Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk

Sammanfattning. OSX har en väldigt trevlig förhandsvisning med stöd för MÅNGA filtyper.

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Skrivet av KiXeR:

Ska du spela upp Flac och OGG kan man använda VLC om nu vill göra det, sen finns det en fullösning för dessa filer för iTunes http://www.idg.se/2.1085/1.174499/s-spelar-du-upp-flac-filer-... .

Annars är denna musikspelare fin:
http://voxapp.didgeroo.com/
"FLAC, MP3, AAC, Musepack, Monkey's Audio, OGG Vorbis, Apple Lossless, AIFF, WAV, IT, MOD, XM, Games Music and many others. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

Annars är denna musikspelare fin:
http://voxapp.didgeroo.com/
"FLAC, MP3, AAC, Musepack, Monkey's Audio, OGG Vorbis, Apple Lossless, AIFF, WAV, IT, MOD, XM, Games Music and many others. "

Har du något tips på en bra videospelare? inte VLC eller mPlayer.
Har försökt hitta en som motsvarar MPC till windows men utan resultat

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Skrivet av fratey:

OS X förhandsgranskning är fantastisk men detta är skitsnack - om jag som inte ens sitter med Mac OS mycket nu för tiden varit med om flera format som inte kan spelas upp (flac, ogg, mkv, nyare rawfiler) tror jag definitivt du har stött på det.

Möjligt att dessa inte funkar - Flacar och oggar har jag nog inte några i min burk, osäker på om jag har några mkv heller... Jag har iofs. perian installerat så om det går ootb vet jag inte. De RAW jag har funkar.
Observera att jag skriver "...JAG har stött på". Om du har det är en helt annan sak, eller hur?

Om vi vänder på det istället och kollar på vad WIN har att erbjuda ootb - funkar pdf? Funkar tif? eps? Eller för all del, vi kan ta dina exempel flac, ogg, mkv och raw? Jag tror faktiskt att de större linux-distarna har bra mycket bättre stöd här än vad W7 har (inte helt säker dock, det var rätt länge sen jag höll på att grotta i linuxträsket)...

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Möjligt att dessa inte funkar - Flacar och oggar har jag nog inte några i min burk, osäker på om jag har några mkv heller... Jag har iofs. perian installerat så om det går ootb vet jag inte. De RAW jag har funkar.
Observera att jag skriver "...JAG har stött på". Om du har det är en helt annan sak, eller hur?

Jag tycker bara det är konstigt om du aldrig stött på något format som inte klarar att spelas upp, för det tog inte lång tid för mig.

Skrivet av thomas67lundberg:

Om vi vänder på det istället och kollar på vad WIN har att erbjuda ootb

Varför det? Det var inte vad som diskuterades.

Skrivet av thomas67lundberg:

funkar pdf?

Jag tror verkligen Microsoft hade lagt till stöd för detta om de hade möjlighet. Rent ärligt, alltså.

Skrivet av thomas67lundberg:

Funkar tif?

Ja

Skrivet av thomas67lundberg:

Nej

Skrivet av thomas67lundberg:

Eller för all del, vi kan ta dina exempel flac, ogg, mkv och raw?

Se ovan

Skrivet av thomas67lundberg:

Jag tror faktiskt att de större linux-distarna har bra mycket bättre stöd här än vad W7 har (inte helt säker dock, det var rätt länge sen jag höll på att grotta i linuxträsket)...

Det beror på hur mycket applikationer man vill ladda ned, misstänker jag...

Skrivet av ollebacken:

Sammanfattning. OSX har en väldigt trevlig förhandsvisning med stöd för MÅNGA filtyper.

Mycket bättre, och jag håller helt med!

Skrivet av Racemouse:

Annars är denna musikspelare fin:
http://voxapp.didgeroo.com/
"FLAC, MP3, AAC, Musepack, Monkey's Audio, OGG Vorbis, Apple Lossless, AIFF, WAV, IT, MOD, XM, Games Music and many others. "

Ascoolt program men ärligt, finns det något program som ens kommer nära foobar2000? Det skulle vara trevligt när jag blir på Machumör igen.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av fratey:

Jag tror verkligen Microsoft hade lagt till stöd för detta om de hade möjlighet. Rent ärligt, alltså.

