Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Skrivet av Oldskool:

Men alltså du skriver faktiskt inte direkt ut någonstans vilken dator det är som du tycker är en Casio, och vilken det är som du tycker är en Rolex. Jag kan därför bara jämföra med min egen smak, och då är det helt givet att det måste vara PCn som är en Rolex, i sammanhanget. Det som inte stämmer med klock-jämförelsen då alltså att den bättre produkten är mycket billigare.
"Once you go Mac, you always come back"

Okej dåligt exempel då... Men jag förstår bara inte hur du kan få för dig att en Casio kostar mer än en Rolex, Men Men. Hela min poäng är enkel. Om man har pengar spenderar man det bara för att man kan.

Om du har hört talas om iWatch ska den komma ut i lite olika varrienter, varav de flesta i ungefär samma prisklass men även en som kostar runt 10.000. Den som tror att köparen köper produkten av prisvärdhet orkar jag faktiskt inte förklara något för.

"Once you go Mac, you always come back"

Nja.... har haft mac i 13 år och bara köppt en pc så det var ett lite löjlig fras du hittat på. Bara smått irriterande men det får man leva med.

Av vad jag läst tidigare så vet du väl att Samsung har gjort skärmarna till apple ås att kritisera Apple och höja samsung är lite kul att läsa. Dessutom verkar du vara den ända här som tror att apple är så mycket sämre på miljö och mänskliga rättigheter. De utvecklar hela tiden gröna produkter. De lanserade en backbook helt utan plast, alltså hel metall och då mycket mer återvinningsbar. Jag tror att alla it-jättarna ligger på relativ samma nivå men lite olika avvikelser.

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk

PC eller Mac - varför så högt pris?

Hej!
Har tänkt köpa en ny dator och har fastnat mellan Windows och Apples iMacs. Tänker använda datorn till skolarbete, youtube o.s.v. Inga spel, asså (Har testat PC- gaming men föredrar mitt PS4).

Min riktiga fråga är: varför är Mac så jävligt dyra? Jag menar, jag skulle kunna köpa en Windows dator för samma pris med MYCKET bättre hårdvara. Visst, det är i princip omöjligt att få virus på en Mac men 12000 för en dator med en 2-core processor?!

Är det någonting jag missar?

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

För att det heter Apple.

Permalänk
Medlem

För att en dator är mer än bara processormodellen och hur många GB minne den har. Människor värdesätter olika saker på olika sätt.

Permalänk
Medlem

När du köper en Apple är det designen och unikheten du betalar för, inte hårdvaran. Samma sak med IPhone exc

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Håller med. Själv tycker jag att inget slår en skön macbook, De är lätt hanterliga och fräna.@Olegh:

Visa signatur

Intel® Core™ i9-9900K
1x Video Card NVIDIA GeForce RTX 3080
RAM 32 GB
Operating System Microsoft Windows 10 (build 15063), 64-bit
Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz

Permalänk
Medlem

men apple e eg rätt så kasst. jämförbart med dagens konsoler. ska vara så hög kontroll på alla program som släpps till mac att allt blir äckligt dyrt å låst typ.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av Olegh:

För att en dator är mer än bara processormodellen och hur många GB minne den har. Människor värdesätter olika saker på olika sätt.

Ja, men allting är ju bättre på en billigare Windows, ALLT!
Förstår mig fortfarande inte på detta fenomen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamimersh:

Ja, men allting är ju bättre på en billigare Windows, ALLT!
Förstår mig fortfarande inte på detta fenomen

Skickades från m.sweclockers.com

Finns folk som tycker att Macbook är snygga och köper enbart av den anledningen och de flesta av Apples kunder är oftast ganska okunniga när det kommer till datorkomponenter och har ingen aning om vilken hårdvara som finns i deras datorer. Man tror väl att ju dyrare, ju bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

handlar om hur apples os såg ut förr i tiden. såg ju välidigt polerat ut å påkostat, jämförbart med telefoner å laptops med borstad aluminium skal å så. Samt att det va väldigt stabilt då det inte fanns några program som kunde stöka till det för operativsystemet så fick användarna för sig att det va överlägset windows/linux. men eg va det bara snyggtskal(utseende på os) å avsaknad av programvara som gjorde att det funka bättre än win

