Grafikkort isönder, får ej bild med ''nytt'' kort

Permalänk

Grafikkort isönder, får ej bild med ''nytt'' kort

Hejsan folket. Har ett väldigt udda problem. Kan börja tråden med att säga att två kunniga kompisar har tittat på den, men dom har bara kliat sig i huvudet och blivit enormt förvirrade med andra ord.

Historien:

För ett par dagar sedan när jag satt vid datorn, så hörde jag en riktigt hög smäll. Blev förundrad och tänkte vad i fasen var de? Men fortsatte som vanligt ändå vid datorn. Yttligare några dagar senare, när jag skulle spela ett spel, så frös sig helt plötsligt datorn, stod still i 1 minut, sen fick jag bluescreen. Provade detta några gånger till, med olika spel, samma sak varje gång. Då öppnar jag upp datorn och kollar, märker direkt att kondensatorerna i grafikkortet har smällt, alla 4...

Så jag frågade helt enkelt min kompis om jag fick prov låna några av hans grafikkort han har liggandes tills vidare. Sagt och gjort, koppla in den, MEN ingen signal. Notera även att mitt andra söndriga grafikkort får jag dock bild på, men grafikkortet blir otroligt överhettad om jag använder den länge. Fick även låna 4 stycken grafikkort, inga funka.

Jag har provat att avaktivera VGA i bios, pluggat in nya grafikkortet, ingen signal. Har provat avinstallera gamla grafikkorts drivrutiner, ingen signal. Har provat installera nya drivrutiner till de nya kortet, ingen signal. Man kan nog säga att jag i princip har gjort allt.

Så vad kan felet vara mina vänner? Bifogar även en bild på hur mitt grafikkort ser ut som small.

Permalänk
Medlem

haha! Feels bad man. Du, jag tror att du har ett stort värmeproblem i din burk, alltså att det blev överhettat. Du vet, när någonting blir varmt, expanderar det. Det höll innehållet i dina kondensatorer med om . Mitt bästa tips är att nollställa bios. Ta ur moderkortsbatteriet och och nätanslutning för att vara på den säkra sidan. När allt är urkopplat, tryck på startknappen på datorn, för att ladda ur alla kondensatorer. Vänta en halv timma eller så. Vad hade du för grafikkort, och vilka provade du med?

Visa signatur

Låda: Chieftec Aegis Midi. Prolle: intel core 2 E6750 2,67. Minne: Corsair TWIN2X 6400 DDR2. Hårddiskar: WDC 320 gb, Samsung Spinpoint 1TB. Grafik: GeCube HD3870x2 1gb.
Såld!

Permalänk
Medlem

vad är det för grafikkort du fått låna?

t.ex radeon 5000 kort gillas inte av vissa äldre moderkort och bootar ej , pga strul med pci-e 2.1

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

det grafikkortet får du lämna in.
kan vara fel på nättagget, matat in för mkt ström i kortet så det small, nättagget kan i sin tur av smällen ha gått sönder mer så att den inte orkar leverera tillräckligt med ström till grafikkortet längre.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Tänkte svara lite på era frågor.

Fick reda på att personen som koppla in nätaggregatet till mig, hade glömt koppla fläkten till grafikkortet, därav small kondensatorerna.

Anledningen till att grafikkorten ej funkar, måste vara för att dom är för gamla eller rent av kanske inte funkar.

Har provat koppla in ett gammalt moderkort i datorn, men tro mig fan på att dom inte funkar heller.

Så jag skiter i detta nu. Beställer nytt kit. Nytt chasi, nytt moderkort, ny processor, nytt grafikkort, nytt ramminne.

Screw it, im going big.

Så jag vill tacka alla folket som svarat i alla fall, som lagt åtanke åt min tråd

En sista fråga som kanske inte har med något att göra. Men vad är det för skillnad mellan DD2 och DD3 när man pratar om ramminnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliasPersson:

Tänkte svara lite på era frågor.