Jo, det tror jag med, (jag tror inte att MS gör saker av ren illvilja) men det ändrar ju inte på faktumet; På macen går det, i win gör det inte det.

Skrivet av fratey:

Det beror på hur mycket applikationer man vill ladda ned, misstänker jag...

Ja, det misstänker jag med, men jag vet inte hur det ser ut i tex. Ubuntu eller nån annan av de större distarna. Nån som har lite mer koll?

F.ö; Att jag inte stött på problemet med generiska förhandsvisningar, beror nog på att jag huvudsakligen jobbar med text- och bilddokument på min mac. Det har nog aldrig hänt att jag har haft behovet att hantera ogg, flac, mkv etc. Musik lyssnar jag f.ö. mest på via Spotify. Lokalt sparade musik/ljudfiler har jag just inga alls längre.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av Madsoul:

Har du något tips på en bra videospelare? inte VLC eller mPlayer.
Har försökt hitta en som motsvarar MPC till windows men utan resultat

Tyvärr inte. Letar också efter en motsvarighet. VLC får duga så länge.

Skrivet av fratey:

Ascoolt program men ärligt, finns det något program som ens kommer nära foobar2000? Det skulle vara trevligt när jag blir på Machumör igen.

Nä, det tror jag ej. Vilket är lite synd. Behövs mer folk som utvecklar musikprogram till Mac.
Gillar inte iTunes, alls.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har alltid trott att förhandsgranskningen fungerar så länge man har ett program som kan öppna filerna. Vad skulle poängen vara med att ha ett gäng FLAC-filer om man inte har mjukvara att spela upp dem med?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Skrivet av Madsoul:

Har du något tips på en bra videospelare? inte VLC eller mPlayer.
Har försökt hitta en som motsvarar MPC till windows men utan resultat

MPlayerX, finns på Mac App Store. Är riktigt imponerad över den, galet snabb och läser typ allt. Och framförallt, snygg (med andra ord inget som stör). Har ersatt VLC helt och hållet för mig.

Kanske ska tilläggas att detta gäller programmet som videospelare, VLC fixar fler ljudformat.

Permalänk
Medlem

VLC är inte standard i windows heller men vad spelar det för roll? Mig veterligen kan du inte spela upp MKV eller flac utan att ta hem diverse codecs till Windows eller tredjepartsprogram så vad är poängen? De filer som du kan förhandsvisa i operativet görs bättre i OSX än Windows (personlig åsikt).

Sen vad definierar bra musikspelare? iTunes fungerar utmärkt för mig, vill inte jag använda de finns det uppsjö av andra alternativ om man vill. Windows har inte heller något bra alternativ, WMP som följer med är ett skämt jämfört med iTunes.

Skrivet av fratey:

VLC tillhör inte "OS X fantastiska förhandsgranskningsstöd". Sedan finns det egentligen inget bra musikspelarprogram för OS X, vilket jag tycker är både ironiskt och supertråkigt.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Skrivet av KiXeR:

Sen vad definierar bra musikspelare? iTunes fungerar utmärkt för mig, vill inte jag använda de finns det uppsjö av andra alternativ om man vill. Windows har inte heller något bra alternativ, WMP som följer med är ett skämt jämfört med iTunes.

Aa, iTunes är bättre än WMP, men jag är inget fan av iTunes.
Om du har tips på andra bra musikspelare så får du gärna dela med dig!

Permalänk
Medlem

Har inte heller gillat iTunes men har börjat vänja mig, finns några tips här http://www.pure-mac.com/audio.html .

Skrivet av Racemouse:

Aa, iTunes är bättre än WMP, men jag är inget fan av iTunes.
Om du har tips på andra bra musikspelare så får du gärna dela med dig!

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

VLC är inte standard i windows heller men vad spelar det för roll? Mig veterligen kan du inte spela upp MKV eller flac utan att ta hem diverse codecs till Windows eller tredjepartsprogram så vad är poängen?

Detta har absolut ingenting med diskussionen att göra. Diskussionen var Mac OS förhandsgranskningssystem, inte vad man kan spela upp på Windows.