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Köper man en Imac får man även en hyfsat vettig skärm i priset.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamimersh:

Ja, men allting är ju bättre på en billigare Windows, ALLT!
Förstår mig fortfarande inte på detta fenomen

Skickades från m.sweclockers.com

För att de är enkla, snygga, svala. De är idiotsäkra. Sedan är OSX ett annorlunda operativsystem som vissa gillar mer helt enkelt.

Tycker personligen att man alltid ska köra på PC om man har lite vett i skallen. Är man totalt teknik-okunnig (som min sambo) då kör man mac.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@jamimersh: Egentligen skiljer det inget i pris mellan en PC som är kvalitetsmässigt i paritet med en motsvarande Mac.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Behöver inte vara teknik-okunnig för att köpa Mac.. I mitt fall handlar det om en så enkel sak att jag har tappat allt förtroende för Microsoft.

Apples datorer är snyggare och tilltalar folk som gillar design..

Både MacBooks touchpad och Magic Mouse är outstanding att använda..

OSX är snyggt, användarvänligt, mer lättdrivet och klarar sig därför bra på sämre hårdvara..

Om man jämför två jämförbara program för en som redigerar film professionellt..
Mac = Final Cut PRO - 3195kr
Windows = Adobe Premiere PRO - 8995kr (CS6, men numera CC och månadskostnad)

Vad jag vill ha sagt med mjukvarujämförelsen är att man inte bara kan stirra sig blind på vad hårdvaran kostar eller tankar ni ner allt på Piratbukten?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Efter att ha använt ett flertal PC-laptops(Asus, Samsung, Lenovo) under fem års tid så måste jag säga att det alltid är något som går sönder/inte fungerar. Visst är Apples priser lite svåra att acceptera men deras bärbara datorer är av otroligt bra kvalitet, lätta att använda, utrustade med marknadens bästa touchpad och det känns mer 'smooth' på något sätt.

Känslan att gå tillbaka till bärbar PC från Macbook är lite som att gå tillbaka till 60hz från 120hz i spel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Efter att ha använt ett flertal PC-laptops(Asus, Samsung, Lenovo) under fem års tid så måste jag säga att det alltid är något som går sönder/inte fungerar. Visst är Apples priser lite svåra att acceptera men deras bärbara datorer är av otroligt bra kvalitet, lätta att använda, utrustade med marknadens bästa touchpad och det känns mer 'smooth' på något sätt.

Känslan att gå tillbaka till bärbar PC från Macbook är lite som att gå tillbaka till 60hz från 120hz i spel.

Just touchpaden är det bästa jag petat på.
I en bärbar som man inte tänker koppla in mus osv till så har jag svårt att se mig själv anpassa mig till något annat igen.

Utöver det är det ljudvolymmässigt, batterimässigt och viktmässigt en jävligt bra dator förpackad i ett chassi som verkar vara en hel bit. Nu är det ju inte så men det säger en hel de om kvalitetsintrycket.

När jag köpte min för 3 år sedan hittade jag inget motsvarande den åtminstone.
Kanske ser det annorlunda ut nu, men till det jag använt den kunde jag inte brytt mig mindre om hur mycket prestanda jag lyckas pressa ur den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

...och de flesta av Apples kunder är oftast ganska okunniga när det kommer till datorkomponenter och har ingen aning om vilken hårdvara som finns i deras datorer. Man tror väl att ju dyrare, ju bättre.

Förstår inte varför denna kritik återkommer så ofta, vågar nästan lova att Mac-användare överlag är betydligt mer kunniga än PC-användare. Man ger helt enkelt inte ut och köper en bärbar dator för 25 000 kr när det bredvid finns en för 5000 kr om man inte vet vad man är på jakt efter och är beredd att betala för detta.

