vara svårt att se skillnaden på dessa.

Visa signatur

Är en helt vanlig ekonom...

Permalänk
Medlem

Sitter här med en Asus eee pc 1001HA på 10,1", den kostar ca 3000kr?
Windows XP färdigt installerat, har med den till skolan varje dag...
Den har en intel atom och batteritiden är mer än 2 timmar.

w7 är väl strömsnålare än xp?

edit:Egenskaper för Asus Eee PC 1001HA - 1,6GHz 1GB 160GB 10"