Skrivet av KiXeR:

Sen vad definierar bra musikspelare? iTunes fungerar utmärkt för mig, vill inte jag använda de finns det uppsjö av andra alternativ om man vill. Windows har inte heller något bra alternativ, WMP som följer med är ett skämt jämfört med iTunes.

Windows har foobar2000 som är det absolut bästa programmet när det kommer till att hantera musik, alla kategorier. OS X har ingenting som ens kommer nära. Skäm inte ut dig genom att argumentera mot detta - jag vill inte att det ska vara så då det vore perfekt för mig om ett bra foobar2000-alternativ för Mac OS, men det finns verkligen inget som ens snuddar vid hur bra foobar2000 är.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Detta skrev du "om jag som inte ens sitter med Mac OS mycket nu för tiden varit med om flera format som inte kan spelas upp (flac, ogg, mkv, nyare rawfiler) tror jag definitivt du har stött på det. " Min tolkning ledde till svar "Vad dillar du om? MKV går utmärkt att förnadsvisa/spelas upp, installera perian så är problemet löst. ".

Sen ska du inte blanda i personliga åsikter, jag har aldrig under min tid med windows använt foobar2000 och kommer inte göra det heller. Winamp duger utmärkt för mina filer på Windowsmaskinen. Då kommer följdfrågan, enligt vem är det den bästa spelare? OSX har ett alternativ och det är iTunes, sen om man gillar det eller inte är upp till var och en och avgöra. Jag gillar itne iTunes men använder det för att jag har valt att anpassa mig och har inte orkat leta efter alternativ.

Skrivet av fratey:

Detta har absolut ingenting med diskussionen att göra. Diskussionen var Mac OS förhandsgranskningssystem, inte vad man kan spela upp på Windows.

Windows har foobar2000 som är det absolut bästa programmet när det kommer till att hantera musik, alla kategorier. OS X har ingenting som ens kommer nära. Skäm inte ut dig genom att argumentera mot detta - jag vill inte att det ska vara så då det vore perfekt för mig om ett bra foobar2000-alternativ för Mac OS, men det finns verkligen inget som ens snuddar vid hur bra foobar2000 är.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Tycker många klagar på iTunes i onödan. Tror det handlar mer om en vanesak än att iTunes är dåligt. Älskar synkroniseringen i iTunes med exempelvis iPhone, fungerar hur bra som helst, synkar rubbet, till och med så bra att den lämnar markören där man lämnade den senast i iPhonen. Tycker översikten över iPhonen/iPoden/iPaden i iTunes är jättebra också. Bra översikt över applikationer, musik och videos.

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem

Det är just det som är poängen men vissa verkar ha svårt att fatta det :).

Skrivet av ollebacken:

Tycker många klagar på iTunes i onödan. Tror det handlar mer om en vanesak än att iTunes är dåligt. Älskar synkroniseringen i iTunes med exempelvis iPhone, fungerar hur bra som helst, synkar rubbet, till och med så bra att den lämnar markören där man lämnade den senast i iPhonen. Tycker översikten över iPhonen/iPoden/iPaden i iTunes är jättebra också. Bra översikt över applikationer, musik och videos.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Detta skrev du "om jag som inte ens sitter med Mac OS mycket nu för tiden varit med om flera format som inte kan spelas upp (flac, ogg, mkv, nyare rawfiler) tror jag definitivt du har stött på det. " Min tolkning ledde till svar "Vad dillar du om? MKV går utmärkt att förnadsvisa/spelas upp, installera perian så är problemet löst. ".

Var nämnde jag Windows här? För övrigt har jag problem att läsa ditt inlägg.

Skrivet av KiXeR:

Sen ska du inte blanda i personliga åsikter

Det är ett faktum.

Skrivet av KiXeR:

jag har aldrig under min tid med windows använt foobar2000 och kommer inte göra det heller. Winamp duger utmärkt för mina filer på Windowsmaskinen.

Winamp är utmärkt.

Skrivet av KiXeR:

Då kommer följdfrågan, enligt vem är det den bästa spelare?

Jag måste nästan anberopa elitism här och säga alla som bryr sig om vad de lyssnar på - Foobar2000 är något som måste upplevas, ungefär som Apples trackpads. Det funkar inte att berätta om det.

