Permalänk
Medlem

Funderingar kring kabelläng.

Hejsan!

Tänkte flytta min dator till en plats där jag slipper störas av ljudet, närmare bestämt till det som vanliga människor kallar för klädkammaren, vi andra har det som hobbyrum/serverrum/elektronikkyrkogård.
Dock är det så att det kommer att krävas 6 meter långa kablar, USB, HDMI och Koaxial S/PDIF (om jag nu inte tar skickar ljudet genom HDMI-kabeln* men då innebär det att jag måste ha tv'n på för att skicka ljudet från tv'n via Toslink S/PDIF
Min största fundering är dock, hur mycket över referenslängden på USB kan man gå? Någon som testat? Tänkte slippa skarva med aktiv USB-hub och tänkte slippa aktiva förlängningskablar.

* HDMI-kabeln ja, finns det någon adapter för att kunna att sno ljudströmmen från en HDMI-kabel, utan att låta t.ex tv'n ta hand om ljudet?

Övriga tips, synpunkter och förslag i ämnet är välkommna.
Tack på förhand.

Permalänk
Hedersmedlem

utan signalförstärkare går usb 5m vad jag vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

utan signalförstärkare går usb 5m vad jag vet

innebär det att det inte går 10 meter? eller innebär det att du testat 5 meter och inte mer?

Permalänk
Medlem

På 5 meter kommer allt att funka utom USB. Vissa USB prylar kommer säkert att fungera utan hub. Men långt ifrån alla. På USB skulle jag säga att gränsen går vid ca: 3-3,5 meter för att vara riktigt säker.