Fick reda på att personen som koppla in nätaggregatet till mig, hade glömt koppla fläkten till grafikkortet, därav small kondensatorerna.

Anledningen till att grafikkorten ej funkar, måste vara för att dom är för gamla eller rent av kanske inte funkar.

Har provat koppla in ett gammalt moderkort i datorn, men tro mig fan på att dom inte funkar heller.

Så jag skiter i detta nu. Beställer nytt kit. Nytt chasi, nytt moderkort, ny processor, nytt grafikkort, nytt ramminne.

Screw it, im going big.

Så jag vill tacka alla folket som svarat i alla fall, som lagt åtanke åt min tråd

En sista fråga som kanske inte har med något att göra. Men vad är det för skillnad mellan DD2 och DD3 när man pratar om ramminnen?

DD3 är snabbare.
Du får se till att tacka geniet som byggde din dator (-: !

Visa signatur

Låda: Chieftec Aegis Midi. Prolle: intel core 2 E6750 2,67. Minne: Corsair TWIN2X 6400 DDR2. Hårddiskar: WDC 320 gb, Samsung Spinpoint 1TB. Grafik: GeCube HD3870x2 1gb.
Såld!

Permalänk
Avstängd

Dina kondringar på ditt grafikkort har verkligen sagt sitt... se till att tacka puckot ordentligt som byggde din dator...

MVH

Permalänk
Medlem

kylaren kyler väll inte kondingarna? varför skulle de smälla av att nått annat potentiellt blev överhettat?

lycka till med nya bygget.

ddr2 och 3 är olika generationer , då 3 är den nyaste .
troligtvis kommer du inte behöva fundera på vilken av dessa du ska välja då moderkort oftast bara stödjer en av dessa.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

glömt att kopplat in fläkten till grafikkortet? sitter ju i hela tiden, bara ström till grafikkortet du kopplar in å glömmer du den så får du ingen bild alls.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Skrivet av Göteborgaren:

glömt att kopplat in fläkten till grafikkortet? sitter ju i hela tiden, bara ström till grafikkortet du kopplar in å glömmer du den så får du ingen bild alls.

Det finns alltid en sladd från kortet till fläkten. Den sladden kommer man oftast åt om man tar bort kylaren från grafikkortet. Vissa andraparts-kylare har molex eller liknande som ger fläkten ström. Men pwm styrda fläktar är bäst och dem kan man också koppla av och på. Jag vet för jag har meckat med mitt 5870.

Permalänk
Medlem

jo jag vet att man kan koppla ur det, men kortet var ju nytt så var inget som behövdes kopplas in ju.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Har i för sig inget med detta ämne att göra, men kan väl passa på att fråga så slipper jag skapa en ny tråd.

Tänkte beställa lite hårdvaror från Komplett.se. Tror ni mitt nätaggregat som ligger på 400+ W kan hantera denna utrustning:

Tänkte även lägga till så jag har 4 GB DDR 3.

Men vad tycker ni om utrustningen? Är det värt pengarna? De hela kommer ju kosta en del ändå.

Permalänk
Medlem

släng ihop den på inet.se så blir det lite billigare det kan nog vara ett gränsfall för nätaggregatet, vilken modell är det på nättagget?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliasPersson:

Har i för sig inget med detta ämne att göra, men kan väl passa på att fråga så slipper jag skapa en ny tråd.

Tänkte beställa lite hårdvaror från Komplett.se. Tror ni mitt nätaggregat som ligger på 400+ W kan hantera denna utrustning:

http://i53.tinypic.com/i2pspk.png

Tänkte även lägga till så jag har 4 GB DDR 3.

Men vad tycker ni om utrustningen? Är det värt pengarna? De hela kommer ju kosta en del ändå.

Har du ett kvalitetsagg ska det inte vara några problem. Men jag skulle nog tänka till två gånger innan jag använde agget från datorn som smällde för dig.

Jag har också ett 400W agg, från Corsair. Kör riggen i signaturen på den utan problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S