Skrivet av ollebacken:

Tycker många klagar på iTunes i onödan. Tror det handlar mer om en vanesak än att iTunes är dåligt.

Åh, så du menar att jag ska vänja mig med att den installerar sex bakgrundsprocesser som är igång dygnet runt, även om jag inte använder iTunes? Ska jag vänja mig vid att den gärna flyttar på musik eller plottar ut felmeddelanden och flyttar musikkatalogen om jag skulle råka ha min hårddisk urkopplad (så jag måste importera den igen á 30 timmar)? Ska jag vänja mig i att den överhuvudtaget måste "smälta" mitt musikbibliotek i åtskilliga timmar med 100% CPU-användning innan jag kan börja leka? Ska jag vänja mig vid att den flyttar all min musik om jag skulle råka trycka fel? Ska jag vänja mig vid att den inte stödjer alla mina album covers? Då förstår jag.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Haha visste inte att man kan gå igång på en mediaspelare men då vet vi :).

iTunes erbjuder fler funktioner och är mer mångsidig än Foobar som du hänvisar till så i mitt tycke är det en bättre mediaspelare :P.

Skrivet av fratey:

Var nämnde jag Windows här? För övrigt har jag problem att läsa ditt inlägg.

Det är ett faktum.

Winamp är utmärkt.

Jag måste nästan anberopa elitism här och säga alla som bryr sig om vad de lyssnar på - Foobar2000 är något som måste upplevas, ungefär som Apples trackpads. Det funkar inte att berätta om det.

Åh, så du menar att jag ska vänja mig med att den installerar sex bakgrundsprocesser som är igång dygnet runt, även om jag inte använder iTunes? Ska jag vänja mig vid att den gärna flyttar på musik eller plottar ut felmeddelanden och flyttar musikkatalogen om jag skulle råka ha min hårddisk urkopplad (så jag måste importera den igen á 30 timmar)? Ska jag vänja mig i att den överhuvudtaget måste "smälta" mitt musikbibliotek i åtskilliga timmar med 100% CPU-användning innan jag kan börja leka? Ska jag vänja mig vid att den flyttar all min musik om jag skulle råka trycka fel? Ska jag vänja mig vid att den inte stödjer alla mina album covers? Då förstår jag.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Skrivet av fratey:

Åh, så du menar att jag ska vänja mig med att den installerar sex bakgrundsprocesser som är igång dygnet runt, även om jag inte använder iTunes? Ska jag vänja mig vid att den gärna flyttar på musik eller plottar ut felmeddelanden och flyttar musikkatalogen om jag skulle råka ha min hårddisk urkopplad (så jag måste importera den igen á 30 timmar)? Ska jag vänja mig i att den överhuvudtaget måste "smälta" mitt musikbibliotek i åtskilliga timmar med 100% CPU-användning innan jag kan börja leka? Ska jag vänja mig vid att den flyttar all min musik om jag skulle råka trycka fel? Ska jag vänja mig vid att den inte stödjer alla mina album covers? Då förstår jag.

Jag antar att du utgår från att köra iTunes i Windows här, och då kan jag hålla med dig en del i det du skriver, MEN, jag använder ju iTunes i OSX och inte Windows och därför upplever jag inte så mycket av detta.

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

iTunes erbjuder fler funktioner och är mer mångsidig än Foobar som du hänvisar till så i mitt tycke är det en bättre mediaspelare :P.

Jag är ledsen, men detta är rent av felaktigt.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Haha visste inte att man kan gå igång på en mediaspelare men då vet vi :).

iTunes erbjuder fler funktioner och är mer mångsidig än Foobar som du hänvisar till så i mitt tycke är det en bättre mediaspelare :P.

Um, nu är du ändå ute på tunn is , skulle kunna radda upp en uppsjö mediaspelare som är bättre än iTunes (som är värdelös), foobar är grym, MPC är riktigt bra osv.

Permalänk

Körde foobar förut då jag körde Windows, funkade helt okej. Men jag bytte till iTunes då jag tycker att dess katalogisering och utseende är överlägset allt annat. Dock så är iTunes under Windows inte optimalt.