Apples produkter är dyra därför att det är ett premiummärke. Det är i gengäld ett premiummärke därför att det ger en "premiumupplevelse", i.e. en välputsad produkt med en hög lägstanivå på allt.

Låt mig komma med en liten berättelse. Har en bärbar dator från Asus liggandes. Upptäckte några dagar sedan att den tappat flera skruvar i botten utan att jag aldrig ens nuddat dessa. Sagt och gjort, kontaktade Asus och bad dem skicka ut några reservskruvar, det i mitt tycke smidigaste sättet att lösa jobbet eftersom datorn ännu var under garanti. Asus svar var att jag skulle skicka in den på reparation. För att jobb som jag bokstavligen hade kunnat sköta med ögonbindel. Hur tror du min syn på Asus förändrades efter detta? Ser jag positivt på märket, tycker jag att de ger en god service som är värd att betala för? Eller hamnar de i listan över "skitmärken att undvika"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamimersh:

Hej!
Har tänkt köpa en ny dator och har fastnat mellan Windows och Apples iMacs. Tänker använda datorn till skolarbete, youtube o.s.v. Inga spel, asså (Har testat PC- gaming men föredrar mitt PS4).

Min riktiga fråga är: varför är Mac så jävligt dyra? Jag menar, jag skulle kunna köpa en Windows dator för samma pris med MYCKET bättre hårdvara. Visst, det är i princip omöjligt att få virus på en Mac men 12000 för en dator med en 2-core processor?!

Är det någonting jag missar?

Tack för all hjälp!

Bryr man sig om allt utom prestanda borde Mac vara ett rätt prisvärt val med tanke på att PC:n i samma klass har ungefär samma pris och prestanda. Nu talar jag alltså om bärbara.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Finns folk som tycker att Macbook är snygga och köper enbart av den anledningen och de flesta av Apples kunder är oftast ganska okunniga när det kommer till datorkomponenter och har ingen aning om vilken hårdvara som finns i deras datorer. Man tror väl att ju dyrare, ju bättre.

i min värld så kan det inte vara mer fel än uttalandet "oftast ganska okunniga". Jag jobbar själv på ett laboratorie som sysslar med forskning på hög nivå. Så fort vi gav våra forskare, professorer och användare (som alla är glada för linux och fruktansvärt datorkunniga generellt) så gick 80% över till apples hårdvara.

På it-avdelningen kör ca 60% apple. Jag personligen kör både mac och pc. Men om jag jämför min 15000:- lenovo med min 19000:- macbook pro så väljer jag macbooken varje dag. Känslan, kvalitén och skärmen slår allt annat jag provat.

Det är ju det man betalar för. Kvalité, OCH design. Har haft 1 rma på en mac de senaste tre åren. Men lenovo/dell/hp skickar vi på rma ett par gånger i månaden.

Men det är i slutändan individuellt. Jag älskar mac, windows och linux och arbetar dagligen med alla. Men hårdvarumässigt är min macbook pro den bästa

Permalänk

Jag har en mac air eller vad den nu heter, har inte så mycket bra att säga om den förutom att den är stabil hänger sig aldrig, allmänt krångligt operativsystem i mitt tycke (förstod t.ex inte hur man skulle avinstallera ett program.... Ubuntu/Windows och jag får välja.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

När du köper en Apple är det designen och unikheten du betalar för, inte hårdvaran. Samma sak med IPhone exc

Unik. Lol.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rasse12345:

Jag har en mac air eller vad den nu heter, har inte så mycket bra att säga om den förutom att den är stabil hänger sig aldrig, allmänt krångligt operativsystem i mitt tycke (förstod t.ex inte hur man skulle avinstallera ett program.... Ubuntu/Windows och jag får välja.

Vadå, det är väl logiskt att du bara kastar programmet i papperskorgen *rolleyes*

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Vadå, det är väl logiskt att du bara kastar programmet i papperskorgen *rolleyes*

För då försvinner hela programmet?

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

Om valet av Apple bara hade handlat om hårdvara eller mjukvara så hade det inte sålts skal med hål så att Appleloggan inte täcks över.

Permalänk
Hedersmedlem

@jamimersh *Trådar sammanfogade*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamimersh:

Ja, men allting är ju bättre på en billigare Windows, ALLT!
Förstår mig fortfarande inte på detta fenomen

Skickades från m.sweclockers.com

Nej så är det helt enkelt inte, men inte ens dom som argumenterar för Mac här verkar se det utan tror att det bara är design.

Eftersom det oftast är bärbart som man pratar om när det gäller Mac så utgår vi därifrån.

En Macbook är en dator i premiumklass och pris, där Windows-baserade PCs motsvarighet är "Ultrabook". Den största skillnaden är egentligen operativsystemet, annars kan man lika gärna kalla en Macbook för en Ultrabook med, det är liksom samma princip. Hög kvalité, bra prestanda, skärm, batteri med mera. Det blir ju lite problem när folk ska jämföra en Macbook med en speldator, självklart kommer den datorn gjord för spel vara bättre prestandamässigt, men den förlorar på flera andra bitar istället. Poängen är att när man ska göra en jämförelse så ska den vara rättvis, den skall jämföras mot motsvariga datorer, inte mot en dator ämnad för något helt annat och riktad mot en annan målgrupp.

Givetvis kommer inte varenda Macbook vara prisvärd, precis som alla andra tillverkare så går det upp och ner, fram och tillbaka. En del av Dells modeller är prisvärda, en del inte. Det blir ju då fel att ta Apple mot alla andra datortillverkare i världen, mer logiskt är att ta alla Ultrabooks/Macbooks i en viss prisklass, och jämföra alla där. Är Apples datorer då så löjligt överprisade som man ofta hör?

Dags att komma till jämförelserna. Inne på prisjakt så tittar vi på prisklassen 12500kr~.

MBP: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3039934

Toshiba Portege: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2733440

HP EliteBook: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3352358

Klart och tydligt ser vi att Macen inte är sämst i allt, men givetvis inte bäst i allting heller. Dock finns det modeller från Apple som är ren skit som jag inte tror någon kan hitta ett vettigt argument för att köpa: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3039923

Det som Macbooks ofta är väldigt bra med är batteritid, något som jag personligen värdesätter högt. Alltså allting beror på vad man vill ha för dator. En bättre fråga än "varför Mac?" är väl snarare "varför premium-datorer?". Då har du ett ganska enkelt svar, livslängd, batteri, användarupplevelse. Sen finns det ju saker som gör att Mac blir dyrare, som Thunderbolt som Intel tydligen tar bra betalt för, sällan man ser en Windows dator med Thunderbolt, kan faktiskt inte minnas att jag sett en enda, har dock sett moderkort med det. Hade ju varit bättre imo om Apple slutade med Thunderbolt, eller i alla fall i sina "billigare" modeller och därmed en liten prissänkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Finns folk som tycker att Macbook är snygga och köper enbart av den anledningen och de flesta av Apples kunder är oftast ganska okunniga när det kommer till datorkomponenter och har ingen aning om vilken hårdvara som finns i deras datorer. Man tror väl att ju dyrare, ju bättre.

Precis som andra redan konstaterat är det där ju en ren myt. Visst, majoriteten är säkerligen okunniga men kan garantera dig att majoriteten av alla Windows-användarna är det också Att fler procentuellt skulle vara okunnig just bland Apple-användarna har jag extremt svårt att tro.

MBP är väldigt vanlig bland de utvecklare (inklusive mig själv) jag kommer i kontakt med. På vår utvecklingsavdelning har samtliga gått över till Mac nu (även de sista som länge satt kvar med linux på maskiner från andra tillverkare) och bland konsulter som vi tar in och på konferenser är de galet vanliga också.