Idag när jag kör Mac så tycker jag att iTunes är himmelriket. Har rippat om all min musik från flac till alac. Älskar integreringen med alla andra Apples produkter, iPhone, AirPlay osv. Där kommer inte foobar ens i närheten!

Permalänk

iTunes i OSX - Riktigt bra
iTunes i Windows - Inte alls bra

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Skrivet av ollebacken:

iTunes i OSX - Riktigt bra
iTunes i Windows - Inte alls bra

Det där tål att upprepas. I windows är det ett riktigt skitprogram, i os x gör det väl sitt jobb. Har inte tänkt så mycket mer på det - har lite musik och några filmer där som jag lyssnar/tittar på. Annars använder jag det huvudsakligen som synkprogram till tfn. Till film använder jag plex (på minin som jag har till tv:n) och till musik använder jag i princip bara spotify, både i tfn och laptopen.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av fratey:

Jag är ledsen, men detta är rent av felaktigt.

VIlka funktioner finns i foobar som saknas i itunes? Det finns ju en del i itunes som inte finns i fobar också, antar jag?

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Med tanke på att iTunes är mer än bara en mediaspelare så är jag nyfiken på vad som är felaktigt? Smaksak må vara men iTunes är mångsidigt program och det kan du inte argumentera bort.

Skrivet av fratey:

Jag är ledsen, men detta är rent av felaktigt.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Är helt underbart att ha en airport express kopplad till min tivoli i köket, iMacen i vardagsrummet. Och med Apples remote-app så har jag en grym fjärrkontroll i handen som jag kan styra iTunes med. Och då streama allt till min airport express i köket, trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radaradam:

Är helt underbart att ha en airport express kopplad till min tivoli i köket, iMacen i vardagsrummet. Och med Apples remote-app så har jag en grym fjärrkontroll i handen som jag kan styra iTunes med. Och då streama allt till min airport express i köket, trådlöst.

Hmm, vad är poängen, det är ingen unik lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av radaradam:

Är helt underbart att ha en airport express kopplad till min tivoli i köket, iMacen i vardagsrummet. Och med Apples remote-app så har jag en grym fjärrkontroll i handen som jag kan styra iTunes med. Och då streama allt till min airport express i köket, trådlöst.

Så du har betalat flera tusentals kronor för en lösning som hade varit lika enkel och gratis utan ett äpple på sig? Coolt.

Ett exempel - Valfri dator med valfri mediaspelare som outputtar musik från både Spotify el. Foobar2000 (eller iTunes om man så vill) via AirFoil till en iPad, iPhone el. Androidenhet som är kopplad till ett högtalarsystem. Denna enhet har kontroller till Foobar2000 över WiFi via foodroid (om det är Android vi talar om) eller Spotify via valfritt program. Billigare, snabbare, snyggare, bättre och enklare.

Skrivet av KiXeR:

Med tanke på att iTunes är mer än bara en mediaspelare så är jag nyfiken på vad som är felaktigt? Smaksak må vara men iTunes är mångsidigt program och det kan du inte argumentera bort.

Du har troligen inte använt Foobar2000 så jag tycker inte du bör föra den här diskussionen.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av fratey:

Så du har betalat flera tusentals kronor för en lösning som hade varit lika enkel och gratis utan ett äpple på sig? Coolt.

Ett exempel - Valfri dator med valfri mediaspelare som outputtar musik från både Spotify el. Foobar2000 (eller iTunes om man så vill) via AirFoil till en iPad, iPhone el. Androidenhet som är kopplad till ett högtalarsystem. Denna enhet har kontroller till Foobar2000 över WiFi via foodroid (om det är Android vi talar om) eller Spotify via valfritt program. Billigare, snabbare, snyggare, bättre och enklare.

Tror det nog är en liten smaksak och designsak det där också. Jag tycker Apple designmässigt (observera att jag bara utgår från designen nu) gör riktigt snygga saker och jag förstår därför att man har ett hemmasystem hemma med enbart Apple-produkter, blir både snyggt och enhetligt samt att de samarbetar väldigt bra. Många lägger extra tusenlappar bara för märket på kläder, är nog samma sak här, men oftast får man lite mer kvalité också. Jag brukar ofta utgå från att man får det man betalar för, och oftast är det faktiskt så.

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.