Permalänk

Trådar som berör Apple är alltid lika roliga! "AntiApple-ligan" skriker sig hesa och försöker med alla tillgängliga medel få forummedlemmar att avstå från att köpa grejer designade i Kalifornien. Istället tycker de att man ska gynna Steve Ballmer och hans gäng. Man ser aldrig "Apple-ligan" ge sig in i diskussioner om någon ny HP och säga "köp en MBP istället" Men det kanske inte är samma sak... De roligaste inläggen är definitivt "Man får samma hårdvara till ett mycket bättre pris om man köper en Acer (eller dylik konsumentskit)"

Du kanske kan få samma GHz, GB o s v. Men sen köper du faktiskt en Acer med allt vad det innebär. Du får en OEM'ad burk full med bloatware, ett plasthölje som känns som att det ska gå sönder inom 3 veckor samt allt som oftast ett gnisslande tangentbord, en vedervärdig skärm och en hemsk touchpad.

En dator är så mycket mer än GHz och GB. Att jämföra en unibody MBP med en Acer eller annan konsumentskit är inte rättvist. Det man bör jämföra med är t ex HP's elitebooks, men inte ens med det priset har de en jämförbar byggkvalitet. https://www.dustinhome.se/product/5010821217/elitebook-840-g2

Där har ni en PC-laptop som utan större problem lever i 5 år eller mer. För om vi ska vara ärliga, hur ofta ser ni en Acer som lever i mer än 3-4 år? En mac fungerar lika bra som vanligt även efter 5-6 år och har dessutom ett hyggligt andrahandsvärde.

Sen kan man beröra andra bitar som påverkar hur man uppfattar en laptop. Jag personligen hatar CPU-fläktar. Om man inte gör allt för processorkrävande uppgifter (där CPU'n ligger på en belastning under 15-20%) så hör man inget jobbigt vinande i en MBP. En PC drar som regel igång det där hemska ljudet redan vid 3-5%. Utöver det påverkar batteritiden också upplevelsen, även där är MBP's outstanding. Sen går det inte att beröra ämnet utan att nämna dessa underbara retinaskärmar. Det är helt enkelt fantastiskt att sitta och jobba med Apples skärmar.

Sen är det inte bara guld och gröna skogar som kommer från Kalifornien. Det värsta för stunden är nog att de löder sina ramminnen på moderkorten. Tidigare behövde man inte bry sig om vad de tog för att fabriksmontera ramminnen då det var billigare att vänta och se om det faktiskt behövdes för att sedan inhandla i efterhand och montera själv. Detta har ju tyvärr lett till att man är så illa tvungen att ta det säkra före det osäkra och trycka i 16GB ram vilket i sig innebär 2200:- mindre på kontot.

Sen kommer vi till den biten som brukar vara avgörande för de flesta. OS-et är verkligen något som man antingen älskar eller hatar. Jag personligen tycker att Mac OS X är hästlängder bättre till det jag i huvudsak använder det till privat. På jobbet (automationstekniker) är dock samtliga programvaror gjorda för Windows vilket gör det svårt att motivera en Mac (även om det skulle fungera galant med VMware Fusion) och jag får där använda en HP ZBook.

Jag har faktiskt även en HP-laptop privat där windowsinstallationen används någon enstaka timme i månaden när jag vill spela lite. Annars är det ubuntu som rullar på den maskinen.

Men i huvudsak är det MBP'n och iMacen som används hemma. Helt enkelt för att de lirar bäst och att jag trivs bäst med dem

Det beror helt enkelt på vad man ska använda sin burk till och vad man gillar. Alla har olika smak

Permalänk
Medlem

Varför behövs det ens en diskussion?
Det är dina pengar, lägg dem på vad du vill och skit i vad andra säger..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompanhuhu:

Varför behövs det ens en diskussion?
Det är dina pengar, lägg dem på vad du vill och skit i vad andra säger..

Jag känner lite detsamma, man köper väl ändå efter sitt behov? Jag spelar mycket så jag skulle aldrig välja en Mac. Dock så hade jag en Macbook i skolan och jag måste erkänna att den var riktig fin och det osade kvalitet om den. Om man är kluven vad man ska välja, prova, låna eller fråga personer som har använt båda plattformarna

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.